![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#781 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik houd Jeebee slechts een spiegel voor omdat hij naar mijn inziens hier de intellectuele wil komen uithangen en dan probeert hij mij te waarschuwen dat ik moet opletten niet te belerend over te komen. Ik wil hem gewoon duidelijk maken dat intellegentie ook te maken heeft met het respecteren van andere hun mening en deze niet proberen te ridiculiseren.
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same! David Icke Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 20 maart 2009 om 21:34. |
|
|
|
|
|
|
#782 | |
|
Minister
|
Citaat:
Nee grapje, maar goed, ik respecteer jou mening wel, maar ik houd er toch een andere op na.
|
|
|
|
#783 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#784 |
|
|
Natuurlijk ligt dat aan mij want ik ben geen (goed)gelovige.
|
|
|
#785 | |
|
Minister
|
Citaat:
En wat die negeerknop betreft, die gebruik ik niet omdat iedereen een tweede kans verdient.
|
|
|
|
#786 | |
|
Minister
|
Citaat:
Nu snap ik waarom je achter Jeebee staat.
|
|
|
|
#787 |
|
|
Een boeiende draad die gensters vonkt, mooi zo.
Het klopt idd als een bus, dat we dmv het zuivere bewustzijn ons dienen te onthechten van ons beperkende ego, om een totaler beeld te omvatten van de "werkelijkheid", dan onze empirische beperkingen slechts toelaten. Zelfkennis is dan ook het hoogste goed om na te streven in dit leven, want wie zichzelf kent, kent de wereld. Echter, zelfs al zijn we quasivolledig onthecht van ons egoïstische verlangen en dito afkeer, onze aangeleerde conditioneringen en algemene vooraannames en het hierdoor gemodelleerde conceptuele keurslijf dat ons moreel en spiritueel insnoert, los hiervan is er in ons dan nog steeds een energieke basiseigenschap actief, die we alsnog moeten zien te "verbranden" of te "roosteren", vooraleer kaivalya (bevrijding) kan worden bereikt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Guna Niet eenvoudig, zo blijkt. Het standaardwerk "De Yogasutra's van Patanjali", bevat daar alvast een ruimere omschrijving over. Verder is er slechts een eeuwig nu en is ons tijdsbegrip slechts een meetregistratie van een tijdelijke of permanente beweging, van wat dan ook. Laatst gewijzigd door Diego Raga : 21 maart 2009 om 00:49. |
|
|
|
|
|
#788 | |
|
|
Citaat:
Ik vermoed dat die Russell tamelijk gek is, met zijn gevlecht van duizenden overtollige woorden rond een handjevol onbewijsbaarheden ter vervanging/masquering van het (niet-)weten.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 21 maart 2009 om 01:29. |
|
|
|
|
|
|
#789 | |
|
Minister
|
Citaat:
Arthur Schopenhauer
|
|
|
|
#790 | |
|
Minister
|
Citaat:
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same! David Icke Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 21 maart 2009 om 11:50. |
|
|
|
|
|
|
#791 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De mens is dus én een rationeel wezen én een emotioneel wezen. Dat komt ook in de filosofie tot uitdrukking. Vanuit de verschillen tussen Herakleitos en Parmenides is de Griekse - en daarmee onze - filosofie resoluut de rationele weg opgegaan. De Indische filosofie is daarbij resoluut de transcencent emotionele toer opgegaan en de Chinese filosofie heeft een haast totaal immanent karakter behouden. Ziedaar in een notendop, het palet van de 'gehele' mens. Zeggen dat er 'vroeger' een filosofische concensus was in religies, tradities en beschavingen is dus een bewering die op erg los drijfzand staat en door de geschiedenis volkomen wordt tegengesproken. Het is erg zinvol andere dikwijls nog erg levende tradities te bestuderen binnen het kader van een soort comparatieve filosofie om daarbij de 'eigen' cultuur en filosofie waarin je sterk verankerd bent te kunnen verrijken met elementen die je na een gedegen studie elders vindt. Maar de new age rage om hier en daar wat te gaan plukken uit dikwijls tegenstrijdige oude culturen en van daar uit een wollig verhaal te vertellen in boeken voor de massa, nooit in 'peer reviews' of andere deftige toetsen, dat is een wereld waar ik me ver vandaan houdt en waar ik mensen voor wil waarschuwen. Want er bestaat een waarheid 'an sich', de waarheid die de natuurwetenschappen bloot legt op rationele gronden hoort daarbij maar zal nooit uitputtend zijn. En daarnaast bestaat er een waarheid 'fur mich', elke waarheid gebaseerd op emotionele (en dus niet verifeeerbare) gronden behoort daartoe, die ieder voor zich kan ontwikkelen in alle bescheidenheid van een niet-weten. Maar wanneer iemand die waarheid 'fur mich' verkoopt als waarheid 'an sich' - de ergernis die zich bijvoorbeeld voordoet bij elke godsdienstfundamentalist - dan is dat een stap te ver. En wanneer iemand leentjebuur gaat spelen in oude 'universele' wijsheden en datgene uitpikt wat past en doet alsof het wetenschap is, dan is dat twee bruggen te ver. Verder heb ik niets tegen Russell. In een andere posting zal ik reageren op de bewering dat ik je zou proberen te ridiculiseren.
|
|
|
|
#792 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar nu naar de essentie: the proof of the pudding is the eating. Terug dus naar een ondertussen beroemde of beruchte schrijver wiens ideeën je aanhangt en waarvan een neerslag in je geciteerde posting staat. De 'realiteit van mijn ik' is blijkbaar een zuivere zelf geschapen film in je geest. Ik besta dus zelfs niet en jij hebt 'mij' gemaakt. Hoe kan jij je dan verongelijkt voelen door de niet bestaande 'mij'? Eerder en exclusief moet je boos worden op je eigen ego dat je blijft bedriegen. Als Russell gelijk heeft, dan heeft hij gelijk, maar dan kan er niet langer van twee walletjes gegeten worden....You can't have it all. Zolang ik je erger - maar dat is allerminst mijn bedoeling - hangt de theorie van Russell in de wind. Of liever buiten de kosmos, want een denken buiten ruimte en tijd staat buiten de kosmos. En ik weet zelfs niet of er daar 'hang'mogelijkheden zijn, ik weet daar niets over.
|
|
|
|
#793 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik heb gezegd dat er wel degelijk 'verschillen' waren, maar dat deze wel continue dimensies beschreven van een andere werkelijkheid. Zo heeft bijvoorbeeld kwantumtheoretici Jack Scarfetti, snelheden beschreven groter dan het licht. Andere dimensies van de werkelijkheid worden gebruikt ter verklaring van het licht, 'de ultieme maximumsnelheid'. En dan nog de natuurkundige David Bohm, met zijn multidemnsioneel model van de werkelijkheid. Dit is trouwens niet alleen theorie maar ook bewezen door het Aspect-experiment, dat twee eens verbonden kwantumdeeltjes, die nadien door een grote afstand waren gescheiden, toch op één of andere manier met elkaar verbonden bleven. Als het ene deeltje een verandering onderging, veranderde het andere deeltje ook en dat op exact dezelfde moment. Natuurkundigen weten trouwens zelf niet hoe deze reizen met snelheden groter dan die van het licht mogelijk zijn, maar sommigen beweren dat er een verbinding zou zijn via poorten of zoiets dergelijk, die naar hogere dimensies zou lopen. Als je me vraagt waar het bewijs voor deze grotere werkelijkheid is, kan ik alleen maar een analogie aanbieden: er kan een heel gezelschap geleerden bijeenkomen en je confronteren met de wetenschappelijke bewijzen dat bananen bitter smaken, maar je hoeft alleen maar te proeven om te beseffen dat er nog een heel andere kant aan bananen zit. In laatste instantie ligt het bewijs niet in intellectuele argumenten maar in het op de een of andere manier aangeraakt worden door het heilige (Zijn) in ons en om ons heen.
|
|
|
|
#794 | |
|
Minister
|
Citaat:
Daarom is meditatie zo belangrijk om hier inzicht in te krijgen. Er is ook een bewustzijnstoestand die overeen komt met een draaiende filmprojector, maar zonder film dan, zodat er alleen wit licht op het doek komt. Zo is er samadhi het licht van het zuivere bewustzijn, maar niets anders. Dit is het inhoudsloze bewustzijn. Deze bewustzijntoestand was trouwens al reeds bekend bij de Upanishaden. P.S: ook cardioloog Pim van Lommel die het boek heeft geschreven 'Eindeloos bewustzijn' komt tot dezelfde conclusie als Russell.
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same! David Icke Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 21 maart 2009 om 22:15. |
|
|
|
|
|
|
#795 |
|
Minister-President
|
Over kwantum theoreticus Jack Scarfetti vind ik niet één deftige referentie, ik vind zijn naam alleen in wollige referenties vanuit alternatieve hoek.
Mensen die beweren dat Einstein verkeerd zat met zijn relativiteitstheorie (want dat doet Scarfetti wanneer hij snelheden 'beschrijft' groter dan de lichtsnelheid) zijn er genoeg. Helaas doen ze dat meestal niet in gereputeerde tijdschriften met peer reviews. Aan het zogenaamde quantumentanglement verbind je vreemde conclusies. Pim van Lommel onderzoekt mensen met een bijna dood ervaring maar die dus helemaal levend zijn. Dat hij op de lijn van Russell zou zitten is mogelijk maar noch doorslaggevend noch waarschijnlijk na wat ik over Russell las. Tenzij je alles dat niet mainstream is één lijn vindt. Ik ken te weinig van draaiende fimprojectoren zonder film waarbij een wit licht op het scherm komt om dat te kunnen vergelijken met samadhi. Samadhi speelt overigens in de Upanishaden maar een zeer kleine rol en is het vermelden niet waard. In de 10 of 11 grote Upanishaden die de grondlegger van de advaita vedanta Shankara heeft bestudeerd komt het niet voor. Wat wél regelmatig voorkomt in oudere werken is het 'samahita', maar dat is niet hetzelfde. Maar goed, juist is juist, in de weinig gekende en jongere (en door yoga beïnvloede) Maitrayni Upanishad komt het wel een keer voor in hoofdstuk 6. Het is duidelijk een begrip van jongere datum. Hierover een zen verhaaltje: Zen master Tai-yung, passing by the retreat of another Zen master named Chih-huang, stopped and during his visit respectfully asked, "I am told that you frequently enter into Samadhi. At the time of such entrances, does your consciousness continue or are you in a state of unconsciousness? If your consciousness continues, all sentient beings are endowed with consciousness and can enter into Samadhi like yourself. If, on the other hand, you are in a state of unconsciousness, plants and rocks can enter into Samadhi." Huang replied, "When I enter into a Samadhi, I am not conscious of either condition." Yung said, "If you are not conscious of either condition, this is abiding in Eternal Samadhi, and there can be neither entering into a Samadhi nor rising out of it Ieder zijn meug. Laten we het daarbij houden in wat een dovenmansgesprek is.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 22 maart 2009 om 21:09. |
|
|
|
|
|
#796 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Spijtig voor sommigen, maar de filosofie is geëvolueerd sinds. |
|
|
|
|
|
|
#797 | |
|
|
Citaat:
Bron: Wiki: "Non-lokaal in de natuurkunde Volgens de Copenhagen Interpretation (CHI) van de kwantummechanica is de toestand van een atomair systeem aan het begin van een meting ongedefiniee"rd en kan alleen 'enigszins' met statistische methoden worden voorspeld. Hoewel Einstein en andere natuurkundigen dit ernstig bestreden (zie de Einstein-Podolsky-Rosen paradox) is dit aspect van de kwantummechanica, geïntroduceerd door Niels Bohr, Werner Heisenberg en Max Born, nog altijd een van de hoekstenen van de theorie. Enige consequenties van de CHI zijn: In de kwantumwereld gebeurt het soms dat er in een lege ruimte 'spontaan' deeltjes kunnen verschijnen of verdwijnen. Dit volgt uit het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. De interactie binnen een systeem neemt niet af met de afstand tussen de verschillende onderdelen van dit systeem De interactie kan direct zijn; dus sneller dan de lichtsnelheid Bepaalde plaatsen kunnen direct met elkaar verbonden zijn zonder dat de tussenliggende ruimte er toe doet Deze 'bizarre' aspecten zijn door John Clauser in 1978 en Alain Aspect in 1982 experimenteel bevestigd." Verder nog wat achtergrondinfo mbt het wrijvingloze quantumvacuum: "Torsiegolven zijn zowel statisch als dynamisch van aard. Statische torsiegolven kunnen de vorm aannemen van vortices zoals we die behandeld hebben bij de implosiefysica van Daniel Winter. Deze statische torsievelden kunnen gedurende zeer lange tijd aanwezig zijn op een gegeven locatie in het ruimtelijke vacuüm. Kozyrev ontdekte ook dat torsievelden zich als torsiegolven door de ruimte kunnen voortbewegen met enorme snelheden van wel een miljard maal de snelheid van het licht (10⁹ C)." Bron: http://www.soulsofdistortion.nl/dutc..._chapter6.html En: http://home.hetnet.nl/~genesis/Deel3/faq_cdk.htm |
|
|
|
|
|
|
#798 |
|
|
Zeer hoge snelheden .... doet mij eraan denken dat bij (uiterst zeldzame) aannemelijke gevallen van denk-contact / gedachtenoverbrenging "tijd" geen factor lijkt te zijn.
|
|
|
#799 | |||
|
Minister
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same! David Icke Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 22 maart 2009 om 23:36. |
|||
|
|
|
|
|
#800 |
|
Minister
|
U vindt misschien de onderrichtingen van de Upanishads te oudbollig, maar ik vind ze uitermate wijs en boeiend. U zou ervan versteld staan van de wijsheid die men kan terugvinden in de Veda's of de Upanishads. In deze oude indiase filosofie vindt men wijsheden terug, die men nu ook in het Westen geleidelijk aan het ontdekken is, dat de werkelijkheid niet is zoals ze zich aan ons manifesteert.
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same! David Icke Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 23 maart 2009 om 00:33. |
|
|
|