Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2009, 07:44   #801
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedere waarheid gaat door drie stadia voordat zij erkend wordt. In het eerste wordt ze belachelijk gemaakt, in het tweede ontmoet zij tegenstand, in het derde wordt zij vanzelfsprekend.

Arthur Schopenhauer
Een waarheid als een koe, net zoals kuddegeest waar is.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 11:41   #802
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Iedere waarheid gaat door drie stadia voordat zij erkend wordt. In het eerste wordt ze belachelijk gemaakt, in het tweede ontmoet zij tegenstand, in het derde wordt zij vanzelfsprekend.

Arthur Schopenhauer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Een waarheid als een koe, net zoals kuddegeest waar is.
Echter: niet omkeerbaar; een leugen kan via dergelijke stadia geaccepteerd raken.
Oud 23 maart 2009, 11:57   #803
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Citaat:

Arthur Schopenhauer

Echter: niet omkeerbaar; een leugen kan via dergelijke stadia geaccepteerd raken.
Dit is geen leugen mijn beste; http://nl.wikipedia.org/wiki/Non-lokaal
Oud 23 maart 2009, 14:17   #804
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Respect voor je van kennis getuigende posts, JB, maar dit luminale gegeven is wetenschappelijk en onomstootbaar vastgesteld:

Bron: Wiki: "Non-lokaal in de natuurkunde

Volgens de Copenhagen Interpretation (CHI) van de kwantummechanica is de toestand van een atomair systeem aan het begin van een meting ongedefiniee"rd en kan alleen 'enigszins' met statistische methoden worden voorspeld. Hoewel Einstein en andere natuurkundigen dit ernstig bestreden (zie de Einstein-Podolsky-Rosen paradox) is dit aspect van de kwantummechanica, geïntroduceerd door Niels Bohr, Werner Heisenberg en Max Born, nog altijd een van de hoekstenen van de theorie. Enige consequenties van de CHI zijn:
In de kwantumwereld gebeurt het soms dat er in een lege ruimte 'spontaan' deeltjes kunnen verschijnen of verdwijnen. Dit volgt uit het onzekerheidsprincipe van Heisenberg.
De interactie binnen een systeem neemt niet af met de afstand tussen de verschillende onderdelen van dit systeem
De interactie kan direct zijn; dus sneller dan de lichtsnelheid
Bepaalde plaatsen kunnen direct met elkaar verbonden zijn zonder dat de tussenliggende ruimte er toe doet
Deze 'bizarre' aspecten zijn door John Clauser in 1978 en Alain Aspect in 1982 experimenteel bevestigd."
Uit dezelfde bron van non lokaliteit

Hierbij dient aangetekend te worden dat bovenstaande mening over non-lokaliteit niet door iedereen wordt gedeeld, omdat de argumenten die ertoe aanleiding geven niet dwingend zijn (de Muynck (2006)). Bovendien heeft de bedoelde non-lokaliteit een metafysisch karakter: ze is zuiver theoretisch en niet empirisch toetsbaar. Om deze reden wordt ze in de literatuur vaak aangeduid met behulp van esoterische namen als passion-at-a-distance (in plaats van action-at-a-distance), vreedzame coexistentie en non-separabiliteit.

Een metafysisch karakter.....de natte droom van velen, de grens van de wetenschap voorbij.

Ik zou eens wat zoeken op quantum entaglement, zo simpel liggen de zaken niet.

Dat ingevolge Heisenberg in de 'lege' ruimte spontaan deeltjes/antideeltjes ontstaan om heel kort daarna weer te verdwijnen is een zaak die niets met bovenstaande te maken heeft. (Het is bijboorbeeld wel een van de oorzaken van het weglekken/verdampen (Hawking) van energie uit een zwart gat wanneer door de sterke getijdenwerking een deeltje - met negatieve energie- dat ontstaat wordt opgeslorpt door het zwarte gat en het andere verdwijnt in de ruimte.)

Van die torsiegolven weet ik eigenlijk niets af en kan daar dus ook niets over zeggen. Wanneer ik echter wat zoek over de geestelijke vader Nikolai Kozyrev, dan weet ik het wel....Gevangen onder Stalin, vervreemd van de stormachtige ontwikkelingen daardoor, strijdt atoom fusie in sterren af....einde verhaal.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 23 maart 2009 om 14:18.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 06:57   #805
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeer zeker, de monetaire crisis is ook een gevolg van een dergelijke aanname. De maatschappelijke conditionering kan verwoestend zijn, toch heeft men dat blijkbaar nog niet doorzien. De kuddegeest bestaat.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 10:39   #806
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Dit is geen leugen mijn beste; http://nl.wikipedia.org/wiki/Non-lokaal
Als je in een werk van academisch niveau "Wikipedia" als bron vernoemt, mag je je spullen pakken en het jaar erop opnieuw beginnen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 12:15   #807
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als je in een werk van academisch niveau "Wikipedia" als bron vernoemt, mag je je spullen pakken en het jaar erop opnieuw beginnen.
Ik vind de meeste Wiki's en ook de hier aangehaalde, niet slecht; wel: aandachtig lezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Non-lokaal

Citaat:
.... bijna algemeen erkend ....
Citaat:
... Bovendien heeft de bedoelde non-lokaliteit een metafysisch karakter: ze is zuiver theoretisch en niet empirisch toetsbaar. Om deze reden wordt ze in de literatuur vaak aangeduid met behulp van esoterische namen als passion-at-a-distance (in plaats van action-at-a-distance), vreedzame coexistentie en non-separabiliteit. ...
De (bijna-algemene) "erkenners" kunnen (tenzij zij reeds tot de Zwevende Gemeente behoren) moeilijk blij zijn met deze toverspreuken.

Voer voor Believers.
Oud 24 maart 2009, 23:38   #808
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Sorry, my bad.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 24 maart 2009 om 23:40.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 00:09   #809
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Neen, de Ziel bestaat niet. Waarom?
Oud 25 maart 2009, 02:06   #810
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Over kwantum theoreticus Jack Scarfetti vind ik niet één deftige referentie, ik vind zijn naam alleen in wollige referenties vanuit alternatieve hoek.

Mensen die beweren dat Einstein verkeerd zat met zijn relativiteitstheorie (want dat doet Scarfetti wanneer hij snelheden 'beschrijft' groter dan de lichtsnelheid) zijn er genoeg. Helaas doen ze dat meestal niet in gereputeerde tijdschriften met peer reviews.
Dat is ook een special experiement:
http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc

----------

Het zijn vaak de meest onverdraagzamen, deze met het minste gevoel voor empathie en mededogen in onze maatschappij, die zelfs sterk rechts en materialistisch ingesteld zijn,
dat die niet weten, of geloven dat ze een Ziel hebben.

En als ze dan eenmaal het bijltje erbij neerleggen, zeggen ze, verwonderd,
verdikke, het was nu toch waar dat we een Ziel hebben.

Maar intussen hebben wij er wel met hun gedrag moeten leven.

Ik geloof niet alleen dat er een Ziel is, ik weet het gewoon. Men zegt dat
de wetenschap dat niet bewezen heeft, wel men zou versteld staat over
hetgeen met reeds weet of zelfs bewezen heeft. Alleen, hetgeen men dan
ook doorgeeft aan het publiek, is slechts een fractie van hetgeen met écht weet.

Als iemand twijfelt, zeg ik altijd. Iemand die heel slim en begaafd is, sluw als een vos.
Wetende hoe de werking is van de overheid, de politie enz. Waarom zou hij of zij
dan braafjes in de pas lopen en niet kiezen voor de meest vlugge weg naar rijkdom,
zijnde gefoefel met geld, drugs, exploitatie van mensen, enz. Men zegt dat het ingebakken
gevoel is voor ethisch handelen. Men zegt dat het schrik is voor straf door de controlerende
machten. Allez, je gelooft dat toch zelf niet....

Het antwoord is simpel, iedereen zegt of hoopt wel heimelijk en diep in zijn binnenste dat hij een Zieltje heeft en niet na ongeveer 85 jaar pierenvoer is.

De ene gelooft, de andere gelooft blind, de andere weigert te geloven en die paar weten het gewoon.

Ik zit in die laatste groep, vandaar dat ik ook geregeld aanvaringen heb met die groep die het weigert te geloven, want zij denken alleen maar aan hun eigen.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 25 maart 2009 om 02:18.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 02:38   #811
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Uit dezelfde bron van non lokaliteit

Hierbij dient aangetekend te worden dat bovenstaande mening over non-lokaliteit niet door iedereen wordt gedeeld, omdat de argumenten die ertoe aanleiding geven niet dwingend zijn (de Muynck (2006)).
Zowel de Muynck als Heisenberg hebben gelijk en ongelijk, maar eerder in de zin van neti neti, niet dit niet dat,
Informatie kan idd niet sneller verzonden worden dan lichtsnelheid (c), maar een verandering in de positie of hoedanigheid van het ene deeltje, heeft blijkbaar toch een onmiddelijke invloed op de spiegelpositie van de verstrengelde wederhelft ervan, ongeacht de onderlinge afstand van elkaar.

Of dit al dan niet als 'informatie-overdracht' beschouwd kan worden en of dit al dan niet 'geen dwingend' karakter zou hebben in het wetenschappelijk denken, is imo spijkers op laag water zoeken, maar het non-lokale fenomeen is volgens de meeste quantumfysici toch voldoende statistisch voorspelbaar in experimenten daartoe, om er terdege rekening mee te houden in bv toekomstige evolutiemodellen, de kosmologie, de biologie, de geneeskunde en het bewustzijnsonderzoek, om slechts een paar van de meest voor de hand liggende onderzoeksterreinen te noemen.

De wetten van Newton en Einstein zijn weliswaar niet van toepassing in het van potentie bruisende quantumvacuum, maar dit veld maakt er wel het onderliggende deel van uit, als het al niet de grondoorzaak ervan is en van de rest van ons gemanifesteerde en evoluerende universum.

Citaat:
Bovendien heeft de bedoelde non-lokaliteit een metafysisch karakter: ze is zuiver theoretisch en niet empirisch toetsbaar.
Klopt, maar wel statistisch voorspelbaar.
Citaat:
Om deze reden wordt ze in de literatuur vaak aangeduid met behulp van esoterische namen als passion-at-a-distance (in plaats van action-at-a-distance), vreedzame coexistentie en non-separabiliteit.[/i]
Het laatste woord onderstreept slechts de intrisieke verbondenheid van alles met elkaar, zodat non-lokaliteit wel een heel feitelijk begrip wordt en de evolutie van leven in een bredere context kan plaatsen.

Citaat:
Een metafysisch karakter.....de natte droom van velen, de grens van de wetenschap voorbij.
Als topwetenschappers er zelf al spontaan het metafysische bijsleuren...

Julius R. Oppenheimer:
" De opvattingen over het menselijk kennen, die op basis van de ontdekkingen in de atoomfysica ontwikkeld worden, zijn bepaald niet volkomen onbekend en volkomen nieuw. Zelfs in onze eigen cultuur hebben ze al een geschiedenis achter zich, en in de gedachtewereld van boeddhisten en hindoes nemen ze een meer centrale plaats in. We kunnen een uitbouw en een verfijning van deze oude wijsheid verwachten." Cit: Julius Robert Oppenheimer.

Niels Bohr:
"Voor parallellen met wat de atoomtheorie ons leert moeten we ons richten op die kenthoretische problemen, waarmee denkers als Boeddha en Lao Tzu al geconfronteerd werden. Daarmee kunnen we proberen harmonie te brengen in onze positie als toeschouwer én acteur in het grootse drama van ons bestaan."

Werner Heisenberg:
" Sinds de tweede wereldoorlog zijn er uit Japan grote wetenschappelijke bijdragen gekomen op het gebied van de theoretische fysica. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn, dat er een bepaalde verwantschap bestaat tussen de filosofische ideeën van de tradities van het Verre Oosten en de filosofische inhoud van de quantumtheorie."

"En op de vraag of bewustzijn op basis van materie kan worden verklaard, antwoordde de Duitse kwantumfysicus Max Planck als volgt: "Nee, ik beschouw bewustzijn als fundamenteel. Ik beschouw materie als te zijn afgeleid uit bewustzijn. We kunnen niet om bewustzijn heen. Alle dingen waarover we spreken, alle dingen waarvan we denken dat ze bestaan, vooronderstellen bewustzijn."

... wie ben ik dan om hun meningen te betwisten ?

Citaat:
Ik zou eens wat zoeken op quantum entaglement, zo simpel liggen de zaken niet
Net gedaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_entanglement , maar niks echt nieuws onder de zon.
Het herhaalt slechts wat we bespreken uit de vorige link 'non-lokaliteit', maar dan in 't Engels.

Citaat:
Dat ingevolge Heisenberg in de 'lege' ruimte spontaan deeltjes/antideeltjes ontstaan om heel kort daarna weer te verdwijnen is een zaak die niets met bovenstaande te maken heeft. (Het is bijboorbeeld wel een van de oorzaken van het weglekken/verdampen (Hawking) van energie uit een zwart gat wanneer door de sterke getijdenwerking een deeltje - met negatieve energie- dat ontstaat wordt opgeslorpt door het zwarte gat en het andere verdwijnt in de ruimte.)
Daar heb ik ook iets van gelezen in z'n boek "Het Heelal".

Citaat:
Van die torsiegolven weet ik eigenlijk niets af en kan daar dus ook niets over zeggen.
Een golf, onder welke omstandigheid dan ook, zal steeds een vorm aannemen die de gulden snede het dichtst benaderd: http://glafreniere.com/matter.htm

Het medium waardoor die golfbeweging plaatsvind, is het wrijvingloze quantumvacuum.
De oude Grieken noemden het de aether, de Hindoes duiden het aan met akasha.
Verschillende namen, maar wel die dezelfde informatief-scheppende eigenschappen eraan toedeelt als de hedendaagse quantumfysica dat aanduid.

Citaat:
Wanneer ik echter wat zoek over de geestelijke vader Nikolai Kozyrev, dan weet ik het wel....Gevangen onder Stalin, vervreemd van de stormachtige ontwikkelingen daardoor, strijdt atoom fusie in sterren af....einde verhaal.
Sad story indeed, maar dat neemt z'n latere wetenschappelijke verdiensten niet weg.
Een soortgelijk onderzoeker: http://www.theosofie.net/sunrise/sun...rake1.htmloek:

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 25 maart 2009 om 02:39.
Oud 25 maart 2009, 08:31   #812
cor
Minister

Standaard

Citaat:
... maar het non-lokale fenomeen is volgens de meeste quantumfysici toch voldoende statistisch voorspelbaar in experimenten daartoe, om er terdege rekening mee te houden in bv toekomstige evolutiemodellen, de kosmologie, de biologie, de geneeskunde en het bewustzijnsonderzoek, om slechts een paar van de meest voor de hand liggende onderzoeksterreinen te noemen.

De wetten van Newton en Einstein zijn weliswaar niet van toepassing in het van potentie bruisende quantumvacuum, maar dit veld maakt er wel het onderliggende deel van uit, als het al niet de grondoorzaak ervan is en van de rest van ons gemanifesteerde en evoluerende universum.
Mij verwondert het gemak waarmee je de eigenschappen van de twee niveau's, het macroscopische en het deeltjesniveau, op elkaar schijnt over te dragen. Mij lijkt dat absoluut niet zo vanzelfsprekend.

Elementair, dacht ik, is de vreemde vaststelling dat de mechanismen in een onderliggend niveau van een complex systeem niets van doen hebben met de mechanismen van hogere niveaus. Het gedrag van het ganse systeem is absoluut niet verklaarbaar door het gedrag van zijn onderliggende niveaus.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 09:25   #813
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Mij verwondert het gemak waarmee je de eigenschappen van de twee niveau's, het macroscopische en het deeltjesniveau, op elkaar schijnt over te dragen. Mij lijkt dat absoluut niet zo vanzelfsprekend.

Elementair, dacht ik, is de vreemde vaststelling dat de mechanismen in een onderliggend niveau van een complex systeem niets van doen hebben met de mechanismen van hogere niveaus. Het gedrag van het ganse systeem is absoluut niet verklaarbaar door het gedrag van zijn onderliggende niveaus.
Daar kan ik me volledig bij aansluiten.

Ik sta ook huiverig bij het verbinden - soms lijkt het wel haast één op één - tussen quantum verschijnselen en oosterse filosofie, of teminste datgene uit die filosofie die toevallig juist dan past.

Ik ga ook akkoord met het feit daat in de quantum wereld oosterse mensen soms wat oververtegewoordigd lijken. Hun denkwereld staat dan ook dichter bij de vreemde wereld dan de onze.

Ik ga zeg daarom ook dat de oosterse filosofie ons veel kan bijbrengen op vlakken die onze westerse filosofie heeft verwaarloosd. Daarom ook dat ik een grote voorstander ben van de - serieuze - studie van zowel onze en andere filosofische systemen. Met beide voeten op de grond - daar staat de oosterse filosofie meestal trouwens ook. De new age auteurs daarentegen......

Of om het met Chuang-tzu te zeggen:
Al wat aan de overzijde van het heelal is,
de wijze neemt aan dat het bestaat,
maar houdt zich daar niet mee bezig.

Filosofie is geen wetenschap in de rationele zin van het woord.

(En de ether terug invoeren onder een andere benaming.....anderhalve eeuw te laat.)

Laatst gewijzigd door JeeBee : 25 maart 2009 om 09:28.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 20:39   #814
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Het is anders vanzelfsprekend genoeg, dacht ik, wanneer je weet dat organismen en hun samenstellende organen, zijn opgebouwd uit moleculen en atomen.
Zoals je ook ongetwijfeld zult weten, worden atomen opgebouwd door een permanente interactie met het onderliggende deeltjesniveau. (quantumvacuum)
Het zijn dus de atomen die worden gevormd en in kracht onderhouden, door de 'spontaan verschijnende en verdwijnende deeltjes' uit het quantumvacuum, waardoor de electrische configuratie ontstaat, die de atomen en de hieruit opgebouwde moleculen en organen van hun specifieke eigenschappen voorziet.
Zodoende is het deeltjesniveau en de hieruit opgebouwde macroscopische wereld intrisiek en onafscheidelijk met elkaar verbonden, al lijkt dit voor ons onderscheidend verstand niet zo vanzelfsprekend.
Ik sta er nog alle dagen verwonderd van te kijken.

Citaat:
Strange indeed, maar net voor dit empirische scheidingsprobleem word er al jaren gezocht naar een unificatietheorie, die alle natuurkundige verschijnselen op elk niveau in één formule kan vatten, gezien er niets is dat daarin zou kunnen weerhouden worden.
Uiteraard zal bewustzijn daar ook een deel van moeten uitmaken en dan komen we weer uit bij het brahman-concept van de hindoe's of de scheppende leegte (quantumvacuum) van het boeddhisme of de tao van het verre oosten, waarvan de essentie niet in woorden kan uitgedrukt worden.

Boeddhisten, yogi's en iedereen die al eens aan zelfonderzoek doet, weet dat elke ziekte of aandoening steeds in de ziel begint.
Zichtbare gevolgen hebben steeds een onzichtbare oorzaak, al kan het soms lang duren voor de resultaten hun vorm blootgeven, net zo met de co-evolutie van het leven.
De link die ik eerder meegaf over Shelldrake en zijn studie van morfologische velden, geeft daar een goede uitleg over.
Oud 25 maart 2009, 20:57   #815
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
.... Boeddhisten, yogi's en iedereen die al eens aan zelfonderzoek doet, weet dat elke ziekte of aandoening steeds in de ziel begint. ....
Zelfs als het bestaan van die "ziel" ooit wordt bewezen dan geloof ik er nog geen donder van dat een griep daarin begint.
Oud 25 maart 2009, 21:01   #816
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Zelfs als het bestaan van die "ziel" ooit wordt bewezen dan geloof ik er nog geen donder van dat een griep daarin begint.
Waar volgens jou, begint ze dan juist ?
Oud 25 maart 2009, 21:05   #817
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar volgens jou, begint ze dan juist ?
In de verbeelding van sommigen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 21:38   #818
Diego Raga

Standaard

Zou best wel eens kunnen.
Oud 25 maart 2009, 21:56   #819
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Een golf, onder welke omstandigheid dan ook, zal steeds een vorm aannemen die de gulden snede het dichtst benaderd: http://glafreniere.com/matter.htmHet medium waardoor die golfbeweging plaatsvind, is het wrijvingloze quantumvacuum.
De oude Grieken noemden het de aether, de Hindoes duiden het aan met akasha.
Verschillende namen, maar wel die dezelfde informatief-scheppende eigenschappen eraan toedeelt als de hedendaagse quantumfysica dat aanduid.
De quantumfysica legt nu bloot wat eeuwen geleden geschreven is geweest in de Vedische geschriften.

Zo staat er in de Isja Upanishad bijna de letterlijke beschrijving van non-lokaal bewustzijn: 'Bewegend is het en onbeweegelijk. Ver is het en toch nabij. het is binnen in alles en het is buiten dit alles. Maar wie alle wezens hier ziet als in het Zelf, en het Zelf weer in alle wezens, en voor wie alle wezens geworden zijn tot het eigen Zelf, welke waan, welk leed nog bevangt hem, die zo de eenheid aanschouwt? Het Zelf is overal, lichtend, zonder lichaam, heel smetteloos, zuiver, boven alles verheven, wijs vertandig, alomvattend; alle dingen geeft het een plaats door de eeuwige tijdsruimten heen.'

Hier de link voor degene die het eens helemaal willen doornemen of bestuderen.

http://www.arsfloreat.nl/documents/Isa.pdf

Ook de meditatieervaringen van de Indiase filosoof Swami Rama vertonen sterke overeenkomsten met non-lokaal bewustzijn. Hij is bekend als de eerste yogi die zich door westerse wetenschappers heeft laten onderzoeken. Hij was in staat automatisch en onbewuste lichaamsprocessen door middel van zijn bewuste wil te controleren of te veranderen in een ritmestoornis van meer dan driehonderd slagen per minuut zonder het bewustzijn te verliezen, kon hij zijn bloeddruk en lichaamstemperatuur veranderen, de hersengolven op zijn EEG veranderen in een patroon dat men kan vergelijken met de diepe slaap, en een demonstratie geven van telekinese, het verplaatsen van voorwerpen door 'gedachtekracht'.

Hier een citaat van Swami Rana dat sterke overeenkomsten heeft met non-lokaal bewustzijn.

'Het is niet mogelijk door middel van intellectuele argumenten of discussies te begrijpen wat er na de dood bestaat. De absolute waarheid kan niet wetenschappelijk worden bewezen omdat deze niet kan worden waargenomen, geobjectiveerd, of aangetoond door onze zintuigen. Dat is de reden waarom wetenschappers niet tot harde conclusies kunnen komen over de onsterfelijkheid van de ziel en over het leven na dit leven, en niets hen ook tot een andere mening kan brengen.' ' De objectieve wereld is slechts de helft van het universum, die bestaat uit het bewustzijn met gedachten en gevoelens, kan niet met onze zintuigelijke waarneming van uiterlijke voorwerpen worden verklaard.' Zij is in wezen bewustzijn en zij is volmaakt. Na het zich losmaken uit het stoffelijk lichaam blijft alles verborgen aanwezig. De ziel is niet geschapen.Onze ziel blijft eeuwig volmaakt en wordt na de dood niet vernietigd of ontbonden. Leven en dood zijn niet meer dan verschillende namen voor het zelfde feit; het zijn de twee kanten van de medaille. ' De dood is niet anstwekkend, maar de angst voor de dood is angstwekkend. Het stervensproces op zich is niet pijnlijk; het is meer een verandering van omstandigheden. Gebrek aan voorbereiding en gehechtheid zijn de oorzaak van de pijn die tijdens het moment van sterven wordt ervaren. Men lijdt omdat men niet in staat is volledig los te laten.'

Volgens deze leer (Vedanta) is puur bewustzijn primair in het universum aanwezig en is onze geest (denken en waakbewustzijn) slechts een vonk of een afspiegeling van dat bewustzijn. Het absolute of allerhoogste bewustzijn (datgene wat ik het non-lokale bewustzijn noem) is de bron en de basis van het volledige Zelf en van het gehele universum.

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 25 maart 2009 om 22:19.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 22:15   #820
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
In de verbeelding van sommigen.
Daar ben ik van overtuigd!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be