Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2009, 22:41   #801
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vele Vlamingen zijn dat ook system.
zo zie je maar dat een deel van de Vlamingen ook calvinisten zijn.
En u de oppercalvinist zeker.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 00:51   #802
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Weer eens een bewijs dat u er geen snars van begrijpt. Met Calvinistisch bedoelt men hier wat in de van Dale staat.

’Calvinistisch’, aldus Van Dale, betekent :’niet uitbundig, sober, rechtlijnig en dogmatisch’. En dat vindt men steeds weer terug in protestantse landen. En dat weerspiegelt zich in het zaken doen, in het handel drijven.
Calvinisten, Anglicanen en Lutheranen hebben nu eenmaal hun verschillen (en hebben redenen om nog verder te versnipperen....; ten eerste ik ben geen theoloog en ten tweede ik ben katholiek en vanuit katholiek standpunt bezien hechten protestanten minder aan de eenheid binnen de kerk)... Dus u heeft een punt met de protestantse arbeidsethos, maar ik denk niet dat lutheranen en Anglicanen dat zelf calvinistisch zullen noemen... Gedeeltelijk heeft calvinistisch binnen het Nederlandse taalgebied ook die betekenis gekregen omdat de vele protestantse kerkgenootschappen (binnen Nederland werkt de meerderheid nu samen binnen de PKN(protestantse kerk Nederland) in meerderheid binnen het Nederlandse taalgebied calvinisten zijn....

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 26 maart 2009 om 00:53.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 09:02   #803
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Calvinisten, Anglicanen en Lutheranen hebben nu eenmaal hun verschillen (en hebben redenen om nog verder te versnipperen....; ten eerste ik ben geen theoloog en ten tweede ik ben katholiek en vanuit katholiek standpunt bezien hechten protestanten minder aan de eenheid binnen de kerk)... Dus u heeft een punt met de protestantse arbeidsethos, maar ik denk niet dat lutheranen en Anglicanen dat zelf calvinistisch zullen noemen... Gedeeltelijk heeft calvinistisch binnen het Nederlandse taalgebied ook die betekenis gekregen omdat de vele protestantse kerkgenootschappen (binnen Nederland werkt de meerderheid nu samen binnen de PKN(protestantse kerk Nederland) in meerderheid binnen het Nederlandse taalgebied calvinisten zijn....
Maw, 'calvinistisch' is een woord dat hier eigenlijk duidt een zekere levenshouding die men vaak terugvond in protestantse landen. En die nog steeds doorwerkt tot op de dag van vandaag. En die levenshouding zou dan 'soberheid', 'zuinigheid', 'matigheid' 'wars van luxe', 'spaarzaamheid', en dergelijke betekenen. In deze zin moet men 'calvinistisch' begrijpen. Dit is ook een levenshouding die zich eeuwenlang heeft weerspiegelt in de respectievelijke protestantse landen, zeker in Scandinavië en in bepaalde Noordelijke landen in Europa waar het protestantse godsdienst de regel werd. In de katholieke landen in Europa (meestal Latijnse landen), vindt men deze 'soberheid' en/of ingetogen levenshouding veel minder. En dat weerspiegelt zich tot op de dag van vandaag in het zakenleven. Ieder land heeft zijn 'cultuur van handeldrijven' van 'zakendoen'. En vaak was dit voor een groot stuk ingegeven door religio-morele levensprincipes. Ook de Chinezen hebben dat en van de Japanners weten we dit al veel langer.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2009 om 09:03.
Oud 26 maart 2009, 09:16   #804
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Premier Balkenende kondigt een hard en moedig anti-crisis programma af in het Nederlands Parlement. Met ondermeer een verlenging van de pensioeneringsleeftijd tot 67 jaar. Onze pensioenen behoren tot de laagste in Europa, je zult ook wel weten hoe dat komt. Dat veronderstel ik toch.
Het zogenaamde geroemde spaarplan van Balkenende wordt langs alle kanten afgeschoten en vaak omschreven als zijnde korte termijn lapmiddelen waarin iedere logica ontbreekt. Dat kan ook niet anders omdat men dagenlang in conclaaf heeft moeten zitten om elke coalitiepartij wat zijn zin te geven. Met als resulaat natuurlijk een 'verwaterd' spaarplan. Bovendien zegt Balkenende dat de meeste van deze zogezegde 'spaarplannen' pas effectief in werking zullen treden in 2011 of wanneer de crisis voorbij is. Ook niet erg briljant moet ik zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2009 om 09:17.
Oud 26 maart 2009, 09:17   #805
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zogenaamde geroemde spaarplan van Balkenende wordt langs alle kanten afgeschoten en vaak omschreven als zijnde korte termijn lapmiddelen waarin iedere logica ontbreekt. Dat kan ook niet anders omdat men dagenlang in conclaaf heeft moeten zitten om elke coalitiepartij wat zijn zin te geven. Het resulaat dat der dan uit de bus komt is natuurlijk een 'verwaterd' spaarplan. Bovendien zegt Balkenende dat de meeste van deze zogezegde 'spaarplannen' pas effectief in werking zullen treden in 2011 of wanneer de crisis voorbij is. Ook niet erg briljant moet ik zeggen.
uiteraard schiet de oppositie dat plan af, dat is hun taak.

maar ze hebben toch een plan, hier kan dat niet, er is beslist om niet te regeren...
Oud 26 maart 2009, 09:22   #806
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
uiteraard schiet de oppositie dat plan af, dat is hun taak.

maar ze hebben toch een plan, hier kan dat niet, er is beslist om niet te regeren...
Dus als ik u goed begrijp: als er maar een plan is, is het goed. Neen, er moet een goed plan zijn, anders is er geen plan, tenzij een plan 'pro forma'. Een plan voor 'de Bühne' dus.

Nu, wat België betreft, ook daar komt er een plan, voor zover men daar in stilte al niet mee bezig is. Maak u maar geen zorgen. Men zal wel moeten als ik het allemaal zo lees.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2009 om 09:22.
Oud 26 maart 2009, 09:24   #807
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als ik u goed begrijp: als er maar een plan is, is het goed. Neen, er moet een goed plan zijn, anders is er geen plan, tenzij een plan 'pro forma'. Een plan voor 'de Bühne' dus.

Nu, wat België betreft, ook daar komt er een plan, voor zover men daar in stilte al niet mee bezig is. Maak u maar geen zorgen. Men zal wel moeten als ik het allemaal zo lees.
of het een goed plan is of slecht, zal slechts de toekomst uitwijzen.

of er in België een plan komt of niet, zal van de verkiezingsuitslag afhangen zeker? stel je voor dat MR of PS zwaar verliezen, denk jij nu echt dat die dan tot compromissen zullen bereid zijn??
Oud 26 maart 2009, 16:00   #808
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik eet 20 keer liever een perfect bereide forel in Duitsland dan iets met foie gras in Frankrijk.
Daar hoef ik niet eens over na te denken.
Dit is weer het toppunt.

Een forel uit Duitsland vergelijken met de verfijnde Franse keuken......

Vergelijkt U misschien ook Lada's, Wartburg's, Dacia's of Daf's met Mercedessen, BMW's, Porsche's ?

Dan is elke vergelijken net zo goed zoek als uw keuken vergelijk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 16:01   #809
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dit is weer het toppunt.

Vergelijkt U misschien ook Lada's, Wartburg's, Dacia's of Daf's met Mercedessen, BMW's, Porsche's ?

Een Lada, het is goed..............Een wagen, het is beter.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 16:02   #810
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
je bent zelf een cliché.
en je komt zelf nooit met degelijke argumenten af.
het altijd op een ander steken is plezant hé
Als U argumenten niet begrijpt wil dat niet zeggen dat ze niet degelijk zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 16:03   #811
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

System, zou ik graag nog een reactie kunnen mogen krijgen op post 681 van mij? http://forum.politics.be/showthread....119901&page=35
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 16:17   #812
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit is weer het toppunt.

U houdt niet van vis?
Oud 26 maart 2009, 16:21   #813
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maw, 'calvinistisch' is een woord dat hier eigenlijk duidt een zekere levenshouding die men vaak terugvond in protestantse landen. En die nog steeds doorwerkt tot op de dag van vandaag. En die levenshouding zou dan 'soberheid', 'zuinigheid', 'matigheid' 'wars van luxe', 'spaarzaamheid', en dergelijke betekenen. In deze zin moet men 'calvinistisch' begrijpen. Dit is ook een levenshouding die zich eeuwenlang heeft weerspiegelt in de respectievelijke protestantse landen, zeker in Scandinavië en in bepaalde Noordelijke landen in Europa waar het protestantse godsdienst de regel werd. In de katholieke landen in Europa (meestal Latijnse landen), vindt men deze 'soberheid' en/of ingetogen levenshouding veel minder. En dat weerspiegelt zich tot op de dag van vandaag in het zakenleven. Ieder land heeft zijn 'cultuur van handeldrijven' van 'zakendoen'. En vaak was dit voor een groot stuk ingegeven door religio-morele levensprincipes. Ook de Chinezen hebben dat en van de Japanners weten we dit al veel langer.
Mijn punt was dat dit in die protestantse landen die niet calvinistisch zijn, deze eigenschappen toegeschreven worden aan de Lutheraanse of Anglicaanse achtergrond, niet het Calvinisme. Het is daarom eigenlijk beter om te spreken van een zekere protestantse achtergrond...
Oud 26 maart 2009, 16:36   #814
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is weer het toppunt.

Ach dat is dezelfde manier van redeneren als veel anderen hier.

U zei overigens dat de Duitse keuken niets te bieden had.

DAF is overigens het neusje van de zalm op vrachtwagen gebied. Ik weet niet wat die in uw rijtje met Wartburg doet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 17:20   #815
system
Banneling

Standaard

Vandaag 25 maart 2009-

Van Rompuy vandaag in de Kamer.
"Belgische economie ging achteruit van 2008 tot 2009 met 3.3%.
Nederlandse economie ging achteruit van 2008 tot 2009 met 6.6%."

En Van Rompuy zal het zeker niet zeggen in het openbaar als het niet waar is. Ze zouden hem vlug met zijn kraag hebben.

En zo, -voor de zoveelste keer- hoort men het eens van een ander.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2009 om 17:25.
Oud 26 maart 2009, 17:51   #816
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Mijn punt was dat dit in die protestantse landen die niet calvinistisch zijn, deze eigenschappen toegeschreven worden aan de Lutheraanse of Anglicaanse achtergrond, niet het Calvinisme. Het is daarom eigenlijk beter om te spreken van een zekere protestantse achtergrond...
Historisch zeker wel, daar hebt u gelijk in. Maar vaak wordt het woord 'calvinistisch' gebruikt in de context die ik boven schetste.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2009 om 17:59.
Oud 26 maart 2009, 18:13   #817
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Dit is weer het toppunt.

Niet iedereen is enthousiast voor een klomp levervet, ik in elk geval ook niet. Het is bovendien zeer ongezond en de smaak is allesbehalve. Ik heb het reeds gegeten in uiteenlopende bereidingen, en het bevalt me hoegenaamd niet. Er was zelfs een foie-gras gerecht waarbij het werd klaargemaakt samen met een zoete confituur. Gewoon walgelijk.
Het is bovendien een product dat wordt bekomen door dieren te onderwerpen aan een dwangvoeding, waardoor ze een geforceerde lever krijgen. Leuk!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 18:18   #818
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Belgie is nergens mee bezig.
De regering hobbelt van incident naar incident.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 18:21   #819
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Vandaag 25 maart 2009-

Van Rompuy vandaag in de Kamer.
"Belgische economie ging achteruit van 2008 tot 2009 met 3.3%.
Nederlandse economie ging achteruit van 2008 tot 2009 met 6.6%."

En Van Rompuy zal het zeker niet zeggen in het openbaar als het niet waar is. Ze zouden hem vlug met zijn kraag hebben.

En zo, -voor de zoveelste keer- hoort men het eens van een ander.
Volgens De Croo, is Belgie te klein om problemen te hebben.
Of de economie draait zo goed ,of de rekenmeesters lopen een jaartje achter.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 18:22   #820
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Belgie is nergens mee bezig.
De regering hobbelt van incident naar incident.

In ieder geval stel ik vast dat in 2008 de Nederlandse economie dubbel zo snel achteruitging met 6.6% dan de Belgische met 3.3%. En dat zijn voorlopig de feiten. En de besparingen van de Nederlandse regering gaan pas door in 2011, dus binnen...3 jaar.

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2009 om 18:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be