Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2009, 23:48   #821
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
De quantumfysica legt nu bloot wat eeuwen geleden geschreven is geweest in de Vedische geschriften.

Zo staat er in de Isja Upanishad bijna de letterlijke beschrijving van non-lokaal bewustzijn: 'Bewegend is het en onbeweegelijk. Ver is het en toch nabij. het is binnen in alles en het is buiten dit alles. Maar wie alle wezens hier ziet als in het Zelf, en het Zelf weer in alle wezens, en voor wie alle wezens geworden zijn tot het eigen Zelf, welke waan, welk leed nog bevangt hem, die zo de eenheid aanschouwt? Het Zelf is overal, lichtend, zonder lichaam, heel smetteloos, zuiver, boven alles verheven, wijs vertandig, alomvattend; alle dingen geeft het een plaats door de eeuwige tijdsruimten heen.'

Hier de link voor degene die het eens helemaal willen doornemen of bestuderen.

http://www.arsfloreat.nl/documents/Isa.pdf

Ook de meditatieervaringen van de Indiase filosoof Swami Rama vertonen sterke overeenkomsten met non-lokaal bewustzijn. Hij is bekend als de eerste yogi die zich door westerse wetenschappers heeft laten onderzoeken. Hij was in staat automatisch en onbewuste lichaamsprocessen door middel van zijn bewuste wil te controleren of te veranderen in een ritmestoornis van meer dan driehonderd slagen per minuut zonder het bewustzijn te verliezen, kon hij zijn bloeddruk en lichaamstemperatuur veranderen, de hersengolven op zijn EEG veranderen in een patroon dat men kan vergelijken met de diepe slaap, en een demonstratie geven van telekinese, het verplaatsen van voorwerpen door 'gedachtekracht'.

Hier een citaat van Swami Rana dat sterke overeenkomsten heeft met non-lokaal bewustzijn.

'Het is niet mogelijk door middel van intellectuele argumenten of discussies te begrijpen wat er na de dood bestaat. De absolute waarheid kan niet wetenschappelijk worden bewezen omdat deze niet kan worden waargenomen, geobjectiveerd, of aangetoond door onze zintuigen. Dat is de reden waarom wetenschappers niet tot harde conclusies kunnen komen over de onsterfelijkheid van de ziel en over het leven na dit leven, en niets hen ook tot een andere mening kan brengen.' ' De objectieve wereld is slechts de helft van het universum, die bestaat uit het bewustzijn met gedachten en gevoelens, kan niet met onze zintuigelijke waarneming van uiterlijke voorwerpen worden verklaard.' Zij is in wezen bewustzijn en zij is volmaakt. Na het zich losmaken uit het stoffelijk lichaam blijft alles verborgen aanwezig. De ziel is niet geschapen.Onze ziel blijft eeuwig volmaakt en wordt na de dood niet vernietigd of ontbonden. Leven en dood zijn niet meer dan verschillende namen voor het zelfde feit; het zijn de twee kanten van de medaille. ' De dood is niet anstwekkend, maar de angst voor de dood is angstwekkend. Het stervensproces op zich is niet pijnlijk; het is meer een verandering van omstandigheden. Gebrek aan voorbereiding en gehechtheid zijn de oorzaak van de pijn die tijdens het moment van sterven wordt ervaren. Men lijdt omdat men niet in staat is volledig los te laten.'

Volgens deze leer (Vedanta) is puur bewustzijn primair in het universum aanwezig en is onze geest (denken en waakbewustzijn) slechts een vonk of een afspiegeling van dat bewustzijn. Het absolute of allerhoogste bewustzijn (datgene wat ik het non-lokale bewustzijn noem) is de bron en de basis van het volledige Zelf en van het gehele universum.
Mooie aanvulling, Kamiel, waar een hedendaagse bijdrage van de Indiase quantumfysicus Amit Goswami niet mag ontbreken: http://vrouw.nl/site/In_gesprek_met_...messages/16410
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 23:49   #822
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Zelfs als het bestaan van die "ziel" ooit wordt bewezen dan geloof ik er nog geen donder van dat een griep daarin begint.
Uit dezelfde link als hierboven:

"De enige filosofie die ons out of the box kan brengen is de veronderstelling dat werkelijkheid van bewustzijn is gemaakt. Bewustzijn is het begin van al het leven. Bewustzijn is de grond van al het zijn.
Als je op die manier naar bijvoorbeeld ziekte kijkt, verandert ons inzicht compleet. Daardoor leren we op een andere manier om te gaan met ziekte. De alternatieve traditie van gezondheid, healing technieken en andere manieren van genezing zijn allemaal legitiem. Ik heb theorieën geschreven over homeopathie, over accupunctuur, maar ook het mind - body medicijn: dat onze gedachten niet alleen ziektes produceren, maar ook kunnen genezen."

Maar voorlopig verdient de medische groot-industrie wel tonnen, aan talloze mensen die dit simpele feit niet willen geloven noch zelf-evalueren. Santè!
Oud 26 maart 2009, 00:38   #823
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Maar voorlopig verdient de medische groot-industrie wel tonnen, aan talloze mensen die dit simpele feit niet willen geloven noch zelf-evalueren. Santè!
De meeste mensen worden afgeleid door brood en spelen en zijn geconditioneerd door opvoeding, onderwijs en andere omgevingsinvloeden. Als je de kudde onbewust houdt, dan kun je daar enorme voordelen uithalen. Zoals je al aanhaalde is de pharmaceutische industrie daar een zeer mooi voorbeeld van.

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 26 maart 2009 om 00:39.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 01:19   #824
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Uit dezelfde link als hierboven:

"De enige filosofie die ons out of the box kan brengen is de veronderstelling dat werkelijkheid van bewustzijn is gemaakt. Bewustzijn is het begin van al het leven. Bewustzijn is de grond van al het zijn.
Als je op die manier naar bijvoorbeeld ziekte kijkt, verandert ons inzicht compleet. Daardoor leren we op een andere manier om te gaan met ziekte. De alternatieve traditie van gezondheid, healing technieken en andere manieren van genezing zijn allemaal legitiem. Ik heb theorieën geschreven over homeopathie, over accupunctuur, maar ook het mind - body medicijn: dat onze gedachten niet alleen ziektes produceren, maar ook kunnen genezen."

Ik vermoed hooguit en dan nog zeer voorzichtig, dat iemands mentale gesteldheid enigszins van invloed kan zijn op de werking van het eigen afweersysteem.
Oud 26 maart 2009, 06:57   #825
MIS
Banneling

Standaard

'Broken dreams' maakt van mensen dierlijke wezens waardoor een literalistisch begrepen darwinisme zegeviert. En zoiets noemen volwassen mensen de echte wereld. Dat hierdoor allerhande en op zich absurde problemen ontstaan begrijpt het kleinste kind maar dat proberen volwassen mensen dan om te vormen of te herprogrammeren. Net zoals de bevolking steeds gefrustreerder raakt door allerhande beleidsbeslissingen, is dat voor het kind niet anders. In welke vorm het ook geuit wordt, uit angst om de elitaire machtspositie te verliezen creëert men nog meer chaos en onduidelijkheid. De intrinsieke en oprechte droom verwordt tot een nachtmerrie, elke spontaniteit van het menselijke ontwikkelingspotentieel wordt in de kiem gesmoord om er ons vervolgens over te verbazen dat verzet ontstaat. Hoe kwam het nu dat we dat niet begrepen, dankzij het onderwijs?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 19:14   #826
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Ik vermoed hooguit en dan nog zeer voorzichtig, dat iemands mentale gesteldheid enigszins van invloed kan zijn op de werking van het eigen afweersysteem.
Je vermoeden is heel juist, Willem, en dat zegt onze huisdokter me ook, maar hij zou de helft van z'n patiënten verliezen als ie dat tegen hen zou zeggen, dus voor zelf-economische redenen houd ie mooi z'n slimme kop dicht en bestendigt daarmee de levenslange geconditioneerde afhankelijkheid en dito onwetendheid van z'n medische klanten. Kassa kassa...
Oud 26 maart 2009, 19:14   #827
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
De intrinsieke en oprechte droom verwordt tot een nachtmerrie, elke spontaniteit van het menselijke ontwikkelingspotentieel wordt in de kiem gesmoord om er ons vervolgens over te verbazen dat verzet ontstaat. Hoe kwam het nu dat we dat niet begrepen, dankzij het onderwijs?
Daarom:
http://www.nujij.nl/op-school-word-j....1332311.lynkx

http://www.waaromonderwijs.nl/index....d=43&Itemid=72
Oud 26 maart 2009, 20:19   #828
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Je vermoeden is heel juist, Willem, en dat zegt onze huisdokter me ook, maar hij zou de helft van z'n patiënten verliezen als ie dat tegen hen zou zeggen, dus voor zelf-economische redenen houd ie mooi z'n slimme kop dicht en bestendigt daarmee de levenslange geconditioneerde afhankelijkheid en dito onwetendheid van z'n medische klanten. Kassa kassa...
Absoluut zeker weten!
Oud 26 maart 2009, 21:43   #829
MIS
Banneling

Standaard

Sorry, geen tijd om te lezen, ik moet nog geld produceren voor morgen.
Oud 26 maart 2009, 22:42   #830
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Sorry, geen tijd om te lezen, ik moet nog geld produceren voor morgen.
Produceer er dan voor mij ook wat bij!

Ik ga ondertussen in mijne zetel liggen.
Oud 26 maart 2009, 23:16   #831
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Produceer er dan voor mij ook wat bij! Ik ga ondertussen in mijne zetel liggen
Doe rustig aan, ik zie dat je non dualistische avontuur gaat verzanden in de pre-egoïsche sferen? Soms verwarren mensen dat.
Oud 26 maart 2009, 23:53   #832
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Doe rustig aan, ik zie dat je non dualistische avontuur gaat verzanden in de pre-egoïsche sferen? Soms verwarren mensen dat.
Absoluut, gij bent ne slimme miens en nog nen helderziende ook precies!
Alé sloppel
Oud 27 maart 2009, 06:50   #833
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Absoluut, gij bent ne slimme miens en nog nen helderziende ook precies!
Wie weet dat hij weet, wie ziet wat hij ziet?
Oud 27 maart 2009, 07:32   #834
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Produceer er dan voor mij ook wat bij!

Ik ga ondertussen in mijne zetel liggen.
Je zult minstens voor de droogtijd geduld moeten hebben.
Oud 27 maart 2009, 12:08   #835
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Boeddhisten, yogi's en iedereen die al eens aan zelfonderzoek doet, weet dat elke ziekte of aandoening steeds in de ziel begint.
De vraag is alleen waar die boeddhist zijn ziel vandaan zou halen. Ingevolge de leer dan de 'an-atman' is er geen 'zelf', niets permanent en bestaan - voor de boeddhist - enkel de 5 skandah's die volkomen tijdelijk zijn en bij de dood uiteen spatten en in de kosmos verdwijnen. (Ik heb het uiteraard niet over het volksboedhisme, noch over de vele andere 'godsdienstige' afwijkingen.)

Zelfs de yogi, die uiteraard wel over een 'atman' of 'zelf' beschikt, zal het met dat zieltje knap lastig hebben binnen zijn denken (lichaam, geest, zelf).

En bij die anderen - 'iedereen' - die aan zelf onderzoek doen mag je alvast mezelf schrappen. Je mag dus hoogstens 'bijna iedereen' schrijven.
Oud 27 maart 2009, 12:18   #836
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het zijn dus de atomen die worden gevormd en in kracht onderhouden, door de 'spontaan verschijnende en verdwijnende deeltjes' uit het quantumvacuum, waardoor de electrische configuratie ontstaat, die de atomen en de hieruit opgebouwde moleculen en organen van hun specifieke eigenschappen voorziet.
Kan je dat eens wat beter uitleggen, want ik volg je niet. Dit is zeker niet wat Heisenberg bedoelde noch wat er zich in de oerknal (en later) afspeelde bij de vorming van materie.
Oud 27 maart 2009, 12:36   #837
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:

Volgens deze leer (Vedanta) is puur bewustzijn primair in het universum aanwezig en is onze geest (denken en waakbewustzijn) slechts een vonk of een afspiegeling van dat bewustzijn. Het absolute of allerhoogste bewustzijn (datgene wat ik het non-lokale bewustzijn noem) is de bron en de basis van het volledige Zelf en van het gehele universum.
Dat is niet wat de vedanta zegt.
Oud 27 maart 2009, 12:53   #838
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
De quantumfysica legt nu bloot wat eeuwen geleden geschreven is geweest in de Vedische geschriften.

Zo staat er in de Isja Upanishad bijna de letterlijke beschrijving van non-lokaal bewustzijn: 'Bewegend is het en onbeweegelijk. Ver is het en toch nabij. het is binnen in alles en het is buiten dit alles. Maar wie alle wezens hier ziet als in het Zelf, en het Zelf weer in alle wezens, en voor wie alle wezens geworden zijn tot het eigen Zelf, welke waan, welk leed nog bevangt hem, die zo de eenheid aanschouwt? Het Zelf is overal, lichtend, zonder lichaam, heel smetteloos, zuiver, boven alles verheven, wijs vertandig, alomvattend; alle dingen geeft het een plaats door de eeuwige tijdsruimten heen.'
Leg eens het verband uit tussen de quantumfysica en de Isja Upanishad, ook wel de Samhita Upanishad genoemd.

Overigens komen - écht letterlijk - en niet zoals je tekst die 'bijna letterlijk' zou zijn, wat zijn belang heeft in teksten waar elk woord zijn belang en betekenis heeft, ook wijze woorden:

In blinde duisternis storten zij zich, die de begoocheling dienen.
In nog zo mogelijk grotere duisternis komen zij terecht, die prat gaan op het weten.

Het staat je vrij zelf een categorie te kiezen.
Oud 27 maart 2009, 12:55   #839
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Je zult minstens voor de droogtijd geduld moeten hebben.
Geduld is een mooie deugd..

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 27 maart 2009 om 13:04.
Oud 27 maart 2009, 13:04   #840
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Wie weet dat hij weet, wie ziet wat hij ziet?
Ik neem aan dat dit een koan is?

Mijn antwoord; niet het 'IK' maar de getuige van het 'IK'.

Juist?

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 27 maart 2009 om 13:04.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be