Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2009, 21:26   #141
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Want die zullen in de komende jaren, grotendeels, vervangen worden door robotica. Trouwens de optimalisatie van de productietechnieken, de vooruitgang in de wetenschap en techniek levert minder en minder werk op, en zeker voor de lager geschoolden die vervangen kunnen worden door betere machines, computertoestanden, robots enz.

Vroeger was het inderdaad veel beter dan nu, iedereen had tenminste zijn huisje, tuintje, petatjes, kippetjes, deeltijds werken op het veld, kon de vrouw zich nog bezig houden met het huis en de kroost en een beter sociaal contact.

Zou men nu de wetenschap, techniek en medicijnen geven aan diegene uit de oudere tijden, zouden we ferm jaloers zijn op hun welvaart. Want ze zouden op zijn minst zelfbedruipend zijn, terwijl nu iedereen een slaafje is van het systeem.

We zijn er enkel op achteruit gegaan, en iedereen zich in koor dat we evolutie hebben.
Jaja, binnenkort lopen we rond met een getaxeerde zuurstoffles op de rug en een chip in ons hoofd, als we niet betalen, dat we niet eens kunnen gaan pissen.

Ik hoop dat de mensen zullen wakker schieten voor dat gebeurd !
Volledig mee akkoord!

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 26 maart 2009 om 21:27.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 21:29   #142
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat is zo. Men kan alleen maar over gemiddelden spreken. Maar ook tussen de gediplomeerden zitten er "dommerikken", zowel als er tussen de laaggeschoolden "slimmerikken" zitten.
Maar als ge het mij vraagt, is dom zijn geen schande. Het is wat het is.
Zo is dat!

Het is wat het is.
Oud 26 maart 2009, 21:36   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Garry's verstand werkt op basis van cliches....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 21:39   #144
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Ik noem de meeste politiekers zelfs ijdeltuiten, egotrippers, nietszeggende ratelaars, paniekvoetballers, doelloze kapiteins aan een zinkend schip en ja, in zekere zin, ofschoon hun lyrisch woordgebruik,
dommerikken.
En het blijkt dus ook geen schande te zijn !
Mensen zijn vaak zo naiëf dat als ze horen dat iemand goed met woorden kan goochelen (verbaal goed uitlegt) dat die dan intelligent is, maar dat is fout. Kijk maar naar die politiekers, die kunnen het allemaal goed uitleggen, maar wat komt er concreet eigenlijk uit de bus???

Nada..

Intelligente mensen zijn mensen die ook de daad bij het woord voegen.
Oud 26 maart 2009, 21:40   #145
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat u hier opsomt zijn stuk voor stuk uitzonderingen.
De prietpraat komt van uw kant.
Helemaal niets uitzonderingen. Er zitten instellingen boorde vol van deze uitzonderingen. Van een enig geval bestaan er geen honderden hoor, dus, geen uitzondering. De prietpraat valt u te beurt.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 21:44   #146
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Helemaal niets uitzonderingen. Er zitten instellingen boorde vol van deze uitzonderingen. Van een enig geval bestaan er geen honderden hoor, dus, geen uitzondering. De prietpraat valt u te beurt.
Ik pas.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 21:46   #147
kamiel spieces
Minister

Standaard

[quote=Garry;4037463]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
En vooral lijkbleek want vriendjes had het kereltje niet, dat kon ook onmogelijk wanthij had nooit de kans om buiten te komen na schooltijd, hij moest studeren, niet spelen.
Het sociale aspect wordt dan ook maar eens verwaarloosd, waardoor het kind later geen vaardigheden heeft om contacten te leggen en te behouden.
Oud 26 maart 2009, 21:48   #148
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen zijn vaak zo naiëf dat als ze horen dat iemand goed met woorden kan goochelen (verbaal goed uitlegt) dat die dan intelligent is, maar dat is fout. Kijk maar naar die politiekers, die kunnen het allemaal goed uitleggen, maar wat komt er concreet eigenlijk uit de bus???

Nada..

Intelligente mensen zijn mensen die ook de daad bij het woord voegen.
Dat is juist. Maar mensen zijn ook zo geconditioneerd.

Men kijkt nu eenmaal naar sterren en hoopt nog steeds naief dat zij de reding zullen bieden. Ze hemelen de voetballer liever op, en geven hem een royale vergoeding terwijl die alleen maar op een balletje zit te schoppen en wat leute en vertier brengt, maar de hardwerkende leraar in de klas die geven ze een armoedeloontje. Ze prijzen de filmsterrren, de zangers de hemel in, maar opnieuw geven zij enkel maar amusement en vertier. Uiterst zelden een boodschap waar je eens kunt bij stilstaan zoals bv onze Willem Vermandere of Raymond van het Groenewoud, enz.

De verpakking is veel belangrijker dan de inhoud.

Ook is het politiek systeem totaal waardeloos.

Politiekers zouden een evaluatie moeten ondergaan bij de bevolking, zelfs maandelijks. Presteert men slecht, eruit ! Beleid zou gevoerd moeten worden over de verkiezingen heen. En er zouden meer denktanks moeten zijn, dat men zowel filosofen, wetenschappers, beleidsmensen raadpleegt om grote zaken te bespreken, in wisselwerking met een publiek debat en dit ook naderhand laat doorvoeren. Er zouden meer referenda moeten zijn, de grote belofte van Verhofstadt die nooit uitkwam. Mensen zouden bv over belangrijke onderwerpen hun stem moeten kunnen uitbrengen via de electronische identiteitskaart. We kunnen belastingen betalen via het net, dan kunnen we ook stemmen via het net. Niet eenmaal om de vier jaar, maar ook over belangrijke zaken, nadat de heren politiekers hun betoog hebben gedaan in de media.

Ook heeft men weken geleuterd over de scheiding der machten. Men zou het beter eens hebben over de politieke vrijheid. Over de grote organisaties en belangengroepen die de politiek zo sturen, zelfs voor hun kar spannen dat ze draaien zoals een haan op de kerketoren. Al die groepen, waaronder de banken, de multi-nationals die nu toch wel een toontje lager mogen zingen in plaats van de eerste partij te spelen in het orkest !

En ten slotte zouden de mensen klaarder moeten zien, en inderdaad meer belang hechten aan:

Geen woorden, maar daden !

Vandaar, moge iedereen in de komende verkiezingen ZWART stemmen, want geen enkele partij doet zijn best hierin. Zelfs mijn lievelingspartij, groen niet. Deels door onmacht, akkoord. Maar hun stemgebedel naar de immigrantenmiddens zint me evenmin, bv ! Ik heb mijn buik ervan vol van het multicultureel gedachten goed. Waar inderdaad, we binnenkort ferm miserie mee zullen hebben ! Let op mijn woorden.

Maar goed, ieder huisje zijn kruisje. Alsook iedere mens, figuurlijk en letterlijk.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 26 maart 2009 om 22:02.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 22:02   #149
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Die zullen ook wel ergens in uitblinken, al is het in het lui zijn.

Het doet mij aan een verhaaltje denken over een neger die onder een bananenboom lag te luieren. Een blanke maande hem aan dat hij beter wat zou gaan werken waarop de neger hem vroeg waarom. Omdat je dan geld verdient sprak de blanke en als je dan later goed gespaard hebt dan kun je er van genieten. Wat ben ik dan nu aan 't doen, vroeg de neger. Misschien was die neger ongeschoold maar tien keer slimmer dan die hooggeschoolde blanke.
Ik zou eerder zeggen wijs in plaats van slim!

Maar het is waar. Wij zijn allemaal aan't murken voor onze oude dag, maar veel halen hun pensioentje nog niet eens. En als we ons pensioen halen dan duurt de film ook niet zo lang meer.
Oud 26 maart 2009, 22:06   #150
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zou eerder zeggen wijs in plaats van slim!

Maar het is waar. Wij zijn allemaal aan't murken voor onze oude dag, maar veel halen hun pensioentje nog niet eens. En als we ons pensioen halen dan duurt de film ook niet zo lang meer.

Inderdaad.

Vandaar dat het ook veel beter zou zijn dat iedereen slechts 4 uur per dag zou mogen werken met volledig behoud van loon.

Dat zou niet alleen de stress verlagen, de horeca doen opleven, een betere werkverdeling opleveren maar ook nog eens de mensen veel gelukkiger maken.

En wie gaat dat betalen:

Mijn slogan: Ge moet er maar bijdrukken. Ge doet het nu al.
Oud 26 maart 2009, 22:12   #151
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
De mensen zouden veel beter luier zijn, dan zou er ook een betere werkverdeling zijn.

Ik pleit voor luiheid !

Het moet nu maar eens gedaan zijn zeker met altijd die gejaagdheid, waar je je eigen gezondheid mee ondermijnt, je heel dringend je vakantie nodig hebt om te recuperen (en dan nog), dat mensen zodanig veel stress hebben dat ze depressief worden of aan de drugs, alcohol of pillen moeten zitten. Dat ze niet met één maar met twee moeten gaan werken tot ze erbij neervallen. En hun kinderen in de opvang mogen steken ! En dat ze NOG Niet rond komen ! Meer, dat hun pensioengeld naar de banken gesleurd wordt en hun sociale zekerheden of verworvenheden versast worden !

Diegene die andere lui noemen zijn vaak de slavendrijvers uit onze maatschappij, die alleen maar dollars (euros) in hun ogen hebben.

Nogmaals ik pleit voor luiheid, meer zelfs, een nationale staking van drie weken !
Ze gaan wel anders piepen, de slavendrijvers !
Ik ben zeker voorstander!

Als wij nu allemaal collectief het lef zouden hebben om de daad bij het woord te voegen en een nationale staking zouden kunnen houden, tegen die uitbuiters, dan zullen ze zeker anders piepen.
Oud 26 maart 2009, 22:25   #152
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is juist. Maar mensen zijn ook zo geconditioneerd.

Men kijkt nu eenmaal naar sterren en hoopt nog steeds naief dat zij de reding zullen bieden. Ze hemelen de voetballer liever op, en geven hem een royale vergoeding terwijl die alleen maar op een balletje zit te schoppen en wat leute en vertier brengt, maar de hardwerkende leraar in de klas die geven ze een armoedeloontje. Ze prijzen de filmsterrren, de zangers de hemel in, maar opnieuw geven zij enkel maar amusement en vertier. Uiterst zelden een boodschap waar je eens kunt bij stilstaan zoals bv onze Willem Vermandere of Raymond van het Groenewoud, enz.

De verpakking is veel belangrijker dan de inhoud.

Ook is het politiek systeem totaal waardeloos.

Politiekers zouden een evaluatie moeten ondergaan bij de bevolking, zelfs maandelijks. Presteert men slecht, eruit ! Beleid zou gevoerd moeten worden over de verkiezingen heen. En er zouden meer denktanks moeten zijn, dat men zowel filosofen, wetenschappers, beleidsmensen raadpleegt om grote zaken te bespreken, in wisselwerking met een publiek debat en dit ook naderhand laat doorvoeren. Er zouden meer referenda moeten zijn, de grote belofte van Verhofstadt die nooit uitkwam. Mensen zouden bv over belangrijke onderwerpen hun stem moeten kunnen uitbrengen via de electronische identiteitskaart. We kunnen belastingen betalen via het net, dan kunnen we ook stemmen via het net. Niet eenmaal om de vier jaar, maar ook over belangrijke zaken, nadat de heren politiekers hun betoog hebben gedaan in de media.

Ook heeft men weken geleuterd over de scheiding der machten. Men zou het beter eens hebben over de politieke vrijheid. Over de grote organisaties en belangengroepen die de politiek zo sturen, zelfs voor hun kar spannen dat ze draaien zoals een haan op de kerketoren. Al die groepen, waaronder de banken, de multi-nationals die nu toch wel een toontje lager mogen zingen in plaats van de eerste partij te spelen in het orkest !

En ten slotte zouden de mensen klaarder moeten zien, en inderdaad meer belang hechten aan:

Geen woorden, maar daden !

Vandaar, moge iedereen in de komende verkiezingen ZWART stemmen, want geen enkele partij doet zijn best hierin. Zelfs mijn lievelingspartij, groen niet. Deels door onmacht, akkoord. Maar hun stemgebedel naar de immigrantenmiddens zint me evenmin, bv !
Citaat:
Ik heb mijn buik ervan vol van het multicultureel gedachten goed.
Waar inderdaad, we binnenkort ferm miserie mee zullen hebben ! Let op mijn woorden.
Maar goed, ieder huisje zijn kruisje. Alsook iedere mens, figuurlijk en letterlijk.
U heeft overschot van gelijk!

Wij hebben daar al miserie mee, maar wij gaan daar nog meer miserie mee krijgen.
Oud 26 maart 2009, 22:36   #153
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Vandaar dat het ook veel beter zou zijn dat iedereen slechts 4 uur per dag zou mogen werken met volledig behoud van loon.

Dat zou niet alleen de stress verlagen, de horeca doen opleven, een betere werkverdeling opleveren maar ook nog eens de mensen veel gelukkiger maken.

En wie gaat dat betalen:

Mijn slogan: Ge moet er maar bijdrukken. Ge doet het nu al.
Absoluut,

http://www.youtube.com/watch?v=_-xTHLHsfM8
Oud 26 maart 2009, 23:11   #154
Tavek
Banneling

Standaard

Iedereen doet wat hij wilt. Als gij graag minder wilt werken, goed voor u. Ik werk graag 8-10 h per dag, dus mag ik even ?

Ik wil liever niet tot de middelmatigheid behoren die u voorstelt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 01:02   #155
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Iedereen doet wat hij wilt. Als gij graag minder wilt werken, goed voor u. Ik werk graag 8-10 h per dag, dus mag ik even ?
Wel, dan zou niet kunnen als het bij wet vastgelegd wordt. Want dan zou Jij het werk ontnemen van een ander, je ook niet ten volle kunnen engageren in het sociaal leven door dat werk. Ook nog eens je gezinsleven tekort doen, want misschien wil vrouwlief wel eens leuk gaan wandelen met Jou. Of de kinderen willen ook eens aandacht. Qualitytime. En als je dan toch wilt werken, wel je zou bv in j eigen hof kunnen werken Goed toch

Citaat:
Beauty is in the eye of the beholder.
We gaan allemaal kakken, hoe schoon kleren en titels we ook mogen dragen.

Het is het competetief systeem dat er toe geleid heeft dat de vals spelers de meeste prijzen winnen, een heel klein percentage de grote prijzen wegkaapt, en het gros van de spelers op hun kin mogen kloppen. Nog maar te zwijgen van die spelers die in de ravijn belandt zijn tijdens de wedstrijd...

Dus eigen zak, zal gedeelde zak worden.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 27 maart 2009 om 01:11.
Oud 27 maart 2009, 01:08   #156
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tavec. Ken je die van die Spanjaard die aan 't vissen is met één vislijn.

Komt daar een Belg voorbij en die zit er zo een tijdje op te kijken. Na een half uur kan hij zich toch niet meer inhouden en hij spreekt die Spanjaard aan en zegt,

"als je nu eens met 4 a 5 vislijnen zou vissen dan ga je veel meer vangen".

Ja goed, zegt de Spanjaard, maar wat moet ik dan met al die vis doen die ik teveel zal hebben.

“Die kun je dan verkopen aan vrienden en geburen", sprak de Belg en voegde er aan toe,

" en als je dan wat geld verdient hebt met die vis, dan koop je een bootje en dan ga je nog meer vis vangen. En als je die dan weer verkoopt dan koop je een grotere boot en daar zet je personeel op die voor jou gaan vis vangen".

O, tof zei de Spanjaard, dan heb ik veel tijd om te gaan vissen.

Vergeet niet te leven he Tavec. Leven is meer dan alleen maar werken en het leven is kort en het zou kunnen gebeuren dat, tegen de tijd dat je het beseft het te laat is om nog te leven. Ik heb er op mijn 50ste de blok op gelegd en het enige waarvan ik spijt heb is dat ik het niet op mijn 45ste gedaan heb.

En eu, tussen haakjes gezegd, die Spnjaard,…die had gelijk.
Oud 27 maart 2009, 01:21   #157
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Tavec. Ken je die van die Spanjaard die aan 't vissen is met één vislijn.

Komt daar een Belg voorbij en die zit er zo een tijdje op te kijken. Na een half uur kan hij zich toch niet meer inhouden en hij spreekt die Spanjaard aan en zegt,

"als je nu eens met 4 a 5 vislijnen zou vissen dan ga je veel meer vangen".

Ja goed, zegt de Spanjaard, maar wat moet ik dan met al die vis doen die ik teveel zal hebben.

“Die kun je dan verkopen aan vrienden en geburen", sprak de Belg en voegde er aan toe,

" en als je dan wat geld verdient hebt met die vis, dan koop je een bootje en dan ga je nog meer vis vangen. En als je die dan weer verkoopt dan koop je een grotere boot en daar zet je personeel op die voor jou gaan vis vangen".

O, tof zei de Spanjaard, dan heb ik veel tijd om te gaan vissen.

Vergeet niet te leven he Tavec. Leven is meer dan alleen maar werken en het leven is kort en het zou kunnen gebeuren dat, tegen de tijd dat je het beseft het te laat is om nog te leven. Ik heb er op mijn 50ste de blok op gelegd en het enige waarvan ik spijt heb is dat ik het niet op mijn 45ste gedaan heb.

En eu, tussen haakjes gezegd, die Spnjaard,…die had gelijk.
klopt, Garry.

Het is dat wat ik uiteindelijk wil zeggen.

Iedereen heeft wel die dingen die hij of zij goed kan doen. Ze zijn daarvoor niet meer of minder. Maar ook iedereen kan zich een breuk werken tot hij (zij) erbij neervalt.
Het doet me denken aan die Vlaamse film: Hard Labeur. Weet je nog.
Werken voor de hofstede, en zie wat het leven was van die arme man.

We leven in een moderne tijd, waar we knappe machines, computers, robotica hebben.
Akkoord ze hebben ferm gesjoemeld in het financieel wezen, de rijkere klasse enz.
Dat spelletje heeft honderden jaren geduurd.
Het werkte omdat er steeds ruimte voor groei was. De mensen wilden dan ook die nieuwe prulletjes, beter comfort enz.

Maar nu moet men eens stil staan en denken, verdikke waar zijn we mee bezig ?
Zoals Louis Neefs zong: Laat ons een boom en nog dat gras wat nog groen is....

Gaan we verder doorboeren tot we inderdaad met de zuurstoffles op de rug gaan rondlopen ? Dat we in vele scenario's zullen eindigen van verval, vervuiling. Zie de vele films die ze ervan gemaakt hebben.

Of zullen we de moed hebben om een nieuw systeem op poten te zetten, waar mensen hun arbeid herverdelen, de staat reguliert en in plaats van steeds maar weer zijn zakken vult, alle mensen voorziet van hun basisbehoeften, inderdaad door het invoeren van een basisinkomen zonder voorwaarden voldoende hoog om te leven, en naderhand de andere zaken mee te regulieren.

Er is voldoende land voor voedsel, voldoende water. Er zijn voldoende grondstoffen. De techniek en wetenschap is voldoende hoog. Het is enkel het systeem dat niet foetert.
En daar moet aan gesleuteld worden.

Het begin is het geld in vraag stellen. Het idee dat geld dat verkregen wordt door arbeid, uitwisseling van goederen en diensten. Zelfs gokken, zogenaamd beleggen enz.
Want arbeid zal verminderen door de optimalisatie van productieprocessen (... enz). Dus volgt uiteindelijk dit en dat. Dus moeten we dat systeem veranderen via een denktank. De regering moet de gepaste wetten maken om de zaak in vorm te gieten. Zij hebben die kracht en macht.

Tenslotte, als iedereen eerlijk kijkt in zijn hartje, willen we allemaal wel wat meer Quality time en wat meer omgang met elkaar. Tijd voor vrouw en kind. Tijd om te leven.
Vroeger was dat Utopie, omdat iedereen zoals een ezel rond de waterput maar bleef doordraaien. Zelfs niet dromende om eens los te komen en in de wei te gaan lopen.
Maar nu is alles mogelijk. De draaimolen om water op te halen is vervangen door een electrische waterpomp. Wel, dan moet er ook iets anders zijn voor het ezeltje, niet.

En daar moet de regering voor zorgen in plaats van armoe troef te spelen.

Het is mogelijk, maar de wil moet er zijn. Alles is aanwezig.

Iedereen, heeft er voordeel bij, zowel rijk als arm.
Want we willen allemaal het beste voor onze kinderen, onze gezondheid, veiligheid enz.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 27 maart 2009 om 01:38.
Oud 27 maart 2009, 09:52   #158
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Op de site die ik gaf staan enkel de linken naar de leerplannen van de verschillende netten. Geef de link van de pagina's met de leerplannen waaruit zou blijken dat er meer dan 4 uren verschillen in de eerste graad.
Dat gaf ik al aan; kijk al eens bij het provinciaal onderwijs. Kies er maar een willekeurige uit.

Citaat:
Wil jij dan voor elk kind individueel onderwijs? Of alleen voor jouw kind?
Ook daar heb ik al op geantwoord. Voor elk kind individueel onderwijs is een utopie; ik wil bij voorkeur voor alle kinderen maar zeker voor mijn kind wel het het beste onderwijs dat voor hem/haar mogelijk is en dat afgestemd is op zijn/haar kunnen of het kunnen binnen hun groep. Ik wil niet dat hij/zij daarin afgeremd wordt door anderen die enkele niveaus lager zitten of horen te zitten. Om maar een voorbeeld te geven: 2 jaar achterstand op wiskunde, omdat men de eerste twee jaar algemene wiskunde geeft, die voor iedereen verteerbaar moet zijn, is niet aanvaardbaar.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 12:35   #159
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
klopt, Garry.

Het is dat wat ik uiteindelijk wil zeggen.

Iedereen heeft wel die dingen die hij of zij goed kan doen. Ze zijn daarvoor niet meer of minder. Maar ook iedereen kan zich een breuk werken tot hij (zij) erbij neervalt.
Het doet me denken aan die Vlaamse film: Hard Labeur. Weet je nog.
Werken voor de hofstede, en zie wat het leven was van die arme man.

We leven in een moderne tijd, waar we knappe machines, computers, robotica hebben.
Akkoord ze hebben ferm gesjoemeld in het financieel wezen, de rijkere klasse enz.
Dat spelletje heeft honderden jaren geduurd.
Het werkte omdat er steeds ruimte voor groei was. De mensen wilden dan ook die nieuwe prulletjes, beter comfort enz.

Maar nu moet men eens stil staan en denken, verdikke waar zijn we mee bezig ?
Zoals Louis Neefs zong: Laat ons een boom en nog dat gras wat nog groen is....

Gaan we verder doorboeren tot we inderdaad met de zuurstoffles op de rug gaan rondlopen ? Dat we in vele scenario's zullen eindigen van verval, vervuiling. Zie de vele films die ze ervan gemaakt hebben.

Of zullen we de moed hebben om een nieuw systeem op poten te zetten, waar mensen hun arbeid herverdelen, de staat reguliert en in plaats van steeds maar weer zijn zakken vult, alle mensen voorziet van hun basisbehoeften, inderdaad door het invoeren van een basisinkomen zonder voorwaarden voldoende hoog om te leven, en naderhand de andere zaken mee te regulieren.

Er is voldoende land voor voedsel, voldoende water. Er zijn voldoende grondstoffen. De techniek en wetenschap is voldoende hoog. Het is enkel het systeem dat niet foetert.
En daar moet aan gesleuteld worden.

Het begin is het geld in vraag stellen. Het idee dat geld dat verkregen wordt door arbeid, uitwisseling van goederen en diensten. Zelfs gokken, zogenaamd beleggen enz.
Want arbeid zal verminderen door de optimalisatie van productieprocessen (... enz). Dus volgt uiteindelijk dit en dat. Dus moeten we dat systeem veranderen via een denktank. De regering moet de gepaste wetten maken om de zaak in vorm te gieten. Zij hebben die kracht en macht.

Tenslotte, als iedereen eerlijk kijkt in zijn hartje, willen we allemaal wel wat meer Quality time en wat meer omgang met elkaar. Tijd voor vrouw en kind. Tijd om te leven.
Vroeger was dat Utopie, omdat iedereen zoals een ezel rond de waterput maar bleef doordraaien. Zelfs niet dromende om eens los te komen en in de wei te gaan lopen.
Maar nu is alles mogelijk. De draaimolen om water op te halen is vervangen door een electrische waterpomp. Wel, dan moet er ook iets anders zijn voor het ezeltje, niet.

En daar moet de regering voor zorgen in plaats van armoe troef te spelen.

Het is mogelijk, maar de wil moet er zijn. Alles is aanwezig.

Iedereen, heeft er voordeel bij, zowel rijk als arm.
Want we willen allemaal het beste voor onze kinderen, onze gezondheid, veiligheid enz.
Zie onder "europa, Nederlanders moeten tot 67 werken" #17.

Mijn stelling hieromtrent is volgens mij niet meer dan redelijk. Of het organisatorisch een haalbare kaart is weet ik niet. maar zelfs al is het maar deels te verwezenlijken denk ik dat het een stap in de goede richting is. Maar ja, wie ben ik.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 maart 2009 om 12:41.
Oud 27 maart 2009, 16:53   #160
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Eigenlijk zou met een leerplicht tot 18 jaar, niemand meer laagopleid mogen zijn. Hangt er allemaal vanaf waar we de grens laag/hoogopgeleid trekken.
Maar akkoord, moest iedereen dezelfde opvoeding en kansen krijgen, en vooral moesten overal de ouders even gemotiveerd zijn, dan zou iedereen kunnen lezen, rekenen, en nederlands spreken/schrijven.
Maar dat neemt niet weg dat niet iedereen hogere studies met vrucht zou kunnen doorlopen. Zelfs niet degenen met een ideale opvoeding en kansen.

Daar ben ik het niet mee eens.

Als ik bij mij op het werk een bepaalde persoon vraag om 8997 te delen door drie, dan heb ik het antwoord in het beste geval na 1/2 uur.
Deze brave man heeft zijn broek ook versleten tot zijn 17e jaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be