Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2009, 20:40   #761
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor de geïnteresseerden:

www.lieverlimburgs.tv
Onlangs kocht ik in L1 shop deze DVD "Onderaards in oorlogstijd" van Jacquo Silvertant. De mergelgrotten boden gastvrijheid in oorlog en naderende vrede aan verzetsstrijders, (joodse) onderduikers en duitse (SS) deserteurs. Ook kunstschatten werden hier veilig bewaard. Het was Hitler niet gelukt om hier een gigantische V2 en V3 industrie te vestigen.
Zelfs Napoleon waagde zich niet in de grotten te vertoeven. Weer een stukje geschiedenis in het kleine Limburg.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 07:35   #762
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
Onlangs kocht ik in L1 shop deze DVD "Onderaards in oorlogstijd" van Jacquo Silvertant. De mergelgrotten boden gastvrijheid in oorlog en naderende vrede aan verzetsstrijders, (joodse) onderduikers en duitse (SS) deserteurs. Ook kunstschatten werden hier veilig bewaard. Het was Hitler niet gelukt om hier een gigantische V2 en V3 industrie te vestigen.
Zelfs Napoleon waagde zich niet in de grotten te vertoeven. Weer een stukje geschiedenis in het kleine Limburg.
Interessant in dit verband, is het onderaards complex van de kazematten in Maastricht. Bezocht die nog niet zo lang geleden. Ook het toevluchtsoord en schuiloord voor allerhande soorten lieden in de loop van de tijd. Men kan er nog altijd een volledig uitgeruste atoomschuilkelder vanuit de jaren '50 bezichtigen.

Laatst gewijzigd door system : 2 april 2009 om 07:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 16:23   #763
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Interessant in dit verband, is het onderaards complex van de kazematten in Maastricht. Bezocht die nog niet zo lang geleden. Ook het toevluchtsoord en schuiloord voor allerhande soorten lieden in de loop van de tijd. Men kan er nog altijd een volledig uitgeruste atoomschuilkelder vanuit de jaren '50 bezichtigen.
Je moet ook tijdens WOII de onderaardse mijngangen niet uitvlakken.Daar werden niet alleen kolen gedolven maar deze werden ook gebruikt voor ontsnappingsroutes. Mensen gingen vermomd als mijnwerker B.v in Heerlen de schacht in kwamen via een andere schacht van een andere mijn naar boven. Ook werden via processies mensen gebracht van het ene klooster naar het andere. Zo waren dacht ik, telde het dorp Gennep evenveel bewoners als (joodse) onderduikers als mensen verzet. In de jaren 90 stond hierover in het NIW (het Nieuw Israelitisch Weekblad) een heel artikel.
Veel Limburgers hadden dit groot voordeel; velen onder hen spraken en spreken nog steeds vloeiend duits omdat een van hun ouders van duitse afkomst is. Vele westerlingen en noorderlingen die hier reeds woonden, zaten ook in het verzet. Zij kunnen tot op heden niet begrijpen waarom het westen des landes neerkijkt op de mentaliteit van Limburg. Koningin Beatrix stak de bevolking in Limburg een hart onder de riem. In de Bundestag (D) hield zij ooit een rede waarin zij aanhaalde dat het verzet in het westen van Nederland een mythe zal blijven.
En generaal "d Artagan, hij is gesneuveld op de st Pietersberg tijdens het beleg van Maastricht. ook hij leverde een bijdrage aan geschiedenis van Limburg. Helaas, de drie Musketiers waren hier niet.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 2 april 2009 om 16:28.
Oud 2 april 2009, 20:04   #764
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet ook tijdens WOII de onderaardse mijngangen niet uitvlakken.Daar werden niet alleen kolen gedolven maar deze werden ook gebruikt voor ontsnappingsroutes. Mensen gingen vermomd als mijnwerker B.v in Heerlen de schacht in kwamen via een andere schacht van een andere mijn naar boven. Ook werden via processies mensen gebracht van het ene klooster naar het andere. Zo waren dacht ik, telde het dorp Gennep evenveel bewoners als (joodse) onderduikers als mensen verzet. In de jaren 90 stond hierover in het NIW (het Nieuw Israelitisch Weekblad) een heel artikel.
Veel Limburgers hadden dit groot voordeel; velen onder hen spraken en spreken nog steeds vloeiend duits omdat een van hun ouders van duitse afkomst is. Vele westerlingen en noorderlingen die hier reeds woonden, zaten ook in het verzet. Zij kunnen tot op heden niet begrijpen waarom het westen des landes neerkijkt op de mentaliteit van Limburg. Koningin Beatrix stak de bevolking in Limburg een hart onder de riem. In de Bundestag (D) hield zij ooit een rede waarin zij aanhaalde dat het verzet in het westen van Nederland een mythe zal blijven.
En generaal "d Artagan, hij is gesneuveld op de st Pietersberg tijdens het beleg van Maastricht. ook hij leverde een bijdrage aan geschiedenis van Limburg. Helaas, de drie Musketiers waren hier niet.
Dat vele Limburgers Duitse voorouders hebben, is mij niet zo bekend. Misschien in de streek waar u woont, maar toch niet waar ik woon. Eerder wel Nederlands-Limburgse voorouders.

Laatst gewijzigd door system : 2 april 2009 om 20:23.
Oud 2 april 2009, 20:17   #765
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Lijkt me verschrikkelijk, Nederlandse voorouders. Weet u dat wel zeker?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 20:23   #766
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Niet als het Limburgers zijn.

Laatst gewijzigd door system : 2 april 2009 om 20:24.
Oud 2 april 2009, 20:26   #767
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet als het Limburgers zijn.
U bent nochtans een van de Hollandste 'Belgen' van dit forum, aan uw attitude te merken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2009, 20:42   #768
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
U bent nochtans een van de Hollandste 'Belgen' van dit forum, aan uw attitude te merken.
Ik kijk daar allemaal niet naar. Ik probeer gewoon een historisch correct verhaal neer te zetten. Wat u (of iemand anders) er ook over moge denken, gedacht heeft of zult denken. Indien u niet akkoord gaat of u denkt dat ik me vergis, dan moogt u altijd het tegenovergestelde bewijzen. Maar tot nu toe zie ik hier maar allemaal maar weinig van.
Oud 2 april 2009, 21:21   #769
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat vele Limburgers Duitse voorouders hebben, is mij niet zo bekend. Misschien in de streek waar u woont, maar toch niet waar ik woon. Eerder wel Nederlands-Limburgse voorouders.
Inderdaad, ik woon in Zuid-Limburg en daar wonen veel limburgse gezinnen met een duitse achtergrond. De Mijnindustrie heeft daaraan bijgedragen als het uitgaansleven en het latere grensoverschrijdend verkeer. Vaals is een Nederlandse gemeente maar wordt beinvloed door de akense agglomeratie. Datzelfde geldt voor Kerkrade en Herzogenrath, Heerlen en de Locht.
Mijn moeder bracht mij op met de Duitse cultuur bij en mijn vader fascineerde mij met de Franse cultuur. Naast Schiller en Heinrich Heine lees ik ook boeken van de beau Marche als Guido Gazelle.
Daar ik een boekenfrake ben, stem ik mijn radio af op WDR 3 of de Belgische zender Klara. TV kijken vind ik maar niets. Ik geloof dat ik een vreemde eend ben in de limburgse cultuur.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 2 april 2009 om 21:27.
Oud 2 april 2009, 21:31   #770
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Heb jij nog steeds last van jouw minderwaardigheidscomplex anno 2010? Ik kan het niet geloven. Brabant en Zeeland behoren staatkundig ook bij Nederland maar of het cultureel ook zo is, neem ik in twijfel.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 2 april 2009 om 21:51.
Oud 2 april 2009, 21:31   #771
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik woon in Zuid-Limburg en daar wonen veel limburgse gezinnen met een duitse achtergrond. De Mijnindustrie heeft daaraan bijgedragen als het uitgaansleven en het latere grensoverschrijdend verkeer. Vaals is een Nederlandse gemeente maar wordt beinvloed door de akense agglomeratie. Datzelfde geldt voor Kerkrade en Herzogenrath, Heerlen en de Locht.
Mijn moeder bracht mij op met de Duitse cultuur bij en mijn vader fascineerde mij met de Franse cultuur. Naast Schiller en Heinrich Heine lees ik ook boeken van de beau Marche als Guido Gazelle.
Daar ik een boekenfrake ben, stem ik mijn radio af op WDR 3 of de Belgische zender Klara. TV kijken vind ik maar niets. Ik geloof dat ik een vreemde eend ben in de limburgse cultuur.
Neen neen, u zit goed. Veel Limburgers zitten in uw geval. De ene heeft Akense voorouders, de andere Luikse, een andere Maaseikerse of Geleense voorouders, de andere Maastrichtse en noem maar op. U haalde in een eerdere post de Bokkenrijders aan. Toen reeds was alles grensoverschrijdend. Niets nieuws onder de zon. Historisch zijn die gebieden aan mekaar gelinkt in de loop der tijden. Daarom kan ik ook Stevaert begrijpen. Hij pleit voor één regio : Aken, Luik en de beide Limburgen. Voor mij niet gelaten.

Laatst gewijzigd door system : 2 april 2009 om 21:47.
Oud 2 april 2009, 21:59   #772
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Neen neen, u zit goed. Veel Limburgers zitten in uw geval. De ene heeft Akense voorouders, de andere Luikse, een andere Maaseikerse of Geleense voorouders, de andere Maastrichtse en noem maar op. U haalde in een eerdere post de Bokkenrijders aan. Toen reeds was alles grensoverschrijdend. Niets nieuws onder de zon. Historisch zijn die gebieden aan mekaar gelinkt in de loop der tijden. Daarom kan ik ook Stevaert begrijpen. Hij pleit voor één regio : Aken, Luik en de beide Limburgen. Voor mij niet gelaten.
Ik sta achter Stevaerts beleid. Ik ben blij dat Brussel het beleid van het stijve en stugge den Haag geleidelijk aan overneemt. Nederlands- en Belgisch Limburg moeten meer bevoegdheden krijgen. Maastricht is bijna ontsloten met Hasselt en hopenlijk met Tongeren. Wachten is op de uitslag van de Europese verkiezingen. Ik hoop dat Leon Frissen en Steve Stevaerts de burgers aansporen. De Euregio hebben we al, nu nog een integraal beleid.

Een beetje limburgse humor op de hashboten in Maastricht:
Sjef Diederen, de limburgse troubadour arrangeerde het sinterklaasliedje "Zie ginds komt de stoomboot..." in "Wanniehe gunt de hashbote oet Mestreech eindelijk voet."

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 2 april 2009 om 22:11.
Oud 2 april 2009, 22:41   #773
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sta achter Stevaerts beleid. Ik ben blij dat Brussel het beleid van het stijve en stugge den Haag geleidelijk aan overneemt. Nederlands- en Belgisch Limburg moeten meer bevoegdheden krijgen. Maastricht is bijna ontsloten met Hasselt en hopenlijk met Tongeren. Wachten is op de uitslag van de Europese verkiezingen. Ik hoop dat Leon Frissen en Steve Stevaerts de burgers aansporen. De Euregio hebben we al, nu nog een integraal beleid.

Een beetje limburgse humor op de hashboten in Maastricht:
Sjef Diederen, de limburgse troubadour arrangeerde het sinterklaasliedje "Zie ginds komt de stoomboot..." in "Wanniehe gunt de hashbote oet Mestreech eindelijk voet."
In ieder geval, er gaat binnenkort een tram naar van Hasselt naar Maastricht (en omgekeerd) op de oude spoorbedding. Goed zo.

Laatst gewijzigd door system : 2 april 2009 om 22:41.
Oud 3 april 2009, 11:10   #774
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In ieder geval, er gaat binnenkort een tram naar van Hasselt naar Maastricht (en omgekeerd) op de oude spoorbedding. Goed zo.
Hopelijk zijn de sporen even breed aan beide zijden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 17:14   #775
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het valt me steeds weer op ,dat System op dit Forum weinig weet te vertellen over Belgie.
Hij heeft het steeds over zijn frustraties over Nederland en Nederlanders.
Volgens mij is hij een economische vluchteling ,die over de grens is gaan wonen om de belasting te ontduiken en zo als Nederbelg profiteert van Belgie
en voortdurend afgeeft op Nederland.
Zo heeft ieder zijn eigen hobbie om hier te komen.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 3 april 2009 om 17:15.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 19:52   #776
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het valt me steeds weer op ,dat System op dit Forum weinig weet te vertellen over Belgie.
Hij heeft het steeds over zijn frustraties over Nederland en Nederlanders.
Volgens mij is hij een economische vluchteling ,die over de grens is gaan wonen om de belasting te ontduiken en zo als Nederbelg profiteert van Belgie
en voortdurend afgeeft op Nederland.
Zo heeft ieder zijn eigen hobbie om hier te komen.
U formuleert vele hypotheses en eigenaardige vooronderstellingen. Maar het heeft allemaal maar weinig om het lijf.
Oud 3 april 2009, 20:00   #777
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb jij nog steeds last van jouw minderwaardigheidscomplex anno 2010? Ik kan het niet geloven. Brabant en Zeeland behoren staatkundig ook bij Nederland maar of het cultureel ook zo is, neem ik in twijfel.
Ik vind Zeeland, Noord-Brabant en Nederlands Limburg overgangsgebieden tussen het huidige Vlaanderen en de rest van Nederland, vandaar dat ik ook in cultureel opzicht een voorstander van een vereniging met Vlaanderen ben.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 20:03   #778
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant! Ik heb begrepen dat de mijnindustrie in Heerlen ervoor gezorgd heeft dat men in Heerlen een Hollands dialect spreekt, het zogenaamde steenkolenhollands.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heerlens_Nederlands
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 20:19   #779
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Jeetje, de Heerlenaren worden cultureel onderdrukt door de Ollanders. Ze mogen niet eens in hun eigen taal onderwijs volgens of een rechtszaak aanspannen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 20:28   #780
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U formuleert vele hypotheses en eigenaardige vooronderstellingen. Maar het heeft allemaal maar weinig om het lijf.
U heeft het tegendeel overigens niet laten zien.
U heeft inderdaad weinig te melden over de Belgische problematiek en politiek.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be