![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spijtig is dat inderdaad niet meer hip en is de cultivatie van het waarheidsrelativisme hoogtij aan't vieren.
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar daar heb jij geen oren naar. Spijtig.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 12 april 2009 om 12:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De comments laten op dergelijke sites weinig aan de verbeelding over : het is een keuze die gemaakt wordt op basis van het feit dat 'ik de wetenschappelijke conclusies niet leuk vind, en dus verwerp'. Hoe krom de rednering ook om tot die conclusie te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De dag dat Mittgard zal moeten toegeven dat 'die deksele' libertariërs ook om hun medemens geven, gaat pijn doen. De dag dat hij zal moeten toegeven dat er in heel die liberale argumentatie - zoals het stopzetten van de geldcreatie - wel degelijk iets zou zitten al helemaal.
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ben blij dat jou dat ook irriteert. Je snapt dat die zaken geen plaats hebben in een wetenschappelijk discours. Waarom dan wel in economische wetenschap.
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() itt tot een exacte wetenschap zit je immers met tegenstrijdige belangen (ieder individu wil iets anders, en je zal nooit of te nimmer ieders mening kunnen bevredigen) waarbij keuzes gemaakt moeten worden. Keuzes die altijd ten dele vertrekken vanuit een ethiek. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daaruit volgt niet dat uw 'ethiek' een plaats mag zijn in uw argumentatie.
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar dat is wel iets waar 'keuze' in speelt. 'Keuze' in waarheid is er niet.
Citaat:
Vb. De discussie omtrendt minimumlonen. 'Leiden minimumlonen tot werkloosheid?' Voorstanders spreken over de positieve gevolgen. Economen zeggen: 'ja, maar die positieve gevolgen gaan helemaal niet bereikt worden met een minimumloon!' Zit er iets ethisch in dat argument van die econoom? Wat wel een ongeoorloofde sprong is, is: 'minimumlonen leiden tot positieve gevolgen, omdat ik dat leuk vind'. Daar klopt inderdaad iets niet. Wat wel kan, is 'ik ben voor minimumlonen want ik vind mensen verplichten tot werkloosheid niet erg'. Daar kan een econoom niets tegen zeggen. Een econoom qua econoom kan enkel op foute redeneringen wijzen op het vlak van economische wetenschap.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 12 april 2009 om 12:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
die econoom aanvaardt dat er mensen onder dat minimumloon zitten en uit een vuilbak moeten eten. 100% ethiek. Laatst gewijzigd door Jedd : 12 april 2009 om 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien vindt hij dat ook wel ontzettend erg. Dat verandert niets aan het feit dat er een drogreden wordt geponeerd die onderuit gehaald mag worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bvb: ik ben tegen lage lonen en armoede -> mijn economische analyse zegt dat het minimumloon meer armoede creëert -> ik ben dus tegen het minimumloon. Dat wil niet zeggen dat ik voor armoede ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Over dat arbeidswaarde/subjectieve waarde:
Het grote probleem van marxisten is volgens mij het volgende: niet alle arbeid creëert waarde, sommige arbeid creëert helemaal geen waarde: bvb als ik een put graaf in mijn tuin. Andere arbeid creëert enorm veel waarde: bvb aids genezen. De oplossing van marxisten is dat ze niet zeggen: arbeid creëert waarde, maar ze zeggen maatschappelijke relevante arbeid creëert waarde. Maar er is, zoals eerder toegegeven, geen objectieve manier om de maatschappelijke relevantie in te schatten. De kern van de arbeidswaardetheorie is subjectieve waarde. Zonder subjectieve waardering kan je geen verschil maken tussen een put graven in de achtertuin in 100manuren, of aids genezen in 100 manuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
100% ethiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan niemand 'voeden' met een minimumloon, hoor. Dat is het gehele punt?
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() is het idee van "eigendomsrecht" als basis van alles minderwaardig aan het idee van "iemand slecht doen kan niet"/"doe aan een ander niet wat je jezelf niet zou toewensen" als basis van alles?
Laatst gewijzigd door largo_w : 12 april 2009 om 13:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Nope, dat betekent dat je met maatregel A, niet je beoogde doelstelling bereikt. Bereikt maatregel A de doelstelling niet, dan ben je door tegenstander van maatregel A te zijn geen tegenstander van de doelstelling. Aan jou om aan te tonen dat maatregel A wel degelijk de doelstelling bereikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
daarom is er ook een sterk syndicalisme en linkse politieke stroming nodig. om het nette, ordelijke, beschaafde karakter van het schone europa te bewaren. |
|
![]() |
![]() |