![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#861 |
|
Lokaal Raadslid
|
Je zit er volledig naast. Heerlenaren voelden zich de superieuren omdat de mijnzetel zich in Heerlen vestigde en later in Geleen. Zij weigerden het linburgs dialect te spreken. Nu de Mijnen gesloten zijn, heeft Heerlen een status van Fietsenstalling van Maastricht en Aken. Nu moet het zich maar zien te bewijzen tegen een oprukkend Aken en Maastricht. Na een gezeur van ettelijke jaren krijgt het eindelijk een goede spoorverbinding met Aken. Heerlen; wat een stad om trots op te zijn na 33 jaren hoofdstad van de oostelijke Mijnstreek te zijn geweest. Gelukkig hebben we Venlo nog; en deze stad profileert zich als WTC city. Slaap Heerlen slaap.
Laatst gewijzigd door wauwelaer : 12 april 2009 om 15:30. |
|
|
|
|
|
#862 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Heel eerlijk gezegd ben ik er wel eens geweest en was ik blij dat ik er weer weg was.
Maastricht daarentegen, dat is een echte stad. |
|
|
|
|
|
#863 |
|
Banneling
|
Het is natuurlijk subjectief, maar ik moet u hierin bijtreden. Heerlen is niet veel soeps. Natuurlijk wie er geboren is, zal zich daar thuis voelen. Dat is altijd zo. Mestreech daarentegen is een parel.
Laatst gewijzigd door system : 12 april 2009 om 19:37. |
|
|
|
|
|
#864 |
|
Minister
|
Maatricht is eigenlijk de enige stad van Limburg ,Hasselt steekt daar schril bij af.
|
|
|
|
|
|
#865 |
|
Lokaal Raadslid
|
Daar ben ik het niet me eens. Hasselt heeft een verbondenheid met Maastricht sinds de pre-middeleeuwen. Hoensbroek speelde tot aan de Napoleon een beangrijke rol met het geslacht Hoen. Maastricht kreeg de bestguurlijke functie toegewezen nadat Limburg definief aan Nederland werd toebedeeld. Heerlen heeft na de mijnsluiting noet ingespeeld op een alternatief wat Maastricht weld deed en nog steeds doet. Nu de bevoegdheden geleidelijk aan gedecentraliseerd worden, richt Heerlen zich op richting Aken en Maastricht op Brussel. Een betere ontmoeting kunnen we ons niet wensen
|
|
|
|
|
|
#866 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 19 april 2009 om 17:47. |
|
|
|
|
|
|
#867 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Helaas zijn in Hasselt tijdens WO I en WO II veel kostbaarheden verloren gegaan. Daarom ben ik niet shoevenistisch mind omdat iedere oude stad en dörpke zijn schoonheid heeft. Zo heeft Verviers een frans en Eupen heeft een Oostenrijks verleden. En wie een kijk op de oude binnenstad van Sittard heeft, herkent ook een stukje Oostenrijkse historie. |
|
|
|
|
|
|
#868 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 09:35. |
|
|
|
|
|
|
#869 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Grote prestaties en heldendaden moet je niet van Limburgers verwachten. Wel rust en aanpassing aan de heersende machten. |
|
|
|
|
|
|
#870 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Hoe Christe lijk is en was westelijk Nederland tijdens de bezettingsjaren? Houd a.u.b. op met onzin te verkopen. |
|
|
|
|
|
|
#871 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Bovendien Holland is niet christelijk ,hooguit 25% en 75% onkerkelijk. Limburg en Brabant halen het landelijk gemiddelde flink omhoog naar de 40%. |
|
|
|
|
|
|
#872 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een weetje voor u misschien: "Van de ‘Hollanders’ die aan de Universiteit Maastricht studeren, merkt driekwart wel eens dat de plaatselijke bevolking vijandig staat tegenover studenten. Dat blijkt uit een enquête van Observant onder 142 studenten die van buiten deze provincie komen. Die vijandigheid lijkt wederzijds. Tweederde van de ondervraagden weet ook dat studenten het niet op Maastrichtenaren hebben. Van de ‘Hollanders’ die aan de Universiteit Maastricht studeren, merkt driekwart wel eens dat de plaatselijke bevolking vijandig staat tegenover studenten. Dat blijkt uit een enquête van Observant onder 142 studenten die van buiten deze provincie komen. Die vijandigheid lijkt wederzijds. Tweederde van de ondervraagden weet ook dat studenten het niet op Maastrichtenaren hebben. Voor de studenten lijkt deze gebrekkige integratie niet echt grote problemen op te leveren. Een overgrote meerderheid is het eens met de stelling: "Ik voel me goed thuis in Limburg." Aanpassen aan de Limburgse mentaliteit vindt 85 procent dan ook helemaal niet nodig. Op één punt maken ze een uitzondering. Vier op de vijf Hollanders willen minstens één maal tijdens hun studie carnaval vieren in Maastricht." En zo zien we maar weer eens, dat er wel degelijk een verschil is tussen Hollanders en Limburgers én dat het goed leven is in Limburg. Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 11:24. |
|
|
|
|
|
|
#873 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#874 | |
|
Banneling
|
Citaat:
U merkt nu terloops ook op, dat zelfs een Universitair blad van een Limburgse universiteit ook spreekt over 'Hollanders' wanneer zij Nederlanders (andere dan Limburgers) wil aanduiden. En dat doet elke Limburger, ook de Belgische. Iets was sommigen hier in twijfel trokken. Dus, niet alleen System bezigt de term 'Hollander' om Nederlanders aan te duiden. Het weze toch effe gezegd. Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 11:45. |
|
|
|
|
|
|
#875 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#876 |
|
Banneling
|
Zoek het maar zelf uit. De Maastrichtenaars zijn Limburgers, die na zovele jaren onder het bewind van het Noorden in zekere mate 'verhollandst' zijn. Maar dat laatste is maar een laagje vernis, met Hollandse dwang opgelegd gedurende eeuwen. Dat zegt ons in ieder geval de geschiedenis.
Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 11:49. |
|
|
|
|
|
#877 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#878 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 14:37. |
|
|
|
|
|
|
#879 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#880 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik begrijp niet waarover u zich zo opwindt. Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 16:06. |
|
|
|
|