Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2009, 14:17   #101
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Los van het feit dat ik het een slecht voorstel vind om Vlaanderen bij Duitsland te voegen, is het een beetje dwaas iemand fascist (heeft er zelfs niets mee te maken) te noemen omdat hij daar wel voor is. Er zijn forumleden die Vlaanderen bij Frankrijk willen voegen, maar daar kan je zo geen beladen term op plakken hé.
Hij heeft het nochtans ook over een Geallieerde Holoucast op Dresden en dat de Nazi's West-Europa bevrijd hebben, dus zijn Gross-Deutschland idee past perfect in het plaatje.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 15:19   #102
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat een achterlijke, reactionaire en contra-reformatorische onzin! Het was net in Vlaanderen dat in de 16e eeuw het Calvinisme stevig wortel schoot en een enorme aanhang kende onder de bevolking. Van hier uit heeft de leer van Calvijn zich verspreid in het huidige Nederland. De R.K.K. heeft dit, met het Spaanse leger, letterlijk te vuur en te zwaard bestreden. Na de ramp van 1585 stond in Gent een derde van de woningen leeg! Gelukkig zijn er desondanks nog steeds Protestanten in Vlaanderen.
En in Wallonië.
In Amsterdam staat er 'De Waalse Kerk'.

De Waalse Kerk in Amsterdam stamt uit 1409. Oorspronkelijk was het gebouw de kapel van het Paulusbroederklooster. Na de Alteratie van 1578 werd de kerk overgedragen aan de Franstalige protestantse vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden.
Er is nog steeds elke zondag een dienst in het Frans. Het orgel in de Waalse Kerk is gebouwd door Christian Müller. De kerk heeft een uitstekende akoestiek en wordt daarom veel gebruikt voor concerten en cd-opnamen.

bron:
http://www.waalsekerk-amsterdam.nl/
Oud 12 april 2009, 15:46   #103
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

We hebben in Leiden ook een waalse kerk waar "eglise Walonne" op staat, en wellicht meer dan een.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 15:51   #104
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ontkent u dat Nederland een monarchie kent?
Nederland is geen monarchie, het is een parlementaire constitutionele monarchie.

Even om de schijn van 'dictatuur' te vermijden, lijkt me dit een relevant gegeven.
Oud 12 april 2009, 19:42   #105
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En in Wallonië.

De Waalse Kerk in Amsterdam stamt uit 1409. Oorspronkelijk was het gebouw de kapel van het Paulusbroederklooster. Na de Alteratie van 1578 werd de kerk overgedragen aan de Franstalige protestantse vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden.
Er is nog steeds elke zondag een dienst in het Frans. Het orgel in de Waalse Kerk is gebouwd door Christian Müller. De kerk heeft een uitstekende akoestiek en wordt daarom veel gebruikt voor concerten en cd-opnamen.

bron:
In Vlaanderen zou die Franse dienst geboycot worden door bepaalde een bepaalde politieke hoek.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 19:43   #106
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In Vlaanderen zou die Franse dienst geboycot worden door bepaalde een bepaalde politieke hoek.
De aanwezigheid van één spin is nog te verdragen. De aanwezigheid van een heel nest is minder.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 19:57   #107
Shadowke

Standaard

Citaat:
Frans mag blijven gesproken worden ook in Vlaanderen.

de Vlamingen zijn de MENTALITEIT beu van de Franstalige politici die de Franstalige bevolking tegen Vlaanderen ophitst (CGKR is tuurlijk nerges te zien dan).
dus niet de Franse taal op zich.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 april 2009 om 19:59.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 19:57   #108
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De aanwezigheid van één spin is nog te verdragen. De aanwezigheid van een heel nest is minder.
Spinnen zijn nuttige beesten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 20:56   #109
Hollander

Standaard

Citaat:
Spinnen zijn nuttige beesten.
Wespen, mieren, muggen etc ook.

maar we stappen liever niet in hun nest, hoop, etc.
Oud 12 april 2009, 20:59   #110
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wespen, mieren, muggen etc ook.

maar we stappen liever niet in hun nest, hoop, etc.
lol
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 21:37   #111
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Tav het te bereiken doel 'groot - nederland' , lijkt mij de keuze monarchie/republiek een compleet te verwaarlozen detail.
Oud 12 april 2009, 21:39   #112
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En in Wallonië.

bron:

De webpagina is wel volledig in het Nederlands opgesteld, stel ik vast. Je ziet: eenmaal Franstaligen zich niet langer in Belgique bevinden, lukt het blijkbaar wel...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:02   #113
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

+1 voor System, -1 voor Shadowke !

Citaat:
En in Wallonië.

bron:
Dit zou nooit kunnen gebeuren in Vlaanderen :

RHODE-ST-GENÈSE Il refuse de dire la messe pour mon papa, qui vient de mourir. Nous désirions simplement qu'elle se fasse dans les deux langues, en français et en néerlandais ! Il s'obstine, refuse, indifférent �* notre désarroi. Chez lui, la messe se dit en flamand ou pas du tout ! C'est scandaleux ! Nous sommes effondrés." "Mon papa était francophone, originaire de Braine-l'Alleud , explique Guy, l'émotion dans la voix. Et ma maman est néerlandophone. Il nous semble logique de pouvoir enterrer mon père dans les deux langues du pays, pour nos deux familles ! Mes parents habitent Rhode-Saint-Genèse depuis 50 ans. Tous leurs amis sont ici. Nous sommes obligés de choisir une église �* Waterloo qui est trop loin pour les personnes âgées de Rhode-Saint-Genèse qui voudraient lui rendre un dernier hommage. Cette situation est insupportable pour ma mère qui est déj�* tellement triste..."http://www.dhnet.be/infos/faits-dive...-francais.html

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 12 april 2009 om 22:06.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:22   #114
Heftruck

Standaard

Als een staatsloze zone.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 09:42   #115
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
En dan maar klagen bij moderators als je verweten wordt een fascist te zijn....
Alweer fout. Fascist is voor mij geen scheldwoord, ik zou daar zeker nooit een klacht voor indienen. Het ginger hem om het woord nazi of neonazi, hetgeen ik niet ben en dus als laster kan beschouwd worden.
Wat dit overigens met mijn door u gequote zin te maken heeft, is mij een raadsel. Wie dus pleit voor een organisch-federaal Duitsland waar Vlaanderen deel van uit kan maken, is per definitie een fascist volgens u?
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 10:16   #116
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Alweer fout. Fascist is voor mij geen scheldwoord, ik zou daar zeker nooit een klacht voor indienen. Het ginger hem om het woord nazi of neonazi, hetgeen ik niet ben en dus als laster kan beschouwd worden.
Wat dit overigens met mijn door u gequote zin te maken heeft, is mij een raadsel. Wie dus pleit voor een organisch-federaal Duitsland waar Vlaanderen deel van uit kan maken, is per definitie een fascist volgens u?
De gedachte zijn vrij ,ook een pleidooi voor een Groot Duitsland ,zolang het niet met legers wordt afgedwongen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 10:56   #117
RsONE
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De webpagina is wel volledig in het Nederlands opgesteld, stel ik vast. Je ziet: eenmaal Franstaligen zich niet langer in Belgique bevinden, lukt het blijkbaar wel...
Omdat er in Nederland geen precedent is voor 2 lingua francae. Er is maar een hoofdtaal, het Nederlands(en nou niet weer beginnen over het Fries, hoe spijtig ik het zelf ook vindt, het fries wordt door te weinig mensen gesproken, en heeft(zoals het in NL gesproken wordt) een te kleine geografische basis)

Hoewel het in de praktijk niet altijd zo is(immigranten die naar 20-30 jaar in Nederland nog steeds alleen steenkolen Nederlands niveau nul-komma-bok beheersen) worden er geen 'bedreigingen' voor het ABN geaccepteerd. Hoewel het in het dagelijks leven in verschillende mate toch wordt beinvloedt door lokaal dialect, zelfs in Friesland, waar nu het zogenaamde Stadsfrysk oftewel Stadsfries, aan het onstaan is, een mengeling van Fries en Nederlands.
RsONE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:48   #118
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes
Mes parents habitent Rhode-Saint-Genèse depuis 50 ans.
Wanneer je al vijftig jaar woont in een gemeente die behoort tot Vlaanderen, waar de officiële taal Nederlands is, dan heb je ruim tijd genoeg gehad om die taal te leren, en om consequent te aanvaarden dat een plechtigheid in een openbare ruimte in het Nederlands wordt voorgeleid.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:51   #119
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Tav het te bereiken doel 'groot - nederland' , lijkt mij de keuze monarchie/republiek een compleet te verwaarlozen detail.
nee.

Het is ook een principiele keuze, legt ge u neer bij een achterlijk middeleeuws instituut gebaseerd op bloedafstamming en incestueuze degeneratie,en dan nog eens parasiterend op het volk dat ze denken te vertegenwoordigen;

buiten conservatieven, zou hier eigelijk geen enkele politieke stroming mee akkoord mogen gaan.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 12:48   #120
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RsONE Bekijk bericht
Omdat er in Nederland geen precedent is voor 2 lingua francae. Er is maar een hoofdtaal, het Nederlands(en nou niet weer beginnen over het Fries, hoe spijtig ik het zelf ook vindt, het fries wordt door te weinig mensen gesproken, en heeft(zoals het in NL gesproken wordt) een te kleine geografische basis)

Hoewel het in de praktijk niet altijd zo is(immigranten die naar 20-30 jaar in Nederland nog steeds alleen steenkolen Nederlands niveau nul-komma-bok beheersen) worden er geen 'bedreigingen' voor het ABN geaccepteerd. Hoewel het in het dagelijks leven in verschillende mate toch wordt beinvloedt door lokaal dialect, zelfs in Friesland, waar nu het zogenaamde Stadsfrysk oftewel Stadsfries, aan het onstaan is, een mengeling van Fries en Nederlands.
De grootste bedreiging van het Nederlands is het Engels.
In Nederland zijn er steeds meer universiteiten ,die het Engels als voertaal willen invoeren.Master opleidingen zijn al vaak in het Engels.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be