Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2009, 08:18   #101
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nope, dat zijn dingen waar volgens jou over gezwegen moet worden.

In Holland is alles perfect hé.
neeneen, iedereen weet dat alleen de Hollandhatende Belgicisten perfect zijn!
Oud 15 april 2009, 08:19   #102
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is voor u geen enkele reden om aan te nemen dat u er zoveel meer over weet dan anderen. Uw standpunt vertegenwoordigt niet "de historische waarheid" maar een typische "Belgitude"-visie. We hebben er hier zo nog gekend. De destijds in Franstalige kringen zo bejubelde Pirenne heeft zich in alle bochten gewrongen om aan te tonen dat La Belgique eigenlijk reeds een feit was toen niemand er nog ooit van gehoord had. Eigenlijk zou u er beter aan doen niet te vertrekken van het standpunt dat u alleen diegene bent die er "een degelijk boek" over gelezen hebt, en dat de anderen bijgevolg beotiers zijn. Het is gewoon volstrekt fout dergelijke houding aan te nemen zonder dat u ook maar iets weet omtrent het studieniveau en de graad van belezenheid van de andere deelnemers. Daar wil ik uw aandacht op vestigen. U bestempelt dat als "op de man spelen". U dwaalt. En verder nog iets, het is in deze tijd volstrekt irrelevant om diegenen die pleiten voor een toekomstig samengaan van Nederland en Vlaanderen (in welke vorm dan ook) te verketteren omdat u de mening bent toegedaan dat het bewind van koning Willem nefast was. We zijn niet meer in de 19e maar in de 21e eeuw. Steeds meer Vlamingen zijn tot de bevinding gekomen dat la Belgique meer een hinderpaal dan een stimulans is voor de sociaal-economische ontwikkeling. Dit kan zo niet meer verder.
Ik ga door op datgene wat ik lees bij de historicus A. Smits, een historicus die zijn proefschrift deed bij de Nederlandse professor, de bekende Pieter Geyl, zelf een Groot-Nederlander... En daar stel ik vast dat Smit zelf zegt -en hij staaft dit ook met talrijke historische documenten en anecdotes uit die tijd- dat het alles behalve koek en ei was hier in het Zuiden juist voor het uitbreken van de Belgische Omwenteling. U weet dus niet zo goed waarover u praat. Maar dat is niet de eerste keer , heb ik al opgemerkt.

P.S.
Ook inzake Pirenne zit u fout. Ik heb Pirenne (nog) niet eens gelezen. Let wel, ik zal dat ook moeten doen, want ook deze versie moeten we kennen. Dus, de argumenten die mensen zoals u aanhalen en waarmee men uit een zekere hoek dan altijd goedkoop komt aandraven en die van het kaliber zijn van 'dat zijn argumenten van de de Belgicist Pirenne', deze argumenten gaan hier niet op. Integendeel, zoals ik hierboven stelde, de informatie heb ik van een geschiedkundige die als mentor Pieter Geyl had.

Volgens mij hebt u zelf Pirenne niet eens gelezen en papagaait u zo maar iemand na. Waarschijnlijk omdat het in uw politieke kraam past. En dan is het maar best dat u zwijgt tot u Pirenne hebt gelezen. Of Smit en andere historici en die met mekaar vergelijkt, en dan uw conclusies trekt. Dat zou al heel wat beter zijn in plaats van hier constant sloganeske onzin te komen debiteren.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 08:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 08:52   #103
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ook inzake Pirenne zit u fout. Ik heb Pirenne (nog) niet eens gelezen
U hebt Pirenne niet gelezen, maar toch weet u dat ik fout zit. Eigenaardig...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 08:58   #104
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U hebt Pirenne niet gelezen, maar toch weet u dat ik fout zit. Eigenaardig...
Kunt u wel inhoudelijk goed lezen? U beweert dat ik afkom met Belgicistische argumenten �* la Pirenne. Dat is wat u beweert.

Welnu, dat kan dus niet, want ik heb Pirenne nog niet eens gelezen.

Begrijpt u het nu?

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 08:58.
Oud 15 april 2009, 10:47   #105
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neeneen, iedereen weet dat alleen de Hollandhatende Belgicisten perfect zijn!
Heb je daar lang moeten over nadenken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 11:41   #106
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt u wel inhoudelijk goed lezen? U beweert dat ik afkom met Belgicistische argumenten �* la Pirenne. Dat is wat u beweert.

Welnu, dat kan dus niet, want ik heb Pirenne nog niet eens gelezen.

Begrijpt u het nu?
Ik heb ik mijn leven veel overtuigde Marxisten gekend. Geen van al had Marx gelezen. Dat belette niet dat ze, als een lavaspuwende vulkaan, een onophoudelijke stroom argumenten �* la Marx debiteerden. Maar kom, laten we in godsnaam een einde stellen aan deze steriele discussie. Al was het maar in de hoop dat je nu toch eens zou ophouden met denigrerende sneers zoals "U hebt het weer niet begrepen", "Kunt u wel inhoudelijk goed lezen", "Begrijpt u het nu?" enz. Ik heb het reeds vermeld, je hebt een onvoorstelbare eigenwaan en je onderschat schromelijk de anderen. Jammer...
Oud 15 april 2009, 12:02   #107
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb ik mijn leven veel overtuigde Marxisten gekend. Geen van al had Marx gelezen. Dat belette niet dat ze, als een lavaspuwende vulkaan, een onophoudelijke stroom argumenten �* la Marx debiteerden. Maar kom, laten we in godsnaam een einde stellen aan deze steriele discussie. Al was het maar in de hoop dat je nu toch eens zou ophouden met denigrerende sneers zoals "U hebt het weer niet begrepen", "Kunt u wel inhoudelijk goed lezen", "Begrijpt u het nu?" enz. Ik heb het reeds vermeld, je hebt een onvoorstelbare eigenwaan en je onderschat schromelijk de anderen. Jammer...
Goed, maar als u opmerkingen geeft zoals in uw vorig antwoord, dan heb ik inderdaad mijn twijfels over het feit of u mijn antwoorden goed leest. En deze keer had u het blijkbaar niet goed gelezen. En de vorige keer met mijn opmerkingen over het feit dat men zich kan afvragen of Engeland wel deel uitmaakt van Europa, had u het ook niet begrepen. En dan zeg ik dat. Maar dat mag dan niet volgens u.

Dan nog dit, als u denigrerende opmerkingen maakt over mijn geschiedkundige ingerpretaties, dan doet u dat maar. Wij zijn vrije mensen op dit forum. Maar dan moet u zich ook niet verongelijkt voelen dat u op tijd en stond van hetzelfde laken een broek krijgt. Ik geef tenminste boter bij de vis en dit omdat ik me informeer. En dat zou u ook kunnen doen. Maar u doet dit niet, u orakelt de hele tijd afgezaagde clichés. Dat is het gemakkelijkste natuurlijk, maar bitter weinig kritisch, laat staan historisch.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 12:15.
Oud 15 april 2009, 12:55   #108
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga door op datgene wat ik lees bij de historicus A. Smits, een historicus die zijn proefschrift deed bij de Nederlandse professor, de bekende Pieter Geyl, zelf een Groot-Nederlander... En daar stel ik vast dat Smit zelf zegt -en hij staaft dit ook met talrijke historische documenten en anecdotes uit die tijd- dat het alles behalve koek en ei was hier in het Zuiden juist voor het uitbreken van de Belgische Omwenteling. U weet dus niet zo goed waarover u praat. Maar dat is niet de eerste keer , heb ik al opgemerkt.

P.S.
Ook inzake Pirenne zit u fout. Ik heb Pirenne (nog) niet eens gelezen. Let wel, ik zal dat ook moeten doen, want ook deze versie moeten we kennen. Dus, de argumenten die mensen zoals u aanhalen en waarmee men uit een zekere hoek dan altijd goedkoop komt aandraven en die van het kaliber zijn van 'dat zijn argumenten van de de Belgicist Pirenne', deze argumenten gaan hier niet op. Integendeel, zoals ik hierboven stelde, de informatie heb ik van een geschiedkundige die als mentor Pieter Geyl had.

Volgens mij hebt u zelf Pirenne niet eens gelezen en papagaait u zo maar iemand na. Waarschijnlijk omdat het in uw politieke kraam past. En dan is het maar best dat u zwijgt tot u Pirenne hebt gelezen. Of Smit en andere historici en die met mekaar vergelijkt, en dan uw conclusies trekt. Dat zou al heel wat beter zijn in plaats van hier constant sloganeske onzin te komen debiteren.
Pieter Geyl was inderdaad een groot voorstander van de verenigde Nederlanden.
Daarom kan ik me niet voor stellen dat u, al de door uw gepreseteerde historische kennis op dit forum, aan hem of een leerling van hem heeft te danken.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 13:38   #109
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Pieter Geyl was inderdaad een groot voorstander van de verenigde Nederlanden.
Daarom kan ik me niet voor stellen dat u, al de door uw gepreseteerde historische kennis op dit forum, aan hem of een leerling van hem heeft te danken.
Het is niet omdat u zich dit niet kunt voorstellen, dat dit daarom ook niet kan.
Oud 15 april 2009, 15:26   #110
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat u zich dit niet kunt voorstellen, dat dit daarom ook niet kan.
U heeft blijkbaar een grote fantasie.
Oud 15 april 2009, 15:29   #111
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
U heeft blijkbaar een grote fantasie.
Misschien is uw verbeelding wat te klein.
Oud 15 april 2009, 16:35   #112
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, maar als u opmerkingen geeft zoals in uw vorig antwoord, dan heb ik inderdaad mijn twijfels over het feit of u mijn antwoorden goed leest. En deze keer had u het blijkbaar niet goed gelezen. En de vorige keer met mijn opmerkingen over het feit dat men zich kan afvragen of Engeland wel deel uitmaakt van Europa, had u het ook niet begrepen. En dan zeg ik dat. Maar dat mag dan niet volgens u.

Dan nog dit, als u denigrerende opmerkingen maakt over mijn geschiedkundige ingerpretaties, dan doet u dat maar. Wij zijn vrije mensen op dit forum. Maar dan moet u zich ook niet verongelijkt voelen dat u op tijd en stond van hetzelfde laken een broek krijgt. Ik geef tenminste boter bij de vis en dit omdat ik me informeer. En dat zou u ook kunnen doen. Maar u doet dit niet, u orakelt de hele tijd afgezaagde clichés. Dat is het gemakkelijkste natuurlijk, maar bitter weinig kritisch, laat staan historisch.
We zijn inderdaad vrije mensen op dit forum, gelukkig maar. Dat sluit evenwel hoffelijkheid niet uit. U daarentegen blijft hardnekkig grof. Met u van gedachten wisselen is geen prettige ervaring. Ik trek er mijn conclusies uit.
Oud 15 april 2009, 16:48   #113
system
Banneling

Standaard

Citaat:
We zijn inderdaad vrije mensen op dit forum, gelukkig maar. Dat sluit evenwel hoffelijkheid niet uit. U daarentegen blijft hardnekkig grof. Met u van gedachten wisselen is geen prettige ervaring. Ik trek er mijn conclusies uit.

U bent een toonbeeld van hoffelijkheid nietwaar. Uw uitspraak:

Citaat:
Beschouwt u zich soms als een échte historicus!? Na alle toetsenbordvruchten die we hier reeds van u hebben mogen lezen, komt u in elk geval niet zo over.
Mij niet gelaten. Maar hoffelijkheid is toch wat anders in mijn ogen.
Dus, laat die zedenpreken in het vervolg maar achterwege en bezondig u vooral niet meer aan hetgeen u de anderen verwijt. Anders komt u toch wat hypocriet over.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 16:52.
Oud 15 april 2009, 18:25   #114
Politikainspe
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zeg Politika in spé, zou je eens een kijkje willen nemen op www.baarlewerkgroep.org en zeggen of je je daarin kunt vinden?

(Welkom trouwens)
Dank je.
Ik heb even vluchtig een kijkje genomen dus ik kan er nog niet diep op ingaan. Wallonië zouden jullie graag erbij zien in een confederale staat zie ik, maar ik twijfel of zij dat willen. Het lijkt me dat men daar eerder naar Frankrijk zal neigen bij vrije keuze. Ook omdat politici soms de spot lijken te drijven met Vlaanderen.

Bij gelegenheid bestudeer ik de link eens uitgebreid, bedankt ervoor.

Laatst gewijzigd door Politikainspe : 15 april 2009 om 18:25.
Politikainspe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 18:27   #115
Politikainspe
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Maar goed, om maar effe de knuppel in het hoenderhok te gooien: Nederlanders hebben geen grote muil, dat lijkt alleen maar zo omdat in het gesproken woord de Vlamingen contactgestoord lijken te zijn. Vandaag bij Kalmthout in het tuincentrum geweest. Kom je bij de caissiere kan er niet eens een ''hallo'' of ''goedemiddag'' af. Ook geen ''tot ziens, bedankt, tot de volgende keer''. GEEEEEEEN WOORD. Dat noem ik
C O N T A C T G E S T O O R D ! Het is trouwens meer regel dan uitzondering dat ik dat tegenkom. Maar sommigen...ohladieladieloo, zet ze achter een computertje en ze spuien al hun lage gedachten en projecteren hun eigen onkunde op de medemens van de andere kant van de grens.
Kalm aan hé makker, dat "van de andere kant van de grens" hoeft er niet bij.

Daarom ben ik de idee genegen dat we nog veel van mekaar kunnen leren.
Politikainspe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 19:46   #116
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politikainspe Bekijk bericht
Kalm aan hé makker, dat "van de andere kant van de grens" hoeft er niet bij.

Daarom ben ik de idee genegen dat we nog veel van mekaar kunnen leren.
Het is wel waar, dat Duitsers en Engelsen over het algemeen veel vriendelijker zijn voor Nederlanders dan Belgen.
Belgen hebben waarschijnlijk nog steeds last van de 15 jaar Verenigd Koninkrijk.
Oud 15 april 2009, 20:33   #117
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
U bent een toonbeeld van hoffelijkheid nietwaar. Uw uitspraak:

Mij niet gelaten. Maar hoffelijkheid is toch wat anders in mijn ogen.
Dus, laat die zedenpreken in het vervolg maar achterwege en bezondig u vooral niet meer aan hetgeen u de anderen verwijt. Anders komt u toch wat hypocriet over.
U kunt niet ontkennen dat Quercus voor een groot deel gelijk heeft.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be