Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2009, 19:37   #221
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Denk je door een corridor toe te staan tussen Brussel en Wallonië en een aantal randgemeenten over te hevelen waar een grote meerderheid Franstaligen wonen naar Brussel echt dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen daardoor moeilijker zal verlopen. Wel integendeel zou ik zo zeggen.
Voor sommige Franstaligen (en hun Flamands de service) blijft het een fetisj dat Brussel meer Lebensraum nodig heeft (la vraie dimension de Bruxelles), alsof administratieve grenzen de sociaaleconomische wisselwerking tussen een stad en zijn hinterland gaan beperken. Er is geen enkele reden waarom Brussel zou dienen uitgebreid worden. Ware beweegreden is het "uti possidetis juris", waar bij Brussel bij een eenzijdige Vlaamse afscheiding als een eiland binnen Vlaanderen komt te liggen en voor zowat alles (en niet in het minste op logistiek gebied) van Vlaanderen afhankelijk wordt. Een ronduit slechte onderhandelingspositie voor de Brusselaars uiteraard.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 19:42   #222
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stapas Bekijk bericht
Op de website beweren ze idd dat ze niet partijgebonden zijn. Uiteraard. Maar ik ken mensen uit het eerste uur van die club, en die hebben duidelijk een VB signatuur en een formele band (dus meer dan enkel "sympathisanten", maar personen die met beide voeten in het VB apparaat staan).

En ik ben ook wel eens benieuwd waar die 'giften' precies vandaan komen - een aanzienlijk bedrag....

Een vzw met een omzet van 100.000 euro per jaar is nu net al iets meer dan een groepje vrienden dat in het weekend op allerlei manisfestaties met een vlag gaat staan zwaaien
So what ? Moest het een groepje van linkse signatuur zijn, dan moesten we niet benieuwd zijn waar die "giften" vandaan kwamen. Dan waren het subsidies.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 19:44   #223
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Voor sommige Franstaligen (en hun Flamands de service) blijft het een fetisj dat Brussel meer Lebensraum nodig heeft (la vraie dimension de Bruxelles), alsof administratieve grenzen de sociaaleconomische wisselwerking tussen een stad en zijn hinterland gaan beperken. Er is geen enkele reden waarom Brussel zou dienen uitgebreid worden. Ware beweegreden is het "uti possidetis juris", waar bij Brussel bij een eenzijdige Vlaamse afscheiding als een eiland binnen Vlaanderen komt te liggen en voor zowat alles (en niet in het minste op logistiek gebied) van Vlaanderen afhankelijk wordt. Een ronduit slechte onderhandelingspositie voor de Brusselaars uiteraard.
Het is het equivalent van de Vlaamse fetisch over de "grote" staatshervorming. Nu. Een andere reden die u er uiteraard niet bij zegt is dat veel Franstaligen in de rand zich bedreigt voelen door Vlaamse revanchisme en daarom geen toekomst meer zien voor zichzelf in Vlaanderen en daarom aansluiting willen zoeken bij Brussel. Trouwens het klopt dat de uitbreiding van Brussel om economische redenen helemaal niet noodzakelijk is maar anderzijds gaat die stelling dan ook op mocht Brussel een eiland zijn in een onanfhankelijk Vlaanderen. Die paar bomen tussen Brussel en Wallonië zullen het verschil niet maken.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 15 april 2009 om 19:45.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 19:44   #224
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Omdat er geen enkele politieke partij mijn standpunt deelt, moet ik mijn mond houden? Nu nog mooier... Waar gaan we naartoe, zeg...
Uw mond moet ge niet houden. Maar laat ons zeggen, dat we er niet veel belang moeten aan hechten.
Oud 15 april 2009, 19:59   #225
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd dat een Vlaams-nationalist de taaldimensie totaal over het hoofd ziet. Hét grote probleem vandaag is dat alle Brusselaars niet langer in dat eng bemeten gebiedje passen dat vandaag een tweetalig statuut draagt. Bijgevolg wijken steeds meer Brusselaars - of vestigen zich steeds meer lieden die op Brussel betrokken zijn - in de rand rond Brussel. Door politieke vermetelheid weerspiegelt de taalwetgeving in de rand de taalwetgeving van Brussel zelf niet. De stad, waarvan de taalwetgeving een gigantische toegeving aan de minderheid van Nederlandstaligen is, kent aldus een totaal kunstmatige, aan elke sociologische realiteit vreemde toestand waarbij de taalpolitiek van de rand vloekt met die in de stad. En dan maar verbaasd zijn dat er voortdurende problemen opduiken in die rand!

Stad en rand vormen één geheel. Het is inderdaad zo dat de stad "oprukt", wat verkeerdelijk wordt uitgelegd als "expansiedrift van Franstaligen". In werkelijkheid is er een proces aan de gang van verstedelijking en suburbanisatie. Vlaanderen wil dat maar niet erkennen, want het durft "gebiedsafstand" niet te verkopen in tijden van hooglopende Vlaams-narcistische emoties. Ik vermoed er ook een sterk antistedelijke, conservatieve reflex in.

Maar geen nood, hoor: het hele Pajottenland verbrusselt, en de verbrusseling brengt logischerwijs verfransing met zich mee. In plaats van daar op een volwassen manier mee om te gaan, door bijv. de hele rand tweetalig te maken, reageert men verkrampt, uit vrees voor de Franstalige duivels uit het verleden. Maar men kan de huidige evolutie niet meer tegenhouden, en door tegen te stribbelen worden de spanningen alleen maar groter. Geen nood: electoraal valt uit zulke spanningen altijd munt te slaan...

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 15 april 2009 om 20:09.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 20:01   #226
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat er geen enkele politieke partij mijn standpunt deelt, moet ik mijn mond houden? Nu nog mooier... Waar gaan we naartoe, zeg...
Ik heb niet gezegd dat ge moet stoppen met blaffen.

Alleen maar gaan keffen voor een ander hol.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 20:04   #227
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb niet gezegd dat ge moet stoppen met blaffen.

Alleen maar gaan keffen voor een ander hol.
Vrije meningsuiting betekent niets als ze slechts in het totale isolement kan word beoefend. Mijn meningen horen dan ook luidkeels verkondigd te worden in het publieke domein. Te meer daar niemand anders het doet.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 20:27   #228
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrije meningsuiting betekent niets als ze slechts in het totale isolement kan word beoefend. Mijn meningen horen dan ook luidkeels verkondigd te worden in het publieke domein. Te meer daar niemand anders het doet.
Mooi, vooral houden zo.......
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 20:29   #229
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd dat een Vlaams-nationalist de taaldimensie totaal over het hoofd ziet. Hét grote probleem vandaag is dat alle Brusselaars niet langer in dat eng bemeten gebiedje passen dat vandaag een tweetalig statuut draagt. ..
Wanneer de Franstaligen die uitwijken naar de Vlaamse Rand het taalkarakter van diezelfde rand respecteren en in het Nederlands communiceren met de plaatselijke overheden dient er helemaal niets te veranderen. Zij kiezen voor Vlaanderen als woonplaats, dus zij dienen zich aan te passen. Punt.
U volgt gewoonweg de retoriek van de - zich als goede/enige Belgen bestempelende - Franstaligen: Belgie is 2-talig en aldus moet men overal Frans kunnen praten. Ik ga ervan uit dat dit land uit 2 democratieen bestaat, of zoals je wil, 2 volkeren: Vlamingen en Walen, waar de Franstalige Brusselaars tegenwoordig vlees noch vis zijn. Territorialiteit, waarbij de Franstaligen de Vlaamse eigenheid te respecteren hebben. Zij zijn immers géén historische minderheid.

Laatst gewijzigd door korvo : 15 april 2009 om 20:35.
Oud 15 april 2009, 20:34   #230
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed er ook een sterk antistedelijke, conservatieve reflex in.
Tuurlijk, mijn dorp en gemeente wil ik graag groen én vlaams houden. Dank u, ik heb geen behoefte aan de stad (alhoewel ik er jaren woonde)
Citaat:
Maar geen nood, hoor: het hele Pajottenland verbrusselt, en de verbrusseling brengt logischerwijs verfransing met zich mee. In plaats van daar op een volwassen manier mee om te gaan, door bijv. de hele rand tweetalig te maken, reageert men verkrampt, uit vrees voor de Franstalige duivels uit het verleden. Maar men kan de huidige evolutie niet meer tegenhouden, en door tegen te stribbelen worden de spanningen alleen maar groter. Geen nood: electoraal valt uit zulke spanningen altijd munt te slaan...
Ik heb als Vlaams-nationalist geen behoefte aan een compromis. Voor mijn part houdt Belgie morgen op te bestaan en zullen de aanwezige Franstaligen op Vlaams grondgebied de keuze krijgen of zij volwaardig staatsburger of expat willen worden. Nogmaals, ik hou mijn gemeente graag groen en Vlaams. Inwijkelingen hebben zich daar naar te schikken, en dat is gewoon een kwestie van respect. Iets waar de (Brusselse) stadsbourgeoisie het steeds moeilijk mee heeft gehad.
Oud 15 april 2009, 20:34   #231
Shadowke

Standaard

we heffen gewoon het Brussels gewest op en dan kan Brussel ook uitbreiden (is zelfs ni meer nodig dan).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 20:38   #232
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
we heffen gewoon het Brussels gewest op en dan kan Brussel ook uitbreiden (is zelfs ni meer nodig dan).
Heel Brabant verfransen ?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:02   #233
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, mijn dorp en gemeente wil ik graag groen én vlaams houden. Dank u, ik heb geen behoefte aan de stad (alhoewel ik er jaren woonde)

Ik heb als Vlaams-nationalist geen behoefte aan een compromis. Voor mijn part houdt Belgie morgen op te bestaan en zullen de aanwezige Franstaligen op Vlaams grondgebied de keuze krijgen of zij volwaardig staatsburger of expat willen worden. Nogmaals, ik hou mijn gemeente graag groen en Vlaams. Inwijkelingen hebben zich daar naar te schikken, en dat is gewoon een kwestie van respect. Iets waar de (Brusselse) stadsbourgeoisie het steeds moeilijk mee heeft gehad.
Men kan inderdaad ook eerst de administratieve grenzen tussen Vlaanderen en Wallonië vastleggen en daarna het volk aan de grensgebieden de mogelijkheid geven om te kiezen in welke staat ze willen wonen. Let op, hierbij dient men wel rekening te houden met grote volksverhuizingen en (bloedige) rellen. (Zie bijvoorbeeld naar Pakistan-India)

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 15 april 2009 om 21:02.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:09   #234
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

En geweld kan sneller escaleren dan je denkt, zelfs met een braaf volkske als wij.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:10   #235
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"mijn" gemeente?
Citaat:
hebben zich daar naar te schikken, en dat is gewoon een kwestie van respect.
Kocht je de gemeente of erfde je die dan? Gefeliciteerd.
Ik erfde maar een klein apartementje

Welzeker, Hoogheid! uiteraard, Hoogheid.
Hoogheid,
Vraagje nog, indien het U schikt:
Vanaf het ogenblik dat iemand in Uw eigendom (die geërfde gemeente) komt wonen, is die dus géén gelijkwaardige burger met zelfde zeggenschap en rechten als andere burgers, Hoogheid? Een zogenaamde "dhimmi" dus?

En uiteraard wil zijne Hoogheid vanuit zijn gemeente ook nog beslissen wat met andere gemeentes zoals Brussel moet gebeuren?

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 april 2009 om 21:24.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:12   #236
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer de Franstaligen die uitwijken naar de Vlaamse Rand het taalkarakter van diezelfde rand respecteren en in het Nederlands communiceren met de plaatselijke overheden dient er helemaal niets te veranderen. Zij kiezen voor Vlaanderen als woonplaats, dus zij dienen zich aan te passen. Punt.
U volgt gewoonweg de retoriek van de - zich als goede/enige Belgen bestempelende - Franstaligen: Belgie is 2-talig en aldus moet men overal Frans kunnen praten. Ik ga ervan uit dat dit land uit 2 democratieen bestaat, of zoals je wil, 2 volkeren: Vlamingen en Walen, waar de Franstalige Brusselaars tegenwoordig vlees noch vis zijn. Territorialiteit, waarbij de Franstaligen de Vlaamse eigenheid te respecteren hebben. Zij zijn immers géén historische minderheid.
Gemeenten een tweetalig statuut gevel leidt hoe dan ook - en zeker rond Brussel - automatisch tot verfransing. Het is immers een gegeven dat de bevolkingsgroei in Brussel en omstreken voor het grootste deel veroorzaakt wordt door immigratie uit andere landen. En doordat in het buitenland nog altijd de perceptie bestaat dat Belgique een eentalig Franstalig land is en Brussel een eentalig Franstalige stad - met dank aan ons hoofdzakelijk Fransgezind diplomatenkorps in de rest van de wereld - kan je er donder op zeggen dat het gros van de inwijkelingen, indien ze de keuze hebben, voor het Frans zullen kiezen. Temeer daar de politiek van Belgique er altijd al zowat in bestaan heeft vooral immigranten aan te trekken uit de Latijnse of Francofone invloedssfeer. Het gevolg zal zijn dat in die gemeenten enkel autochtone Vlamingen (en wellicht ook Nederlanders en voor de rest nog enkele witte raven) voor het Nederlands zullen kiezen, terwijl de rest van de wereld die naar hier komt voor het Frans zal opteren. Want dat is het werkelijke resultaat van 'gemeenten tweetalig maken'. Dat betekent niet dat er werkelijke tweetaligheid onder de bevolking komt, maar dat je het gebied waar de Vlaamse Regering niet langer kan opleggen dat Nederlands de enige administratieve en onderwijstaal is gewoon wat groter maakt. En dat nieuwkomers dus geen verplichting meer hebben om zich te integreren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:13   #237
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Brussel ook splitsen. In twee met die handel!
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:26   #238
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
-Noord-Zuid, zoals in die beruchte RTBF docufictie?
-Oost-West of
-Horizontaal (zoals in de film Metropolis van Fritz Lang?) Op welke hoogte of diepte dan?

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 april 2009 om 21:33.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:55   #239
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht

Liever een muur er rond. Met prikkeldraad
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 22:38   #240
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Liever een muur er rond. Met prikkeldraad
Om al het "gespuis" buiten te houden. Maar probleem is dat als het "gespuis" binnen zit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be