![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Minister
|
![]() Bewijs dat eens met Belgische cijfers Aub ?
Het collectief overleg (de cao's) zorgen in België voor een inkomensnadeel voor hooggeschoolde werknemers. Immers, de Belgische werkgevers romen daar af. En natuurlijk heeft de vakbond daar geen probleem mee. De kosten van het minimumloon zijn dus ingedekt in België. Eén en ander kan je nalezen van de hand van Prof. Dr. Maarten Goos. Hier: http://www.econ.kuleuven.be/ces/les/LES124.pdf Dat is tenminste naar Belgische normen geschreven en uitgedacht. Niet naar de Amerikaanse normen die jullie blijkbaar nauwer aan 't hart liggen.
![]() |
#262 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Altijd grappig wanneer een libertatier het concept 'collectief' negeert en ontkent en tegelijk naar 'libertarische lectuur' verwijst en als een 'groep' naar buiten komt. Mogen individuen dan geen prijsafspraken maken ? En zijn individuen die zich houden aan een bepaalde prijsafspraak dan geen groep te noemen ?
![]() |
![]() |
#263 |
Minister
|
![]() Bovendien Adrian,
spreekt ge uzelf weeral tegen. IN eerdere discussies heb je ten overvloede laten weten dat je 'werk' geen 'recht' vind. Dus, wat kan 't jouw schelen mochten 'we' mensen in de werkloosheid duwen. We schenden hun rechten daar niet mee, en dus is het geen initiatie van geweld. Toch niet volgens jouw 'individuele' bijbel. Waar komt deze vreemde ethiek en bezorgdheid voor werklozen nu ineens vandaan ? Daar was eerder niet veel van te bespeuren ? Inconsequent ?
![]() |
#264 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe hoog is de werkloosheid in België? Hoeveel meer bewijs wens je nog?
Citaat:
Minimumlonen zorgen voor werkloosheid. Cao's zorgen - potentieel - voor lagere inkomns voor hoog geschoolden. Die 2 'heffen' elkaar toch niet op of 'dekken' elkaar toch niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 april 2009 om 13:21. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#268 | |
Minister
|
![]() Citaat:
20% van de beschikbare jobs raakt niet ingevuld http://www.trends.be/nl/economie/bel...-ingevuld.html En dat wijst zeer duidelijk naar een onbestaande link tussen werkloosheid en minimumloon. Je moet de redenen van werkloosheid op andere terreinen zoeken. De BELGISCHE cijfers blijven je tegen spreken, beste.
![]() |
![]() |
#269 |
Minister
|
![]() Leg uit ? Werk is geen recht (volgens libertariers, zoals je toegeeft) ? Welke rechten worden hier dan geschonden ? Pas op dat je geen positieve rechten aanhaalt. Dat mag een libertarier niet.
![]() |
#270 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bewijs mij eens dat de arbeidsmarkt werkt volgens jouw idee van marginal factor cost. Dan moet je a. bewijzen dat er zoiets bestaat als een algemeen evenwicht b. dat deze situatie geen werkloosheid meer kan hebben, maw dat een perfecte marktwerking gelijk staat aan complete werkgelegenheid.
Good luck with it, you'll need it. Bij mijn weten heeft niemand dit kunnen bewijzen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niets meer dan dat. Een communist zal bv. kunnen schermen dat de invulling op hun manier ervoor zorgde dat in de USSR in pakweg het Breznjev tijdperk niemand uit een vuilbak moest eten. Terwijl dat na de val van de muur wel zo is. Een verschillende inkleding van het probleem, vertrekkend vanuit ethiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Minister
|
![]() Onbewijsbaar wegens pro-cyclische loonbeleid.
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Minister
|
![]() Andere dan minimumloon, yep.
![]() |
#276 |
|
![]() Het is gewoon onmogelijk om vol te houden dat je die factoren in een reële economie kan splitsen. Net zoals zijn theorie over marginal factor cost inhoudt dat hij zogezegd in staat is tijdens het reële productieproces precies te weten welke factor niet optimaal wordt gebruikt. Tenzij je natuurlijk de arbeidswaardeleer gebruikt, dan heb je die problemen niet. Wat wel een groot voordeel is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien het niet zo is, kunnen we gerust het minimumloon op 100 000 euro leggen. Het werkt blijkbaar toch niet volgens marginale kost! Hoe komen lonen volgens u tot stand? En waarom zouden we de minimumlonen niet verogen naar 100 000 euro? Citaat:
Het is nogal wiedes dat er geen algemeen evenwicht mogelijk is. Maar daaruit volgt immers niet dat er geen marginale kost is. ![]() Citaat:
Lonen worden bepaald door werkgevers die een bepaalde som geld overhebben voor een bepaalde vorm van arbeid en arbeiders die deze som geld mogelijkerwijze willen voor die bepaalde vorm van arbeid. De reden van deze wederzijdse voordelige ruil is logisch: de arbeider heeft op korte termijn geld nodig en de werkgever kan het verbruik van dat geld uitstellen. Daar komt ook de winst vandaan; van deze tijdscomponent. (En echt goede ondernemers kunnen ook nog eens entrepreunerial profit maken.) Maar indien het loon te hoog wordt voor wat onze ondernemer inschat, tjah... Het minimumloon is simpelweg een verbod voor een bepaalde werknemer om aan een bepaald loon te werken. Als hij geen ondernemer vindt die meer wilt betalen, dan heeft 'ie pech. Het minimumloon is een maatregel die niet inziet dat lonen niet alleen (1) vrijwillig betaald worden, maar ook dat (2) werknemers enkel maar op de marge nuttig zijn. Als het loon boven die marge uitsteekt, dan zal dat loon niet meer vrijwillig betaald worden - logisch. Sorry, P. Algemene evenwichten hebben hier geen zeik mee te maken.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 april 2009 om 13:50. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat we in België tegelijkertijd veel werkloosheid hebben - veroorzaakt door het minimumloon - en tegelijkertijd veel jobs die niet ingevuld geraken is perfect logisch, hoor. Dát snap je zelf toch ook wel? Citaat:
Het is overigens ook niet 'ik' die dat moet weten. De ondernemer moet inschatten of het loon dat hij betaald er voor zal zorgen dat hij een rent haalt uit zijn investeringen - en hopelijk ook nog een ondernemerswinst. (Maar dat kan nooit universeel zijn.)
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
|
![]() Dus maw, je verklaart niets met jouw marginal factor cost. Je stelt gewoon dat de kapitalist zo efficiënt mogelijk zijn kapitaal zal accumuleren, iets wat besloten ligt in gewoon het algemeen concept van kapitalistische competitie. Je geeft geen enkele uitleg over het concrete gebeuren in de productiesfeer of tijdens de inkomensdistributie. Maw, de klassieken, Marx of Marshall kunnen mij een pak meer informatie geven over hoe de arbeidsmarkt functioneert binnen de economie, en zij geven ook aan dat de kapitalist het idee van competitie kent.
Conclusie: het is nogal een mager beestje eh, jouw idee over economie. Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 april 2009 om 13:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
We kunnen gerust even aannemen dat een ondernemer zal trachten zoveel mogelijk revenu te maken - wat, doorgaans, geen al te onrealistische assumptie is. Dat is nogal wiedes, vermits mensen doelen hebben die ze trachten te bereiken. Citaat:
![]() |
![]() |