Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2009, 00:02   #341
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Noem één hoofdstad in de wereld wiens inwoners zich aanpassen aan de randgemeenten waar ze naar verhuizen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bratislava

Citaat:
Bratislava ( Slovak pronunciation (help·info): [ˈbracɪslava]; also known by several other names) is the capital of the Slovak Republic and, with a population of about 429,000, also the country's largest city. Bratislava is in southwestern Slovakia on both banks of the Danube River. Bordering Austria and Hungary, it is the only national capital that borders two countries.
Ondanks het feit dat Bratislava vlakbij de Hongaarse en Oostenrijkse grens ligt, en er ook wat Slovaken in de omliggende grensgemeenten wonen; heb ik nog steeds niets vernomen van Slovaakse territoriumclaims.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 00:07   #342
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn zelfs bewoners van een bepaalde Vlaamse stad die op de vraag waar ze wonen doodleuk zeggen "'t stad". Dat is ook niet bepaald een teken van bescheidenheid.
Oeioeikes toch. Weer ne zeurpiet die daar niet mee kan lachen.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 00:19   #343
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Oeioeikes toch. Weer ne zeurpiet die daar niet mee kan lachen.
Gent is het centrum van Vlaanderen, de rest is parking.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 00:51   #344
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Gent is het centrum van Vlaanderen, de rest is parking.
In Vlaanderen misschien. In Brabant daarentegen...
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 02:47   #345
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reden waarom Franstaligen uit de rand aansluiting zoeken met Brussel heeft veel te maken met de Vlaamse hetze tegen alles wat Frans is in de rand...
Gelukkig dat er in het verleden nog mensen een marxistische analyse gemaakt hebben van de verfransing, zodat u niet genoodzaakt bent om telkens éénzijdig het FDF na praten.
http://marxists.anu.edu.au/nederland.../kwestie/3.htm
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 11:53   #346
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Die mensen voelen zich gewoon deel van Brussel. Dat gevoel komt natuurlijk niet uit de lucht gevallen: die "Vlaamse" rand is gewoon een suburbane Brusselse rand. Vervelend voor de "autochtonen" aldaar, ik weet het, maar de verfransing is gewoon een logisch vervolg van de nieuwe verstedelijking, waarvan suburbanisatie een belangrijk onderdeel is geworden.
je bekijkt het verkeerd, het riekt eerder naar racisme tegenover vlamingen. Ja ik weet het, je gaat nu zeggen dat dit niet bestaat en kan, maar kom eens in de vlaamse rand wonen, en ga dan is in brussel rondlopen.
De FDF politiek van de laatste 50 jaar is al bewijs genoeg. Oorlogen zijn al voor veel minder gestart, alleen de goodwill van de vlamingen houdt dit tegen.

als je in een vreemd taalgebied gaat wonen, pas je je aan aan de lokale taal. Als een franstalige dit niet wil doen neem dan enkele van zijn rechten af. ze zullen het dan wel doorhebben, hardleers dan maar.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 12:41   #347
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Gelukkig dat er in het verleden nog mensen een marxistische analyse gemaakt hebben van de verfransing, zodat u niet genoodzaakt bent om telkens éénzijdig het FDF na praten.
http://marxists.anu.edu.au/nederland.../kwestie/3.htm
Nja. In grote lijnen heb ik geen problemen met de tekst alleen handelt de tekst wel over de verfransing in Brussel eind 19de eeuw en begin 20ste eeuw en helemaal niet van de randgemeenten vanaf midden 20ste eeuw. Het eerste was een socio-economisch proces het twee is eerder demografisch fenomeen dat we zien in quasi alle hoofdsteden ter wereld. De randgemeenten verfransen helemaal niet doordat de lokale bevolking Frans overneemt maar doordat Franstaligen uit Brussel naar de rand verhuizen en daardoor de samenstelling van de bevolking veranderen. In die zin is de tekst wat gedateerd en ongenuanceerd. Het zou dus vekeerd zijn om beide processen van "verfransing" op één hoopje te gooien.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 13:03   #348
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De randgemeenten verfransen helemaal niet doordat de lokale bevolking Frans overneemt maar doordat Franstaligen uit Brussel naar de rand verhuizen en daardoor de samenstelling van de bevolking veranderen.
Is het toeval dat de rijke Brusselse uitwijkelingen geen Nederlands willen leren, en de armere Brusselse uitwijkelingen wel?

Aalst heeft bijvoorbeeld een grote zwarte gemeenschap. Na één generatie zijn deze mensen mooi tweetalig. De eerste generatie spreekt vaak nog uitsluitend Frans, maar hun kinderen spreken feilloos Frans en Nederlands door elkaar. En Aalst is een stad die je wel kan beschouwen als een voorstad van Brussel, als deel van de Brusselse economische ruimte.
Maar de rijke Brusselse inwijkelingen in Sint-Genesius-Rode spreken generatie na generatie geen half woord Nederlands. Is dat toeval, denkt u? Waarom pleiten de Centraal-Afrikanen (die je niet alleen in Aalst terugvindt, maar op de hele as Brussel-Denderleeuw-Aalst) niet voor uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar doen die rijke snobs uit Wezenbeek-Oppem en Kraainem dat wel?
Waarom heeft het ene demografische proces geen communautaire gevolgen, en het andere wel?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 19 april 2009, 13:45   #349
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het toeval dat de rijke Brusselse uitwijkelingen geen Nederlands willen leren, en de armere Brusselse uitwijkelingen wel?
Ik neem aan dat u dat ook met meer kan staven dat wat natte vinger werk en nationalistische vooroordelen.
Oud 19 april 2009, 13:53   #350
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat u dat ook met meer kan staven dat wat natte vinger werk en nationalistische vooroordelen.
Oei? Heb ik uw elite beledigd?
Oud 19 april 2009, 13:54   #351
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei? Heb ik uw elite beledigd?
Als marxist probeer ik me in de eerste plaats op feiten te baseren en niet op vooroordelen en dan zeker geen nationalistische.
Oud 19 april 2009, 14:45   #352
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als marxist probeer ik me in de eerste plaats op feiten te baseren en niet op vooroordelen en dan zeker geen nationalistische.
Jij, marxist?
Oud 19 april 2009, 17:19   #353
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Leg dan eens uit hoe Oestbeken na 2 jaar bijna perfect Nederlands spreken
en franstaligen na 20 jaar geen benijnd woord ?
Oud 19 april 2009, 17:26   #354
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Leg dan eens uit hoe Oestbeken na 2 jaar bijna perfect Nederlands spreken
en franstaligen na 20 jaar geen benijnd woord ?
Ik ken persoonlijk meer Franstaligen die perfect Nederlands spreken dan Oestbeken maar dat zal wel aan mij liggen.
Oud 19 april 2009, 17:31   #355
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken persoonlijk meer Franstaligen die perfect Nederlands spreken dan Oestbeken maar dat zal wel aan mij liggen.
en dat aantal is....
1?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 17:45   #356
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
en dat aantal is....
1?
Op mijn werk zijn het vooral brusselaars van allochtone afkomst die nederlands kunnen spreken...

De autochtone brusselaars daarentegen zijn met de vingers van één hand te tellen....

En grappig genoeg blijken die allemaal een vlaamse naam te hebben....

De anderen daarentegen,zelfs na gratis taallessen vanwege het bedrijf uit, vertikken ze het hartsgrondig....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 18:17   #357
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
racist
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 08:45   #358
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik daarentegen ken meer Turkstaligen die perfect Nederlands spreken dan Franstaligen die dat doen....
Oud 20 april 2009, 08:47   #359
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad...het zal aan jou liggen.
Oud 21 april 2009, 12:03   #360
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
echt?

Da's dus dubbele pret want dan heb jij meegesubsidieerd.
Euhm ik zeg toch ni dat ik da gedaan heb? kheb alleen die rotte flyerkes daar van gezien
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be