![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En dan. Die vermelding van de arbeidsmarkt. De enige imaginaire sprookjeswereld waar de arbeidsmarkt en enkel alleen de arbeidsmarkt de lonen (eerlijk) bepaald is de libertarische wereld. Daarbij, voor elk negatief effect bestaat er een even groot positief effect. Ik zit trouwens nog steeds te wachten op negatieve effecten in België die je onverdacht kan aantonen. Je kan dat niet.
![]() |
![]() |
#323 | |
Minister
|
![]() Citaat:
'Vraag' en 'aanbod' ontkoppelen en constant maken staat gelijk aan 't stil leggen van 't systeem. Dat staat gelijk aan 't doden van ne kikker om dan via vivisectie tot uitspraken over het leven te komen. Enkel libertariers maken die fout.
![]() |
![]() |
#324 |
Minister
|
![]() Adrian ?
![]() |
#325 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
Minister
|
![]()
![]() |
#328 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb je een link gegeven naar een doordachte visie op België. Lees het. Als 't je interesseert. Je moet niet hoor. Al ben ik 't niet 100% eens met wat 't er in gezegd wordt, het is een start. Het minimumloon is niet minder eerlijk dan uitkeringen, pensioenen, studiebeurzen, democratie, grondwetten en coalities. De verschillen tussen Amerika en België zijn enorm. Of kan je het niet in mekaar stuiken van de 'real estate' prijzen hier verklaren door overeenkomsten in de verf te zetten? Ik heb genoeg Amerikaanse vrienden om 't te kunnen weten. Er is eigenlijk niets het zelfde en niets werkt het zelfde en niets wordt op dezelfde manier bestiert. De studie die jij opwierp ging over de VS en de verschillen met Canada. De studie liet overigens een grote grijze zone open. Er werden vermoedens in geuit.
![]() |
![]() |
#329 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het minimumloon is niet minder eerlijk dan uitkeringen, pensioenen, studiebeurzen, democratie, grondwetten en coalities. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Begin hier eens mee.
![]() |
![]() |
#331 |
Minister
|
![]() De volledige maatschappij is relevant.
![]() |
#332 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wou enkel inbrengen dat dit ook afhankelijk is van de alternatieven. Als de werkgever geen andere keuze heeft dan deze werknemer te aanvaarden omdat er geen enkele tegen een lager loon wil werken, dan ... Citaat:
![]() Citaat:
![]() Dit is de situatie bij een volledig vrije markt denk ik wel. Hier hangt het bv. ook af van de extra loonlasten die een werkgever moet betalen aan sociale bijdragen enzovoort, maar dit incorporeert je betoog waarschijnlijk ook. ![]() Citaat:
Er zijn ook veel meer factoren die tewerkstellingsgraad bepalen. Sommige ervan zijn sterker dan de effecten van het minimumloon. Ik heb nog nooit cijfers gezien van de werkloosheid die in Vlaanderen (of B) voortkomt door het gebruikmaken van het minimumloon. Wel berekeningen van de nefaste invloed van het lage verschil tussen minimumloon en uitkering (uitkering moet omlaag, zeker na verloop van tijd) en van de hoge werkgeversbijdragen per werknemer. Dit compenseert zeker en vast voor de mogelijk perverse effecten van minimumlonen aan de onderkant van de arbeidsmarkt mi. Ten andere worden die mogelijke perverse effecten aan de onderkant bij ons opgelost op andere manieren. Zo zijn er beschutte werkplaatsen, subsidieregelingen, werkloosheids- en invaliditeitsuitkeringen enzovoort ... Het hangt er dus maar vanaf hoe de overheid dit alles georganiseerd is. Dan hebben we het niet gehad over andere factoren die van invloed zijn op de tewerkstelling, zoals de conjunctuur, de demografie, de technologisering (en daarmee gepaard gaand scholingsgraad), .... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
Banneling
|
![]() Al wie vindt dat het minimumloon meer negatieve effecten heeft dan positieve, ik bedacht zonet het volgende:
stel je voor dat alle werknemers in Vlaanderen morgen verboden werden om overwerk te doen. Wat voor effect zou dat hebben op de werkloosheid? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
Minister
|
![]() In Amerika had men misschien beter de minimumlonen opgetrokken. Men heeft daar een andere oplossing voor het zelfde probleem bedacht. Men heeft namelijk de grootste 'leefkost' (wonen) onder de marktprijs gedrongen door onrealistische en markt-vreemde hypotheken. Op zich een ander aanpak van het zelfde probleem.
Je kan of de minimumlonen optrekken, (en) of de besteding beïnvloeden. De gevolgen van een sociaal incorrect minimumloon in Amerika en de pogingen om dat 'anders' op te lossen zijn destructiever gebleken dan onze sociaal aanvaardbare minimumlonen.
![]() |
#335 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik sta voor een vrij systeem met een strikte wetgeving maakt mij dat dan een communist? Citaat:
![]() Een soort gedogenbeleid dus...? Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |||
|
![]() Citaat:
Wat heeft dit te maken met die immobiliteit? zal ik even zo volledig mogelijk proberen aan adrian hoe ik erover denk: Citaat:
Dus kort volgens mij is gewoon een beetje werkloosheid geen slechte zaak (dat je dat nog eens berekend kan gaan doen door een minimumloonsysteem zou dus moeten aantrekken). Werkloosheid wordt pas een probleem wanneer mensen erin blijven zitten en dat je een hangmat cultuur gaat creeren dat op het luie instinct van de mens gaat werken. Dit is slecht voor de maatschappij maar zeker nog schadelijker voor de mensen zelf. ps: wo ist percalion?
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
|
![]() Ja maar D-L-B daar kan je niet rond hé... dat minimumlonen werkloosheid creeren dat IS gewoon zo hé. Anders ga je de basismodellen van de economie in twijfel trekken dan kunnen we bezig blijven...
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
|
![]() hier heb je mijns insziens gelijk... het effect van minimumlonen (of iedere minimumprijs for that case) op de markt moeten we nu niet in twijfel trekken want zo kunnen we de discussie blijven rekken. Ahja want daarna komt de bedening of onze wiskundige modellen wel kloppen, zeker?
![]() |
![]() |