Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2009, 16:06   #881
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarover u zich zo opwindt.
Dat komt omdat men aan uw zinsbouw al kan zien op welke toon u het uitspreekt. U spuugt er nog nét niet bij.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:28   #882
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst en vooral, , bij mijn weten heb ik u nooit 'ollander' genoemd. Maar ik kan me vergissen natuurlijk. Tweedens heb ik u -blijkbaar tevergeefs- erop gewezen dat de term 'Hollanders' hier niet per se pejoratief hoeft te zijn. Neem nu de voetbaluitslagen. Wij zeggen hier niet : 'en, wat hebben de Nederlanders gedaan' (ik vertaal: wat hebben ze gespeeld, hoeveel is de score)? Neen, wij zeggen: ' en, wat hebben de Hollanders gedaan ?' (gespeeld). Voor ons is dit dagelijks taalgebruik. Derdens blijkt het woord 'Holland' ook gebezigd te worden in vreemde talen om Nederland aan te duiden, zoals bijvoorbeeld:'Holländische Fussball Platte Klassiker' of 'Biergarten Die Heimat in die Holländische Media ...'.

Ik begrijp niet waarover u zich zo opwindt.
Er staat toch dat het mij niets uitmaakt? Maar ik kan me wel voorstellen waarom anderen zich ergeren. Dat men het in andere landen ook doet maakt het nog niet correct. Bovendien weet men in Engeland, Amerika en Duitsland niet beter. Nederland is maar een stipje op de wereldkaart. Belgen zouden wel beter moeten weten. De meesten weten dondersgoed dat Holland eigenlijk alleen een provincie is.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:37   #883
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Er staat toch dat het mij niets uitmaakt? Maar ik kan me wel voorstellen waarom anderen zich ergeren. Dat men het in andere landen ook doet maakt het nog niet correct. Bovendien weet men in Engeland, Amerika en Duitsland niet beter. Nederland is maar een stipje op de wereldkaart. Belgen zouden wel beter moeten weten. De meesten weten dondersgoed dat Holland eigenlijk alleen een provincie is.
alle Vlamingen behalve system natuurlijk.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:40   #884
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
alle Vlamingen behalve system natuurlijk.
Het is wel te horen dat u geen Limburger bent.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:46   #885
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat komt omdat men aan uw zinsbouw al kan zien op welke toon u het uitspreekt. U spuugt er nog nét niet bij.
U hebt een misschien een neiging tot helderziendheid. Sta me toe -in deze- daaraan ernstig te twijfelen.

Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 17:08.
Oud 20 april 2009, 17:26   #886
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het is wel te horen dat u geen Limburger bent.
ik ben wel een semi-limburger
Oud 20 april 2009, 17:31   #887
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ben wel een semi-limburger
Meer 'semi-' dan Limburger zo te horen. Allemaal veel geblaat maar weinig wol door enkele Nederlanders op dit forum wat deze zaak betreft. Aanstellerij. Zelfs de mensen uit Maastricht (zelf Nederlanders !...) spreken over 'de Hollanders'. Waarmee ze Nederlanders aanduiden die geen Limburgers zijn en/of die uit het Noorden komen.

Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 17:32.
Oud 20 april 2009, 17:38   #888
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
U hebt een misschien een neiging tot helderziendheid. Sta me toe -in deze- daaraan ernstig te twijfelen.
Als ú daaraan twijfelt zit er toch een kern van waarheid in.

Serieus system, het valt wel op hoor. Natuurlijk gebruiken veel mensen het woord Hollander als ze Nederlander bedoelen. Moeten ze vooral blijven doen. En inderdaad, wij zingen 'Hup, Holland, hup' of 'Ik hou van Holland'.

Het gaat erom hoe u het gebruikt. De Hollanderhaat spat overal vanaf. U zit zich in allerlei bochten te wringen om toch maar iets negatiefs over 'De Ollanders' te kunnen zeggen.
Oud 20 april 2009, 17:50   #889
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ú daaraan twijfelt zit er toch een kern van waarheid in.

Serieus system, het valt wel op hoor. Natuurlijk gebruiken veel mensen het woord Hollander als ze Nederlander bedoelen. Moeten ze vooral blijven doen. En inderdaad, wij zingen 'Hup, Holland, hup' of 'Ik hou van Holland'.

Het gaat erom hoe u het gebruikt. De Hollanderhaat spat overal vanaf. U zit zich in allerlei bochten te wringen om toch maar iets negatiefs over 'De Ollanders' te kunnen zeggen.
Bent u weer daar met uw 'hollanderhaat'? U lijkt wel geobsedeerd door het woord. Een suggestie om uw gemoed te verlichten: wanneer een universitair Limburgs blad het nog eens heeft over 'Hollanders' in plaats van 'Nederlanders' , dan moet u maar een vlammende brief schrijven naar het rectoraat en hen wijzen op hun 'Hollanderhaat'.

Maar er is wel wat anders... Mensen van Nederlandse origine, die constant en steeds weer negatief schrijven over de Belgen en België, ja die krijgen van mij een negatief antwoord terug over de Hollanders. Daar moogt u gerust van zijn. Maar zelfs dan, zal ik deze mensen nooit van 'Belgenhaat' beschuldigen.

Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 17:50.
Oud 20 april 2009, 17:54   #890
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Bent u weer daar met uw 'hollanderhaat'? U lijkt wel geobsedeerd door het woord. Een suggestie om uw gemoed te verlichten: wanneer een universitair Limburgs blad het nog eens heeft over 'Hollanders' in plaats van 'Nederlanders' , dan moet u maar een vlammende brief schrijven naar het rectoraat en hen wijzen op hun 'Hollanderhaat'.
Waarom?

Citaat:
Maar er is wel wat anders... Mensen van Nederlandse origine, die constant en steeds weer negatief schrijven over de Belgen en België, ja die krijgen van mij een negatief antwoord terug over de Hollanders. Daar moogt u gerust van zijn. Maar zelfs dan, zal ik deze mensen nooit van 'Belgenhaat' beschuldigen.
Lieve jongen, ik schrijf nooit iets negatiefs over de Belgen, ik wil met ze sa-men-wer-ken.

Het is uw staatsstructuur die niet deugt. Hoe persoonlijk is dat?
Oud 20 april 2009, 18:02   #891
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom?

Lieve jongen, ik schrijf nooit iets negatiefs over de Belgen, ik wil met ze sa-men-wer-ken.

Het is uw staatsstructuur die niet deugt. Hoe persoonlijk is dat?
Iedereen met een greintje gezond verstand wil samenwerken met zijn buur. Maar de samenwerking moet wel van beidskanten komen. En onze staatstructuur, dat zijn uw zaken niet. Hoeveel keren moet ik u dit nog proberen aan het verstand te brengen.

Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 18:03.
Oud 20 april 2009, 18:12   #892
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Iedereen met een greintje gezond verstand wil samenwerken met zijn buur. Maar de samenwerking moet wel van beidskanten komen. En onze staatstructuur, dat zijn uw zaken niet. Hoeveel keren moet ik u dit nog proberen aan het verstand te brengen.
Uw staatsstructuur zit een efficiente samenwerking in de weg. Dat zijn zeker mijn zaken wel.
Oud 20 april 2009, 18:15   #893
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
En onze staatstructuur, dat zijn uw zaken niet. Hoeveel keren moet ik u dit nog proberen aan het verstand te brengen.
Alsof het aan jou is om te bepalen wiens zaken het zijn. Er zijn hier genoeg Vlamingen die zijn bijdragen wel waarderen.
Oud 20 april 2009, 18:15   #894
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw staatsstructuur zit een efficiente samenwerking in de weg. Dat zijn zeker mijn zaken wel.
Neen, want uw land perfect verdragen sluiten met Vlaanderen afzonderlijk of met Wallonië afzonderlijk. Wat wel zo is, is dat uw land de verdragen die afgesloten zijn niet altijd honoreert. Dat is zo met de IJzeren Rijn en met de Scheldeverdragen.

Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 18:16.
Oud 20 april 2009, 18:15   #895
Shadowke

Standaard

Citaat:
onze staatsstructuur werkt niet.
en zal nooit werken.
Oud 20 april 2009, 18:17   #896
Shadowke

Standaard

Citaat:
Neen, want uw land perfect verdragen sluiten met Vlaanderen afzonderlijk of met Wallonië afzonderlijk. Wat wel zo is, is dat uw land de verdragen die afgesloten zijn niet altijd honoreert. Dat is zo met de IJzeren Rijn en met de Scheldeverdragen.
ijzeren rijn gaat door een natuurgebied.

scheldeverdragen worden tegengewerkt door de eu.

leer de feiten aub ipv je ongenoegen te geven.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 april 2009 om 18:18.
Oud 20 april 2009, 18:19   #897
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ijzeren rijn gaat door een natuurgebied.

scheldeverdragen worden tegengewerkt door de eu.

leer de feiten aub ipv je ongenoegen te geven.
En als het dat niet is, maakt u ons wat anders wijs.
Oud 20 april 2009, 18:23   #898
Shadowke

Standaard

Citaat:
En als het dat niet is, maakt u ons wat anders wijs.
dat is het wel!

maar ja, alles is goed om de waarheid te verdraaien hé system.
Oud 20 april 2009, 18:26   #899
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat wel zo is, is dat uw land de verdragen die afgesloten zijn niet altijd honoreert. Dat is zo met de IJzeren Rijn en met de Scheldeverdragen.
Dit is mischien wel de grootste misvatting over Nederland die er bestaat in Vlaanderen. Het IJzeren Rijn-verdrag uit de 19e eeuw geeft Belgie slechts het recht van gebruik voor 99 jaar(tot 1972). Vlaanderen had dus juridisch geen poot om op te staan. Wim Kok heeft ooit in een vlaag van naiviteit geroepen dat de Belgen vanzelfsprekend recht hebben op vrije doortocht. Dat had hij niet moeten doen, want dergelijke uitspraken uit de mond van een premier zijn rechtsgeldig. Toen zag Vlaanderen z'n kans schoon om Nederland - via het hof in Den Haag - de heropening van de IJzeren Rijn door de strot te duwen. Het zijn juist de Belgen die zich zwaar hebben misdragen in dit dossier.
Oud 20 april 2009, 18:36   #900
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dit is mischien wel de grootste misvatting over Nederland die er bestaat in Vlaanderen. Het IJzeren Rijn-verdrag uit de 19e eeuw geeft Belgie slechts het recht van gebruik voor 99 jaar(tot 1972). Vlaanderen had dus juridisch geen poot om op te staan. Wim Kok heeft ooit in een vlaag van naiviteit geroepen dat de Belgen vanzelfsprekend recht hebben op vrije doortocht. Dat had hij niet moeten doen, want dergelijke uitspraken uit de mond van een premier zijn rechtsgeldig. Toen zag Vlaanderen z'n kans schoon om Nederland - via het hof in Den Haag - de heropening van de IJzeren Rijn door de strot te duwen. Het zijn juist de Belgen die zich zwaar hebben misdragen in dit dossier.
Dat is alweer een zo typisch antwoord.

Dit is wat er loos was in 2002.

"Ondertussen zijn we begin 2002 maar er rijdt nog niets op het bestaande ijzeren rijn spoor. Integendeel Mevrouw Netelenbos heeft op 18 december 2001 in de Nederlandse Tweede kamer de maskers afgeworpen. De brief van de Europese Commissie die Nederland erop wijst dat de heringebruikname van de Ijzeren Rijn in het kader van in 1993 vastgelegde Trans Europese Netwerken waarin de Ijzeren Rijn door de toenmalige Belgische Regering werd opgenomen, absoluut noodzakelijk is, wordt door de Nederlandse Regering straal genegeerd en omtrent de treinen over het bestaande spoor verklaarde zij het volgende: "..het is ook goed om te zien wat wij ondertussen doen om te voorkomen dat tijdelijk over het historisch tracé moet worden gereden."

Zo stonden de zaken toen. Nu, let wel, ik geef toe dat er bezwaren zijn in Nederlands Limburg tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Net zoals er bij de Zeeuwen bezwaren zijn tegen te ontpoldering van de Hedwigse Polder. Maar zoals we zien, wat hebben we aan verdragen indien men telkens weer terugkomt op die verdragen. En dus, en dat is mijn punt, dit mank lopen heeft niets te maken met de structuur van België.

Laatst gewijzigd door system : 20 april 2009 om 18:45.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be