![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Natuurlijk kunnen ze zich 'aanpassen'. Vermits dat diefstal en geweld in een vrije markt echter niet mogen, zijn aanpassingen gebaseerd daarop niet goed te keuren. Zie ook: geldcreatie, patenten en meer van die zaken. Als je geen verschil ziet tusen diefstal en vrijwilligheid, tussen seks en verkrachting en tussen moord en euthanasie, dan vraag ik me toch af wat jij over samenlevingen zit te praten, hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
Vreemdeling
|
![]() Geld wordt inderdaad vooral gecreëerd door kredietverstrekkende banken. Zodra een bank - om het even welke - geld uitleent aan iemand, begint het process van geldcreatie omdat het uitgeleende geld terugvloeit naar de bank(en) onder de vorm van deposito's. Die deposito's worden door de bank(en) opnieuw geïnvesteerd onder de vorm van kredieten aan bedrijven en particulieren en dat geld komt weer terug naar de ban(en) onder de vorm van deposito's. Om te verhinderen dat dit mechanisme 'op hol slaat' gebruikt de overheid een aantal technieken die haar toelaten de geldcreatie onder controle te houden. Zo kan de overheid bij voorbeeld het percentage verhogen (of verlagen) van de monetaire reserve. Deze techniek bestaat erin dat de banken een deel van de deposito's moeten 'investeren' bij hun centrale bank aan een rentevoet die (lager) is dan de marktrentevoet. Dit percentage kan zeer hoog oplopen. Zo bepaalt de Roemeense centrale bank dat alle banken in Roemenië niet minder dan 40% van hun deposito's in vreemde munt (bv. EUR) bij de centrale bank moeten beleggen. Voor de deposito's in lokale munt gaat het om 18%. Dit betekent dus dat de Roemeense banken slechts 60% van de ontvangen deposito's in vreemde munt en 82% van de deposito's in lokale munt onder de vorm van kredieten een bedrijven en partikulieren kunnen investeren.
De verplichting voor de banken om steeds voldoende 'eigen middelen' aan te houden ten aanzien van de kredieten die ze verlenen, heeft tot gevolg dat de groei van de kredieten en dus van het geld aan banden wordt gelegd. Er is dus geldcreatie omdat er banken zijn die krediet verlenen. Als je dus de geldcreatie stopt of reduceert, heeft dat onmiddellijk ook een impact op de kredietverlening en dus ook op de gehele economie. Geldcreatie is dus niet het monopolie van enkele grote superbanken en is ook niet iets dat alleen in West-Europa en de Angelsaksische wereld voorkomt. Ik hoop dat dit duidelijk was. Er zijn mensen die dat nog veel beter kunnen uitleggen dan ik: bv. Prof. Van Meerhaeghe's cursus economie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De maatschappelijke relevantie is er wanneer de omvorming van de natuur in relatie staat met bevrediging van maatschappelijke behoeften, en die is er niet bij uw put. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Hoe beoordeel je de maatschappelijke relevantie van arbeid op een objectieve manier?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk wil je een kapitalisme zonder kapitalisten, want hun methoden bij de zoektocht naar winst stoort jou ontzettend. Ze zijn ketters geworden hoewel ze zich houden aan de tien geboden. Dat is jouw discours. Jij plaatst deze fenomenen in jouw normatief kader, alleen is de vraag wat jouw beweegredenen zijn om dergelijke representatie te geven. Het is niet omdat er pakweg seks tussen twee mannen was in de oudheid, dat ze daarom ook werden bestempeld als homoseksuelen. Het is belangrijker om weten wat maakte dat ze in een bepaald tijdwerk op die manier werden aanzien. Maw, diefstal en vrijwilligheid wisselen nogal van inhoud doorheen de tijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 |
|
![]() Door arbeid te bekijken als een sociale relatie en daar conclusies uit te trekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 |
|
![]() Ik denk dat in deze context duidelijk wordt gepoogd om een lineair causaal verband te vinden: wanneer je minimumloon x instelt, zullen er zoveel werklozen bijkomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Over een put graven in uw tuin zijn we het alletwee toch al eens dat die geen maatschappelijke relevantie heeft, alleen dat jij dat arbeid noemt en ik niet, maar het veeleer als de tegenpool ervan beschouw: het verbruik van je arbeidscapaciteit, want je zult moe zijn en honger hebben van het graven, en dus via echte arbeid terug aan middelen moeten geraken om terug op krachten te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Eigenlijk doen zij ook geen uitspraken over de toekomst, maar over een set data die ze bestudeerd hebben. Cru gesteld bestaat hun methode uit de volgende: 1. Opstellen van een formule die minstens bevat: de variabele bekenden waartussen we een correlatie-coëfficiënt of de elasticiteit ervan willen berekenen (hier: minimumloon en werkloosheid), de onbekende en controle-variabelen 2. Data verzamelen van die variabelen 3. Die data in het model (1) invoeren om zo een statistische analyse te kunnen uitvoeren om de correlatie-coëfficiënt of de elasticiteit te bekomen. Kritiek op het onderzoek kan men dan ook zo categoriseren: 1. Relevantie van de formule aanklagen, bvb door te wijzen op het gebrek aan belangrijke controle-variabelen, het niet rekening houden met een lag-effect, etc. 2. De data-verzameling is niet eerlijk of niet transparant genoeg gebeurd: cherrypicking, publieke cijfers vs eigen telefonisch onderzoek, ... 3. Fouten opmerken die gebeurd zijn tijdens het invoeren van de data in het model: rekenfouten bvb De kritiek op Card en Krueger bevindt zich in (1). Zij geloven immers dat het invoeren van het minimumloon enkel een instant effect heeft. Terwijl anderen er dan weer van uitgaan dat firma's hun tewerkstellingsgraad wel tot lang na de invoering aanpassen ten gevolge van de invoering. Dat is toch de conclusie waar Partridge & Partridge in 1999 toe komen in “Do Minimum Wage Hikes Reduce Employment?" Ook niet vergeten dat Card en Krueger in 2000 dezelfde case opnieuw hebben onderzocht en deze maal de resultaten een heel pak minder uitgesproken waren en dat de bekomen resultaten niet significant genoeg waren. Michl heeft in hetzelfde jaar ook dezelfde case onder handen genomen en die kwam wel uit op significante resultaten: een lichte daling in de werkloosheid, maar het totale aantal gepresteerde uren en het aantal gepresteerde uren per werknemer nam ook af. Kritiek is wel dat de gekozen data-set wat klein uitviel.
Laatst gewijzigd door netslet : 21 april 2009 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ben niet voor kapitalisten per se. Er is niets mis met loonarbeid, kapitaalsaccumulatie, etc. daar dit binnen het recht gebeurt. Ik heb iets tegen dieven - of deze nu 'kapitalisten' zijn of 'arbeiders'. De fout die gij blijft maken, is niet snappen dat hoe je mensen benoemt, niet belangrijk is, maar de concrete daden die zij stellen. Ik ben niet voor winst per se, maar - om het in de toch wel mooie woorden van Horwitz te zeggen - No free market economist thinks "greed is always good." What we think is good are institutions that play to the self-interest of private actors by rewarding them for serving the public, not just themselves. We believe that's what genuinely free markets do. Market exchanges are mutually beneficial.. Er is niets mis met winst, indien het het resultaat is van transacties conform wederzijdse - formele, zo je wil - vrijwilligheid. Er is wel iets mis met winst als het komt door diefstal. Belastingen zijn 'winst' voor de staat, maar ik ben niet bepaald voor die winst. Dus ja: het is belangrijk hoe die 'winst' - die bepaalde eigendomsclaim - is ontstaan. Maar dat weet gij allemaal al. Waarom dan nog die idiote opmerkingen? En los van wat ik wil, is he tnatuurlijk ook zo dat een vrije markt helemaal niet 'anything' goes is. Dat is een compleet achterlijk en valse voorstelling en kan alleen maar geklassificeerd worden als fout - het zij doelbewust, het zij per vergissing. Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 21 april 2009 om 17:25. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
Banneling
|
![]() Andere componenten dan vrijheid om te accumuleren van materia heeft je ideologie niet bepaald.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
Minister-President
|
![]() Extreem subjectivisme. Daaruit vloeit de rest voort zoals pakweg negatieve vrijheid.
![]() |
![]() |
#395 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Trouwens,... dit Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zou jij er nog allemaal graag inzien?
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
Banneling
|
![]() Je ideologie heeft een juridisch en een economisch component. Bijgevolg is het, zoals ik eerder schreef, meer een operator en niet zozeer een ideologie.
Een metafysisch component zou leuk zijn. Anders wordt de vrije wil van je Individutjes overgelaten aan trends enzo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Minister
|
![]() Citaat:
'er is niets mis' Is een waardeoordeel. 'winst' Betekent voor niemand het zelfde. 'diefstal' Heeft meer te maken met 'het gevoel dat er u iets ontnomen is' dan met het ding dat u effectief ontnomen is. Niet voor niets begint 'diefstal' met een 'klacht' en wordt beslecht voor een rechter. Een bedrijf dat winst maakt en tegelijk hongerlonen uit betaalt maakt zich ook schuldig aan diefstal.
![]() |