Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2009, 06:31   #101
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ja, dat zijn transportgoederencultussen. Men imiteert een noodzakelijk proces, waarbij men denkt dat het een voldoende proces is.
Bestaan echt, en eentje bestaat tot op vandaag. Weet de naam helaas niet meer.
Cargo cult magick heb ik zelf bedacht, maar wellicht bestond het al lang voor mij. Ik bedoel ermee: godsdiensten die de technisch noodzakelijke dingen (onthouding, zelfbeheersing, ... om de geest niet te verstoren) zien als voldoende om de wonderen te kunnen verkrijgen.
"Cargo Cult" is inderdaad de term waaronder je die dingen terugvindt.
Oud 22 april 2009, 07:41   #102
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Door de voortschrijding van de secularisatie en de daardoor enorme toename in de morele en sociale ontbinding van de samenlevingen begint elk land in een smerige vuilbak te veranderen. Net zoals de immorele en onzedige massa's uit Sodom lachen en wentelen de massa's in hun zonde en wangedrag. Eerder dan terug naar moderatie te grijpen, lijkt de situatie elke dag erger te worden. Méér overconsumptie, méér vernieling van de publieke ruimte, méér onzedelijkheid, méér uitholling van onze cutureel-religieuze waarden, méér verloedering van de steden, méér vervreemding - in het kort gezegd: de verloedering van de mens. Niet langer rationaliteit, eerbied en moderatie in alles wat we doen maar steeds en altijd mateloos narcisme en een gecultiveerde onvolwassenheid. Jongeren worden haast van kindsbeen af geschoold tot consumptiedieren, de meisjes moeten blijkbaar zich steeds kleden zoals een hoer en ook de volwassenen laten het volledig na om het kind een opvoeding te geven en zelf een voorbeeld te zijn. Vooral in de steden van de westerse wereld leidt dit tot een enorme massa van verwilderde en zedeloze mensen die hun eigen nihilisme steeds ontvluchten door verder in het hedendaagse nihilisme te storten: meer obsessie met seks, meer consumptie. Het is alles wat hun nog rest. Is zulk een mens nog te redden of is hij té gedegradeerd tot een vuil dier? Want zelfs dieren leven niet zo ontuchtig en verwaand zoals de moderne mens. Is het nodig dat God de roede weer boven haalt? Moet een komende natuurramp de mens weer op het juiste spoor zetten?
Volgens mij hebben we hier een ideale kandidaat voor de volgende Temptation Island
Oud 22 april 2009, 07:58   #103
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik versta de zin van dit bericht niet goed. De samenleving is vandaag erg kritisch, daarom zijn de kerken leeg? Is dat het?
Nee nee, de maatschappij (wetenschap, ...) heeft ondertussen aangetoond dat het geen zin meer heeft om in een kerk om verlossing en vergeving te vragen voor een rustig leven na de dood, want het brengt geen zoden aan de dijk.

Die teloorgang van de christelijke dorpsgemeenschap heeft vele oorzaken, maar zeker niet het 'moreel verval'. Er zijn nieuwe sociale gemeenschappen ontstaan. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Sommige mensen blijven steken en vinden in de veranderende samenleving hun plaats niet. Perfectie bestaat niet, hé. Dat zulke mensen zich richten naar God is te allen tijde.

De 'Orde Na Chaos' theorie is er eentje die inderdaad door velen wordt gebruikt, van religieus tot extreemrechts/links. Een knoert van een ramp, de halve wereldbevolking eraan, alle economieën in het slop,... en dan met een schone lei beginnen, volgens de basisprincipes van welke beweging er op ogenblik aan het woord is ('een samenleving zonder geld', 'een maatschappij zonder kleurlingen', ...).

Maar welke garantie hebben we dat zo'n Goddelijke Kastijding wel de juiste mensen treft? Of moeten we met z'n allen terug vlug vergiffenis gaan vragen of aflaten kopen?

Laat die Moeder Aller Kastijdingen maar komen. Hopelijk treft ze mij niet en alleen die mensen waarvan ik denk dat ze niet in onze maatschappij passen: middenstrookrijders!

P.S. wat is er in Lourdes gebeurd?
Oud 22 april 2009, 09:49   #104
system
Banneling

Standaard

De kerken zijn leeg omdat mensen niet meer klakkeloos aanvaarden wat er werd verteld door de kerk en zijn priesters over Jezus, de hemel, de hel, het vagevuur, de heiligen, de wonderen, het evangelie, de kervaders, de biecht, de martelaars, de terugkomst van de heer, en ga zo maar door. En de mensen geloven dit niet meer omdat ze in wat anders zijn gaan geloven of -en dat is even belangrijk- anders zijn gaan geloven. En ze zijn in wat anders -of anders- gaan geloven omdat elke godsdienst een produkt is van zijn tijd. En zoals de Egyptische godsdienst verdween, zo zal ook de christelijke godsdienst als dwingend geloof, alleswomvattend en ingrijpend op het dagelijks leven verdwijnen. Misschien nooit helemaal omdat de christelijke godsdienst wereldwijd is geworden. Maar het christendom zal zich zo moeten aanpassen (en dat proces is al lang aan de gang), dat er van de oorspronkelijke leer, zoals die tot voor kort werd geconcipieerd en beleefd , niet veel zal overblijven op termijn.

Laatst gewijzigd door system : 22 april 2009 om 09:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 09:52   #105
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
John Frum cult of zoiets?

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Frum <- dit bedoelde ik.
Ahja. Dat is em inderdaad.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 13:44   #106
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, in de hedendaagse maatschappij met al haar relativisme en valse vriendelijkheid moet dit allicht niet zo'n populaire waarheid zijn. Maar maak met mij eens de som: de Zoon van God is mens geworden, wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd en Hij is voor ons aan het kruis gestorven. Daarmee is het judaïsme in vervulling gegaan - de Messias, zoon van een Timmerman uit Nazareth die gekruisigd werd - en werd iets nieuws in de wereld gebracht. Kort voor het einde heeft hij aan de H. Apostel Petrus de sleutels tot Zijn H. Kerk gegeven. Petrus verplaatste zijn bisschopszetel in 44 A.D. naar Rome. Later werd de joodse tempel verwoest zoals voorspeld. Eja ergo: het Katholicisme is de "ware godsdienst" omdat dit het werktuig is van de Heilige Geest. Veel tijd heb ik vandaag niet maar ik geloof dat het punt wel duidelijk genoeg is. We moeten ons ook niet blind staren op de term (katholiek) noch op de liturgie noch op de priesterklasse (oude mannen) maar op de Goddelijke Openbaring die vervat zit in de H. Kerk. De Bijbel bijvoorbeeld is het canon van die Kerk en kwam lang na de H. Kerk. De protestantse "claim" op de Bijbel houdt aldus geen steek.

Als ik de som maak van het katholicisme kom ik tot een heel ander resultaat:
De doos is prachtig van vorm, maar leeg.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 17:56   #107
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Het gaat al beter.

De link van jouw die ik via Kallikles gekregen heb was heel verhelderend.
Vooral de tips om invloeden van buiten af te weren en je progressie te proberen analyseren door notities te maken.

Ik vind het enorm moeilijk om degelijke informatie voor leken te vinden.
Soms lijkt het wel of alleen ongure goeroes en idiote hippies met bergkristallen aan meditatie doen.
Proest! "Mediteren"? Ja, dat maakt uw anti-katholiek fundamentalisme véél geloofwaardiger, natuurlijk. Niets zo goed voor de eigen geloofwaardigheid om eerst het Katholicisme aan te vallen in naam van de rationaliteit om daarna een "groet aan de zon" te brengen voor het pseudo-Aziatisch tabernakel vol plastieken brol uit China. Om het met de atheisten hier te zeggen: "Wat voor ne rechtsen brol is da, maat! gij gelooft nog in meditatie, of wa? amaai, de wetenschap heeft dus da wel al allemaal voor achterlijk verklaard, hè!"

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 18:00   #108
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Proest! "Mediteren"? Ja, dat maakt uw anti-katholiek fundamentalisme véél geloofwaardiger, natuurlijk. Niets zo goed voor de eigen geloofwaardigheid om eerst het Katholicisme aan te vallen in naam van de rationaliteit om daarna een "groet aan de zon" te brengen voor het pseudo-Aziatisch tabernakel vol plastieken brol uit China. Om het met de atheisten hier te zeggen: "Wat voor ne rechtsen brol is da, maat! gij gelooft nog in meditatie, of wa? amaai, de wetenschap heeft dus da wel al allemaal voor achterlijk verklaard, hè!"
Juist.

Meditatie is gewoon wakker doen wat je slapend ook al doet. Gebeurtenissen en gesprekken ordenen in je hersens ter verwerking.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 18:04   #109
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Juist.

Meditatie is gewoon wakker doen wat je slapend ook al doet. Gebeurtenissen en gesprekken ordenen in je hersens ter verwerking.
Neen.

Dat is denken. Men rangschikt concepten en geeft ze labels volgens je paradigma.

Meditatie is het slopen van oude, achterhaalde en inconsistente paradigma.

Zou jij trouwens meer moeten doen. Je lijkt vastgeroest.
Oud 22 april 2009, 18:05   #110
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Medunkt ben je een dubbelaccount van netslet of Paracelsus.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 22 april 2009 om 18:05.
Oud 22 april 2009, 18:06   #111
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen.

Dat is denken. Men rangschikt concepten en geeft ze labels volgens je paradigma.

Meditatie is het slopen van oude, achterhaalde en inconsistente paradigma.

Zou jij trouwens meer moeten doen. Je lijkt vastgeroest.
Dat kan ook zonder raar doen.
Oud 22 april 2009, 18:07   #112
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat kan ook zonder raar doen.
Raar doen?

Wat heeft stilzitten en proberen te begrijpen hoe het wirwar van gedachten in elkaar zit te maken met raar doen?
Oud 22 april 2009, 18:10   #113
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raar doen?

Wat heeft stilzitten en proberen te begrijpen hoe het wirwar van gedachten in elkaar zit te maken met raar doen?
Dat noem ik denken. Zoals Sokrates dat deed.
Oud 22 april 2009, 18:10   #114
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Medunkt ben je een dubbelaccount van netslet of Paracelsus.
Ja, dat haalt uw wereldje wel overhoop hè? Er bestaan nog Katholieken en ze komen zelfs op het internet! Hoe is het mogelijk!? Na al die jaren links triomfalisme over het dalend kerkbezoek en dat dagelijks vertoeven in het nihilistische, ultra-commerciële nepwereldje ontdaan van alle cultureel-religieuze kenmerken van de westerse stedeling bent u duidelijk nog niet bekomen van de schok. Wie weet ben ik wel die man naast op uw de trein 's ochtends? Of achter u in de bakker? Of die buurman wel, die 's zondags altijd ergens naartoe gaat zo tegen 10 uur! BOE!

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 18:12   #115
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat haalt uw wereldje wel overhoop hè? Er bestaan nog Katholieken en ze komen zelfs op het internet! Hoe is het mogelijk!? Na al die jaren links triomfalisme over het dalend kerkbezoek en dat dagelijks vertoeven in het nihilistische, ultra-commerciële nepwereldje ontdaan van alle cultureel-religieuze kenmerken van de westerse stedeling bent u duidelijk nog niet bekomen van de schok. Wie weet ben ik wel die man naast op uw de trein 's ochtends? Of achter u in de bakker? Of die buurman wel, die 's zondags altijd ergens naartoe gaat zo tegen 10 uur! BOE!
Er zijn ook veel atheïsten met wel een cultureel besef, hoor! Ik ben er een van. En er zijn ook een hoop moraalloze en cultuurloze katholieken. Zelfs onder de clerus.
Oud 22 april 2009, 18:13   #116
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat noem ik denken. Zoals Sokrates dat deed.
Sommige niveau's van denken vereisen concentratie die zo hoog is dat geen impuls dit mag verstoren. Lichamelijke impulsen vragen constant om bevestiging en moeten worden uitgesloten.
Bovendien mag men niet in slaap vallen, wat jou is overkomen.

De houdingen en op het eerste zicht vreemde dingen die men doet hebben een puur utilitaristisch, technisch nut.
Oud 22 april 2009, 18:13   #117
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommige niveau's van denken vereisen concentratie die zo hoog is dat geen impuls dit mag verstoren. Lichamelijke impulsen vragen constant om bevestiging en moeten worden uitgesloten.
Bovendien mag men niet in slaap vallen, wat jou is overkomen.

De houdingen en op het eerste zicht vreemde dingen die men doet hebben een puur utilitaristisch, technisch nut.
Is het niet een vorm van hypnose dan?
Oud 22 april 2009, 18:14   #118
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Gaan wij eens een pint drinken? Ik trakteer. PM mij voor plaats en datum.
Oud 22 april 2009, 18:17   #119
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Is het niet een vorm van hypnose dan?
Ik ben niet vertrouwd genoeg met hypnose om je een goed antwoord te verschaffen.

Het komt hierop neer: in je hersenen schreeuwen gedachten constant. Doe je ogen eens dicht en luister naar wat ze vertellen.

Ooit heeft een zeer verstandig iemand zich blijkbaar afgevraagd wat er gebeurt achter die wirwar van gedachten.

Hoe meer men de gedachten kalmeert, hoe nauwkeuriger en krachtiger men kan denken. Zie het als een soort RAM-geheugen dat wordt vrijgemaakt voor een enkel programma als je de andere programma's afsluit.

Maar als je de gedachten helemaal stillegt, dan gebeuren er nogal dingen.
Oud 22 april 2009, 18:22   #120
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet vertrouwd genoeg met hypnose om je een goed antwoord te verschaffen.

Het komt hierop neer: in je hersenen schreeuwen gedachten constant. Doe je ogen eens dicht en luister naar wat ze vertellen.

Ooit heeft een zeer verstandig iemand zich blijkbaar afgevraagd wat er gebeurt achter die wirwar van gedachten.

Hoe meer men de gedachten kalmeert, hoe nauwkeuriger en krachtiger men kan denken. Zie het als een soort RAM-geheugen dat wordt vrijgemaakt voor een enkel programma als je de andere programma's afsluit.

Maar als je de gedachten helemaal stillegt, dan gebeuren er nogal dingen.
Naar Mozart en Bach luisteren is mij meditatie genoeg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be