Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2009, 23:03   #41
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wat hebben jullie toch altijd met dat vrij verkeer te doen. Het is daar zo vrij als tien landen waar het niet vrij is. Stickerke op je ruit plakken of ge komt er niet in. Dat is al heel vrij he, en braafjes vertragen aan de grens en heel dikwijls op zij onder het afdakje gaan wachten tot ge toestemming krijgt om door te rijden.
Je vindt het vervelend om aan de grens onder een afdakje te wachten. Ik ook.
Het vrij verkeer heeft met meer te doen dan alleen met wegverkeer. Het gaat om vrijheid. Dat vinden veel mensen belangrijk. Gewoon een tijdje kunnen werken in Spanje of Italië of waar dan ook in Europa, zonder hopen bureaucratische obstakels, is wat ik wil. Als je ondernemend bent, wil je gewoon makkelijk wat uitproberen, niet opgesloten zitten in je eigen land.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 09:48   #42
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Je vindt het vervelend om aan de grens onder een afdakje te wachten. Ik ook.
Het vrij verkeer heeft met meer te doen dan alleen met wegverkeer. Het gaat om vrijheid. Dat vinden veel mensen belangrijk. Gewoon een tijdje kunnen werken in Spanje of Italië of waar dan ook in Europa, zonder hopen bureaucratische obstakels, is wat ik wil. Als je ondernemend bent, wil je gewoon makkelijk wat uitproberen, niet opgesloten zitten in je eigen land.
Je kan jij ook gaan werken in Zwitserland. Om dat soort overeenkomsten te maken hebt ge toch geen verenigd EU nodig. Die mogelijkheid bestond vroeger toch ook binnen de Benelux maar zonder dat je als land allerlei opgelegde wetten moest naleven en met vrij eigen beschikkingsrecht.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 12:45   #43
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het kan toch veel simpeler: een EU als een uitvergrote copie van het Zwitsers bestel; Referendum alom.
Oud 25 april 2009, 21:15   #44
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het kan toch veel simpeler: een EU als een uitvergrote copie van het Zwitsers bestel; Referendum alom.
Misschien wel, daar durf ik me niet over uitspreken, ik weet niet heel goed hoe het functioneert tussen de verschillende kantons in Zwitserland. Wat ik wel weet is dat er daar geen faciliteitentoestanden zijn. In het Italiaans gedeelte moet ge op de officiële diensten niet met uw Frans afkomen en eisen dat alle officiële documenten in het Frans toegestuurd worden, ge zult nogal ene post pakken.

Daar gaan wonen betekent de gebruikelijke taal van daar leren, wat niet meer dan normaal is.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 00:56   #45
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Er zijn in totaal 4 twee- of meertalige kantons in Zwitserland, maar je hebt gelijk, op Fribourg/Freiburg na zijn die kantons wel opgedeeld in goeddeels eentalige gemeentes, met een handvol tweetalige gemeentes in kanton Bern.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 10:48   #46
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Er zijn in totaal 4 twee- of meertalige kantons in Zwitserland, maar je hebt gelijk, op Fribourg/Freiburg na zijn die kantons wel opgedeeld in goeddeels eentalige gemeentes, met een handvol tweetalige gemeentes in kanton Bern.
Het is logisch dat in kantons (of welke bestuurlijke eenheden dan ook) er een taal is als officiële taal, hoogstens twee talen als de bevolking ongeveer fifty-fifty verdeeld is. Zwitserland kan in dat opzicht ook een voorbeeld voor de EU zijn. Een taal per land/streek, hoogstens twee bij een heterogene bevolkingssamenstelling, zoals in Brussel.

Het probleem in België is dat er gemeenten zijn waarvan de bevolking > 80% franstalig is, maar waar Nederlands de officiële taal is. De faciliteitengemeenten zijn dan een slim compromis.
Oud 2 mei 2009, 14:16   #47
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Grootste bezwaren tegen Brussel
* te veel regels en bemoeizucht
* te veel geldverspilling ,zoals reizend circus
* te Frans ,d.w.z lobbyisten uit een richting.
* te onduidelijk over bevoegdheden van de Unie en de Natiestaten.
* te weinig democratisch
Als dat waar zou zijn, getuigt de neen-stem uit 2004 van wel erg weinig inzicht vanwege de Nederlandse bevolking.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 14:20   #48
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Als dat waar zou zijn, getuigt de neen-stem uit 2004 van wel erg weinig inzicht vanwege de Nederlandse bevolking.
Ja, wat is dat kiezersvolk toch DOM hè.

Oud 2 mei 2009, 14:47   #49
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

in dit geval blijkbaar wel, want op 4 van die 5 punten zou het verdrag verbetering gebracht hebben.
enkel op het punt dat de EU te veel gedomineerd zou worden door Franse lobbies zou zijn zou niets veranderen, omdat er ook geen enkele reden is om aan te nemen dat dat zo zou zijn.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 15:14   #50
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Dom?

Citaat:
Het volk was juist heel slim. Het had geen zin pro ontwerpgrondwet te stemmen. In Frankrijk was zij toch al afgewezen. Dan kan je beter tegen stemmen en hopen dat je een beter verdrag krijgt.
Dat dat verbeterde verdrag niet helemaal (helemaal niet) gelukt is, is een andere zaak. Het was het proberen waard.
Oud 2 mei 2009, 15:57   #51
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Het volk was juist heel slim. Het had geen zin pro ontwerpgrondwet te stemmen. In Frankrijk was zij toch al afgewezen. Dan kan je beter tegen stemmen en hopen dat je een beter verdrag krijgt.
Dat dat verbeterde verdrag niet helemaal (helemaal niet) gelukt is, is een andere zaak. Het was het proberen waard.
Dat ONDEMOCRATISCH bijven "proberen" hangt mij, als eenvoudige stembusganger, al geruime tijd de keel uit en het zou kunnen zijn dat een meerderheid in Nederland zulk gevoel heeft opgelopen. Een voor de hand liggende reactie is dan: tegenstemmen, met of zonder onderbouwing.

Oude witz van Max Tailleur: Moos loopt in de Leidsestraat en wordt van boven af op zijn hoofd gespuwd. Hij kijkt vlug de langs de gevel op en neer waar niets te ontdekken valt en zegt: "Vóórdat ik mij vergis, één-, twee- en driehoog de peszt".

Oud 2 mei 2009, 17:56   #52
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Was. In de verleden tijd. Als Turkije bij de EU komt, wordt het nog weer minder.
En dat is een vooruitgang volgens u?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 18:06   #53
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
De vraag wordt dan niet, "Zal EU Vlaanderen erkennen als... maar zal Vlaanderen de EU aanvaarden of stuurt het aan op een Zwitsers model?
Ik zou liefst het tweede hebben, maar de kans daarop lijkt mij momenteel niet zo groot. I.e. zelfs binnen het 'eurosceptische' VB zijn er weinig stemmen die aansturen op een afscheiding van de EU, er zijn wel stemmen die pleiten voor een vlaanderen naar zwitsers model - maar zoals ik het inschat zit je daar - tenzij de EU heel sterk zou veranderen - met een tweespalt van formaat.

Ik denk dat een eventuele afscheiding van de EU énkel doenbaar is als er een aantal andere landen tegelijkertijd hetzelfde doen en dit georganiseerd verloopt. Tegelijkertijd vlaanderen onafhankelijk maken én uit de EU stappen én blijven maakt het proces veel risicovoller en chaotischer.
Oud 2 mei 2009, 19:54   #54
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
En dat is een vooruitgang volgens u?
Ik had ook zo'n nonkel. Altijd zeuren dat het slecht weer was. En was het een keertje een werkelijk schone dag, dan had hij het te warm.

Je zevert dat de as Parijs-Berlijn te dominant is in de EU. Wordt er een oplossing gegeven, is het weer niet goed.

Mijn god,
verander Rrottt,
wees desnoods zot,
maar is depri je lot,
dan loop je vlot
kans op snelle wegrot.
Oud 4 mei 2009, 00:53   #55
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik had ook zo'n nonkel. Altijd zeuren dat het slecht weer was. En was het een keertje een werkelijk schone dag, dan had hij het te warm.

Je zevert dat de as Parijs-Berlijn te dominant is in de EU. Wordt er een oplossing gegeven, is het weer niet goed.

Mijn god,
verander Rrottt,
wees desnoods zot,
maar is depri je lot,
dan loop je vlot
kans op snelle wegrot.

Een oplossing die de zaken enkel nog verergert is geen verbetering maar een achteruitgang.

De AKP op europees vlak macht gaan geven is volgens u een oplossing? Bent u niet goed snik?
Oud 4 mei 2009, 07:35   #56
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een oplossing die de zaken enkel nog verergert is geen verbetering maar een achteruitgang.

De AKP op europees vlak macht gaan geven is volgens u een oplossing? Bent u niet goed snik?
Hoe zie je dat 'macht geven' voor je? Als ze een paar zetels in het Europees Parlement innemen, hebben ze nog niet echt macht.
Oud 11 mei 2009, 01:26   #57
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe zie je dat 'macht geven' voor je? Als ze een paar zetels in het Europees Parlement innemen, hebben ze nog niet echt macht.

Een paar zetels? Het zal hier gaan om het grootste land binnen de EU in zetels. De kans dat zij een extreem belangrijk strategisch blok gaan zijn in stemmingen is enorm groot.

Daarnaast hebben ze ook nog eens hun temperament, i.e. geen kat die denkt dat de Turken bluffen als zij hun eisen stellen. M.a.w. alleen maar omdat iedereen denkt dat zij tot alles in staat zijn, zullen ze onevenredig veel invloed hebben.

Het voorbeeld met Rasmussen en de Navo ligt vers in het geheugen.
Oud 11 mei 2009, 02:02   #58
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Een paar zetels? Het zal hier gaan om het grootste land binnen de EU in zetels. De kans dat zij een extreem belangrijk strategisch blok gaan zijn in stemmingen is enorm groot.

Daarnaast hebben ze ook nog eens hun temperament, i.e. geen kat die denkt dat de Turken bluffen als zij hun eisen stellen. M.a.w. alleen maar omdat iedereen denkt dat zij tot alles in staat zijn, zullen ze onevenredig veel invloed hebben.

Het voorbeeld met Rasmussen en de Navo ligt vers in het geheugen.
Exact; ik ken ze enigszins uit mijn (handels)werkverleden. Onderhandelingswijze niet wezenlijk verschillend van die van een ander "Turan-volk": de Koreanen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be