Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2009, 18:51   #161
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Uw openingspost is er één van pure onmacht én van fatalisme. U legt hiermee de verantwoordelijkheid bij de door u erkende hogere macht en maakt Hem in feite medeschuldig. Want als Hij eerder had ingegrepen was iedereen eerder tot inkeer gekomen en was het nu niet zo'n zootje geweest. Het is bijna blasfemisch.

Ik begrijp uw gevoel van onmacht maar tegelijkertijd is het verschuiven van die verantwoordelijkheid een gevaarlijk iets. Als u iets aan de samenleving wilt veranderen zult u er ook iets aan moeten doen. U moet bij uzelf beginnen en het goede voorbeeld geven. U moet daarnaast mensen overtuigen van uw wereldbeeld en medestanders zoeken in uw streven. Er is geen gemakkelijker weg. U kunt niet achteroverleunen en afwachten tot het God belieft in te grijpen.

Als u gelovig bent, en dat bént u, dan gelooft u dat de verantwoordelijkheid gegeven is aan de mensen. Als u niet gelovig bent kunt u alleen maar op uzelf vertrouwen. In beide gevallen ligt het initiatief bij u. Gelovigen hebben echter het voordeel dat zij weten dat als ze streven naar het goede, dat streven uiteindelijk beloond zal worden.

De moslims zeggen: 'Geloof in Allah maar bind wel je kameel vast'. In Amsterdam klinkt dat als: 'Geloof in God maar zet wel je fiets op slot'.
Met andere woorden: U zult er zelf aan moeten werken.
Preusse, ik had toch graag hier eens antwoord op gezien.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 19:06   #162
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Machtsmisbruik, uitbuiting en hebzucht, dat zijn al eeuwen lang de kernwoorden van de Kerk. Gelukkiglijk laten weinigen zich daar nog aan vangen.

Klopt, er is vooruitgang.
Waar men vroeger uit schrik voor de stok van de kerk voortliep, heeft de commercie er gewoon een wortel aan gehangen, even effectief, mss nog beter, want nu hebben we toch het gevoel dat we de touwtjes zelf in handen houden
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 19:06   #163
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, maar u vergeleek in het wilde weg poepen met eten en drinken. Zo kan ik ook vergelijkingen maken hoor.
En wat is het verschil tussen de twee ?

Beiden zijn dingen die noodzakelijk zijn tot het voortbestaan van onze soort. En in het wilde weg neuken is goed voor de verspreiding van uw DNA dus evolutionair gezien is daar niks mis mee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 19:24   #164
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Beiden zijn dingen die noodzakelijk zijn tot het voortbestaan van onze soort. En in het wilde weg neuken is goed voor de verspreiding van uw DNA dus evolutionair gezien is daar niks mis mee.
Eten, drinken, poepen, ... hoeven geen zonde te zijn, maar kunnen een zonde zijn.
Zonde is een beladen woord geworden.
Je zou het kunnen hebben over handelingen die een mens wegleiden van de weg die het meest kans biedt op gelukkig zijn.
Als je het zo bekijkt is de term "zonde" wel handiger in gebruik.
Nu zonde zal in religieus opzicht wel een andere definitie hebben hoor.
Toch ligt daar denk ik de oorsprong van veel religies:
"Proberen de mens een weg naar een beter leven aan te bieden"
Het klopt ook wel dat veel religies gaandeweg hun oorsprong wat uit het oog verloren hebben.

Wanneer eten, drinken, poepen, ..., zonde worden, dat kan je zo gauw niet in een aantal regeltjes vatten denk ik.
Toch denk ik dat de meeste mensen wel aanvoelen dat hier wel enige waarheid kan achter schuilgaan.

Laatst gewijzigd door satiper : 25 april 2009 om 19:26.
Oud 25 april 2009, 19:31   #165
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Eten, drinken, poepen, ... hoeven geen zonde te zijn, maar kunnen een zonde zijn.
Zonde is een beladen woord geworden.
Je zou het kunnen hebben over handelingen die een mens wegleiden van de weg die het meest kans biedt op gelukkig zijn.
Als je het zo bekijkt is de term "zonde" wel handiger in gebruik.
Nu zonde zal in religieus opzicht wel een andere definitie hebben hoor.
Toch ligt daar denk ik de oorsprong van veel religies:
"Proberen de mens een weg naar een beter leven aan te bieden"
Het klopt ook wel dat veel religies gaandeweg hun oorsprong wat uit het oog verloren hebben.

Wanneer eten, drinken, poepen, ..., zonde worden, dat kan je zo gauw niet in een aantal regeltjes vatten denk ik.
Toch denk ik dat de meeste mensen wel aanvoelen dat hier wel enige waarheid kan achter schuilgaan.
Zonde bestaat niet. Het is een uitvindsel van een collectie gefrustreerde oude mannen die niet aan hun trekken kwamen.

Man does what man has to do. Als gij graag een losbandig sexleven hebt en uw partners willen dat ook, is dat toch perfect ?
Oud 25 april 2009, 19:49   #166
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, maar u vergeleek in het wilde weg poepen met eten en drinken. Zo kan ik ook vergelijkingen maken hoor.
Is ook een natuurlijke behoefte. Als we het niet doen sterft de mens uit.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 19:54   #167
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Bravo, een wijs man heeft gesproken! Dat de andere mannen zijn voorbeeld mogen volgen, zich verdiepen in Gods' woord en dezelfde wijsheid mogen ontvangen.
Hah, de volgelingen van John Frum. Men merkt zo dat ze niet echt religieus zijn, maar dit enkel doen om zich superieur te voelen.

Zelfdiscipline dient om je geest beter te beheersen, niet om je ego te strelen.

Afgodendienaars, jullie aanbidden de schepping en een hoopje boeken en rituelen.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 25 april 2009 om 19:58.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 19:58   #168
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonde bestaat niet. Het is een uitvindsel van een collectie gefrustreerde oude mannen die niet aan hun trekken kwamen.

Man does what man has to do. Als gij graag een losbandig sexleven hebt en uw partners willen dat ook, is dat toch perfect ?
Monniken hanteren zelfdiscipline om hun geest niet af te leiden. De redenen zijn louter technisch.

Dat bende arrogandussen hier gelooft dat als men zelfdiscipline hanteert, dat men dan automatisch vruchten van de introversie kan plukken.
Niets is echter minder waar.

Cargo cult magick.
Oud 25 april 2009, 20:20   #169
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Monniken hanteren zelfdiscipline om hun geest niet af te leiden. De redenen zijn louter technisch.

Dat bende arrogandussen hier gelooft dat als men zelfdiscipline hanteert, dat men dan automatisch vruchten van de introversie kan plukken.
Niets is echter minder waar.

Cargo cult magick.
???? Innerlijke rust?

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 21:31   #170
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:

In de mate dat je geen schade aan anderen toebrengt ben ik (persoonlijk)voorstander van een zo groot mogelijke vrijheid.
Als mensen ervoor kiezen om met hun wagen tegen een muur te knallen zou ik geneigd zijn hen dat "pleziertje" te gunnen, net omdat ik zoveel waarde hecht aan vrijheid.
Ik zou ook geneigd zijn te zeggen dat met een wagen tegen een muur knallen volgens mij niet echt bevorderlijk is voor een gelukkig leven.
Maar ik kan me vergissen en uiteindelijk moet ieder voor zichzelf maar uitmaken wat hem/haar gelukkig maakt, dat klopt.

Laatst gewijzigd door satiper : 25 april 2009 om 21:32.
Oud 25 april 2009, 21:34   #171
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
???? Innerlijke rust?
Dat is een van de namen, ja.
Oud 25 april 2009, 21:35   #172
satiper
Minister-President

Standaard

Ik denk dat er zowel handelingen zijn die leiden naar geluk, net als er handelingen zijn die ons wegleiden van geluk. Het is mijn eigen manier om het begrip zonde te definiëren.
Het zal wss niet helemaal overeenstemmen wat religies hierover zeggen.
Oud 25 april 2009, 22:34   #173
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zonde bestaat wel, alleen heeft dat voor u blijkbaar een irriterende connotatie. Het is niet meer dan een deel van de sociale gedragscode, dewelke van fundamenteel belang is voor de ontwikkeling van de samenleving.

Tenzij u vindt dat de bosjesmannen een hogere beschavingsnorm hebben, natuurlijk.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 22:37   #174
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:

Evolutionair gezien niet, sociaal gezien daarentegen.

Dat bedoelde ik dus. De wetten der natuur gebruiken als argument om de sociale normen te veranderen gaat niet op.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 25 april 2009, 22:47   #175
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonde bestaat wel, alleen heeft dat voor u blijkbaar een irriterende connotatie. Het is niet meer dan een deel van de sociale gedragscode, dewelke van fundamenteel belang is voor de ontwikkeling van de samenleving.

Tenzij u vindt dat de bosjesmannen een hogere beschavingsnorm hebben, natuurlijk.
Wat gij en ik goed en fout vinden kan in een andere cultuur al helemaal een andere betekenis hebben. Zonde is subjectief en bijgevolg bestaat het enkel in de geest van de persoon in kwestie.

Sociaal of niet sociaal, dat zijn ook weer veranderlijke fenomenen. Sex voor het huwelijk was vroeger een zonde, nu is het niet meer als normaal.
Oud 25 april 2009, 22:48   #176
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Evolutionair gezien niet, sociaal gezien daarentegen.

Dat bedoelde ik dus. De wetten der natuur gebruiken als argument om de sociale normen te veranderen gaat niet op.
Sociale normen zijn subjectief en dus irrelevant in deze discussie.
Oud 25 april 2009, 22:53   #177
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat gij en ik goed en fout vinden kan in een andere cultuur al helemaal een andere betekenis hebben. Zonde is subjectief en bijgevolg bestaat het enkel in de geest van de persoon in kwestie.

Sociaal of niet sociaal, dat zijn ook weer veranderlijke fenomenen. Sex voor het huwelijk was vroeger een zonde, nu is het niet meer als normaal.
Veranderlijk, subjectief, ... allemaal zever. Het weer is ook veranderlijk, maar als het regent ben je nat. Dan zeg ik toch ook niet, ik ben niet nat, want dat is subjectief?
Oud 25 april 2009, 22:59   #178
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Veranderlijk, subjectief, ... allemaal zever. Het weer is ook veranderlijk, maar als het regent ben je nat. Dan zeg ik toch ook niet, ik ben niet nat, want dat is subjectief?
Nat zijn is geen waardeoordeel mijn beste. Ofwel ligt er vocht op uw huid ofwel niet. Wat gij een zonde vindt of niet, hangt af van uw interpretatie. En die is gevormd door uw opvoeding bvb.

Ik denk dat u op dit moment de zever produceert.
Oud 26 april 2009, 01:44   #179
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nat zijn is geen waardeoordeel mijn beste. Ofwel ligt er vocht op uw huid ofwel niet. Wat gij een zonde vindt of niet, hangt af van uw interpretatie. En die is gevormd door uw opvoeding bvb.

Ik denk dat u op dit moment de zever produceert.
volledig eens met Tavek. Zonde bestaat niet. Zonde is het overtreden van de wetten gesteld door religies. En die hebben nu eens absoluut niks te zeggen tegen mij zie.
Oud 26 april 2009, 13:18   #180
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Preusse, ik had toch graag hier eens antwoord op gezien.
Hij kan daar geen antwoord op geven. Gelovigen leven in een andere realiteit. Onze argumenten gaan niet voor hen op en hun argumenten zijn voor ons evenzo waardeloos.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be