Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2009, 23:48   #1
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard 'Mars op Brussel' of 'Bevrijdingsfeest'?

Naar aanleiding van de Mars van 03/05/2009 zou ik graag een discussie opstarten over een nieuwe actie.

In deze draad http://forum.politics.be/showthread.php?t=121208 staan heel wat opmerkingen waar Vlaams-nationalisten die in Brussel uiting willen komen geven aan hun ongenoegen met het België zoals we het nu kennen toch wel iets van zouden kunnen opsteken.

Hoewel die draad behoorlijk lang is, zou het toch nuttig zijn dat wie hier wil komen meepraten, zich eerst de moeite getroost er zijn licht op te steken.

Vlaanderen verdient het.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 23:55   #2
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

In het kort komt het hier op neer:

- de actie moet zoveel mogelijk Vlamingen kunnen begeesteren

- de actie moet een positief signaal geven

Als er al slogans moeten worden geroepen, dan kan 'België barst' er nog mee door, maar 'Franse ratten, rolt uw matten' moet ten allen prijze vermeden worden.

Het is ècht niet nodig FDF en C° nog méér propaganda-materiaal in handen te spelen.

Zelf dacht ik aan een groot Breugeliaans volksfeest, waarbij Vlamingen hun huisvlijt aanwenden om 'hearts and minds' te winnen.

Het komt er vooral op aan de arme sukkelaars in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te bewijzen dat de Vlamingen NIET de boemannen zijn waar ze zo vaak voor worden versleten!

Oud 4 mei 2009, 00:05   #3
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Wat mij betreft is ook "België barst" iets dat meer thuishoort in het arsenaal slogans van Goedendag Vlamingen of Cro Magnon flaminganten. De 'baseline' van de Vlaamse Volksbeweging vind ik daarentegen wel te pruimen : Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking. Die slogan is zowel radikaal, constructief en duidelijk. En als alternatieve activiteit dacht ik om eerder eens iets te organiseren met onze Waalse vrienden.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 mei 2009 om 00:09.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 00:12   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Daar zou ik ook graag aan meewerken. We hebben dringend een fundamenteel andere strategie nodig en ik vrees dat die niet in de traditionele Vlaamse beweging te vinden gaat zijn want die is vastgeroest in puberaal gedrag en een mentaliteit van vijf generaties geleden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 00:13   #5
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Wat mij betreft is ook "België barst" iets dat meer thuishoort in het arsenaal slogans van Goedendag Vlamingen of Cro Magnon flaminganten. De 'baseline' van de Vlaamse Volksbeweging vind ik daarentegen wel te pruimen : Voor Onafhankelijkheid en Samenwerking. Die slogan is zowel radikaal, constructief en duidelijk. En als alternatieve activiteit dacht ik om eerder eens iets te organiseren met onze Waalse vrienden.
Het is wel de bedoeling dat ook de 'verkrampten' komen, hé.

Misschien dat de schellen hen dan van de ogen vallen?

Het idee van samen met de Waalse vrienden iets te organiseren kan mijn volle goedkeuring wegdragen. Ik heb alvast reeds een Waalse Haan gekocht

Oud 4 mei 2009, 00:19   #6
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Daar zou ik ook graag aan meewerken. We hebben dringend een fundamenteel andere strategie nodig en ik vrees dat die niet in de traditionele Vlaamse beweging te vinden gaat zijn want die is vastgeroest in puberaal gedrag en een mentaliteit van vijf generaties geleden.
Je medewerking zal ten zeerste op prijs worden gesteld

Maar nu moet ik ècht gaan slapen, helaas.

Morgen wordt het een lange dag op school.

Tot later in deze draad,

kameraadschappelijke groeten,

djimi

Oud 4 mei 2009, 07:34   #7
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In het kort komt het hier op neer:

- de actie moet zoveel mogelijk Vlamingen kunnen begeesteren

- de actie moet een positief signaal geven

Als er al slogans moeten worden geroepen, dan kan 'België barst' er nog mee door, maar 'Franse ratten, rolt uw matten' moet ten allen prijze vermeden worden.

Het is ècht niet nodig FDF en C° nog méér propaganda-materiaal in handen te spelen.

Zelf dacht ik aan een groot Breugeliaans volksfeest, waarbij Vlamingen hun huisvlijt aanwenden om 'hearts and minds' te winnen.

Het komt er vooral op aan de arme sukkelaars in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te bewijzen dat de Vlamingen NIET de boemannen zijn waar ze zo vaak voor worden versleten!

Wat sommigen blijkbaar niet begrijpen, beste Djimi, is hoe precies je die opgeklopte stereotypen over de Vlamingen bij de franstaligen moet bestrijden.

De franstaligen in België bestaan uit Walen en verfranste Vlamingen.

De Walen hebben een minderwaardigheidscomplex van hier tot in Tokio. Met Walen is er geen echt probleem, die zien hun eigen onafhankelijkheid als een totale afgrond. Als een kind dat niet op eigen benen durft te staan. Die schrik is gemakkelijk te overwinnen en er moeten inderdaad geen anti-Waalse uitingen te gebeuren.

De verfranste Vlamingen in Brussel daarentegen hebben een totaal ander complex: dat van een sociaal-psychologische elite (men plaats zich in een kader dat België meer dan 150 jaar absoluut gedomineerd heeft; zowel Vlamingen als Walen) en die voelen dat ze al decennia lang hun macht aan het verliezen zijn. De instituten die België recht hielden, de Generale Maatschappij, de Kerk, het leger, de zuilen, etc. zijn allen op de terugweg tot bijna irrelevant geworden. Ze verliezen hun positie. En dus zie je een angstreactie in hun hyperreële arrogantie naar de Vlamingen toe. Daartegenover moet je geen vleiende houding innnemen, maar een NET ZO ARROGANTE (zoals dat door hen gepercipieerd zal worden), volgens ons een eenvoudige zelfbewuste Vlaamse attitude. Je moet maw tonen wie de nieuwe "maîtres" zijn, en die komen "chez soi".
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 08:44   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Dat kan u al vergeten. Vlaams-Nationalisme is beschouwd als haat tegenover de Franstaligen op de Franstalige kant. Het is trouwens niet voor niets dat meer en meer Walen en Franstalige Brusselaars de Vlaamse Kust - en Vlaanderen in het algemeen ook trouwens- boycotten. In plaats van de Vlaamse Kust gaan ze naar de Franse Kusten, de "Côte d'Opale" om precies te zijn. "L�*-bas au moins, on a encore le droit de parler en Français" kan men vaak horen. Men kan dit spijtig of belachelijk vinden maar dit is de realiteit. Ik denk niet echt dat Vlaanderen zijn toeristen wil verliezen maar paradoxaal doet Vlaanderen alles om hun voornaamste toeristen - de Franstalige Belgen - te verliezen met de economische en toeristische gevolgen die ik u laat raden. Natuurlijk zijn er nog Franstalige Belgen die naar Vlaanderen gaan, dat weet ik wel, maar die "boycott phenomeen" groeit wel. In feit is het niet moeilijk. Wilt u nog goeie contacten met Franstalige Belgen, wees voor België. Pleit u niet voor België, kiest u onmiddellijk voor zeer slechte of onbestaande contacten met Franstalige Belgen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 08:50   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat kan u al vergeten. Vlaams-Nationalisme is beschouwd als haat tegenover de Franstaligen op de Franstalige kant. Het is trouwens niet voor niets dat meer en meer Walen en Franstalige Brusselaars de Vlaamse Kust - en Vlaanderen in het algemeen ook trouwens- boycotten. In plaats van de Vlaamse Kust gaan ze naar de Franse Kusten, de "Côte d'Opale" om precies te zijn. "L�*-bas au moins, on a encore le droit de parler en Français" kan men vaak horen. Men kan dit spijtig of belachelijk vinden maar dit is de realiteit. Ik denk niet echt dat Vlaanderen zijn toeristen wil verliezen maar paradoxaal doet Vlaanderen alles om hun voornaamste toeristen - de Franstalige Belgen - te verliezen met de economische en toeristische gevolgen die ik u laat raden. Natuurlijk zijn er nog Franstalige Belgen die naar Vlaanderen gaan, dat weet ik wel, maar die "boycott phenomeen" groeit wel. In feit is het niet moeilijk. Wilt u nog goeie contacten met Franstalige Belgen, wees voor België. Pleit u niet voor België, kiest u onmiddellijk voor zeer slechte of onbestaande contacten met Franstalige Belgen.
het is niet omdat Franstalige Brusselaars dat zo zien dat de gemiddelde Waal er ook zo over denkt.

ja, op Franstalige Brusselse fora lees je dat wel, maar zelfs de meeste Walen daar spreken je tegen. Tegen België zijn is tegen de Franstalige Brusselaars zijn die geheel België ééntalig Franstalig willen maken, maar zeker niet tegen de Walen. Dat weten de meeste Walen ook hoor, toch degenen die het een beetje volgen. Dat merk ik toch zelf uit mijn gesprekken met Walen....
Oud 4 mei 2009, 08:57   #10
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
op afgezwakt en klein beetje rechts komt rechts en uiterst rechts altijd het thema opeisen...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 08:58   #11
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Niko Bellic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wilt u nog goeie contacten met Franstalige Belgen, wees voor België. Pleit u niet voor België, kiest u onmiddellijk voor zeer slechte of onbestaande contacten met Franstalige Belgen.
Met andere woorden, wat jij hier eigenlijk zegt is: geef de Franstaligen hun zin en je bent 'ne goeien'. Stel geen eisen bij communautaire onderhandelingen en je zult gerespecteerd worden. Spreek altijd Frans in Brussel en de Rand, en ze zullen je daar een toffe vinden. Jij bevestigt daarmee juist alle negatieve denkbeelden die er in Vlaanderen heersen ten overstaan van Franstalig België en die ervoor zorgen dat België juist hoe langer hoe meer uit elkaar valt.
Niko Bellic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 09:18   #12
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is niet omdat Franstalige Brusselaars dat zo zien dat de gemiddelde Waal er ook zo over denkt.

ja, op Franstalige Brusselse fora lees je dat wel, maar zelfs de meeste Walen daar spreken je tegen. Tegen België zijn is tegen de Franstalige Brusselaars zijn die geheel België ééntalig Franstalig willen maken, maar zeker niet tegen de Walen. Dat weten de meeste Walen ook hoor, toch degenen die het een beetje volgen. Dat merk ik toch zelf uit mijn gesprekken met Walen....
De gemiddelde Waal, net als de gemiddelde Franstalige Brusselaar, denkt er zo over. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar de meesten denken zo.
Oud 4 mei 2009, 09:23   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gemiddelde Waal, net als de gemiddelde Franstalige Brusselaar, denkt er zo over. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar de meesten denken zo.
en hoe "weet" jij dat?

het is op de fora van Brusselse kranten dat je dit leest hoor, niet in de Waalse kranten....
Oud 4 mei 2009, 10:02   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en hoe "weet" jij dat?

het is op de fora van Brusselse kranten dat je dit leest hoor, niet in de Waalse kranten....
U denkt misschien dat alleen de Franstalige Belgen "Le Soir" of "La Libre" lezen? Het is alsof u zei dat alleen Limburgers "Het Belang van Limburg" of dat alleen Antwerpenaren "Het Gazet van Antwerpen" lezen..........
Oud 4 mei 2009, 10:14   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
op afgezwakt en klein beetje rechts komt rechts en uiterst rechts altijd het thema opeisen...
het zal niet afgezwakt zijn en ook niet rechts, maar simpelweg Vlaamsgezind en inclusief.
Oud 4 mei 2009, 10:29   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U denkt misschien dat alleen de Franstalige Belgen "Le Soir" of "La Libre" lezen? Het is alsof u zei dat alleen Limburgers "Het Belang van Limburg" of dat alleen Antwerpenaren "Het Gazet van Antwerpen" lezen..........
neen, dat is zeggen dat de meeste Vlamingen Het Laatste Nieuws of het Nieuwsblad lezen. wat dus effectief zo is...
Oud 4 mei 2009, 13:20   #17
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Jongens, meisjes, alstublieft,

laten we de discussie zoveel mogelijk beperken tot een 'brainstorm'-sessie met het oog op het ontwikkelen van een van onderuit gegroeide NIUEWE strategie om binnen het bestaande en door elk zinnig mens in vraag gestelde Belgische kader - met alles wat daar aan vast hangt - voor de Vlamingen af te dwingen waar ze recht op hebben:

- ofwel respect

- ofwel vrijheid

We weten allemaal dat we ons o.a. gaan moeten bezig houden met 'de media', één van de vele saboteurs van 'ons' streven.

Laten we onze krachten niet te veel verspillen aan zaken waar we als Jannen met de Pet tòch geen invloed op kunnen uitoefenen (de 'haute finance', le Palais Royal, ...).

De media kunnen we èchter wèl aan, dat kan ik u garanderen.

Een eerste mogelijkheid zou kunnen zijn: op Radio NRJ (103.7 FM) is er elke maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagavond, van 20 tot 24 u, een soort 'Air Libre' (een gast in de studio die over een probleem praat, met vragen/reacties van luisteraars, ...).

Ik zal proberen daar ook eens binnen te geraken. Het zal wel allemaal in 't Frans moeten gebeuren, maar ik kan toch wel een beetje m'n plan trekken in die taal.

Zijn er nog suggesties?

En wanneer zouden we eens kunnen samen komen met het oog op de organisatie van ons 'Zelfbevrijdingsfeest'?

Voor mij past het op sommige zaterdagen, maar dan wel liefst n�* 30 juni 2009. Ik weet het, mijn job zit een beetje in de weg. Maar dat zal bij de meesten onder ons wel het geval zijn, zeker?

Kameraadschappelijke groeten,

djimi

Oud 4 mei 2009, 13:48   #18
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Jongens, meisjes, alstublieft,

laten we de discussie zoveel mogelijk beperken tot een 'brainstorm'-sessie met het oog op het ontwikkelen van een van onderuit gegroeide NIUEWE strategie om binnen het bestaande en door elk zinnig mens in vraag gestelde Belgische kader - met alles wat daar aan vast hangt - voor de Vlamingen af te dwingen waar ze recht op hebben:

- ofwel respect

- ofwel vrijheid

We weten allemaal dat we ons o.a. gaan moeten bezig houden met 'de media', één van de vele saboteurs van 'ons' streven.

Laten we onze krachten niet te veel verspillen aan zaken waar we als Jannen met de Pet tòch geen invloed op kunnen uitoefenen (de 'haute finance', le Palais Royal, ...).

De media kunnen we èchter wèl aan, dat kan ik u garanderen.

Een eerste mogelijkheid zou kunnen zijn: op Radio NRJ (103.7 FM) is er elke maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagavond, van 20 tot 24 u, een soort 'Air Libre' (een gast in de studio die over een probleem praat, met vragen/reacties van luisteraars, ...).

Ik zal proberen daar ook eens binnen te geraken. Het zal wel allemaal in 't Frans moeten gebeuren, maar ik kan toch wel een beetje m'n plan trekken in die taal.

Zijn er nog suggesties?

En wanneer zouden we eens kunnen samen komen met het oog op de organisatie van ons 'Zelfbevrijdingsfeest'?

Voor mij past het op sommige zaterdagen, maar dan wel liefst n�* 30 juni 2009. Ik weet het, mijn job zit een beetje in de weg. Maar dat zal bij de meesten onder ons wel het geval zijn, zeker?

Kameraadschappelijke groeten,

djimi
Denkt u echt dat Franstalige tieners - het gros van de NRJ luisteraars - interesse in zo'n onderwerp zullen hebben? De gemiddelde tiener heeft geen interesse in politiek. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat blijft toch een kleine minderheid die interesse in politiek heeft. Als ik u een raad kan geven, vindt een andere idee.
Oud 4 mei 2009, 13:56   #19
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

DJIMI : Jongens, meisjes, alstublieft,
laten we de discussie zoveel mogelijk beperken tot een 'brainstorm'-sessie

Een online brainstormsessie? Leuk. Ik doe mee! Ik zeg wel al dat buiten brainstormen mijn bijdrage beperkt zal zijn want ik heb nog een ander politiek project in de pijplijn zitten. Wat ik eventueel wel wil doen is meehelpen om een website op poten te zetten in het geval dat er uit onze gedachtenstorm één of ander concreet project uit voortkomt. Zoiets als ik gedaan heb voor de Wallingantische RPW bijvoorbeeld : kladversie voor RWP website.

DJIMI :met het oog op het ontwikkelen van een van onderuit gegroeide NIUEWE strategie om binnen het bestaande en door elk zinnig mens in vraag gestelde Belgische kader - met alles wat daar aan vast hangt - voor de Vlamingen af te dwingen waar ze recht op hebben:
- ofwel respect
- ofwel vrijheid

Respect? Vrijheid? Dat is wel vaag. Zouden we niet moeten komen tot een echt breed maatschappelijk project voor Vlaanderen? Wat mij betreft : ja! En de beste manier om daar toe te komen is waarschijnlijk eerst overleggen met de andere sociale bewegingen in Vlaanderen ( de groene beweging, de vrouwenbeweging, de arbeidersbeweging, de holebi beweging, ...).

DJIMI :We weten allemaal dat we ons o.a. gaan moeten bezig houden met 'de media', één van de vele saboteurs van 'ons' streven.

Het zou interessant zijn om een eigen mediakanaal op te starten, eventueel in samenwerking met Indymedia bijv. Ik denk dan aan een mix van youtube, videocasting, podcasting, Twitter en Facebookgroepen. Dat mag dan natuurlijk geen kortzichtig propagandakanaal worden maar een digitaal mediaplatform voor discussie rond de thema's die we willen behandelen.

DJIMI :Laten we onze krachten niet te veel verspillen aan zaken waar we als Jannen met de Pet tòch geen invloed op kunnen uitoefenen (de 'haute finance', le Palais Royal, ...).

Wat??? Staat Koning Albert II niet aan onze kant? Potverdorie!!!!

DJIMI : De media kunnen we èchter wèl aan, dat kan ik u garanderen.

Moeten we niet eerst de krijtlijnen uittekenen voor een duidelijk alternatief maatschappelijk project voor Vlaanderen en Brussel ? En ook overleggen met de Waalse Beweging? Zodat we een duidelijk verhaal en een duidelijk sterk gemeenschappelijk alternatief kunnen formuleren dat iets meer diepgang heeft dan het "België Barst"-verhaal?

DJIMI :Zijn er nog suggesties?

Ja!
1) Meer dan 100 jaar nadat August Vermeylen zijn "Kritiek der Vlaamse Beweging" heeft geschreven denk ik dat we dat nog eens moeten doen. Of eerder eens de Vlaamse Beweging evalueren en zien wat er allemaal aan schort en waarom.
2) Overleggen met de andere sociale bewegingen in Vlaanderen en komen tot een breed alternatief maatschappelijk project van totale emancipatie (op taalvlak, staatkundig vlak, sociaal vlak, economisch vlak, cultureel vlak, op burgerrechten vlak, ...)
3) Overleggen met de Waalse Beweging en met de Duitstalige regionalisten om te komen tot een gemeenschappelijk project voor meer zelfbestuur voor iedereen. ( Wat mij betreft nodigen we ook de nieuwe Brusselse regionalisten uit om op z'n minst ideeën uit te wisselen)
4) Overleggen met de andere autonomisten en regionalisten van Europa (om ook akties op internationaal vlak te organiseren, te versterken, te coördineren, te verrijken, ..)

DJIMI :En wanneer zouden we eens kunnen samen komen met het oog op de organisatie van ons 'Zelfbevrijdingsfeest'?

Nadat de online brainstormsessie resultaat heeft opgeleverd, zou ik zeggen. En we beter weten wat we verstaan onder 'Zelfbevrijdingsfeest'?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 mei 2009 om 13:59.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 14:27   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met die 'nieuwe regionalisten' van Bruxsel weiger ik samen te werken hoor, zolang zij meer geld en grondgebied van Vlaanderen opeisen beschouw ik hen als onderdeel van het belgo-brussels establishment.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be