Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2009, 14:28   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Denkt u echt dat Franstalige tieners - het gros van de NRJ luisteraars - interesse in zo'n onderwerp zullen hebben? De gemiddelde tiener heeft geen interesse in politiek. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat blijft toch een kleine minderheid die interesse in politiek heeft.
Die kleine minderheid volstaat al. Dat zijn de opiniemakers in die gemeenschap. Als we die aan onze kant kunnen krijgen zullen zij op hun manier ook de rest mee krijgen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 14:57   #22
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Met die 'nieuwe regionalisten' van Bruxsel weiger ik samen te werken hoor, zolang zij meer geld en grondgebied van Vlaanderen opeisen beschouw ik hen als onderdeel van het belgo-brussels establishment.
Het zou alvast niet slecht zijn om op z'n minst van gedachten uit te wisselen (ik praat nog niet over samenwerking). De nieuwe Brusselse regionalisten leggen trouwens tegenwoordig eerder de nadruk op samenwerking met Vlaanderen ipv gebiedsroof van Vlaams-Brabant. Philippe Van Parijs ( één van de vooraanstaande nieuwe Brusselse regionalisten) wordt in extreme FDF-kringen trouwens helemaal niet gesmaakt en voor 'flamingant' versleten. Ik denk dat er over een aantal ideeën constructief met de nieuwe Brusselse regionalisten van ideeën kan gewisseld worden. Het zou alvast interessant zijn om met hen in debat te gaan. Vergeet ook niet dat in de Waalse Beweging er veel voorstander zijn om Voeren terug naar Luik te halen. Maar dat mag ons toch niet weerhouden om in te zien dat er wel degelijk met de Waalse Beweging samengewerkt kan worden om België te hervormen en te komen tot meer autonomie voor onze deelstaten.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 mei 2009 om 14:57.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 14:57   #23
Luddo
Minister

Standaard

We moeten ophouden met de Franstaligen en de Walen met alle zonden van Israêl te overladen en onze energie niet verspillen aan het bestrijden van de verkeerde vijand. Di Rupo, Mangain, Reynders, Milquet, Onckelinckx, Flahaut, Michel, Demotte zijn verkozen door Walen en/of Franstalige Brusselaars en het is hun verdomde plicht de belangen van die kiezers te verdedigen. En zij doen dat schitterend! Het zijn raspolitici en schitterende strategen die er in slagen met zes man en een paardenkop het Mexicaanse leger van de Vlaamse politiekers uit elkaar en van het veld te spelen. ALLES, maar dan ook ALLES wat wij hen verwijten is gebeurd met medeweten en dus met medeverantwoordelijkheid en medeplichtigheid van alle Vlaamse ministers in de opeenvolgende regeringen. Een goede verstaander…
Oud 4 mei 2009, 15:01   #24
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Ludo, ben volledig akkoord met jouw reactie.
Oud 4 mei 2009, 15:10   #25
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Maar het is juist door de stellingen van de Franstalige politici, verkozen door Walen en Franstalige Brusselaars, dat de federale overheid muurvast zit!
en dan bijten ze ook nog in de hand die hen voedt (de Vlamingen) en probeert men Vlaams-Brabant te verfransen.
zijn jullie dat mss vergeten of zo?

dus wat is mijn stelling:
Vlaanderen onafhankelijk, Brussel Vlaams, verbanning van de Belgo-elite (Maingain en co inclusief) en zo snel mogelijk aansluiting bij Nederland.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 mei 2009 om 15:11.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 15:26   #26
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Maar het is juist door de stellingen van de Franstalige politici, verkozen door Walen en Franstalige Brusselaars, dat de federale overheid muurvast zit!
en dan bijten ze ook nog in de hand die hen voedt (de Vlamingen) en probeert men Vlaams-Brabant te verfransen.

dus wat is mijn stelling:
Vlaanderen onafhankelijk, Brussel Vlaams, verbanning van de Belgo-elite (Maingain en co inclusief) en zo snel mogelijk aansluiting bij Nederland.
Ik heb geen enkel probleem met de stellingen en eisen van de Franstalige politici. "Mijn" verkozene hoeft enkel "NEEN" te zeggen.
Voor mij is het eender wie mij in het parlement vertegenwoordigt: Kamiel Spiessens, boer Charel, een hond met een hoed op... zolang hij in Brussel maar op het knoppeke drukt dat IK wil hebben! Ik ben ten zeerste ontgoocheld in de advokaten, doktoors, professoren... die in Brussel op de eerste plaats zichzelf en hun partij(machts)belangen vertegenwoordigen, eenmaal ze verkozen zijn!
Oud 4 mei 2009, 15:36   #27
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
Ik heb geen enkel probleem met de stellingen en eisen van de Franstalige politici. "Mijn" verkozene hoeft enkel "NEEN" te zeggen.
Voor mij is het eender wie mij in het parlement vertegenwoordigt: Kamiel Spiessens, boer Charel, een hond met een hoed op... zolang hij in Brussel maar op het knoppeke drukt dat IK wil hebben! Ik ben ten zeerste ontgoocheld in de advokaten, doktoors, professoren... die in Brussel op de eerste plaats zichzelf en hun partij(machts)belangen vertegenwoordigen, eenmaal ze verkozen zijn!
en dat zal niet veranderen zolang we in België zitten want dat is de bron van corruptie. eens je daar zit, wordt je zo.
we kunnen beter goede buren zijn met Wallonië ipv ermee getrouwd onder het corrupte België.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 mei 2009 om 15:38.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 15:56   #28
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Denkt u echt dat Franstalige tieners - het gros van de NRJ luisteraars - interesse in zo'n onderwerp zullen hebben? De gemiddelde tiener heeft geen interesse in politiek. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat blijft toch een kleine minderheid die interesse in politiek heeft. Als ik u een raad kan geven, vindt een andere idee.
'Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.'

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 16:11   #29
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
DJIMI : Jongens, meisjes, alstublieft,
laten we de discussie zoveel mogelijk beperken tot een 'brainstorm'-sessie

Een online brainstormsessie? Leuk. Ik doe mee! Ik zeg wel al dat buiten brainstormen mijn bijdrage beperkt zal zijn want ik heb nog een ander politiek project in de pijplijn zitten. Wat ik eventueel wel wil doen is meehelpen om een website op poten te zetten in het geval dat er uit onze gedachtenstorm één of ander concreet project uit voortkomt. Zoiets als ik gedaan heb voor de Wallingantische RPW bijvoorbeeld : kladversie voor RWP website.

DJIMI :met het oog op het ontwikkelen van een van onderuit gegroeide NIUEWE strategie om binnen het bestaande en door elk zinnig mens in vraag gestelde Belgische kader - met alles wat daar aan vast hangt - voor de Vlamingen af te dwingen waar ze recht op hebben:
- ofwel respect
- ofwel vrijheid

Respect? Vrijheid? Dat is wel vaag. Zouden we niet moeten komen tot een echt breed maatschappelijk project voor Vlaanderen? Wat mij betreft : ja! En de beste manier om daar toe te komen is waarschijnlijk eerst overleggen met de andere sociale bewegingen in Vlaanderen ( de groene beweging, de vrouwenbeweging, de arbeidersbeweging, de holebi beweging, ...).

DJIMI :We weten allemaal dat we ons o.a. gaan moeten bezig houden met 'de media', één van de vele saboteurs van 'ons' streven.

Het zou interessant zijn om een eigen mediakanaal op te starten, eventueel in samenwerking met Indymedia bijv. Ik denk dan aan een mix van youtube, videocasting, podcasting, Twitter en Facebookgroepen. Dat mag dan natuurlijk geen kortzichtig propagandakanaal worden maar een digitaal mediaplatform voor discussie rond de thema's die we willen behandelen.

DJIMI :Laten we onze krachten niet te veel verspillen aan zaken waar we als Jannen met de Pet tòch geen invloed op kunnen uitoefenen (de 'haute finance', le Palais Royal, ...).

Wat??? Staat Koning Albert II niet aan onze kant? Potverdorie!!!!

DJIMI : De media kunnen we èchter wèl aan, dat kan ik u garanderen.
Een eerste mogelijkheid zou kunnen zijn: op Radio NRJ (103.7 FM) is er elke maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagavond, van 20 tot 24 u, een soort 'Air Libre' (een gast in de studio die over een probleem praat, met vragen/reacties van luisteraars, ...).

Moeten we niet eerst de krijtlijnen uittekenen voor een duidelijk alternatief maatschappelijk project voor Vlaanderen en Brussel ? En ook overleggen met de Waalse Beweging? Zodat we een duidelijk verhaal en een duidelijk sterk gemeenschappelijk alternatief kunnen formuleren dat iets meer diepgang heeft dan het "België Barst"-verhaal?

DJIMI :Zijn er nog suggesties?

Ja!
1) Meer dan 100 jaar nadat August Vermeylen zijn "Kritiek der Vlaamse Beweging" heeft geschreven denk ik dat we dat nog eens moeten doen. Of eerder eens de Vlaamse Beweging evalueren en zien wat er allemaal aan schort en waarom.
2) Overleggen met de andere sociale bewegingen in Vlaanderen en komen tot een breed alternatief maatschappelijk project van totale emancipatie (op taalvlak, staatkundig vlak, sociaal vlak, economisch vlak, cultureel vlak, op burgerrechten vlak, ...)
3) Overleggen met de Waalse Beweging en met de Duitstalige regionalisten om te komen tot een gemeenschappelijk project voor meer zelfbestuur voor iedereen. ( Wat mij betreft nodigen we ook de nieuwe Brusselse regionalisten uit om op z'n minst ideeën uit te wisselen)
4) Overleggen met de andere autonomisten en regionalisten van Europa (om ook akties op internationaal vlak te organiseren, te versterken, te coördineren, te verrijken, ..)

DJIMI :En wanneer zouden we eens kunnen samen komen met het oog op de organisatie van ons 'Zelfbevrijdingsfeest'?

Nadat de online brainstormsessie resultaat heeft opgeleverd, zou ik zeggen. En we beter weten wat we verstaan onder 'Zelfbevrijdingsfeest'?

Hendrik, hartelijk bedankt voor je aanbod om een website op te zetten. Blijkbaar kan jij met informatica goed overweg. Dat is één van mijn zwakke punten, dus alle hulp is hierbij méér dan welkom.

Voor het overige ben ik al blij dat deze draad er is, en dat we van hieruit kunnen beginnen werken aan dat breed maatschappelijk project voor Vlaanderen.

Ik weet dat het allemaal nog wat vaag is, maar mijn doel is in de eerste plaats proberen het negatieve imago dat 'Vlaanderen' en 'de Vlamingen' aangesmeerd wordt kapot te maken, en te vervangen door een positief imago.

Ik deed dat hier in Brussel tot nu toe een beetje te veel op m'n eentje (ik ben nogal een moeilijke als het er op aan komt in een 'beweging' of 'organisatie' mee te draaien, niet omdat ik per sé altijd mijn eigen zin wil doordrijven, maar omdat ik heel veel behoefte aan rust en alleen-zijn heb).

Ik besef nu beter dan ooit tevoren dat ik méér met andere mensen moet leren samenwerken, en maar wat harder op m'n tanden bijten als ik weer eens geplaagd wordt door hoofdpijn/migraine door drukte om mij heen.

Mijn job vergt nogal wat van mijn incasseringsvermogen, spijtig genoeg. Maar ik kan het niet langer aanzien hoe zowel de toekomst van mijn leerlingen als die van 'mijn volk' wordt gesaboteerd door het Belziek gedrocht. Dat monster moet kapot, hoe vroeger hoe beter.

Kameraadschappelijke groet,

djimi

PS: al je opmerkingen snijden hout, ik zou het dan ook erg op prijs stellen dat je ons hier tegen de schenen blijft schoppen (bij wijze van spreken).
Uit de 'clash of ideas' kan iets moois groeien, nietwaar?

Laatst gewijzigd door djimi : 4 mei 2009 om 16:37.
Oud 4 mei 2009, 16:13   #30
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Klopt. Maar ... is het niet frappant dat Leterme wel ontslag heeft genomen over de Fortis-saga maar dat niet bereid was te doen toen het duidelijk was dat er helemaal geen staatshervoming realiseerbaar was ? Alleen het N-VA heeft toen haar woord gehouden. CD&V en Open-VLD gingen gewoon door, ondanks het feit dat ze geen democratische meerderheid meer hadden aan Nederlandstalige kant! Straf toch?! Had Leterme tegelijk met het N-VA de handdoek in de ring gegooid dan zouden we een stevig crisimoment hebben gehad die het mogelijk zou hebben gemaakt om een confederaal model concrete gestalte te geven. Want een stevig staatkundig crisismoment zal nodig zijn als hefboom om die nodige staatshervorming te kunnen realiseren. Maar die hefboom zullen de franstalige politici ons niet geven (en dat is normaal want dat is tegen hun belangen). Het zijn de Vlaamse politici die hiervoor moeten zorgen. En ze doen dat (tot nu toe) niet.

Het probleem is ook dat de Vlaamse Beweging zich heeft vernauwt tot een karikatuur afgesneden van de brede Vlaamse bevolking en in de laatste decennia zwaar gerecupereerd is geraakt door rechts-populistische politici en rechtsradikale groepjes en niet meer in staat is om de maatschappelijke avantgarde te zijn die we nodig hebben. We moeten weer een Vlaamse politieke avantgarde hebben, opgebouwd vanuit het middenveld, om onze politici de weg te tonen. Die nieuwe Vlaamse politieke avantgarde kan een samengaan zijn van (de progressieve vleugel van) de Vlaamse Beweging met de andere sociale bewegingen in Vlaanderen (arbeidersbeweging, vrouwenbeweging, groene beweging, ...). Eric Defoort, de voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging, zegt aan iedereen die het horen wil dat wat de natie betreft we één moeten zijn. Hij wil daarmee zeggen dat wat Vlaamse natievorming betreft we 1 front moeten vormen van extreem-rechts van extreem-links. Maar hij vergist zich vrees ik. Die eenheid moet er zijn maar niet van extreem-rechts tot extreem-links (want dat is gewoon onmogelijk want veel te veel tegenstrijdig) maar over alle sociale emanciperende bewegingen heen. Het is die eenheid die we moeten hebben in Vlaanderen : progressieve Vlaamse Beweging + Arbeidersbeweging + Vrouwenbeweging + Groene Beweging + Holebi beweging + Allochtonen beweging + alle andere sociale bewegingen in Vlaanderen. Alleen op die manier kunnen we een nieuwe maatschappelijk relevante Vlaamse avant-garde opbouwen met een echt maatschappelijk alternatief. Zonder die avant-garde draaien we in het rond.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 mei 2009 om 16:18.
Oud 4 mei 2009, 16:18   #31
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

O ja, Hendrik, dat "Zelfbevrijdingsfeest", dat staat voor een stukje beschreven in de door jou opgestarte draad over de Mars op Brussel.

Het komt er op neer dat we in plaats van een Mars beter een soort Vlaamse Kermis zouden organiseren, om angstige en/of achterdochtige Bruxellois te tonen dat wij niet de nazi's en fascisten zijn waar we zo gemakkelijk voor worden versleten.

Vooral het Brusselse proletariaat en sub-proletariaat moeten we daarmee proberen te bereiken, vind ik. Die mensen stemmen ook, hé, maar voelen zich door PS, MR, CdH, ... niet ècht geholpen.

Als we die mensen ertoe kunnen brengen voor een Vlaams alternatief te kiezen, slaan we méér dan één vlieg in één klap, vind ik.

Oud 4 mei 2009, 16:27   #32
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
O ja, Hendrik, dat "Zelfbevrijdingsfeest", dat staat voor een stukje beschreven in de door jou opgestarte draad over de Mars op Brussel.
Het komt er op neer dat we in plaats van een Mars beter een soort Vlaamse Kermis zouden organiseren, om angstige en/of achterdochtige Bruxellois te tonen dat wij niet de nazi's en fascisten zijn waar we zo gemakkelijk voor worden versleten.
Zo'n feest bestaat toch eigenlijk al ? En het is jaarlijks bovendien. Dat is de Gulden Ontsporing, het 11juli feest in Brussel in het verlengde van Vlaanderen Feest!.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 mei 2009 om 16:34.
Oud 4 mei 2009, 16:33   #33
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

weet je wat? Ik vind de franstaligen in Brussel eigenlijk pure rexisten. En als ik dat maar genoeg ga herhalen, zullen ze dat zelf ook geloven? Hun daden zal ik dan altijd kunnen beoordelen aan de hand van mijn "spelregels". Een leuke positie voor mezelf, een slechte positie voor zij die in deze val trappen. Mutatis mutandis...

Dat, mijn beste djimi, is het verschil in attitude tussen Vlamingen en franstaligen.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 16:36   #34
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt. Maar ... is het niet frappant dat Leterme wel ontslag heeft genomen over de Fortis-saga maar dat niet bereid was te doen toen het duidelijk was dat er helemaal geen staatshervoming realiseerbaar was ? Alleen het N-VA heeft toen haar woord gehouden. CD&V en Open-VLD gingen gewoon door, ondanks het feit dat ze geen democratische meerderheid meer hadden aan Nederlandstalige kant! Straf toch?! Had Leterme tegelijk met het N-VA de handdoek in de ring gegooid dan zouden we een stevig crisimoment hebben gehad die het mogelijk zou hebben gemaakt om een confederaal model concrete gestalte te geven. Want een stevig staatkundig crisismoment zal nodig zijn als hefboom om die nodige staatshervorming te kunnen realiseren. Maar die hefboom zullen de franstalige politici ons niet geven (en dat is normaal want dat is tegen hun belangen). Het zijn de Vlaamse politici die hiervoor moeten zorgen. En ze doen dat (tot nu toe) niet.

Het probleem is ook dat de Vlaamse Beweging zich heeft vernauwt tot een karikatuur afgesneden van de brede Vlaamse bevolking en in de laatste decennia zwaar gerecupereerd is geraakt door rechts-populistische politici en rechtsradikale groepjes en niet meer in staat is om de maatschappelijke avantgarde te zijn die we nodig hebben. We moeten weer een Vlaamse politieke avantgarde hebben, opgebouwd vanuit het middenveld, om onze politici de weg te tonen. Die nieuwe Vlaamse politieke avantgarde kan een samengaan zijn van (de progressieve vleugel van) de Vlaamse Beweging met de andere sociale bewegingen in Vlaanderen (arbeidersbeweging, vrouwenbeweging, groene beweging, ...). Eric Defoort, de voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging, zegt aan iedereen die het horen wil dat wat de natie betreft we één moeten zijn. Hij wil daarmee zeggen dat wat Vlaamse natievorming betreft we 1 front moeten vormen van extreem-rechts van extreem-links. Maar hij vergist zich vrees ik. Die eenheid moet er zijn maar niet van extreem-rechts tot extreem-links (want dat is gewoon onmogelijk want veel te veel tegenstrijdig) maar over alle sociale emanciperende bewegingen heen. Het is die eenheid die we moeten hebben in Vlaanderen : progressieve Vlaamse Beweging + Arbeidersbeweging + Vrouwenbeweging + Groene Beweging + Holebi beweging + Allochtonen beweging + alle andere sociale bewegingen in Vlaanderen. Alleen op die manier kunnen we een nieuwe maatschappelijk relevante Vlaamse avant-garde opbouwen met een echt maatschappelijk alternatief. Zonder die avant-garde draaien we in het rond.
Het probleem is dat de mensen die u hier constant zit uit te schelden (rechts-populisten, racisten etc...) de staatshervorming, confederalisme en alle andere zaken waar Vlaams-Nationalisten van dromen op de agenda hebben gezet terwijl de linkervleugel van de Vlaams Beweging uitblonk in haar afwezigheid en dus helemaal geen verdienste hebben aan de huidige communautaire crisis noch de resultaten die daar zullen uitvloeien. De enigste "beweging" die de eisen van de Vlaamse Beweging heeft ondersteund waren en zijn het Vlaams patronaat en dat helemaal niet omdat ze overtuigd zijn van de Vlaamse zaak wel dat ze denken dat in Vlaanderen een rechtser en liberaler beleid mogelijk is dan op federaal niveau (wat ook zo is). Alle andere bewegingen geven ofwel geen moer om communautaire thema's of staan, zoals de vakbonden, afkerig van de eisen van de Vlaamse Beweging. De vraag is dan ook of de linkervleugel binnen de Vlaamse Beweging zo marginaal is omwille van het feit dat de eisen van de Vlaamse Beweging anno 2009 helemaal niet links zijn en linksen zich dan ook niet geroepen voelen om lid te worden en zich te engageren en ten tweede of men de rechtse pippo's kan verwijten dat ze niet staan te wachten op wat niet bestaat in Vlaanderen. Een andere vraag is als de Vlaamse Beweging in de brede zin van het woord een karrikatuur is geworden afgesneden van de Vlaamse Bevolking waarom zijn hun eisen en standpunten (zoals over de Grote Staatshervorming) dat dan volgens u niet?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 mei 2009 om 16:38.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 16:39   #35
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n feest bestaat toch eigenlijk al ? En het is jaarlijks bovendien. Dat is de Gulden Ontsporing, het 11juli feest in Brussel in het verlengde van Vlaanderen Feest!.

Dat is inderdaad een ideale gelegenheid waar we gebruik van kunnen maken.

Heb je al gelezen wat ik schreef over het meebrengen van 'cadeautjes' voor de niet-Vlamingen in deze stad?

Oud 4 mei 2009, 16:42   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD Bekijk bericht
weet je wat? Ik vind de franstaligen in Brussel eigenlijk pure rexisten. En als ik dat maar genoeg ga herhalen, zullen ze dat zelf ook geloven? Hun daden zal ik dan altijd kunnen beoordelen aan de hand van mijn "spelregels". Een leuke positie voor mezelf, een slechte positie voor zij die in deze val trappen. Mutatis mutandis...

Dat, mijn beste djimi, is het verschil in attitude tussen Vlamingen en franstaligen.
D�*t vind ik ook al langer.

Ik noem ze 'néo-rexistes', maar op het forum van Le Soir bijvoorbeeld worden mijn bijdragen nogal vaak 'verdwenen'.

Wanneer ik met mijn Marokkaanse vrienden praat, heb ik het liever over de 'belgo-sionistes'. Die term behoeft slechts weinig uitleg .

Laatst gewijzigd door djimi : 4 mei 2009 om 16:43.
Oud 4 mei 2009, 16:54   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
D�*t vind ik ook al langer.

Ik noem ze 'néo-rexistes', maar op het forum van Le Soir bijvoorbeeld worden mijn bijdragen nogal vaak 'verdwenen'.

Wanneer ik met mijn Marokkaanse vrienden praat, heb ik het liever over de 'belgo-sionistes'. Die term behoeft slechts weinig uitleg .

Naah. Ik kan er niet aan doen om te beginnen neuten over de Westelijke-Sahara tegen Marokkanen als er ééntje begint te lullen over de "zionististen" op de Westbank. Dit overigens geheel terzijde. Ik heb dan ook geen Marokkkaanse vrienden.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 mei 2009 om 16:55.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 17:19   #38
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Naah. Ik kan er niet aan doen om te beginnen neuten over de Westelijke-Sahara tegen Marokkanen als er ééntje begint te lullen over de "zionististen" op de Westbank. Dit overigens geheel terzijde. Ik heb dan ook geen Marokkkaanse vrienden.
Tja, met mijn Marokkaanse vrienden kan ik het rustig over de Sahraoui's hebben, hoor.

En over de Rif-republiek, uiteraard, en Abd-el-Krim.

Als we het al over politiek hebben, natuurlijk.

Eigenlijk discussiëren we liever over religie en filosofie en kunst (film en muziek vooral), en over zowat alles behalve politiek, maar soms komt dat wel ter sprake.

Oud 4 mei 2009, 17:24   #39
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Tja, met mijn Marokkaanse vrienden kan ik het rustig over de Sahraoui's hebben, hoor.

En over de Rif-republiek, uiteraard, en Abd-el-Krim.

Als we het al over politiek hebben, natuurlijk.

Eigenlijk discussiëren we liever over religie en filosofie en kunst (film en muziek vooral), en over zowat alles behalve politiek, maar soms komt dat wel ter sprake.
Bedankt, djimi, nu begrijp ik waarom ik heel weinig praat met Marokkanen. Religie, filosofie, kunst (film en muziek)... Ik ben maar ne simpele jongen...
Oud 4 mei 2009, 17:40   #40
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

solidarnosc : Het probleem is dat de mensen die u hier constant zit uit te schelden (rechts-populisten, racisten etc...) (...)
Bij mijn weten heb ik hier nog niemand zitten uitschelden en ik ben dat ook helemaal niet van plan met mijn rechtsradikale en andere politieke tegenstanders. U neemt uw dromen voor waarheid, heb ik de indruk.

solidarnosc : (...) terwijl de linkervleugel van de Vlaams Beweging uitblonk in haar afwezigheid en dus helemaal geen verdienste hebben aan de huidige communautaire crisis noch de resultaten die daar zullen uitvloeien.

Klopt niet. Er was op een bepaald moment op regeringsniveau een communautair akkoord in de maak ( een 'compromis �* la Belge' vrees ik ) dat door alle regeringspartijen goedgekeurd werd maar dat heeft de onderhandelaar van SPIRIT afgeschoten. Als kleine prutspartij in een regering moet je wel lef hebben om dat als enige te doen en SPIRIT behoorde wat mij betreft tot de linkervleugel van de Vlaamse Beweging. In de veronderstelling dat dat hangend akkoord een slecht compromis was voor Vlaanderen ( het FDF was wel voorstander) zeg ik : dank u SPIRIT!

solidarnosc : Een andere vraag is als de Vlaamse Beweging in de brede zin van het woord een karrikatuur is geworden afgesneden van de Vlaamse Bevolking waarom zijn hun eisen en standpunten (zoals over de Grote Staatshervorming) dat dan volgens u niet?

De wens voor een brede staatshervorming heeft een democratische meerderheid in Vlaanderen en wordt door de meeste Vlaamse partijen gesteund. Ze werd de eerste keer uitgeschreven door het Vlaams Parlement in 1999 en door alle Vlaamse partijen ondertekend (op Vlaams Belang na die de zaal verliet en Groen heeft zich mogelijk onthouden). Die wens voor een staatshervorming is dus zeker geen karikatuur maar een democratisch onderbouwde Vlaamse verzuchting.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 4 mei 2009 om 17:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be