Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2009, 22:04   #3201
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie (mits de opmerking onderaan) helemaal geen probleem van 'medisinale kannabis'. (behalve dat ook de geneesheer moet uitkijken voor onderhoud van een verslaving)
Net zomin als iemand een probleem ziet in de medisinale toediening van morfine als pijnbestrijding (al of niet in een morfine-pompke).

Dat is echter toch niet zo vanzelfsprekend voor veel mensen hoor.
Want dan zou dit al lang overal wettelijk geregeld zijn.

Citaat:
Opmerking: dat sommige artsen niet of nog niet overtuigd zijn van de fatsoenlijke werking van het middel als geneesmiddel, dat is wat anders.
Neem als voorbeeld: sommige onrustige pasiënten zijn gebaat bij het af en toe roken van een simpel sigaretje (gewone tabak). Maar mag je als arts voorschrijven of raadgeven aan zo iemand om maar te leren roken en af en toe eentje op te steken?
Als alle andere opties uitgeprobeerd zijn en het is echt noodzakelijk voor de patiënt zijn welzijn mag dat van mij, mits een degelijke voorlichting over de negatieve effecten natuurlijk.
Oud 16 mei 2009, 23:14   #3202
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Ik heb proefondervindelijk al heel andere dingen tegengekomen.

Wat nu?
Laat de practijk het uitwijzen en vooral, laat "medisch" gebruik ter bepaling door medici.

Veel staat of valt met de gedoogbaarheid van iemand op enige werkvloer, ondanks of dankzij het gebruik van (geen) middelen.
Oud 17 mei 2009, 09:40   #3203
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Laat de practijk het uitwijzen en vooral, laat "medisch" gebruik ter bepaling door medici.
De praktijk moet ook de kans krijgen om het te laten uitwijzen.
Verslaafden zijn geen criminelen omdat ze verslaafd zijn. Als je ze in de gevangenis gooit net omwille van hun druggebruik en omdat ze toch al voorbestemd waren om "losers" te worden gaat er nooit iets opgelost worden.

En als je het gebruik van bv cannabis verbied omdat je vindt dat weed des duivels is, voor overlast zorgt, leidt tot het gebruik van "harddrugs" en je er een levend lijk van wordt zullen die medici ook niet veel onderzoek kunnen doen.

Niet dat ik zeg dat dit jouw standpunt is maar het is wel hoe het er nu veelal aan toe gaat.

Citaat:
Veel staat of valt met de gedoogbaarheid van iemand op enige werkvloer, ondanks of dankzij het gebruik van (geen) middelen.
Drugs hoort niet thuis op de werkvloer.
Oud 17 mei 2009, 10:06   #3204
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb proefondervindelijk al heel andere dingen tegengekomen.

Wat nu?
't is toch altijd lachen met mensen die in hun eigen wereld leven.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2009, 12:42   #3205
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
.....................

Drugs hoort niet thuis op de werkvloer.
Drugs hebben veelal na-werkingen, tot of na hele dagen. Het gaat erom of een PERSOON handhaafbaar is in een werk-omgeving.
Oud 17 mei 2009, 15:53   #3206
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Drugs hebben veelal na-werkingen, tot of na hele dagen. Het gaat erom of een PERSOON handhaafbaar is in een werk-omgeving.
en het is echt wel een complete out-of-it wereld.
Oud 17 mei 2009, 16:14   #3207
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
en het is echt wel een complete out-of-it wereld.
Welke wereld?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2009, 16:57   #3208
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Welke wereld?
de onverdraagzame ik-weet-wat-goed-voor-jouw-is- en jouw-verantwoordelijkheid-voor-je-eigen-keuze's-kan-mij-worst-wezen-ik-weet-het-toch-beter wereld.
Een schrikwekkend kleine wereld.
Oud 17 mei 2009, 17:07   #3209
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
de onverdraagzame ik-weet-wat-goed-voor-jouw-is- en jouw-verantwoordelijkheid-voor-je-eigen-keuze's-kan-mij-worst-wezen-ik-weet-het-toch-beter wereld.
Een schrikwekkend kleine wereld.
Inderdaad, wanneer ongeinformeerde kurkhoofden mij dingen gaan verbieden zonder er iets over te weten...
Oud 18 mei 2009, 17:06   #3210
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige wel, sommige niet, maar dat is niet per sé een probleem. De nawerking van een stevig feestje op alcohol b.v. is bij de ergste van alle drugs. Daartegenover staat dat niemand zegt dat je u steeds totaal hoeft te bezatten als je alcohol drinkt ; likewise denken velen dan b.v. XTC-gebruikers altijd tot het uiterste gaan, wat ook weer niet klopt. Met één pilletje ga je heus geen serieuze effecten ondervinden de volgende dag.

IK denk ook niet dat "verslaving" op zich extréém nefast hoeft te zijn. Alhoewel het zeker niet wenselijk is en waar nodig verlavingen aangepakt moeten worden, zijn er veel voorbeelden bekend van verslaafden die geen enkel probleem hebben zolang 1) de toedoening op geregelde tijdstippen kan gebeuren en 2) zolang die verslaving niet ontaardt in overgebruik. Klassieke voorbeelden zijn: rokers, mensen die pas beseffen dat ze verslaafd zijn aan alcohol op een ogenblik dat er plots geen feestjes meer zijn, mensen die op voorschrift voor lange tijd morfine toegediend krijgen, mensen die jarenlang verslaafd zijn aan slaapmiddelen, ...
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 17:25   #3211
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kokaïne zit in vele, vooral hogere, milieus (zelfs al denk ik niet dat wielrennen Boonen in zo hoge milieus vertoeft, al betaalt hij naar 't schijnt zijn belastingen in Monaco - en nu hoop ik dat ik me niet vergis van wielrenner).
Geniale opmerking

Citaat:
(maar daarom is het nog niet zo dat iedere wielrenner of iedere lisensiaat/master ieder weekeind aan zijn poederke zit ...)
Nee, maar het zijn er verdomd veel en ik ben zwaar geschrokken van het aantal studenten hier in leuven die 2x per jaar anderhalve maand overleven op Rilatine. Rilatine, heer Schoofzak, dat zoal u waarschijnlijk weet in zekere milieus ietwat smalend bekend staat als "cocaine for kids" of "cocaine for prescription".

Citaat:
In eerste instantie ging deze draad over het gedoogbeleid, waaraan mogelijks een eind zou komen, in Nederland.
Werkelijk? De titel is nochtans "Eindelijk de waarheid over het drugsbeleid".

Citaat:
Ik veeg nogal mijn gat aan sosiologische studies over drugsgebruik, omdat die nogal 'in funktie van ..' geschreven worden.
Beter een wetenschappelijke studie dan géén studie, of godbetert "Gezond Verstand". Gezond verstand werkt alleen maar voor dingen die onszelf of onze directe omgeving beïnvloeden, zoals dat ik hier inderdaad wel mooi praten heb maar dat ik het absoluut zeker zou krijgen moest ik erachter komen dat een van mijn kinderen (die ik niet heb) aan de drugs zitten. En hell, nogal normaal ook. Maar als het gaat over de vraag wat we moeten doen met een hele natie die aan de drank, saffen en pillen (legaal of illegaal) zit, dan kan je daar ECHT niet meer op vertrouwen en heb je wel degelijk die studies nodig. En niet meer dan eentje, maar een hele hoop om o.a. het probleem dat jij hier aankaart grotendeels uit te middelen.

Citaat:
Daarbij handig verbergende dat er nog verschillen zijn ....
Absoluut. Dat gebeurt al te vaak. Ik heb zelf de indruk dat de voorstanders/gebruikers de negatieve effecten van drugs (zelfs cannabis) ernstig onderschatten; maar het omgekeerde is ook waar: de tegenstanders onderschatten de effecten van tabak en alcohol, en overschatten de negatieve effecten van illegale drugs. En net daarom is er nood aan degelijke studies die sec kunnen zeggen waar de waarheid ergens ligt.

Citaat:
Ik veeg iets minder mijn gat aan mediko-biologische studies.
Ironisch genoeg wordt er m.i. nog meer gesjoemeld in die richting, waar veel pharmaceutische concerns net iets teveel in betrokken zijn.

Citaat:
Maar maar ... wie zal het zeggen wat gevaarlijker is in gebruik .... hoeveel gebruik, op welke termijn, problematisch gebruik bij bepaalde psichische toestanden ....
Hoewel uw bezorgdheid (als ik het zo kan noemen) zeker deels terecht is, is er toch over veel middelen aardig wat onderzoek gedaan hoor. Van heel wat stoffen is vrij duidelijk (of zelfs zéér duidelijk) wat de effecten zijn op korte en lange termijn en hoe ze werken. Notoire uitzonderingen zijn MDMA waar de studies zeer verdeeld zijn, en een deel van het werkingsprincipe van psychedelica (dat nog niet volledig ontrafeld is).

In kaart brengen van nieuwe drugs .. identifiseren .. niet zo simpel natuurlijk ... wachten tot ze ze in je brievenbus komen steken ???
De illegale markt haar vraag doen verliezen??? Beetje naïef zeker?

Over reklame van tabak verbieden, kunnen ze in Francorchamps meespreken ...
Over reklame van geneesmiddelen, zijn er de laatste weken wat berichten geweest.

Bestaat er eigenlijk iets buiten geneesmiddelen (voorschriftplichtige? want voor aspirientjes of vitamientjes mogen ze wel reklame maken ...) waarvoor geen reklame gemaakt mag worden?

Is dit houdbaar?

Pleit voor mij meer om de toestand te houden zoals ie is: niet legaliseren en wel degelijk in de strafwet laten. (maar die dan wel toepassen natuurlijk)
Simpele en duidelijke zaken hebben nog een kans; ingewikkelde zaken draaien gegarandeerd in de soep in onze maatschappij. Of 't nu over rommelkredieten gaat of over geestesverruimende substanties; over dioksinekiekens of roken in kaffees waar ge een halve maaltijd kunt krijgen ...[/quote]
Oud 18 mei 2009, 17:29   #3212
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Mag ik weten of je denkt dat meer mensen cannabis zullen gebruiken bij legaliseren?
Ba is dat belangrijk? De vraag zou m.i. moeten zijn of er meer problemen zijn bij legalisatie. Wat heb je eraan als alles verboden is en de 5% probleemgebruikers zeer slecht pf niet behandelend worden in ons systeem, terwijl met een legalisatiebeleid mss wat meer mensen gaan gebruiken, maar de probleemgebruikers deftig aangepakt worden.
Oud 18 mei 2009, 17:42   #3213
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaja Bekijk bericht
Afhankelijk van de aard en zwaarte van de overtreding moet er ingegrepen worden. Illegale dealers kunnen niet zwaar genoeg aangepakt worden.

De gebruikers moeten gekend zijn, en in plaats van te investeren in het verkleinen van hun toekomstmogelijkheden trachten deze zo intact mogelijk te houden.

Misschien valt er iets te zeggen omtrent geregistreerde gebruikers, een systeem vergelijkbaar met dat van een wapenvergunning? Ik denk luidop...
Mijn eigen idee hierover ligt ook in de lijn van de uwe (en de analogie met de wapenwet is mij ook niet ontgaan...). Eigenlijk zou het huidige systeem zoals dat eigenlijk voor alcohol en tabak ook bestaat, best wat strenger mogen toegepast worden. Nu kan je als 14-jarige ook geen alcohol kopen, maar desalniettenmin gebeurt het al te vaak... (Kom es in Leuven in de weekends als de scholieren nog eens buiten komen).
Ik ben dan al voor een legalisatiebeleid, ik houd ook mijn hart vast voor de dag dat het eerste grote feestje na de invoering plaatsvindt.... er zullen altijd cowboys zijn die menen -ik zeg maar iets- onder invloed achter het stuur te kunnen kruipen en daarmee anderen in gevaar brengen, en daar zal absoluut zeker rekening mee gehouden moeten worden.
Ik vrees echter een beetje dat een legalisatiebeleid niet helemaal compatibel is met ons huidige idee over privacy. Een Arabisch spreekwoord zegt: "mijn vrijheid eindigt waar die van U begint"; welaan dan, ALS zo'n legalisatie er ooit zou komen moet toch eerst serieus nagedacht worden over de implicaties: hoe ver gaan we met dat registreren? Wat kan de overheid allemaal controleren en doen als je dan een "papierke" hebt dat zegt dat ge aan de drugs zit? Wie komt wel en niet in aanmerking? Wie betaalt als het foutloopt?
Een discussie op zich, me dunkt...
Oud 18 mei 2009, 17:46   #3214
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In elf Amerikaanse staten in Marihuana toegestaan als medicijn.

Los Angeles neemt eerste marihuana-automaat in gebruik
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...-gebruik.dhtml

De automaat biedt vijf verschillende soorten marihuana aan. Patiënten kunnen per week hoogstens 28 gram afhalen.
Zoiets zou je liefst op elke straathoek zien in Vlaanderen, niet?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 17:48   #3215
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Waarom denk je dat?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 17:48   #3216
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze sluitende redenering werd u aangeboden door Savatage.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 18 mei 2009 om 17:49.
Oud 18 mei 2009, 17:52   #3217
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom denk je dat?
Obv wat ik jou hier heb zien posten tot nu toe denk ik dat.
Oud 18 mei 2009, 17:53   #3218
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Zouden die automaten jou schaden?
Oud 18 mei 2009, 18:02   #3219
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Zouden die automaten jou schaden?
Neen, niet direct toch niet.
Oud 18 mei 2009, 18:07   #3220
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Vertel eens, wat heb ik gepost dat je dat denkt?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be