Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2009, 23:45   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard LPG wagens opzettelijk gediscrimineerd.

LPG komt gewoonweg niet ter sprake, en is nochtans goedkoop (nu 0.320€/l) en eveneens milieuvriendelijker dan benzine en diesel en andere.. Het bijzondere is dat men wel nog een speciale taks moet betalen omdat het .... milieuvriendelijker is dan benzine en diesel. Begrijpe wie kan? Waarom komt LPG nooit aan bod als er sprake is van dure brandstof en milieu? Het brengt natuurlijk minder taksen in de staatskas. Is er een politieker die hier een aandachtspunt durft te maken?
CO2-bijdrage
• Particulieren
De Belgische overheid geeft vanaf 1 juli 2007 een korting op factuur voor een
zogenaamde ‘propere wagen’. Onder een ‘propere wagen’ verstaat men een nieuwe
wagen waarbij de CO2-uitstoot maximaal 115 gram/km bedraagt.
De grootte van de korting is afhankelijk van de CO2-uitstoot:
- Voor voertuigen met een uitstoot die lager ligt dan 115 gram/km bedraagt de
korting 15% op de factuurprijs (met een maximaal bedrag voor 2007 van
4.270 euro)
- Ligt de uitstoot van de wagen tussen 105 gram/km & 115 gram/km dan
bedraagt de korting 3% op de factuurprijs (met een maximaal bedrag voor
2007 van 800 euro)
Bovendien kan U als particuliere klant ook nog genieten van een extra korting van 200
euro (inclusief BTW) indien de wagen is uitgerust met een DPF-filter & de CO2-uitstoot
van de wagen niet hoger ligt dan 130 gram/km.

Nu ik zelf heb een bmw op LPG.
Voor de autokeuring is LPG mijn hoofd brandstof, en jawel mijn co2 gemeten was 105. Op Benzine wordt het zelfs niet gemeten.
Voor de autotaks echter is mijn hoofd brandstof benzine en betaal ik jaarlijks ZELFS een toeslag op mijn LPG.
Hoe kan een wagen voor de één juridisch LPG als hoofd brandstof hebben en voor de andere diensten dan weer niet en tegelijk hoe kan het dat wagens die nadien aangepast zijn niet in aanmerking komen voor de fiscale aftrek?
Hoe rijm je dat allemaal?

Dit is ook belangrijk voor bedrijven.
Immers;
CO2-uitstoot
Diesel CO2 -uitstoot Benzine Fiscale aftrek beperkt tot
< 105 gram < 120 gram 90%
105 tot < 115 gram 120 tot < 130 gram 80%
115 tot < 145 gram 130 tot < 160 gram 75%
145 tot < 175 gram 160 tot < 190 gram 70%
> 175 gram > 190 gram 60%

Iemand die LPG ziet? (die nochtans als hoofdbrandstof genoteerd en gemeten wordt)
Oud 20 mei 2009, 08:33   #2
armoede
Burgemeester

armoede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
LPG komt gewoonweg niet ter sprake, en is nochtans goedkoop (nu 0.320€/l) en eveneens milieuvriendelijker dan benzine en diesel en andere.. Het bijzondere is dat men wel nog een speciale taks moet betalen omdat het .... milieuvriendelijker is dan benzine en diesel. Begrijpe wie kan? Waarom komt LPG nooit aan bod als er sprake is van dure brandstof en milieu? Het brengt natuurlijk minder taksen in de staatskas. Is er een politieker die hier een aandachtspunt durft te maken?
CO2-bijdrage
• Particulieren
De Belgische overheid geeft vanaf 1 juli 2007 een korting op factuur voor een
zogenaamde ‘propere wagen’. Onder een ‘propere wagen’ verstaat men een nieuwe
wagen waarbij de CO2-uitstoot maximaal 115 gram/km bedraagt.
De grootte van de korting is afhankelijk van de CO2-uitstoot:
- Voor voertuigen met een uitstoot die lager ligt dan 115 gram/km bedraagt de
korting 15% op de factuurprijs (met een maximaal bedrag voor 2007 van
4.270 euro)
- Ligt de uitstoot van de wagen tussen 105 gram/km & 115 gram/km dan
bedraagt de korting 3% op de factuurprijs (met een maximaal bedrag voor
2007 van 800 euro)
Bovendien kan U als particuliere klant ook nog genieten van een extra korting van 200
euro (inclusief BTW) indien de wagen is uitgerust met een DPF-filter & de CO2-uitstoot
van de wagen niet hoger ligt dan 130 gram/km.

Nu ik zelf heb een bmw op LPG.
Voor de autokeuring is LPG mijn hoofd brandstof, en jawel mijn co2 gemeten was 105. Op Benzine wordt het zelfs niet gemeten.
Voor de autotaks echter is mijn hoofd brandstof benzine en betaal ik jaarlijks ZELFS een toeslag op mijn LPG.
Hoe kan een wagen voor de één juridisch LPG als hoofd brandstof hebben en voor de andere diensten dan weer niet en tegelijk hoe kan het dat wagens die nadien aangepast zijn niet in aanmerking komen voor de fiscale aftrek?
Hoe rijm je dat allemaal?

Dit is ook belangrijk voor bedrijven.
Immers;
CO2-uitstoot
Diesel CO2 -uitstoot Benzine Fiscale aftrek beperkt tot
< 105 gram < 120 gram 90%
105 tot < 115 gram 120 tot < 130 gram 80%
115 tot < 145 gram 130 tot < 160 gram 75%
145 tot < 175 gram 160 tot < 190 gram 70%
> 175 gram > 190 gram 60%

Iemand die LPG ziet? (die nochtans als hoofdbrandstof genoteerd en gemeten wordt)
Ge weet waar wij voor geboren worden en waarom de mens moet kweken als de ratten?
Als de staat die boven zijn stand leeft een mens kan plukken dan doet ze dat.
Door de taks die ze op lpg autos heffen compenseren ze een beetje het verlies dat ze hebben als ge op gewone benzine zou rijden.
De staat moet toch zijn hoge schuld aflossen en moet daarbij ook nog eens de torenhoge schulde van de kapitalisten betalen. Wij mogen enkel vanaf de geboorte werken om de rijken te verrijken en de staatsschuld af te lossen, en als banken en bedrijven door hun wanbeleid over kop gaan mogen wij dat nog eens betalen. Werken tot ge sterft om de schuld van anderen te betalen en als men dan zelfs niets meer heeft om de eigen rekening te betalen dan laden ze ook nog dat beetje wat je hebt op en verkopen ze het(deurwaarder).
Taks is er om de rijken te verijken en de staat te spekken.

Laatst gewijzigd door armoede : 20 mei 2009 om 08:34.
armoede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 08:52   #3
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Geen kompassie met BMW rijders...Merc-drivers daarentegen...
Oud 20 mei 2009, 20:51   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Allemaal goed en wel en omdat het nu toevallig een bmw is zijn alle armoezaaiers geneigd te zeggen "eigen schuld dikke bult" ....uit jaloezie natuurlijk.

Maar los daarvan strookt het langs geen kanten met het groene beleid en kyoto zwans en co2 zwans en alle andere zwans die ze ons aan het verkopen zijn om propere lucht te promoten.
M.a.w. ze zijn dus zelf aan het zwansen.
Oud 20 mei 2009, 21:12   #5
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik denk dat het grote minpunt van LPG is dat het eigenlijk een 'derivaat' van benzine.
Zonder benzine geen LPG dus...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 21:19   #6
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door armoede Bekijk bericht
Ge weet waar wij voor geboren worden en waarom de mens moet kweken als de ratten?
Als de staat die boven zijn stand leeft een mens kan plukken dan doet ze dat.
Door de taks die ze op lpg autos heffen compenseren ze een beetje het verlies dat ze hebben als ge op gewone benzine zou rijden.
De staat moet toch zijn hoge schuld aflossen en moet daarbij ook nog eens de torenhoge schulde van de kapitalisten betalen. Wij mogen enkel vanaf de geboorte werken om de rijken te verrijken en de staatsschuld af te lossen, en als banken en bedrijven door hun wanbeleid over kop gaan mogen wij dat nog eens betalen. Werken tot ge sterft om de schuld van anderen te betalen en als men dan zelfs niets meer heeft om de eigen rekening te betalen dan laden ze ook nog dat beetje wat je hebt op en verkopen ze het(deurwaarder).
Taks is er om de rijken te verijken en de staat te spekken.
Er zijn zo weinig LPG-rijders dat je die extra taksen voor de schatkist bezwaarlijk inlossen van hoge schuld e.d. kan noemen.
Officieel is de extra taks er omdat er minder taksen (accijnzen) geheven wordt op de LPG zelf.
Anderzijds krijg je bij het inschrijven van een nieuwe wagen op LPG dan weer korting op de inschrijvingstaks van enkele honderden euro's.

Maar LPG, zeer milieuvriendelijk, wordt niet echt gestimuleerd door de overheid.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 21:20   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik denk dat het grote minpunt van LPG is dat het eigenlijk een 'derivaat' van benzine.
Voor het juist te zeggen, lpg is de gas die ontsnapt en opgevangen is bij het ophalen van of bewerken van benzine.
Gas die anders gewoon verbrand zou worden als ik me niet vergis.
Los daarvan, properder dan eender welke wagen te koop die zogenaamd milieu vriendelijk als stempel krijgt met alle fiscale voordelen erbij.
LPG is het properst alternatief momenteel in voorraad.
En NUL DE BOTTEN TEGEMOETKOMING!

Daaraan merk je toch dat ze het niet menen met hun eco blabla godganse dagen hé?
Oud 20 mei 2009, 21:24   #8
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik reed vroeger op LPG, mijn vrouw is er spijtig genoeg bang voor (irrationeel, maar zijn de meeste angsten dat niet...)

Ah ja, ze vindt een automaat ook maar niets...
Oud 20 mei 2009, 21:33   #9
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
LPG is, net zoals propaan en butaan, inderdaad een bijprodukt, bij het raffineren van ruwe olie.

Eigenlijk kunnen auto's evengoed op aardgas rijden.
Oud 20 mei 2009, 21:34   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Er zijn zo weinig LPG-rijders dat je die extra taksen voor de schatkist bezwaarlijk inlossen van hoge schuld e.d. kan noemen.
Officieel is de extra taks er omdat er minder taksen (accijnzen) geheven wordt op de LPG zelf.
Anderzijds krijg je bij het inschrijven van een nieuwe wagen op LPG dan weer korting op de inschrijvingstaks van enkele honderden euro's.

Maar LPG, zeer milieuvriendelijk, wordt niet echt gestimuleerd door de overheid.
Allemaal goed en wel, het is goedkoop tanken.
Maar juridisch is lpg de hoofdbrandstof van de wagen. Vraag me niet waarom wel of waarom net niet, het is gewoon zo.
Dus op de autokeuring meten ze de co2 van uw wagen, de hoofdbrandstof en wat blijkt? Dat hij even proper of properder is dan het properste wagentje u kan kopen met allerlei fiscale milieu maatregelen.
En LPG, die bewezen met het keuringscriteria dat evenaart moet extra bij betalen.
Hoe rijmt men dat?

LPG is zelfs co2 gewijs dikwijls properder dan een hybride wagen met een halve elektrische motor in.

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 mei 2009 om 21:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 21:42   #11
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Allemaal goed en wel, het is goedkoop tanken.
Maar juridisch is lpg de hoofdbrandstof van de wagen. Vraag me niet waarom wel of waarom net niet, het is gewoon zo.
Dus op de autokeuring meten ze de co2 van uw wagen, de hoofdbrandstof en wat blijkt? Dat hij even proper of properder is dan het properste wagentje u kan kopen met allerlei fiscale milieu maatregelen.
En LPG, die bewezen met het keuringscriteria dat evenaart moet extra bij betalen.
Hoe rijmt men dat?

LPG is zelfs co2 gewijs dikwijls properder dan een hybride wagen met een halve elektrische motor in.
Vraag het eens aan Bart Staes, ik hoopte in de jaren '90 dat Agalev in de regering daar wel iets aan zou doen...
In tegendeel, ineens was een elektrische afsluitklep op de tank nodig, heb toen met spijt mijn wagen gedaan...
Ik had toen namelijk geen geld om een gloednieuw wagen met LPI aan te schaffen, waar men wel een premie voor kreeg.
Mijn eerste ervaring met het elitaire groendenken...
Oud 20 mei 2009, 21:48   #12
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Vraag het eens aan Bart Staes, ik hoopte in de jaren '90 dat Agalev in de regering daar wel iets aan zou doen...
In tegendeel, ineens was een elektrische afsluitklep op de tank nodig, heb toen met spijt mijn wagen gedaan...
Ik had toen namelijk geen geld om een gloednieuw wagen met LPI aan te schaffen, waar men wel een premie voor kreeg.
Mijn eerste ervaring met het elitaire groendenken...
Agalev heeft toen bereikt dat voor iedere wagen waarin men een LPG installatie plaatste, men een premie kreeg, bijna zo hoog als de kost van de installatie.

Er was een afsluitklep nodig, die er voor zorgde dat een tank nooit voor meer dan 80% kan gevuld worden.
Door deze veiligeheidsvoorschriften, mag een lpg-wagen in de ondergrondse parking. Deze wet wordt echter niet eerbiedigd.
Oud 21 mei 2009, 14:19   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Agalev heeft toen bereikt dat voor iedere wagen waarin men een LPG installatie plaatste, men een premie kreeg, bijna zo hoog als de kost van de installatie.

Er was een afsluitklep nodig, die er voor zorgde dat een tank nooit voor meer dan 80% kan gevuld worden.
Door deze veiligeheidsvoorschriften, mag een lpg-wagen in de ondergrondse parking. Deze wet wordt echter niet eerbiedigd.
Het moest een "nieuwe" wagen zijn, artisjok.
De weinige mensen met veel poen die overschakelden,vonden dit waarschijnlijk een leuke bonus.
Die afsluitklep zorgde er enkel voor dat minder kapitaalkrachtige mensen met een oude lpg-installatie (die zowiezo steeds "lucht" in de tank respecteerden) ontmoedigd werden en een ander wagen kochten.
En neen; men mag blijkbaar nog steeds niet een ondergrondse parking.

3x slecht beleid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be