Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2009, 23:16   #1
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard Misschien donderdag geen vlees eten.

Een HELE kleine stap in de goede richting.

Donderdag veggiedag:

Hier vind je het overzicht van de persaandacht van over de hele wereld voor de Gentse Donderdag Veggiedag.

http://www.vegetarisme.be/index.php?...article&id=766

"Although I have been prevented by outward circumstances from observing a strictly vegetarian diet, I have long been an adherent to the cause in principle. Besides agreeing with the aims of vegetarianism for aesthetic and moral reasons, it is my view that a vegetarian manner of living by its purely physical effect on the human temperament would most beneficially influence the lot of mankind."-Einstein
Oud 22 mei 2009, 10:30   #2
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid

Vlaamse Patriot's schermafbeelding

Standaard

Dit is weer de pampering van minderheden ten top. Omwille van drie vegetariërs in een Gentse school moet dus die hele school verboden worden van op donderdag vlees te eten...

Dit is ONS land.

Laatst gewijzigd door Vlaamse Patriot : 22 mei 2009 om 10:30.
Vlaamse Patriot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 10:53   #3
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

maandag -- kipdag
dinsdag -- varkensvleesdag
woensdag -- stoofvleesdag
donderdag -- veggiedag
vrijdag -- visdag
zaterdag -- sportdag
zondag -- uitslaapdag

Laatst gewijzigd door alberto : 22 mei 2009 om 10:57.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 11:10   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Veggie.

(als ge begrijpt wat ik bedoel).
En nog iets: dat we gezonder moeten gaan fretten, akkoord. Dat ze in de scholen daar aandacht aan geven en zo van die inisitatieven nemen, akkoord.
Maar dat die ekstremisten van vegetariërs daar publisiteit uit gaan halen voor hun eigen winkel, maakt hun onnozelheid niet meer aanvaardbaar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 11:11   #5
born2bewild
Banneling

Standaard

planten hebben trouwens ook hun gevoelens
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 11:58   #6
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid

Standaard

Mensen zijn van nature vleeseters. Ik ken mensen die vegetariër geweest zijn en die noodgedwongen terug vlees zijn moeten gaan eten omdat ze bepaalde vitamines tekort kwamen. En als ze dat niet doen, slikken ze vitaminesupplementen.

Dit is ONS land.
Oud 22 mei 2009, 12:42   #7
thefishdoesntthink
Gouverneur

Standaard

Ik begrijp niet dat dit in deze apocalyptische tijden niet enkel aangemoedigd wordt.
1 dag per week geen vlees eten is toch niet moeilijk zeker.
Elke dag vlees eten dat is pas fundamentalistisch zelfdestructief.
Oud 22 mei 2009, 12:47   #8
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid

Standaard

[quote=thefishdoesntthink;4116922]
QUOTE]

Waarom moet ik als lid van de grote meerderheid van vleeseters aanpassen aan een minderheid van vegetariërs? Let op, ik wil een vegetariër niet verplichten van vlees te eten, maar hij moet mij ook niet dwingen mijn vlees te laten staan. Ook al gaat het maar om één dag per week.

Dit is ONS land.
Oud 22 mei 2009, 12:53   #9
thefishdoesntthink
Gouverneur

Standaard

[quote=Vlaamse Patriot;4116938]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
QUOTE]

Waarom moet ik als lid van de grote meerderheid van vleeseters aanpassen aan een minderheid van vegetariërs? Let op, ik wil een vegetariër niet verplichten van vlees te eten, maar hij moet mij ook niet dwingen mijn vlees te laten staan. Ook al gaat het maar om één dag per week.
Informeer uzelf over waarom minder vlees eten beter is en probeer dan tegen uzelf te zeggen waarom je nog vlees zou eten, buiten dat het lekker is.
Als de grote meerderheid springt, spring jij ook?
Oud 22 mei 2009, 12:57   #10
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid

Standaard

Leg jij dan maar uit waarom minder vlees eten beter is. Overigens, er is een verschil tussen "minder vlees" eten en "geen vlees" eten.

Dit is ONS land.
Oud 22 mei 2009, 13:51   #11
beste vriend
Banneling

Standaard omnivoor

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot Bekijk bericht
Mensen zijn van nature vleeseters. Ik ken mensen die vegetariër geweest zijn en die noodgedwongen terug vlees zijn moeten gaan eten omdat ze bepaalde vitamines tekort kwamen. En als ze dat niet doen, slikken ze vitaminesupplementen.
Mensen zijn omnivoren , alleseters. De prehistorische nomaden gingen van streek tot streek, en bleven tot als de voedselbronnen voor driekwart opgesoupeerd waren: alle eetbare planten en dieren stonden op het menu. Daarna trokken ze een eind verder, en begonnen opnieuw. Begon het voedsel schaars te worden, bolden ze het af enz enz.
En beetje zoals zigeuners vandaag.

Laatst gewijzigd door beste vriend : 22 mei 2009 om 13:51.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 13:53   #12
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg jij dan maar uit waarom minder vlees eten beter is. Overigens, er is een verschil tussen "minder vlees" eten en "geen vlees" eten.
Citaat:
Uit een studie van de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties blijkt dat de intensieve veeteelt op wereldvlak jaarlijks verantwoordelijk is voor een CO2-uitstoot van 7,1 miljard ton. Dat is gelijk aan 18% van de totale uitstoot aan broeikasgassen in de hele wereld. En zelfs iets meer dan de uitstoot van de transportsector ! Bovendien wordt een derde van het akkerland in de wereld gebruikt voor de productie van veevoeder. Tel daarbij het graasland en de conclusie luidt dat drie vierden van alle landbouwgrond bestemd is voor veeteelt. Daarnaast gaat veeteelt ook aan de haal met een tiende van het waterverbruik in de wereld. En dat terwijl 800 miljoen mensen te weinig eten hebben en er bossen worden gekapt om plaats te maken voor graasland of voor het telen van veevoedergewassen. Je zou van minder vegetariër worden.

Nobelprijswinnaar Rachendra Pachauri heeft niet gewacht op deze wetenschappelijke cijfers om zijn conclusies te trekken. Hij is al tien jaar vegetariër en heeft daardoor al 12 ton minder CO2 uitgestoten dan gemiddeld. Tijdens de lezing in Gent beklemtoonde hij echter dat het niet nodig is dat iedereen meteen dezelfde weg kiest. Eén dag in de week geen vlees eten zou al heel mooi zijn. Volgens cijfers van EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief) zouden de Vlamingen daarmee trouwens al de helft van de Kyoto-norm voor Vlaanderen halen. De Indische wetenschapper pleit dan ook voor gedragsverandering en de verdere ontwikkeling van de biologische landbouw.

Kan een duurzame voedselproductie ook op een industriële manier worden georganiseerd, op basis van het zogenaamde Piramide-scenario dat het federale Planbureau voorstelt ? Duurzame Info vroeg het aan de IPCC-voorzitter en kreeg als antwoord : “De vleesproductie en -consumptie zal in ieder geval flink moeten ingekrompen worden. Uitgaande van de huidige situatie stellen we vast dat de vleesindustrie gebruik maakt van graangewassen die ook in aanmerking komen voor menselijke consumptie. Dat is niet duurzaam. Intensieve veeteelt is een inefficiënte omweg om voedsel te produceren voor de mens. Graangewassen telen voor veevoeder is onethisch als er mensen zijn die daardoor honger lijden.” Ook de argumenten als zou een duurzame voedselproductie minder grond en water vereisen wijst Dr. Pachauri van de hand : “De vleesproductie kan nog meer worden geconcentreerd in bepaalde gebieden, maar ze zal steeds intensief gebruik maken van water, land en graangewassen voor menselijke consumptie. Het probleem wordt gewoon verplaatst.”

Conclusie van Rachendra Pachauri : “We leven in een onrechtvaardige wereld. Als we een duurzame wereld willen, zullen de ontwikkelde landen het met minder grondstoffen moeten doen en landen als India en China zullen moeten zoeken naar een duurzame manier om te groeien. Dat zal niet gemakkelijk zijn, maar er is geen alternatief”. De overheid kan daarbij een faciliterende rol spelen en al beginnen met bijvoorbeeld geen subsidies meer toe te kennen aan de promotie voor varkensvlees. Dat staat alvast in de beleidsaanbevelingen van EVA, de organisatie die de Nobelprijswinnaar naar Gent haalde. En wat de 4x4 betreft, nog een uitsmijter van de campagne ‘Donderdag Veggiedag’ : een vegetariër in een 4x4 is even milieuvriendelijk als een omnivoor in een Toyota Prius.
bron: http://www.duurzameontwikkeling.be/p...5/articles/292

Nu ja, ik blijf gerust vlees eten. Tis gewoon wat stof tot nadenken. 1 dag per week zou er voor mij wel afkunnen.

Laatst gewijzigd door captain jack : 22 mei 2009 om 14:00.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 14:04   #13
JamJam
Vreemdeling

JamJam's schermafbeelding

Standaard

Het principe van elke dag 'patatjes, groentjes en een stukske vlees' is eigenlijk niet zo gezond als de meeste mensen denken..

Gezonder zou zijn om bv. 3x per week vlees te eten, 2x vis, 1x gevogelte en 1x vegetarisch. En uiteraard ook de aardappelen regelmatig te vervangen met rijst of andere deegwaren. Elke dag groenten en fruit is natuurlijk wél supergezond!

Compleet het vlees bannen vind ik overigens not done, de mens is immers omnivoor en heeft vlees nodig voor stoffen zoals ijzer. Ook kinderen hebben meer vlees nodig dan volwassenen.
JamJam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 14:11   #14
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Gaat niet, donderdag staat er paardenbiefstuk op het menu.
Oud 22 mei 2009, 14:40   #15
PeterC
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
2
PeterC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 14:49   #16
thefishdoesntthink
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Gaat niet, donderdag staat er paardenbiefstuk op het menu.
Keur je dit dan bewust of onbewust goed?

http://www.youtube.com/watch?v=vWWlX...eature=related
Oud 22 mei 2009, 14:55   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet dat dit in deze apocalyptische tijden niet enkel aangemoedigd wordt.
Elke dag vlees eten dat is pas fundamentalistisch zelfdestructief.
waarom niet op vrijdag?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 14:56   #18
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Keur je dit dan bewust of onbewust goed?

http://www.youtube.com/watch?v=vWWlX...eature=related
Bewust natuurlijk.
Oud 22 mei 2009, 15:00   #19
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Misschien andere dingen minder doen. Vlees eten kan er nog door.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 15:17   #20
thefishdoesntthink
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Moet ik daar serieus aan beginnen?

Is het ook goed als ik je een aantal filmpjes, docus en artikels aanrijk die het eerst te binnen springen?

Earthlings : http://www.youtube.com/watch?v=yW3gunMSCu4

Meat the truth: http://www.youtube.com/watch?v=6Z-upjfFCA4

Our Daily Bread: http://www.youtube.com/watch?v=ozhr__bYc

Meet your Meat : http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4

3 recente artikels:

One Bite at a Time: A Beginner's Guide to Conscious Eating

http://www.huffingtonpost.com/kathy-...i_b_42211.html

Our Appetite for Animals Is Taking Us Toward Apocalypse

http://www.alternet.org/environment/140059

Visjes?
Over holle woorden en lege zeeën
http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2[art_id]=25009&cHash=2d55df5d36

Ongelooflijk goed artikel in de NYtimes over uw gezondheid, indien de impact van het eten van vlees op de omgeving en komende generaties u weinig kan schelen
Paying a Price for Loving Red Meat
http://www.nytimes.com/2009/04/28/health/28brod.html

En misschien zijn de essays van Paul Clitteur ook wel iets voor u.

Richard Dawkins zei dit onlangs:
“What I am doing is going along with the fact that I live in a society where meat eating is accepted as the norm, and it requires a level of social courage which I haven't yet produced to break out of that. It's a little bit like the position which many people would have held a couple of hundred years ago over slavery. Where lots of people felt morally uneasy about slavery but went along with it because the whole economy of the South depended upon slavery.“

Laatst gewijzigd door thefishdoesntthink : 22 mei 2009 om 15:18.
thefishdoesntthink is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be