Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2006, 23:28   #101
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Aangezien Middelfrans voor ons, 21e-eeuwers, perfect verstaanbaar is - tenminste voor de 21e-eeuwers die 21e-eeuws Frans goed beheersen, hetzij als moedertaal, hetzij als tweede of derde taal - zie ik niet in waarom jij het logisch vindt dat Nostradamus' karamellenverzen zo nodig naar de huidige talen moeten worden vertaald.

Blijkbaar ken je zelfs de geschiedenis van ons alfabet niet. In zijn oudere vorm werden de U en de V altijd als V geschreven. Kijk bvb. maar naar Latijnse opschriften, bvb. SANCTVS BENEDICTVS of zo.

Ook Nostradamus gebruikte de oudere schrijfwijze waar U en V samenvallen, weliswaar in het Frans en weliswaar met gebruikmaking van het teken U, en niet het teken V. Maar ook die taal wordt tot op de dag van vandaag in het Latijnse alfabet geschreven, zoals de overgrote meerderheid van alle Westerse talen. Nogal logisch dat hij bvb. TROUUERONT of OUUERTS schreef i.p.v. de hedendaagse vormen TROUVERONT en OUVERTS.

Alleen al het simpele feit dat jij je discussiegenoten hierop aanvalt, bewijst afdoende dat je van Nostradamus nog niet de eerste letter begrepen hebt.
Letterlijke vertalingen uit het Middelfrans zijn absurd .

Sommige woorden betekenden iets gans anders .

Voorbeeld , het woord TROTS wordt vandaag niet altijd neatief aanzien .
Nostradamus meldde in een bepaald kwatrijn : De zwarte trotse kwaadaardige misbruikt haar .
In Nostradamus tijd betekende trots aldus heel negatief , nu niet meer .
Letterlijk lezen van Nostradamus levert enkel onbegrijpelijke zinnen op , vandaar ; interpretaties zoals men ook De Bijbel interpretatief heeft overgenomen uit het Hebreeuws .
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 23:33   #102
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Spreken die verschillende vertalingen van Nostradamus mekaar niet tegen? Ik dacht hier daarstraks te lezen dat de antichrist zeker géén Arabier zou zijn. Welke versie is nu de juiste?
Allemaal straffe kost toch. Gezien de huidige situatie kan ik me best voorstellen dat de situatie in het Midden-Oosten nog escaleert (nieuwe inval van Israël in Libanon - bombardementen op Iran - wraak van Iran op Israël,... om maar iets te zeggen) maar een moslimleger dat Europa gaat veroveren? Dat klinkt toch weinig realistisch op dit moment. Hoeveel legers zijn er in het Midden-Oosten die ietwat voorstellen? Niet zoveel dunkt mij. Hoe zit het trouwens met al die andere Nostradamusvertalingen? Wat zeggen die hierover?
De moslimlegers stellen niet veel voor , maar wat gezegd over de Europese legers ?

Nostradamus stelt dat er 2 zullen doorvechten , maar zich ook gaan overgeven aan Iraanse en barbaarse leiders .
Zijn dit Bush en Blair ?

Stel dat Amerika de strijd staakt .
De Arabieren zetten de oliekraan dicht om Europa economisch plat te leggen .
Iran en Libye maken kernwapens aan .

Als dat gebeurd gaat kafferke vlug politiek asiel aanvragen in Amerika .
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 19:03   #103
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blabylonia Bekijk bericht
Niet dat deze anti-christ een leider van Semitische oorsprong zou zijn. Integendeel, volgens de geschriften..
Geen semiet? Welke origine dan wél? Kaffer beweert hier net het tegendeel.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:50   #104
moemba
Vreemdeling

Standaard

Mensen even serieus, jullie geloven die onzin van al die voorspellingen toch niet? Laten we even sceptisch blijven, als de wereld werkelijk in 2012 zou vergaan zoals nostradamus beweerd, hoe kan hij dan nog dingen voor het jaar 2060 en de jaren na 3000 voorspellen??

Komaan mensen, even logisch nadenken!!
moemba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 01:25   #105
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Tja ik houd me eerlijk gezegd zo niet bezig met zijn voorspellingen en weet er bijna niets van.
Ik geloof wel echter in de mogelijkheid dat hij een ziener was en dingen naar de tijdsgeest verwoord heeft. Het feit dat er vele gebeurtenissen merkwaardige parallellen vertonene met zijn voorspellingen is wat mij betreft niet louter toeval.
Maaar niets dat in ons leven gebeurt is wat dat betreft louter toeval. Het doet mij alvast een grand design vermoeden, hoe ziek dat ook mag zijn.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 01:41   #106
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Amerika krijgt het uitgebreid aan de stok met het oosten maar laat zich niet doen ,
Centurie 1 , vers 50 :
Onder invloed van de drie watertekens zal geboren worden
Iemand die de donderdag tot zijn zondag zal maken .
zijn rumoer , roem regering en macht zullen groeien
Over de aarde en over de zee, aanzwellend tot een orkaan in het oosten .

watertekens betekent hier : de atlantische oceaan , de grote oceaan , de golf van Mexico , en zou tevens symbool staan voor de geboortehoroskoop van Amerika : waterman .
Thanksgiving day is altijd op een donderdag .
Amerika vocht al talloze oorlogen uit in het oosten : Japan , Korea , Vietnam , Koeweit , Afghanistan , Irak , en binnenkort wellicht Iran .
Vanuit Amerika gezien ligt japan, Korea enzovoort in het westen en niet in het oosten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 09:30   #107
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik kan ook niet begrijpen dat ook maar één regel van Nostradamus eeuwen later door sommigen nog steeds au sérieux genomen wordt.

Niets van zijn profetieën blijkt later uitgekomen te zijn zoals hij het beweerde. Voor de slechte verstaanders : niets.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 11:16   #108
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Ik geloof wel echter in de mogelijkheid dat hij een ziener was en dingen naar de tijdsgeest verwoord heeft.
dacht ik ooit ook tot ik zijn "voorspellende" uitspraken heb bekeken.
dat is gewoon inlegkunde vh zuiverste soort.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Het feit dat er vele gebeurtenissen merkwaardige parallellen vertonene met zijn voorspellingen is wat mij betreft niet louter toeval.
nadere onderzoek leert ons dat ge bij nostradamus veel te veel (her)interpreteert.
op de moment dat hij een beetje concreet begint te worden, bvb jaartallen, gaat hij compleet in de mist. bij nostradamus werkt men andersom.
Pas als er iets gebeurt begint men naar kwatrijnen te zoeken die op die gebeurtenis zouden kunnen slaan. na de nodige (her)interpretaties noemen we het dan een voorspelling.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 19:19   #109
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

wel, zolang we de regenboog zien is alles in orde

Citaat:
I:17
For forty years the rainbow will not appear,
for forty years it will be seen every day:
The parched earth will wax more dry,
and great floods will accompany its appearance.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2011, 22:23   #110
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Stel dat Amerika de strijd staakt .
De Arabieren zetten de oliekraan dicht om Europa economisch plat te leggen .
Iran en Libye maken kernwapens aan.
Er haperde iets bij de interpretatie maar de namen kloppen, de landen, ... Dat er daar dingen te gebeuren stonden was wel al langer duidelijk maar het blijft toch ergens grappig.

Soit, de reden dat ik dit topic eigenlijk opduikelde ... was hetvolgende al vermeld?

Citaat:
17
Mount Aventine will be seen to burn at night:
The sky very suddenly dark in Flanders:
When the monarch will chase his nephew,
Then Church people will commit scandals.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2011, 23:36   #111
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Then Church people will commit scandals.
Het zou pas iets zijn als Nostradamus had voorspeld dat de kerk eens géén schandalen zou veroorzaken. Maar dat moment zou zo kort duren dat het onopgemerkt voorbij moet gaan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 00:57   #112
FDM
Banneling

Standaard

2006 + het 7-jarig rijk vd antichrist = 2013

de a-christ heeft al laten verstaan at 2013 zn laatste jaar zou kunnen zijn en als hij ten onder gaat sleurt hij iedereen mee
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 11:07   #113
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het zou pas iets zijn als Nostradamus had voorspeld dat de kerk eens géén schandalen zou veroorzaken. Maar dat moment zou zo kort duren dat het onopgemerkt voorbij moet gaan.
Dit lijkt me nochtans een vrij specifieke tijdsaanduiding: de periode van Boudewijn tot Filip.
Citaat:
When the monarch will chase his nephew
Een schandaal kan pas een schandaal zijn als de publieke opinie zich kan keren tegen de kerk en dat was in vroegere tijden quasi onmogelijk wegens de enorme macht die ze nu kwijt zijn. Het sleutelwoord voor de kwesties VanG en Léonard is ook letterlijk "schandaal".

Ik zeg niet dat het juist is. Ik vind wel dat het een enorme prestatie is dergelijke (volumes van) teksten te kunnen opstellen die zoveel betrekking zouden kunnen hebben. Voorts is het - denk ik - de laatste vermelding van onze regio ... als "flanders" ... zou hij een splitsing voorzien hebben en door de Q gemixt hebben?
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2011, 17:45   #114
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
2006 + het 7-jarig rijk vd antichrist = 2013

de a-christ heeft al laten verstaan at 2013 zn laatste jaar zou kunnen zijn en als hij ten onder gaat sleurt hij iedereen mee
En die antichrist is volgens u...?
Oud 17 april 2011, 18:02   #115
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
En die antichrist is volgens u...?
Elio Di Rupo! zonder twijfel

... kon het niet laten
Skeptic Atheist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 11:27   #116
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Dit lijkt me nochtans een vrij specifieke tijdsaanduiding: de periode van Boudewijn tot Filip.

Een schandaal kan pas een schandaal zijn als de publieke opinie zich kan keren tegen de kerk en dat was in vroegere tijden quasi onmogelijk wegens de enorme macht die ze nu kwijt zijn. Het sleutelwoord voor de kwesties VanG en Léonard is ook letterlijk "schandaal".
Een schandaal met terugwerkende kracht welteverstaan. Nostradamus sprak overigens over 'het kerkvolk', en dat is volgens mij niet de clerus.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2011, 19:21   #117
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skeptic Atheist Bekijk bericht
Elio Di Rupo! zonder twijfel

... kon het niet laten
Ik geef toe: hij heeft inderdaad iets schijnheilig maar kom: zó erg is hij nu toch ook weer niet.
Oud 4 mei 2011, 09:13   #118
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Als ik me niet vergis heeft nostradamus het over vlaanderen.
nostradamus leefde ergens in de 16e eeuw en toen was er nog geen sprake van belgie.
beweren dat hij het heeft over Belgische koningen is fantasie. je moet het zowieso al zoeken bij vlaamse keizers en al die koningen die ons bestuurd hebben
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2011, 10:12   #119
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Ik kan ook vage voorspellingen maken. Geef ze daarna genoeg tijd en er zijn altijd wel snullen die die zo gaan interpreteren dat ik de toekomst kon voorspellen.

Laatst gewijzigd door Wautd : 4 mei 2011 om 10:13.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2011, 12:11   #120
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Ik kan ook vage voorspellingen maken. Geef ze daarna genoeg tijd en er zijn altijd wel snullen die die zo gaan interpreteren dat ik de toekomst kon voorspellen.
je vergeet een belangrijk element. een vage voorspelling en voldoende tijd zijn maar twee van de drie ingrediënten. je moet ook een schare volgelingen hebben die tot in der eeuwigheid iedere scheet uit jouw lichaam blijven interpreteren en interpreteren, tot je vage voorspelling ineens heel erg op een of andere gebeurtenis gaat lijken. dan pas heb je die voorspeld.

vrede,

redwasp

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be