![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je bent er echt niet goed van hé.
![]() |
#182 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#183 |
|
![]() nog voor de haan drie maal kraaide...
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
Alleen, foutloos is het ook niet. Onderwerp van je zin is een racist (enkelvoud). En wat zien we? Dat je vervoegd werkwoord in het meervoud staat (gaan). Tsssssssss.
![]() |
![]() |
#185 |
Minister-President
|
![]() Het soort identiteit waar Max naar verwijst is een identiteit zoals die gepercipieerd wordt door de rest van de volksgemeenschap. In die zin kan je dat inderdaad niet zelf kiezen. Hoewel je de identiteit van Max ook gewoon een sociaal stigma zou kunnen noemen (zonder de negatieve connotatie van stigma).
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#187 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jammer dat zoveel posters enkel oog hadden voor de (eerder concrete) invulling die Max ook onder die definitie rekent. Ik ben ervan overtuigd dat we die 'aanvaarding tot de groep door leden van diezelfde groep' nochtans zelf ook toepassen in de rest van onze groepen. Je kan bvb niet zelf kiezen of je een linkse of een rechtse bent. Dat etiket (=/= zelfbeeld) wordt je de facto opgekleefd. Ik kan iemand negatief definiëren als rechtse, iemand anders kan diezelfde persoon negatief definiëren als linkse. Zo bizar is de basisgedachte van Max' redenering dus niet. En zolang er aan dat soort van etiquetten geen juridische gevolgen worden gekoppeld, vind ik het bestaan van dat soort etiquetten best ok. Het creëert toch een beetje orde in de chaos, aangezien het ons in het links-rechts-voorbeeldje toelaat makkelijk politieke analyses van iemands denken te maken. Andy
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 28 mei 2009 om 06:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
|
![]() Even nadenken.
Er zijn mensen die graag keppeltjes dragen, Om Kippoer vieren en Havannah Nagilla neuriën. Doorgaans noemen we die mensen joden. Andere mensen lopen eten graag stokbrood met kaas en rode wijn, terwijl ze de marseillaise fluiten. We noemen ze Fransen. Nog anderen drinken graag lauw bier zonder schuim, en rijden links. Britten, of wat had u gedacht? etc ect etc Volkeren bestaan. Bovenstaande is zeer clichématig, en zal waarschijnlijk de toets van de praktijk niet doorstaan, maar het beeld is duidelijk. Nu, de vraag wat een Vlaming is, is eigenlijk een zeer dubbelzinnige vraag. Vooral wanneer die gesteld wordt aan een Vlaams-nationalist zoals Annemans of Max vD. Even een omweg: Is Wouter Van Bellingen een Belg? Ongetwijfeld. Hij heeft een Belgische identiteitskaart, en geniet alle rechten en plichten waarvan elke Belg geniet. Is Wouter Van Bellingen een Vlaming? Neen, zegt MvD. Ho, wacht even. Aan het jood-zijn (zie mijn voorbeeld van hierboven) verbindt men geen rechten of plichten. Een jood (of moslim, hindou, katholiek etc) kan zeer goed een Belg zijn, met alle rechten en plichten. Maar wat in een toekomstig onafhankelijk Vlaanderen? Zullen de "Wouters" van deze wereld automatisch de Vlaamse nationaliteit verwerven? Zullen ze automatisch dezelfde rechten verwerven? (De vraag is overigens van toepassing voor iedereen die buiten de definitie van "Vlaming" valt.) Zal Wouter Van Bellingen in een onafhankelijk Vlaanderen nog in aanmerking komen voor pakweg een sociale woning, of zal hij, eens het Eigen Volk Eerst ingevoerd, moeten vaststellen dat hij wel Belg maar geen Vlaming is. En dat zijn huidskleur hem wél wordt aangerekend (cfr. MvD "een Vlaming is blank".) Wat bijvoorbeeld indien plots in een Vlaams-Belang-Vlaanderen het 70-puntenplan alsnog in werking treedt? http://www.blokwatch.be/content/view/62/39/lang,nl/#3
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 28 mei 2009 om 07:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie Vlaming is en wie niet? Je voelt dat. In mijn dorp woont een zwarte jongen, een neger voor de duidelijkheid. Ik zal hem Steven noemen (zijn echte naam is vergelijkbaar).
Steven is hier geboren en getogen. Hij bracht zijn jeugd door in de plaatselijke scoutsgroep, werd later scoutsleider, speelt in een plaatselijk muziekgroepje, spreekt feilloos het plaatselijk dialect... Is hij een Vlaming? De vraag stellen is onzinnig. Niemand denkt aan Steven als aan een Afrikaan, niemand ziet zijn kleur. Steven is van het dorp, iedereen kent hem, hij is een gewone dorpeling en dus Vlaming als al de andere. Ik weet dat er veel anderen zijn, die je helemaal niet als Vlaming aanvoelt, bijvoorbeeld omdat ze hier nog maar pas gearriveerd zijn, in een getto-wijk wonen en alleen maar Frans spreken. Maar Steven is een Vlaming, dat staat vast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Banneling
|
![]() ik ben geen Vlaming, ik ben een Limburger. toch stem ik op het Vlaams Belang
Terecht dat Gerolf geen antwoord gaf. (Als hij hetzelfde antwoord gaf als Keulen, dan werd dat toch niet aanvaard) |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk eens, Max' definitie is een cerebrale definitie. Je kan ze pas begrijpen als ze in woorden uitgelegd wordt. Steven is een Vlaming in het gevoel van de mensen in het dorp. Ik zou dat gevoel niet zomaar durven wegredeneren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is de ideologie die zegt dat Vlamingen enkel mensen kunnen zijn die geboren zijn uit een Vlaamse moeder en vader. Er is ook de ideologie die zegt dat "alle mensen broeders zijn" en dat we gelijk wie moeten accepteren onder ons.
Beide ideologieën gaan tegen ons gevoel in. Ik haat ideologieën en ideologen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |