![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Op algemeen verzoek en ook wel wegens de hoge actualiteitswaarde sinds de economische crisis.
Ik stel voor dat de geïnteresseerden eerst een post plaatsen met een opsomming van hun punten waarom liberalisme goed of slecht is. Daarna kan er kritiek geleverd worden op elkaars standpunten. Gelieve het netjes te houden want je zal je rommel zelf moeten opkuisen.
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik begin met punt 1:
Een liberaal is fysiek niet van staat om bepaalde concepten te vatten, met name dat van passieve macht en passieve coercie. Liberalen wensen enkel de actieve macht te elimineren, en de passieve macht beschouwen ze als niet zo relevant. Wat ze niet begrijpen is dat passieve macht veel krachtiger is dan actieve, en dat het liberalisme enkel de deuren open houdt voor passieve coercie. De conclusie is bijgevolg: oftewel zijn liberalen niet verstandig genoeg om bepaalde zaken te begrijpen, oftewel zijn ze hypocriet en streven ze helemaal geen vrijheid na, maar enkel een mogelijkheid om macht te verkrijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Puntje 2:
Een liberale staat zorgt ervoor dat macht rechtstreeks wordt bepaald door je geldhoeveelheid, waardoor de enige manier om vrij te worden geldaccumulatie wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Puntje 3:
Door gebruik van passieve coercie zorgt het liberalisme ervoor dat geluk op lange termijn wordt gedefinieerd door materiele behoeften. Een soort van entropie schiet in werking, waarbij deze processen niet omkeerbaar zijn, daar een consumptiestop op een bepaald tijdstil in het systeem onwenselijk is voor de machthebbers (zijnde de producenten). Door punt 2 wordt consumeren bijgevolg het enige doel van een mens in een liberale maatschappij. Hij kan er niet uit stappen, daar zijn vrijheid onmiddellijk zal worden ingeperkt door gebrek aan geld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Puntje 4:
Liberalen zijn niet van staat om het concept macht correct te begrijpen. Ze denken dat een macht enkel gepaard staat met een regering, en dat bij afwezigheid van een regering de mensen vrij en vrolijk zijn en verstandige keuzes zullen maken. Wat een liberaal niet kan vatten is dat dit een verspreiding toelaat van anti-liberale ideologie. Bijgevolg kan het liberalisme niet bestaan, maar dient de "liberale geest" coercief te worden opgedrongen. Immers: indien een echte liberale staat zou bestaan, zouden mensen vrij kunnen zijn om te kiezen voor een niet-liberale ideologie. Bijgevolg bestaat er een potentiaal tijdstip t0 waarop het liberaal systeem een niet-liberaal systeem wordt. Bijgevolg annuleert het liberalisme zichzelf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een vrije markt is imo de meest effciënte economische vorm die een staat kan hebben. Vraag en aanbod vertegenwoordigen het beste wat mensen willen (en niet willen) en daar kan op worden ingespeeld door aanbiedende partijen. In een niet-vrije markt staat men niet toe dat vraag en aanbod vrij bewegen, met alle gevolgen van dien.
Ik kan wel begrijpen dat sommigen vragen stellen bij de werking van onze economie, gezien de huidige financiële crisis. De oorzaak van die crisis is echter niet "het liberalisme" of "de vrije markt", maar een combinatie van tientallen factoren (met als grootste factoren junk bonds, en het kredietgedrag van sommige personen/bedrijven). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 30 mei 2009 om 12:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke dingen mag je dan niet doen? En wie of wat verbied je om die dingen te doen? En als je er geld voor nodig hebt, wie/wat houd je dan tegen om ervoor te werken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo lang jij weigert te accepteren dat er naast overheden ook macht mogelijk is, en dat deze macht passief-dwingend kan zijn, zal ik niet ingaan op je argumenten. Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 30 mei 2009 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geldaccumulatie = arbeid x tijd. Om vrij te zijn MOET ik geld hebben. En wat kan ik niet doen? Alles wat in een liberaal systeem meer geld kost dan wat ik heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 30 mei 2009 om 12:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens: jongen, als je werkelijk denkt dat wetten, taksen en subsidies de meest beperkende machtszaken zijn in een samenleving, dan stel ik mij serieuze vragen over je intellectuele capiteiten. Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 30 mei 2009 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijf liever eens bij de discussie. Jij stelt dat er bepaalde machten zijn in een maatschappij, en dat de overheid niet de enige machtsfactor is. Welke machtsfactoren kunnen er dan nog allemaal regels en wetten opleggen in een vrije markt? En op welke wijze rechtvaardigt dat de aanwezigheid van een overheid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() De discussie tussen jou en mij is afgelopen wegens reeds vernoemde redenen.
|
![]() |
![]() |