Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2009, 05:45   #21
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik beschouw een proteststem als een stem die NIET naar de "gevestigde traditionele partijen" gaat, dus niet Open VLD, Cd&V, SP-a. Deze partijen durven zich ook ONTERECHT democratisch noemen hoewel ze nog altijd het ondemocratisch cordon sanitair tegen het VB steunen. Deze drie partijen zwaaien hier in Vlaanderen al decennia lang de plak op politiek vlak, laat ons zeggen van na WOII. De toenmalige CVP behaalde over het algemeen de volstrekte meerderheid, met steun van de katholieken bv. ooit liet bisschop De Smedt in W. Vlaanderen een herdersbrief aflezen vanaf de preekstoel waarin letterlijk stond dat stemmen voor de Volksunie doodzonde was. Een proteststem kan zowel links of rechts zijn, volgens uw eigen beredenering en opinie. Mijn proteststem gaat naar het Vlaams Belang vooral omdat het de ENIGE partij is die zich inzet tegen de islamisering van Europa en voor het invoeren van een degelijke immigratie politiek. Ik behoor tot geen enkele religie en wens een totale splitsing tussen kerk en staat. Verder wat immigratie betreft, de wereld behoort aan iedereen maar iedereen kan gewoonweg niet op dezelfde plaats wonen en Vlaanderen is VOL; stop het met het OCMW van de wereld te willen zijn.
Oud 2 juni 2009, 06:14   #22
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Bij velen zal dit blanco zijn, veel mensen beseffen niet dat dit echter goed is voor de meerderheid
Klik!
Oud 2 juni 2009, 06:49   #23
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Inderdaad. Niet stemmen is gewoon je stem geven aan de grootsten. Daarom ga ik wel stemmen. Nog liever mijn stem beredeneerd geven dan thuis blijven en mijn stem in de bak van pakweg de CD&V of O-VLD laten terechtkomen.
Die fabel blijft blijkbaar de ronde doen.
Ik ga ongeldig stemmen en mijn stem zal niet naar de meerderheid gaan!
Ongeldige en blanco stemmen worden niet meegeteld, en de proportionele verdeling van de zetels blijft dezelfde op basis van de wél geldig uitgebrachte stemmen, ook al zijn dat er bv. maar 60%. Met een ongeldige stem kan je de partijen een klein beetje toch wel pijn doen, omdat de partijdotatie deels bestaat uit een toelage per geldig uitgebrachte stem (1,49 euro per geldig uitgebrachte stem voor het Vlaamse Parlement). Tenzij de graaicultuur zo groot is, en ze inderdaad bewijzen dat de kiezer voor hen alleen een lastpost is, door te durven het bedrag te verhogen om de gederfde inkomsten te compenseren....... Niets is perfect, ook niet het voorstel om massaal ongeldig te stemmen. Maar hoe kan men anders nog protesteren tegen het totaal miskennen van de kiezer en de zelfbediening door de partijen?
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 09:48   #24
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik wil ook protesteren, maar weet niet hoe. Op iemand stemmen op een onverkiesbare plaats, levert evengoed een stem op voor mensen die ik wil zien verdwijnen , blanco stemmen evenzeer. En als men nu eens op verschillende partijen stemt , wat gebeurt er dan?? zelfde als blanco??

Ik stem in Wallonie en heb dus weinig keuze.(veel minder partijen )
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 10:31   #25
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik wil ook protesteren, maar weet niet hoe. Op iemand stemmen op een onverkiesbare plaats, levert evengoed een stem op voor mensen die ik wil zien verdwijnen , blanco stemmen evenzeer. En als men nu eens op verschillende partijen stemt , wat gebeurt er dan?? zelfde als blanco??

Ik stem in Wallonie en heb dus weinig keuze.(veel minder partijen )
Probeer eens Front National U zult er Elio zeker geen plezier mee doen!
Oud 2 juni 2009, 13:31   #26
FDM
Banneling

Standaard

FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 13:34   #27
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Klopt wat daar staat, echter die zetels worden ook niet afgenomen van de partijen. Dat vertelt men er niet bij, indirect via het verdeelsysteem D'hondt welke de grote partijen bevoordeelt, speel je dus wel in de kaart van die partijen.

Blanco stemmen is m.i. niet bijster verstandig, zeker niet als protest stem omdat je protesteert zonder aan hun zetels te raken. Ze liggen er dus niet van wakker... Zetels die naar het Vlaams belang gaan daarentegen... ja daar slapen er veel niet goed van

Laatst gewijzigd door dominatrix : 2 juni 2009 om 13:36.
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 13:58   #28
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een protest stem is in dit land niet mogelijk.
Het enige dat je echt kan doen, is zorgen dat er meer dan 25% blanco of niet uitgebrachte stemmen zijn. Dan zijn de verkiezingen namelijk niet meer geldig.

Maar verder is het allemaal één pot nat en zuivere familie en vriendjespolitiek.

Dus wil je hier een echte proteststem moet je op de kleine partijen, die wel kans op regeringsdeelname hebben stemmen.
Kijk er echter wel goed mee uit, want LDD en Groen! zijn gevaarlijke partijen voor de kleine werkende burger.
Dus schiet er enkel NVA over, of je moet het VB groter maken en dan bestaat er weer de kans dat die wel gaan regeren, wat ook een gevaar kan betekenen voor de niet kapitaalkrachtige
Het is moeilijk een proteststem in te schatten. Tegen wat of wie wil de proteststemmer zijn protest uitdrukken?

Als het tegen een bepaalde partij of partijen is, dan schieten er nog partijen over waar uw proteststem ook enig nut heeft. Anders ondervindt de partij waartegen u protesteert geen enkel nadeel of misschien door het niet meetellen van uw stem juist voordeel. Door de speling van het lot kan uw ongeldige stem juist een zetel opleveren voor de partij waar u tegen bent...

Als u tegen alle partijen en politici bent of gewoon tegen het democratisch stelsel dan is een ongeldige stem (opschrift op brief, op verschillende partijen tegelijk stemmen, blanco biljet terug indienen, enz.) de aangewezen manier. Aan 25 % van de stemmen zullen we echter niet geraken.

Dat een echte proteststem zou moeten gaan naar een kleine partij, die kans maakt op regeringsdeelname, is dan weer een brug te ver. Hier krijgt de genoemde proteststem een positieve wending en is meer een voorkeurstem voor een alternatief beleid. Als alleen het eerste gedeelte in aanmerking wordt genomen kunnen we het label van 'proteststem' wel volgen. De stem is dan bijvoorbeeld een duidelijke vingerwijzing naar de parlementairen dat hun mening niet is vertegenwoordigd (vb PVDA+,, BUB, ).
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be