![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#3241 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat kan ik niet. Slap idd. Maar ik heb er de tijd niet voor en waarschijnlijk ook niet de kennis.
Toch is het niet helemaal een slag in de lucht. Ik dacht daarbij vooral aan de hockeystick curve. Daar is elders in deze topic al over geschreven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3242 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3243 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3244 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Alleen de temperatuurmetingen zijn meer onzeker dan ik dacht vóór het lezen van die kommentaar op de lokale temperatuurvariaties. Niettemin, als de temperatuur in de zomer toen hoger aangaf dan nu, zie ik niet in hoe dat het gevolg zou zijn van lokale omstandigheden, gezien die niet of nauwelijks veranderd zijn in de afgelopen 100 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3245 |
Schepen
|
![]() Het gaat in dit geval om plaatsen in midden-west Groenland waar nu midden zomer amper een laagje van een decimeter is ontdooid. Dat men vroeger gewoon een graf kon delven en dat men in de oude graven ook nog op wortelsystemen is gestoten ónder de permafrost (waar nu geen wortels vat op hebben), is een duidelijk teken van hogere temperaturen toen die mensen werden begraven.
Laatst gewijzigd door FerdiEgb : 3 juni 2009 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3246 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het vervelende is evenwel dat er niet overtuigend een mechanisme is bedacht dat naast CO2 verantwoordelijk kan zijn voor de huidige opwarming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3247 |
|
![]() Misschien is er iets bekend over schommelingen/gemiddelden van de luchtvochtigheid? "Water" zie ik tamelijk vaak vermeld staan.
![]() |
#3248 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik ben blij dat je regionale en globale omstandigheden per definitie niet uitsluit.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 4 juni 2009 om 09:09. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3249 |
|
![]() en luchtvochtigheid verandert spontaan? Is die verandering oorzaak of gevolg? Stel je je die vragen ook Willem?
![]() |
![]() |
![]() |
#3250 |
|
![]() Ik weet onvoldoende wat er gebeurt als in een groot ijs- en watergebied iets versterkte dooi optreedt. Zelfde "vragen" zo te zien maar ik lees voornamelijk dat er redenen zijn gevonden/bedacht (consensus?) om "water" buiten berekeningen en vergelijkingen te houden.
![]() |
#3251 | |
|
![]() Citaat:
En nog steeds blijf je op de vlakte Willem. Je zit steeds maar weer te neuten over waterdamp zonder jezelf de belangrijke vraag "Oorzaak of gevolg" af te vragen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3252 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3253 | ||
|
![]() Citaat:
Slechts de algemeen gepubliceerde verhalen-in-mensentaal kan ik benutten om mij voorzichtig te oriënteren. Er wordt rondverteld dat water ongeveer 70% van het broeikas-effect bepaalt. Wordt het warmer dan komt er meer waterdamp in de lucht en wordt het dus warmer .... Vrieslucht is tamelijk "droog" dus redeneer ik dat zodra het over een flink gebied enigszins dooit er meteen flink meer waterdamp in de lucht komt, het wordt warmer, dooit harder en er komt meer waterdamp in de lucht .... Groenland is flink groot maar het is toch "plaatselijk effect" en ik meen te hebben begrepen dat het daarom gaat in de meeste van de laatste postings. Is er trouwens iets bekend over ondergronds koolzuur in/bij Groenland, dat misschien bij zwaardere dooi zou kunnen uitbreken? Vergelijk plekken zoals bijvoorbeeld nabij Napels waar veel CO2 uit de grond komt. Hoe zit het met vulcanisme in/onder Groenland en kan dat zo'n 1000 jaar geleden aan warmte en/of CO2 hebben bijgedragen? http://www.knmi.nl/faq_klimaat/oorzaken/Waterdamp.html http://www.metaseek.nl/search/nl/1/water+broeikasgas. http://www.metaseek.nl/search/web/1/greenland+volcano http://www.metaseek.nl/search/nl/1/noordpool+vulkanisme Hier nog een Canadees verhaal over vulcanisme in dat gebied: http://www2.canada.com/reginaleaderp...e-27580efc38f0 Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 4 juni 2009 om 11:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3254 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor een niet-wetenschapper kom je dan toch vaak met technische (tegen-)argumenten naar voor waarvoor je een wetenschappelijke achtergrond nodig hebt om ze volledig te begrijpen. Eerder dan te onderzoeken om het thema te begrijpen zoek je bij voorkeur naar argumenten om de stelling af te kraken. Niet echt correct vind ik en het getuigt bovendien van vooringenomenheid (waarvan ik niet goed begrijp waar ze vandaan komt...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3255 |
Schepen
|
![]() Willem,
Op een enkele "hot spot" na is Groenland niet vulkanisch, in tegenstelling tot buurland IJsland dat 100% vulkanisch is. Groenland bestaat uit het oudste bekende gesteente op aarde, IJsland uit het jongste... CO2 uit vulkanen (op land zowel als onder water) geeft slechts een kleine bijdrage tot de CO2 niveau's, enkel in extreme omstandigheden in het zéér verre verleden zijn er tijden geweest dat continue vulkaanuitbarstingen over duizenden jaren (de Deccan traps) het CO2 gehalte omhoog hebben gejaagd. Waterdamp is een moeilijk onderwerp: inderdaad hoger bij hoge temperatuur, lager bij lage temperatuur, verdampend waardoor het warmte opneemt (oceanen, meren, moerasgebieden), wolkenvomend (i.h.a. koelend effect), neerslaand (mist, regen, sneeuw) waarbij het warmte afgeeft... Een warmtebalans van het netto effect van water is vrijwel onmogelijk te maken. Enkel een paar algemene lijnen, dat water via de atmosfeer (en oceaanstromen) een verdelend effect heeft op de ingekomen warmte over de aardbol... In Europa heeft waterdamp bv. een duidelijk effect bij positieve NAO (Noord Atlantische Oscillatie): Een sterkere luchtstroming van de Atlantische Oceaan richting Noord-Europa geeft bij ons zachtere, maar nattere winters, mede dank zijn hogere waterdampgehaltes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3256 | |||
Schepen
|
![]() Op basis van foto's is het mogelijk om hoogtes vast te stellen met een nauwkeurigheid beter dan een paar meter, ruim voldoende om een afsmelten met 70 m te kunnen zien. Uiteraard waren er toen geen satellieten, maar ook die hebben hun beperkingen, zie bv. het verschil in ijsmassa o.b.v. radar en lasermetingen en op basis van massametingen...
Citaat:
Voor de sneeuwval op de summit: onmogelijk te zeggen, want er was geen bemand of onbemand station toen (en geen satellieten). Citaat:
Ik heb een aantal jaren geleden overigens nagekeken wat de pooltemperaturen waren voor alle stations boven de poolcirkel over de vorige warme periode. Enkel de temperaturen in Oost-Siberië en Alaska waren gelijk tot hoger in de afgelopen decennia, de rest (70%) van de polaire temperaturen waren hoger in de periode 1935-1945. In de meeste gevallen zijn de plaatselijke omstandigheden niet zo speciaal als in Groenland (vrij vlak, toendra). Dus het lijkt erop dat de Arctische temperaturen rond 1940 gelijk tot hoger waren dan in de afgelopen decennia... Maar ik zou dat moeten herhalen voor de afgelopen jaren. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3257 | |
Vreemdeling
|
![]() Willem,
Citaat:
Is de bron waar je dat hebt gelezen betrouwbaar? Over de vraag hoe je als niet-wetenschapper wijs kunt uit de veelheid aan informatie heb ik hier geschreven. Bart http://ourchangingclimate.wordpress.com/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3258 | ||
|
![]() Citaat:
Typisch ervaar ik het zo in het verhaal van knmi, waar ik al eerder de link naar gaf: http://www.knmi.nl/faq_klimaat/oorzaken/Waterdamp.html Als je daar niet heel goed bij nadenkt ga je eigenlijk geloven dat als er geen CO2 in de atmosfeer zat, de invloed van water verwaarloosbaar zou zijn. De paar getallen in het verhaal lijken ook tegen te spreken dat (elders gelezen) water voor ca. 70 procent dominant zou zijn in het opwarmings-gebeuren. Dit bedoel ik: Citaat:
Niet alleen deze, maar ook andere berekenings-achtige vertelsels lijken bedoeld te zijn om mij op het verkeerde been te zetten en/of het zelfstandig denken te ontmoedigen, aan te dringen op "geloof".
![]() |
![]() |
#3259 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
m.a.w. een verdubbeling van CO2 met "gelijkblijvende/terugkoppelende" waterdamp geeft een temperatuurverhoging van 1,2 °, mede-oorzaak 2/3-aandeel van die waterdamp is daar inbegrepen. komt er nu (logische) extra waterdamp bij door die 1,2° C verhoging, gaat uiteindelijk de temperatuur nog eens extra 0,8° C stijgen, tot 2°C. En dat door dat beetje extra-waterdamp van "maar" 1,2° C meer... ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 4 juni 2009 om 20:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3260 |
|
![]() So what? Waterdamp is waterdamp en aandeel is aandeel.
Is 70% nou waar J/N?
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 4 juni 2009 om 20:37. |
![]() |
![]() |