Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2009, 00:14   #381
ghostic
Burger

ghostic's schermafbeelding

Standaard

hollands is ook een dialect in het nederlands zoals hier antwerps of gents...niks verschil
ghostic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 04:42   #382
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Als de Vlaamse (eigenlijk gedomineerd door het Zuid-Brabants) dialecten grotendeels te verenigen zijn in een Verkavelingsvlaams, dan kan ons 'Verkavelingsvlaams' ook versmelten met het Hollands (en mits wij niet op ons lui gat zitten drukken we nog een Vlaamse stempel op hun Hollands). Mijn twee eurocentjes!
Je moet al een system zijn om bijna zelfmoord te plegen als je merkt dat je nakomelingen aangepast zijn aan een nieuwe situatie ontstaan uit openheid tegenover isolationisme en geslotenheid.

En we worden met den dag verschillender van de Walen, wat door onze toenemende eenheid alleen maar al te harder opvalt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 juni 2009 om 04:48.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 11:46   #383
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
lEn we worden met den dag verschillender van de Walen, wat door onze toenemende eenheid alleen maar al te harder opvalt.

Toenemende eenheid ? In elk dossier waar nauwe samenwerking vereist is liggen we hopeloos overhoop. Fortis, havens, drugsbeleid, spoor, verkeersbelastingen, Europa .... noem maar op.
Oud 6 juni 2009, 14:12   #384
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik bedoel van Vlamingen onderling. Vroeger bestond er veel minder dan nu een Vlaamse cultuur IMO. Toegegeven, Nederlanders blijven mijnlenver van ons verschillen.
Slechte zaak dat we zo geïsoleerd geraken...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 juni 2009 om 14:13.
Oud 6 juni 2009, 14:20   #385
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel van Vlamingen onderling....

Ah.
Oud 6 juni 2009, 14:55   #386
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel van Vlamingen onderling. Vroeger bestond er veel minder dan nu een Vlaamse cultuur IMO. Toegegeven, Nederlanders blijven mijnlenver van ons verschillen.
Slechte zaak dat we zo geïsoleerd geraken...
verder dan Mongolen, Inuit, Aboriginals en pygmeeën ?

Te bedenken dat we met z'n allen ongeveer voor 99 % gelijk zijn aan gorilla's en chimpansees.... en er zowel in Vlaanderen als Nederland veel "gemengden"
wonen ttz. gemengd Nederlander/Belg (andere mengsels... zijn onvoorstelbaar..)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 15:14   #387
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik zou alvast nooit moeilijk doen bij een fusie. Steek het alvast niet op mij.
Oud 6 juni 2009, 16:03   #388
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de Vlaamse (eigenlijk gedomineerd door het Zuid-Brabants) dialecten grotendeels te verenigen zijn in een Verkavelingsvlaams, dan kan ons 'Verkavelingsvlaams' ook versmelten met het Hollands (en mits wij niet op ons lui gat zitten drukken we nog een Vlaamse stempel op hun Hollands). Mijn twee eurocentjes!
Oftewel iedereen aan een Noord-Brabants dialect dat immers trekken heeft van zowel "Verkavelingsvlaams" als "Hollands".
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 21:06   #389
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

"Uit de bovenstaande gegevens valt af te leiden dat het ge-systeem, met ge (gij) in subjectsfunctie en u/uw in resp. object- en possessieffunctie, dominant is in de niet-dialectische omgangstaal in Vlaanderen. Zinnen van het type “ge moet dat maar eens vragen aan uw pa”(12) zijn legio in het corpus. De je-vormen hebben vele decennia nadat ze in Vlaanderen geïmporteerd werden en hun vaste stek kregen in het offi ciële Nederlands, zoals dat o.m. in de media gehanteerd wordt, slechts een heel bescheiden plaats verworven in het gesproken informele Nederlands van vele Vlamingen. De vraag kan zelfs gesteld worden of van enige toename in het laatste stijlregister nog wel sprake is: de gegevens voor Brabant en Limburg suggereren veeleer dat het je-pronomen op de terugweg is. Deze vaststelling zou een bevestiging kunnen vormen van het feit dat Vlamingen in toenemende mate gebruik maken van een omgangstaal die het dialectische niveau weliswaar overstijgt, maar die tegelijkertijd, door zijn sterke Brabantse kleuring, niet beantwoordt aan het offi ciële Algemene Nederlands, en om die reden vaak het label ‘tussentaal’ toegekend kreeg."

het volledige rapport:
http://www.cnts.ua.ac.be/papers/2004/kf04.pdf

erken het: in Vlaanderen is een tussentaal aan het ontstaan die verschilt met het noord-nederlands. Ik wil daarmee absoluut geen politieke of andere dingen beogen (wat dwaas zou zijn), maar men moet dit erkennen.

GOESTING, verkozen tot mooiste woord door de Vlamingen. Geen ABN.

"hebt ge goesting?" wordt ongelooflijk veel gebruikt in Vlaanderen, maar is volgens Noordnederlanders absoluut niet correct.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 6 juni 2009 om 21:09.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 21:52   #390
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
"Uit de bovenstaande gegevens valt af te leiden dat het ge-systeem, met ge (gij) in subjectsfunctie en u/uw in resp. object- en possessieffunctie, dominant is in de niet-dialectische omgangstaal in Vlaanderen. Zinnen van het type “ge moet dat maar eens vragen aan uw pa”(12) zijn legio in het corpus. De je-vormen hebben vele decennia nadat ze in Vlaanderen geïmporteerd werden en hun vaste stek kregen in het offi ciële Nederlands, zoals dat o.m. in de media gehanteerd wordt, slechts een heel bescheiden plaats verworven in het gesproken informele Nederlands van vele Vlamingen. De vraag kan zelfs gesteld worden of van enige toename in het laatste stijlregister nog wel sprake is: de gegevens voor Brabant en Limburg suggereren veeleer dat het je-pronomen op de terugweg is. Deze vaststelling zou een bevestiging kunnen vormen van het feit dat Vlamingen in toenemende mate gebruik maken van een omgangstaal die het dialectische niveau weliswaar overstijgt, maar die tegelijkertijd, door zijn sterke Brabantse kleuring, niet beantwoordt aan het offi ciële Algemene Nederlands, en om die reden vaak het label ‘tussentaal’ toegekend kreeg."

het volledige rapport:
http://www.cnts.ua.ac.be/papers/2004/kf04.pdf

erken het: in Vlaanderen is een tussentaal aan het ontstaan die verschilt met het noord-nederlands. Ik wil daarmee absoluut geen politieke of andere dingen beogen (wat dwaas zou zijn), maar men moet dit erkennen.

"hebt ge goesting?" wordt ongelooflijk veel gebruikt in Vlaanderen, maar is volgens Noordnederlanders absoluut niet correct.
Misschien moeten we die tussentaal voortaan maar Nieuwer-Brabants noemen.

Ik zeg nog steeds : "è je goeste?"

Geef toe: in dat plaatselijke dialect klinkt het mooiste woord maar flauw.

Als het van mij afhing, was het "piempampoentje" geworden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 22:03   #391
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Misschien moeten we die tussentaal voortaan maar Nieuwer-Brabants noemen.

Ik zeg nog steeds : "è je goeste?"

Geef toe: in dat plaatselijke dialect klinkt het mooiste woord maar flauw.

Als het van mij afhing, was het "piempampoentje" geworden.
in het rapport werd onderscheid gemaakt op leeftijd.
Bleek dat de jongere generatie zelfs nog harder teruggrijpt de "ge"-vorm; de reden daarvoor is niet duidelijk.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 6 juni 2009 om 22:03.
Oud 6 juni 2009, 22:14   #392
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Sterker, de jongere generatie hanteert 'je' enkel om zaken te benadrukken en vaak op een afstandelijke toon. Dit is omdat ze die vorm vooral van autoriteiten zoals leraren, media, e.d. horen.
Als ik 'je' gebruik in de spreektaal, dan kost me dat moeite. Ik kan het bijna niet gebruiken zonder over te komen als een Nederlander of halve Nederlander. Nederlanders die hier lang genoeg wonen beginnen trouwens ook onze vormen over te nemen, net zoals Nedervlamingen verhollandsen.

Maar ach, ik leef met het motto: "taal leeft". Ik laat mijn taalgebruik de volledige vrije loop in mijn omgang met alle Nederlandstaligen. Taal hoort dynamisch te zijn. Ze is niet echt maakbaar.

Wil je echt dat we taalkundig groeien naar Nederlanders toe? Zorg er gewoon voor dat Vlamingen meer met Nederlanders in contact komen.
Oud 6 juni 2009, 22:25   #393
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wat trouwens ook opvalt: veel Vlamingen gebruiken de 'je'-vorm wel in hun omgang met Nederlanders.
Andalusiërs doen dit ook in hun omgang met Castillianen, hun taal maskeren. Oostenrijkers en Beiers gaan ook met noordelijke Duitsers een algemener Duits hanteren.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 juni 2009 om 22:26.
Oud 6 juni 2009, 22:27   #394
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in het rapport werd onderscheid gemaakt op leeftijd.
Bleek dat de jongere generatie zelfs nog harder teruggrijpt de "ge"-vorm; de reden daarvoor is niet duidelijk.
Ach als Nederlands (Noord, maar dat zegt geen enkel (Noord) Brabander die ik ken) Brabander, kan ik u zeggen dat ge en gij in het lokale dialect zeker bekend is. (Nederlands) Brabanders verstaan het woord goesting zeker, maar zullen het zelden zelf zo verwoorden, boven-de-rivieren kan ik me enigszins voorstellen dat het ze onbekend voorkomt. Dat maakt het nog niet meteen een oncorrect woord, maar wel een woord met een zeer specifieke verspreiding. Wat dat naar elkaar toe groeien betreft, helpt het niet dat we geen gezamenlijke commerciële zenders hebben. Daar is het nu misschien aan de late kant voor, maar dat had er wel voor kunnen zorgen dat er niet twee subvormen van het overkoepelende AN waren ontstaan, namelijk een Vlaams Nederlands en een Nederlands Nederlands variant. Tot slot nog iets over 'ge' dat de jongere generatie dit weer vaker gebruikt, zie je hier ook wel; dialecten in Nederland zijn niet meer iets om je voor te schamen, hoewel het ook vaak tussen puur dialect en standaard in gaat hangen...
Oud 6 juni 2009, 22:47   #395
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wat Duitsers dicht bij elkaar gebracht heeft is trouwens oorlog en massale verplichte omgang van mensen doorheen alle hoeken van het Duitstalig gebied.
Ik meen te weten dat de beide wereldoorlogen een hernieuwd Duitsland-gevoel heeft opgewekt onder vooral burgers.
Oost-Duitsers echter zijn na isolatie en communistisch bewind terug verschillend geworden van andere Duitsers.

Ik weet er niet het fijne van, maar er is me iets van in. Ik meen me zulke getuigenissen van Duitsers te herinneren.

Ik wil hiermee niet beweren dat oorlog positief is hè? Er zijn echter omstandigheden die banden smeden en weer anderen die ze juist losmaken.
Momenteel is de atmosfeer niet gunstig om Vlamingen massaal naar Nederland te doen kijken, er is geen katalyserende factor om naar elkaar te groeien.
Als je moet opboksen tegen een VRT en een VTM is het uiteraard moeilijk een tegenwicht te bieden.

Trouwens, in Spanje, ook in de Castilliaans-sprekende gebieden, volgt men meestal regionale media (men leest bijna enkel plaatselijke kranten, volgt plaatselijke zenders). Niets zegt dat er binnen landsgrenzen snel een eenheidsgevoel komt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 juni 2009 om 23:00.
Oud 6 juni 2009, 22:59   #396
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Tot slot nog iets over 'ge' dat de jongere generatie dit weer vaker gebruikt, zie je hier ook wel; dialecten in Nederland zijn niet meer iets om je voor te schamen, hoewel het ook vaak tussen puur dialect en standaard in gaat hangen...
Neenee, ge en gij heeft niks met dialecten te maken. Iets dat door Nederlanders vaak met elkaar verward. Integendeel, het duidt erop dat de provinciale dialecten overstegen worden en ingehaald door een soort verkavelingsvlaams. Dat woord heeft een negatieve connotatie, maar ik bedoel die niet in deze zin.
Oud 6 juni 2009, 23:02   #397
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Wil je echt dat we taalkundig groeien naar Nederlanders toe? Zorg er gewoon voor dat Vlamingen meer met Nederlanders in contact komen.
mja, ik vind dat we verschillen zoals die nu bestaan, moeten respecteren. Uiteraard vormen we éen taalgebied, hetgeen ons samen sterk maakt. Maar de Vlaamse accenten in deze taal, die meer en meer als "Vlaams" gekenmerkt worden ipv enkel Brabants, mogen door Noordnederland niet bekeken worden als een dialectje dat niet correct is.
Oud 6 juni 2009, 23:55   #398
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neenee, ge en gij heeft niks met dialecten te maken. Iets dat door Nederlanders vaak met elkaar verward. Integendeel, het duidt erop dat de provinciale dialecten overstegen worden en ingehaald door een soort verkavelingsvlaams. Dat woord heeft een negatieve connotatie, maar ik bedoel die niet in deze zin.
Excuseer, maar ik kan als (Nederlands) melden dat hoewel Ge en Gij vrij algemeen zijn Beneden-de-Rivieren, dat dit ondanks dit alles wel gezien wordt als iets Zuidelijk Nederlands (Beneden-de-Rivieren en zuidelijker). Dialect is niet het juiste woord, daar ben ik het enigszins mee eens, maar hoe noemt men iets wat maar toepasbaar is op een bepaald deel van het taalgebied, maar dat dialect overstijgt? Gij maar vooral Ge is namelijk ook gewoon Algemeen (Noord/Nederlands) Brabants. Verkavelingsvlaams en Poldernederlands, brrr....
Oud 7 juni 2009, 15:43   #399
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:

Nochthans staat goesting gewoon in de Van Dale opgenomen, en zoals Adam Smith al zei, is het zeker niet onbekend in (Noord-)Brabant, hoewel 'zin' vaker gebruikt wordt.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 7 juni 2009 om 15:43.
Oud 7 juni 2009, 15:53   #400
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Excuseer, maar ik kan als (Nederlands) melden dat hoewel Ge en Gij vrij algemeen zijn Beneden-de-Rivieren, dat dit ondanks dit alles wel gezien wordt als iets Zuidelijk Nederlands (Beneden-de-Rivieren en zuidelijker). Dialect is niet het juiste woord, daar ben ik het enigszins mee eens, maar hoe noemt men iets wat maar toepasbaar is op een bepaald deel van het taalgebied, maar dat dialect overstijgt?
U bedoelt regiolect wellicht?

Citaat:
Gij maar vooral Ge is namelijk ook gewoon Algemeen (Noord/Nederlands) Brabants. Verkavelingsvlaams en Poldernederlands, brrr....
Ik gebruik niets anders dan gij en ge (gij als de nadruk erop ligt, ge in alle andere gevallen, al dan niet enclitisch) wanneer ik thuis, dus beneden de grote riolen, ben. Moet ik om één of andere reden dan toch naar Holland, merk ik aan mezelf dat ik vaak 'gij' en 'ge' door 'jij' en 'je' vervang. Maar wat ik echt niet uit mijn strot krijg, is de 't' uitspreken aan het eind van woorden als 'dit' en 'dat' en 'wat' en 'niet'. Tevens zal ik nooit of te nimmer die rochelende Hollandse 'g' uitspreken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be