Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2009, 18:07   #41
Catwoman
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Sinds wanneer is er STEMplicht? Bij mijn weten gaat het hier over OPKOMSTplicht. Wat niet hetzelfde is.

ter info even op de wiki gegaan:
Ik heb deze topic aandachtig gelezen. Heb er zelfs mijn kiesbrief bij genomen. Daarop staat, in grote, dikke, zwarte letters gedrukt: "DE STEMMING IS VERPLICHT". Allemaal hoofdletters, ze hebben er nog een kadertje rondgezet ook. Waarom zetten ze er dan niet "Opkomst verplicht" op? En is dat niet liegen, wat ze doen? Mag dat zo maar op een officieel document?

Andere vraag (ik was ook van plan om gewoon niet te stemmen): die kastjes waar je de magneetkaart dient in te steken als je 'gestemd' hebt, kunnen die lezen of de kaart gebruikt is? Want tijdens het lezen van diezelfde kiesbrief leerde ik dat als je de kaart in dat kastje steekt, die kaart kan aangeven dat er iets niet juist was bij de stemming. Ze kunnen je dan een tweede kaart presenteren, en als ook die weer een fout meldt, wordt je stem ongeldig verklaard.

Zal ik dan toch maar gewoon blanco stemmen?
Blanco stemmen worden verdeeld onder de zetels...toch, wanneer er genoeg blanco stemmen zijn, kunnen ze er niet naast kijken, he?
Catwoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 18:39   #42
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catwoman Bekijk bericht
Ik heb deze topic aandachtig gelezen. Heb er zelfs mijn kiesbrief bij genomen. Daarop staat, in grote, dikke, zwarte letters gedrukt: "DE STEMMING IS VERPLICHT". Allemaal hoofdletters, ze hebben er nog een kadertje rondgezet ook. Waarom zetten ze er dan niet "Opkomst verplicht" op? En is dat niet liegen, wat ze doen? Mag dat zo maar op een officieel document?
"De stemming is verplicht" betekent niet meer of niet minder dan dat het verplicht is op te dagen bij "de stemming", wat vandaag de dag waarschijnlijk "het stem-gebeuren" genoemd zou worden, dus een leugen is het zeker niet.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 5 juni 2009 om 18:39.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 18:39   #43
Catwoman
Vreemdeling

Standaard

Snap het. Jaja. Daarin heb je gelijk.
Catwoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 18:44   #44
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Snap het. Jaja. Daarin heb je gelijk.
't Is wel verwarrend, dat is waar. Probleem is dat het zo in de grondwet staat, dus erg gemakkelijk te wijzigen is het niet.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 19:34   #45
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal ik dan toch maar gewoon blanco stemmen?
Blanco stemmen worden verdeeld onder de zetels...toch, wanneer er genoeg blanco stemmen zijn, kunnen ze er niet naast kijken, he?
Das dan weer het handige aan stemplicht, als er maar genoeg mensen niet of blanco stemmen, dan wordt het wel duidelijk dat er iets fameus mis is.
Oud 6 juni 2009, 09:02   #46
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Juist gelezen in de Morgen: niet-stemmers worden niet vervolg, het parket houd zich daar al lang niet meer mee bezig.
Oud 6 juni 2009, 22:01   #47
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Een blanco-stem telt niet mee, maar het aantal biljetten blijft wel gelijk. Dit in tegenstelling tot een ongeldige stem.

B.v.: stel er moeten 10 mensen stemmen.
Scenario 1: 5x partij 1, 3x partij 2, 2 blanco's:

Partij 1: 50% van de stemmen (5/10)
Partij 2: 33% van de stemmen (3/10)

Scenario 2: 5x partij 1, 3x partij 2, 2 keer ongeldig:

Partij 1: 62,5% van de stemmen (5/8)
Partij 2: 37,5% van de stemmen (3/8)
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 12:27   #48
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Een blanco-stem telt niet mee, maar het aantal biljetten blijft wel gelijk. Dit in tegenstelling tot een ongeldige stem.

En worden de stemmen van diegene die niet komen opdagen gerekend als blanco of ongeldig dan

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be