Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2009, 12:57   #1
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard Budgettaire catastrofe dreigt voor Franstalige gemeenschap

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...eenschap.dhtml

Citaat:
Drastische maatregelen
Deschamps waarschuwt er zelfs voor dat er zonder drastische maatregelen geen begrotingsevenwicht gerealiseerd kan worden voor 2041. Hij wijst er ook op dat de ontslagnemende meerderheid in de Franstalige maatregelen heeft genomen die de uitgaven volgend jaar met 5,3 procent zullen doen stijgen, terwijl de inkomsten maar met 2,3 procent zullen toenemen. (belga/ep)
wie zal daar voor mogen opdraaien? rarara
Franstaligen zijn precies goed in het beheren van financiën
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 13 juni 2009 om 12:58.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 13:44   #2
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ik ben teleurgesteld maar weinig verbaasd dat zo'n belangrijk artikel zo kort is en zo weinig aandacht krijgt...
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 17:02   #3
Hallebarde
Banneling

Standaard

Ik zal u eerlijk bekennen dat ook ik de stellige indruk heb dat de Vlamingen de laatste jaren in slaap zijn gewiegd.

Iedereen met een beetje verstand wéét gewoon dat welkdanig uitzonderlijk tekort op de begroting van de Franstalige Gemeenschap uiteindelijk via het federale zal bijgelegd worden door Vlaanderen. Dat betekent decennia lang nochtans vermijdbare verhoogde fiscale druk op de bevolking en de bedrijven in Vlaanderen, of minstens het uitblijven van een vitale verlaging van de huidige fiscale druk.

Maar geen mens die zich daar zorgen om maakt, klaarblijkelijk.

Een ander voorbeeld : Financiën zal bij de terugbetaling van teveel geïnde belastingen rekening houden met en aftrek voorzien van nog openstaande boeten of BTW-schulden aan de overheid. Op zich is dat misschien niet zo onlogisch.

Om één en ander mogelijk te maken volstaat, om het eenvoudig te stellen, een softwarepakket dat een aantal gegevensbanken vergelijkt. Een beetje programmeur kan dat in geen tijd in mekaar steken.

Welnu, we vernemen terloops dat desbetreffend een contract met Unisys gemaakt werd dat maar liefst 25.000.000 euro kost over zes jaar. Ik vertaal het even in Belgische franken : dat is dus 1.008.497.500 BEF, zegge 460.501 BEF per dag, zes jaar lang. Voor een uiteindelijk helemaal niet zo ingewikkeld softwarepakket, dat de eerste de beste programmeur kan maken in enkele weken tijd.

Uw aller geld wordt dus overduidelijk over de balk gegooid van het kan niet meer, maar ik heb geen enkele kritische reactie gezien op dit toch wel ontstellend nieuws.

Verbijsterende laisser aller. Ik zou niet weten hoe dat anders te omschrijven valt.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 13 juni 2009 om 17:03.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 17:10   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

De oorzaak van onze relatieve onverschilligheid is nochthans niet ver te zoeken: zolang Jan Modaal 's avonds eten op tafel heeft en met een pint bier in zijn luie zetel naar het voetbal kan kijken, zal de verontwaardiging pas merkbaar worden wanneer een van die luxegoederen plots onbetaalbaar wordt. De meeste mensen zullen het zich maar realisreen wanneer het te laat is.

Natuurlijk, dat neemt niet weg dat ook de politiek hierin vuil spel speelt, gaande van doofpotten tot moetwillige begripsvewarring ("solidariteit" heet die diefstal officieel).
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 17:20   #5
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

En binnenkort moeten de gewesten de federale bijspringen naar vermogen, dus dwz Wallonië niets en Vlaanderen alles!!!

Is eigenlijk een beetje zoals de gezinnen die alles kopen wat hun hartje lust en niets sparen en nadien bij het OCMW gaan aankloppen omdat ze niets meer hebben.

De fabel van la Fontaine, maar dan met een andere ontknoping!!

Laatst gewijzigd door omaplop : 13 juni 2009 om 17:22.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 17:59   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Voor wanneer een campagne die duidelijk maakt dat het Belgische model failliet is? Een duidelijke campagne, die de structuren in rekening brengt, en niet enkel geldstromen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 18:10   #7
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik zal u eerlijk bekennen dat ook ik de stellige indruk heb dat de Vlamingen de laatste jaren in slaap zijn gewiegd.

Iedereen met een beetje verstand wéét gewoon dat welkdanig uitzonderlijk tekort op de begroting van de Franstalige Gemeenschap uiteindelijk via het federale zal bijgelegd worden door Vlaanderen. Dat betekent decennia lang nochtans vermijdbare verhoogde fiscale druk op de bevolking en de bedrijven in Vlaanderen, of minstens het uitblijven van een vitale verlaging van de huidige fiscale druk.

Maar geen mens die zich daar zorgen om maakt, klaarblijkelijk.

Een ander voorbeeld : Financiën zal bij de terugbetaling van teveel geïnde belastingen rekening houden met en aftrek voorzien van nog openstaande boeten of BTW-schulden aan de overheid. Op zich is dat misschien niet zo onlogisch.

Om één en ander mogelijk te maken volstaat, om het eenvoudig te stellen, een softwarepakket dat een aantal gegevensbanken vergelijkt. Een beetje programmeur kan dat in geen tijd in mekaar steken.

Welnu, we vernemen terloops dat desbetreffend een contract met Unisys gemaakt werd dat maar liefst 25.000.000 euro kost over zes jaar. Ik vertaal het even in Belgische franken : dat is dus 1.008.497.500 BEF, zegge 460.501 BEF per dag, zes jaar lang. Voor een uiteindelijk helemaal niet zo ingewikkeld softwarepakket, dat de eerste de beste programmeur kan maken in enkele weken tijd.

Uw aller geld wordt dus overduidelijk over de balk gegooid van het kan niet meer, maar ik heb geen enkele kritische reactie gezien op dit toch wel ontstellend nieuws.

Verbijsterende laisser aller. Ik zou niet weten hoe dat anders te omschrijven valt.
Thx, wist ik niet, maar ik val nu ook niet van mijn stoel van verbazing.
Raar nietwaar, dat de media hier niet opspringen.
(Integendeel, ze proberen iedereen in slaap te wi.....)

(Even raar voor mij dat niet minstens 60% van de Vlaamse bevolking niet op de combinatie LDD, N-VA, VB gestemd heeft, of eventueel voor andere oppositiepartijen.).

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 13 juni 2009 om 18:25.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 18:17   #8
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Vlamingen zijn gewoon niet van die onderhandelaars. Dat kunt u hen niet kwalijk nemen. Ze zijn gelukkig wel sympathiek.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 18:19   #9
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Voor wanneer een campagne die duidelijk maakt dat het Belgische model failliet is? Een duidelijke campagne, die de structuren in rekening brengt, en niet enkel geldstromen.

Een HEEL DIKKE 2.

Het enige "probleem" (niet in mijn ogen hoor) is dat de sheeple niet graag slecht nieuws op hun bord krijgen, toch niet als het over hun eigen regio gaat.
(Holle kreten als "Change", "Believe", "Hope", "Yes we can", enz. gaan er daarentegen wel als zoete koek in.)
Iedereen was tijdens (en ook daarvoor) de voorbije verkiezingscampagne doodsbenauwd om iets serieus over de uiterst bedenkelijke financiële en (sociaal-)economische toestand van ons land te zeggen.
Met inbegrip van alle oppositiepartijen (zowel te linker- als te rechterzijde en zowel in het noorden als in het zuiden des lands) die dwalen en jammerlijk falen.
Alleen de N-VA geef ik een zeer nipte voldoende.
Nochtans zijn er partijen met een enorm "communicatiebudget".
Ze durven niet en beloven de bevolking voortdurend wat verderlicht verteerbare borrelnootjes.

Los van alle anderen: ZELFS de LDD (die toch leden moet hebben die iets van economie kennen denk ik dan) is struisvogeltje aan het spelen.
Ik hoop dat dat niet betekent dat bij die partij de klassieke VLD- en/of Tsjevenstreken aan het ontwikkelen is. Ik hoop het echt.

Een tamelijk brede bocht, maar zojuist hoor ik dat er in Iran rellen zijn uitgeboken (allé, toch volgens de VRT) nalv de herverkiezing van Achmadinedinges.

In België moeten oppositieleden bijna elk woord dat ze zeggen wikken en wegen om te vermijden dat de verzamelde pers over hen heen valt.
Eerder communautair, dus "slechts onrechtstreeks economisch": er zijn zelfs Franstalige kranten die bij tijd en wijle heuse haatcampagnes tegen Nederlandstalige politici doen ontbranden.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 13 juni 2009 om 18:44.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 18:48   #10
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Vlamingen zijn gewoon niet van die onderhandelaars. Dat kunt u hen niet kwalijk nemen. Ze zijn gelukkig wel sympathiek.
Is evenzeer mijn mening.

Ik neem hen één en ander evenmin kwalijk (met welk recht zou dat kunnen, overigens), maar doe toch verwoede pogingen om ze wat wakker te schudden.

Wellicht baat het niet, maar we doen ons best.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 19:05   #11
Hollander

Standaard

wij wel, maar ironisch genoeg wonen wij in Frankrijk en Nederland.
Oud 13 juni 2009, 19:13   #12
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

die catatrofe zal hoogstwaarschijnlijk ook zijn weerslag hebben op Vlaanderen.

Zo gaat dat, nul de botten verantwoordelijkheid en van Vlaanderen wordt verwacht onvoorwaardelijk solidair te zijn.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 19:22   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
wij wel, maar ironisch genoeg wonen wij in Frankrijk en Nederland.
En dan beweren er nog mensen dat de dampen van het suikerfabriek ongevaarlijk zijn...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 19:27   #14
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
En dan beweren er nog mensen dat de dampen van het suikerfabriek ongevaarlijk zijn...
dat moet u dan even uitleggen.
Oud 13 juni 2009, 19:32   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
dat moet u dan even uitleggen.
Eigenlijk weet ik totaal niet waar u zich bevindt, maar tegelijk in Nederland en in Frankrijk tart alle wetten van de fysica.
Of u vertoeft weer in uw eigen virtueel wereldje.
Oud 13 juni 2009, 19:40   #16
Hollander

Standaard

Citaat:
Eigenlijk weet ik totaal niet waar u zich bevindt, maar tegelijk in Nederland en in Frankrijk tart alle wetten van de fysica.
Of u vertoeft weer in uw eigen virtueel wereldje.
Als ik 'ik' had gezegd zou u een punt hebben, maar ik schreef 'wij' en dat laat die mogelijkheid wel degelijk open.
Oud 13 juni 2009, 19:47   #17
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Die komt er niet. Men verwijt de N-VA een verrottingsstrategie, maar men heeft niet door dat de zaak al lang vanzelf aan het rotten is. Het is maar een kwestie van tijd eer het Belgische karkas openpetst.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 19:47   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Laat maar.
Oud 13 juni 2009, 20:25   #19
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat maar.
Wat ist vriend,wéér een beetje te rap geweest met Uw commentaar....

Hollander, prima gedaan mijn beste.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 20:32   #20
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Is evenzeer mijn mening.

Ik neem hen één en ander evenmin kwalijk (met welk recht zou dat kunnen, overigens), maar doe toch verwoede pogingen om ze wat wakker te schudden.

Wellicht baat het niet, maar we doen ons best.
Tja Hallebarde, wat moeten dan nog méér doen om die meerderheid wakker te schudden...
Ze op hun gezicht slaan of wat,dan gaan we nog véél werk hebben...

Het is gewoon hopeloos, die minderheid die politiek gezien nét zovéél in de pap te brokken heeft houdt de meerderheid volledig in zijn greep door die oude afspraken op politiek gebied wat betreft een tweederde meerderheid nodig voor een grondige staatshervorming....

Wij hebben eigenlijk maar drie keuzes....

Een eenzijdige onafhankelijksverklaring van vlaanderen,of een revolutie,of gewoon maar doen wat een minderheid ons dicteert....

En aangezien onze politici én de bevolking die hen steeds wéér verkiest té laf zijn om voor een verandering te stemmen moeten wij willens nillens steeds weer met de derde mogelijkheid tevreden zijn....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be