![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Net bezuiden Brussel aan de snelweg,kan al Wallonië zijn.
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Daar ga ik van uit, ja. Maar elementaire kennis van het Nederlands had ik daar, in tegenstelling tot Zuid Frankrijk, wel verwacht. Enfin, off-topic.
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind je aandacht voor Vlaanderen en België wel sympathiek.. Maar in godsnaam kerel, jullie moeten toch echt soms hartelijk lachen om zoveel klinkklare nonsens in België... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Inderdaad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Maar al goed, het is niet aan mij om kritiek te leveren. Voordat ik me in de Belgische Uitdaging verdiepte was taalpolitiek en cultureel overleven voor mij een volstrekte 'ver-van-mijn-bed-show'. Daar hebben wij in Nederland namelijk nauwelijks mee te maken, afgezien van de anglificering van het hoger onderwijs, welke schellen mij nu ook van de ogen zijn gevallen.
![]() |
![]() |
#48 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ben zelf behoorlijk pro-Nederlands, maar een fusie tussen Vlaanderen en Nederland zie ik niet zitten wegens het in mijn ogen te grote mentaliteitsverschil. (Een confederatie met Nederland, met of zonder Wallonië, wat mij betreft zelfs liefst met, zie ik daarentegen heel goed zitten.) Een vraagje: Waarom is Nederland volgens u niet echt geïnteresseerd in Vlaanderen? ("Vlaanderen" heeft geen interesse in Nederland, oa uit zelfgenoegzaamheid en ook wel omdat velen niet van "die Ollanders" moeten weten.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vraag voor het "examen de néerlandais, expression écrite"
A. Is er een ander antwoord op bijlage 1+2+4 dan bijlage 3 mogelijk? B. Is er een ander antwoord op bijlage 1+2+3 dan bijlage 4 mogelijk? Zo ja, de welke? Aanvullend: "Hoe ziet u de toekomst van la Belgique?" Je tekst bevat minstens 150 woorden (eigennamen tellen niet mee). Je mag voor deze oefening je woordenboek, je spraakkunst en je eigen notities gebruiken. De beste inzendingen verdienen een beloning.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 14 juni 2009 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Staatssecretaris
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Felix (be) : 14 juni 2009 om 12:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Volgens mij is dat een combinatie van factoren. Om te beginnen is België natuurlijk een soevereine staat. Het geeft geen pas om geïnteresseerd te zijn in een gebied van een andere staat. Die interesse zou gemakkelijk verkeerd uitgelegd kunnen worden. Vlaanderen is een Belgische creatie, een benaming voor het noordelijk deel. Die indeling zien/snappen wij niet. België is toch één land? Nota bene een land dat zich van ons heeft afgekeerd en liever tegen Frankrijk aanschurkt. Dat dat eigenlijk een heel divers land is, met diverse taalgroepen, taalstrijd, deels met de onze overlappende geschiedenis, slecht functionerende regeringen etc, is iets wat maar langzaam bij ons doordringt. Nederland heeft denk ik een meer afgeronde geschiedenis. Voor de gouden eeuw hebben we Vlaanderen niet nodig. België heeft daar een grotere opgave gehad in het vinden van die bindende geschiedenis, en dit heeft onder andere geleid tot marginalisering van de Nederlandstalige cultuur. De propaganda deed zn werk, en dat heeft ook ons wel bereikt. Er is een gebrek aan groter denken in een cultureel-historische context. Dit vindt denk ik zijn oorsprong in het gebrekkige zelfvertrouwen in de Nederlandse cultuurwereld na het verlies van de koloniën, het deels gefaalde beleid t.a.v. de Antillen, de gefaalde dekolonisatie van Suriname. Met andere woorden, wij hebben de tik op onze neus gekregen en houden ons liever (met redelijk succes) bij onze binnenlandse aangelegenheden. Met enige goede wil zou je kunnen spreken van een langzame kentering. De komst van de Europese Unie en de daarbij behorende vraag: wat is onze identiteit? is van recente datum. Bij dat zoeken naar identiteit is bij ons natuurlijk het Oranjegevoel rondom gebeurtenissen een onmiskenbaar element. Maar ook taal is iets wat bij ons sinds kort actueler wordt. In België echter al veel langer. Waarom wint meestal een Vlaming het Groot Dictee? Dat komt door onze desinteresse voor taal. Het was hier gewoonweg geen onderwerp. Van recente datum is natuurlijk de samenwerking met Vlaanderen in de Taalunie. De toetreding van Suriname, en het nog recentere geflirt met Zuid Afrika. Dit alles is zo vers, dat het nog niet is doorgesijpeld in onze media. In dit licht bezien is de Europese Unie een zege, want het dwingt ons deze vragen te beantwoorden. (en Nederlanders zijn niet allemaal Amstel drinkende Hazes-fans, dat moge duidelijk zijn) Het dringt dus langzaam door dat er aan de andere kant van de vroegere grens nog 6 miljoen mensen wonen die dezelfde taal spreken. Dat is heel welkom, want het besef dringt hier door dat Nederland toch wel aan de krappe kant is. In die zin, wil je nog aan tafel zitten bij de G8, dan moet je interessant zijn. Nederland is interessant genoeg om nog af en toe op speciale uitnodiging aanwezig te zijn, maar dat is altijd onzeker. Gelukkig staat dit tegenwoordig weer meer op de agenda. Helaas uit de hoek van dhr. Wilders en niet bij de gevestigde orde, maar het krijgt media-aandacht en wijst mensen op het bestaan van de situatie. het zou mij niets verbazen als er inmiddels een commissie op is gezet. Hoe dan ook, deze ervaren desinteresse is om verschillende redenen deels aanwezig maar rap aan het verminderen. Al kan dat niet snel genoeg gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is eigenlijk schitterend nieuws voor Vlaanderen. Als we het slim aanpakken tenminste. We zitten nu met een Bruxelles waar een heleboel wanhopige allochtone, werkloze sukkelaars opeengepakt zitten. In de steek gelaten door de franskiljonse politiekers die hen jarenlang misbruikten als stemvee. Scholen die op instorten staan, met vijftig bijeengepropt in klaslokalen wegens leerkrachtentekort, hele wijken overgeleverd aan bendes, pooiers en dealers, de terreur van fundamentalistische prekers die iedereen er mentaal proberen klein te krijgen, kortom een uitzichtloos leven waar de enige houvast is dat ze toch een lingua franca hebben die tenminste de idealen van de Rede en de Beschaving uitdragen. Zo staat het dan toch in de boeken.
En dan komen daar, onder luid tromgeroffel, de zwarte Leeuwen aangemarcheerd, de bevrijders, de weldoeners, de belofte van een geel-gouden toekomst voor de verworpenen der aarde als burgers van hun nieuwe Vlaamse gastland, die uit grote dankbaarheid massaal inschrijven in avondonderwijs Nederlands en op Vlaamse partijen zullen gaan stemmen. En we weten dat bekeerlingen naderhand de grootste en fanatiekste predikers worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Staatssecretaris
|
![]() Bedankt voor het uitgebreide antwoord Hollander.
![]() Wanneer organiseren Wilders en Dewever een of een ander sportevement, bv een "koers" die zowel in Vlaanderen als Nederland plaats vindt (Of zelfs een "Ronde van de Benelux")? Al ben ik nu zelf niet bepaald een wielerfan. Daar moeten toch sponsors voor te vinden zijn. ![]() Of een cultureel getint evenement (bv een reeks concerten die nadrukkelijk "Vlaams-Nederlands" genoemd worden)? Ik ben er niet zeker van dat Peeters en Balkenende dat zo'n goed idee zouden vinden, maar zonder hen kan het ook natuurlijk. (En dat allemaal in een discussie over de Budgettaire...!) ![]() Laatst gewijzigd door Felix (be) : 14 juni 2009 om 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() kijkt u hier maar eens op:
http://www.lagelanden.be/ dat is een goed initiatief, lijkt me vanuit mijn luie stoel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() goed idee. Ik help wel mee organiseren.
![]() |
#59 | ||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het klopt: velen kiezen niet om communautaire redenen voor of tegen een partij. Echter: de meeste politieke partijen zullen op den duur altijd een positie innemen waarmee ze bij zoveel mogelijk kiezers attraktief zijn. Konkreet: De CD&V, O-VLD en SP.a varen een niet-seperatistische koers, omdat het seperatisme blijkbaar onder hun kiezers-potentieel niet voldoende leeft. Deze partijen trekken liever de belgische kaart, en dit wordt beloond door de meerderheid van de kiezers. Op het moment dat de meeste vlamingen seperatistisch worden (bv. als N-VA verder groeit), zullen tenminste de CD&V en LDD hun koers rap wijzigen. Citaat:
Citaat:
Maar het is heel goed dat "de meerderheid het voor het zeggen heeft", aangezien het nog altijd beter leven is in een democratie dan in een dictatuur (waar een kleine minderheid het voor het zeggen heeft). |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |