Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

Discussietools
Oud 15 juni 2009, 10:50   #141
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Dat is te zwart wit. Minder kans ja, maar niet nul.
Dicht genoeg bij 0 om te kunnen afronden. Als mama en papa een woordenschat hebben van 200 woorden zal een kind zich nooit bepaalde vragen stellen, nooit bepaalde gedachtepistes ontdekken en nooit interesse krijgen voor bepaalde dingen.

En dat zijn de elementen die noodzakelijk zijn. Hoe denk je anders dat iemand interesse ontwikkelt? Door er op school over te leren?
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 10:51   #142
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dicht genoeg bij 0 om te kunnen afronden. Als mama en papa een woordenschat hebben van 200 woorden zal een kind zich nooit bepaalde vragen stellen, nooit bepaalde gedachtepistes ontdekken en nooit interesse krijgen voor bepaalde dingen.

En dat zijn de elementen die noodzakelijk zijn. Hoe denk je anders dat iemand interesse ontwikkelt? Door er op school over te leren?
Ik ken er genoeg die juist conflict hadden met mama en papa en hun beperkte woordenschat. Dat conflict zorgde juist voor intense wil tot zelfontplooiing.

Maar! Dit is geen pleidooi voor dirigisme en zeker geen kritiek op jouw elitisering van het onderwijs. Ik wil het gewoon loskoppelen van vooroordelen over DNA laten we zeggen. Integendeel: de idee achter het scholarship-systeem vertrekt juist van mijn voorbeeld.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 15 juni 2009 om 10:53.
Steben is offline  
Oud 15 juni 2009, 10:52   #143
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederland?

BSO TSO ASO, ...
Er is genoeg diversifiëring.
De teloorgang van B en T is een fundamenteel probleem.
ASO hoeft niet competentiegericht te zijn. Helemaal niet.
Als met competentiegericht wordt bedoeld: voorbereiden op de arbeidsmarkt, dan is het per definitie een slecht idee.

Laten we mensen uit bedrijven les geven in plaats van leerkrachten. We kunnen kinderen ook ineens opleidingen geven in bedrijven zodat ze van jongsaf leren werken.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 10:53   #144
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken er genoeg die juist conflict hadden met mama en papa en hun beperkte woordenschat. Dat conflict zorgde juist voor intense wil tot zelfontplooiing.
Er was steeds een externe wind aanwezig die ervoor zorgde dat de kinderen iets nieuw, iets boeiend zagen.

Nuja, ik corrigeer mijzelf lichtjes: wanneer beide ouders en heel je omgeving cara drinkt.

Maar uiteindelijk zijn ouders genoeg. Ik ken tientallen die enorm veel capaciteiten hebben maar nu aan de band werken. De kans is gevaarlijk dicht bij 0, die mensen die jij kent zijn uitzonderingen.

De marginaliteit verlaten is heel moeilijk, anders zou marginaliteit niet meer bestaan.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 15 juni 2009 om 10:54.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 10:56   #145
Steben

Standaard

Citaat:
Als met competentiegericht wordt bedoeld: voorbereiden op de arbeidsmarkt, dan is het per definitie een slecht idee.

Laten we mensen uit bedrijven les geven in plaats van leerkrachten. We kunnen kinderen ook ineens opleidingen geven in bedrijven zodat ze van jongsaf leren werken.
Voor Beroeps en technisch onderwijs is dat nochtans wat mist vandaag.
BSO en TSO worden te ASO en ASO te competentiegericht.
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 15 juni 2009, 10:58   #146
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor Beroeps en technisch onderwijs is dat nochtans wat mist vandaag.
BSO en TSO worden te ASO en ASO te competentiegericht.
TSO is een mist. BSO bereidt domme, noeste arbeyders voor. Ze leren daar werkelijk niks.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 11:30   #147
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
TSO is een mist. BSO bereidt domme, noeste arbeyders voor. Ze leren daar werkelijk niks.
De pretentie BSO'ers domme arbeiders noemen en dan zo schrijven.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 15 juni 2009 om 11:32.
Kay_ is offline  
Oud 15 juni 2009, 11:32   #148
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Ook BSO gedaan zeker?
Voordat je begint met het egalitair gezwets: ze leren mensen zo goed als niks in BSO. Die mensen worden behandeld als domme werkkracht.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 11:33   #149
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De pretentie BSO'ers domme arbeiders noemen en dan zo schrijven.
Ah, hier is het egalitair gezwets al. Nuja, ontkracht mij en toon aan dat in BSO op een degelijk niveau les wordt gegeven.

Ze krijgen daar niet eens Frans, terwijl de arbeidsmarkt in dit land tweetalig is.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 11:34   #150
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voordat je begint met het egalitair gezwets: .
Ik denk en spreek voor mezelf, ik heb jou niet nodig om mij te vertellen wat ik ga zeggen of doen.
Kay_ is offline  
Oud 15 juni 2009, 11:35   #151
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ah, hier is het egalitair gezwets al. Nuja, ontkracht mij en toon aan dat in BSO op een degelijk niveau les wordt gegeven.

Ze krijgen daar niet eens Frans, terwijl de arbeidsmarkt in dit land tweetalig is.
Ik heb nooit gezegd dat er daar degelijk les gegeven wordt, dat maak jij er weer van.

Nogmaals: ik denk en spreek voor mezelf ik heb jou niet nodig om dat in mijn plaats te doen.
Kay_ is offline  
Oud 15 juni 2009, 11:43   #152
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit gezegd dat er daar degelijk les gegeven wordt, dat maak jij er weer van.

Nogmaals: ik denk en spreek voor mezelf ik heb jou niet nodig om dat in mijn plaats te doen.
Ik had het over het onderwijsniveau in BSO. Waarom jij met je opmerking kwam, is voor mij een mysterie.
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 11:59   #153
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik had het over het onderwijsniveau in BSO. Waarom jij met je opmerking kwam, is voor mij een mysterie.
Never mind, ik vond je uitleg nogal onduidelijk en dat je BSO-ers bestempelde als domme arbeiders.
Daarop reageerde ik, blijkbaar was dat niet je bedoeling.
Kay_ is offline  
Oud 15 juni 2009, 13:01   #154
ijsbeer
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Als er op BSO niveau alleen domme arbeiders worden "opgeleid" dan is Frans absoluut overbodig. De arbeidsmarkt is enkel in de grensstreken en voor hoger opgeleiden tweetalig, en dan nog... . Of denk je dat al die Polen vlot frans en nederlands kunnen?
ijsbeer is offline  
Oud 15 juni 2009, 13:37   #155
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Escritor Bekijk bericht
Competentiegericht onderwijs i.p.v. kennisgericht onderwijs.
Dat is het soort lulkoek dat grote delen van het onderwijs voor een groot stuk naar de knoppen heeft geholpen. Het eigenaardige is (nou ja, niet echt) dat dit meestal voorstellen zijn die vanuit linkerhoek komen. Dat komt misschien omdat ze een traditioneel bastion zijn van arbeiders die dachten dat onderwijs diende om een baan aan te leren, of om sociaal op de ladder omhoog te kunnen, en niet inzien dat hoger onderwijs, en dan vooral "nutteloos" en "abstract" onderwijs, de mens verrijkt.

Leren vijzen aandraaien met de juiste sleutel, eerder dan leren kritisch na te denken.

Competentie-gericht onderwijs is het einde van elke vorm van dieper onderwijs. "ja, hij kan zijn zeven soorten schroefsleutel opnoemen, en ja, hij heeft zijn 16 vijzen correct aangedraaid: hup, erdoor". Het is het toepassen van het didactische kader van het beroepsonderwijs op het universitair onderwijs. Of hoe leren piano spelen met boxhandschoenen aan.
Oud 15 juni 2009, 13:40   #156
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is het soort lulkoek dat grote delen van het onderwijs voor een groot stuk naar de knoppen heeft geholpen. Het eigenaardige is (nou ja, niet echt) dat dit meestal voorstellen zijn die vanuit linkerhoek komen. Dat komt misschien omdat ze een traditioneel bastion zijn van arbeiders die dachten dat onderwijs diende om een baan aan te leren, of om sociaal op de ladder omhoog te kunnen, en niet inzien dat hoger onderwijs, en dan vooral "nutteloos" en "abstract" onderwijs, de mens verrijkt.

Leren vijzen aandraaien met de juiste sleutel, eerder dan leren kritisch na te denken.

Competentie-gericht onderwijs is het einde van elke vorm van dieper onderwijs. "ja, hij kan zijn zeven soorten schroefsleutel opnoemen, en ja, hij heeft zijn 16 vijzen correct aangedraaid: hup, erdoor". Het is het toepassen van het didactische kader van het beroepsonderwijs op het universitair onderwijs. Of hoe leren piano spelen met boxhandschoenen aan.
2! (wat weer gelijk is aan 2, maar je snapt het wel )
Flanelcondoom is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:08   #157
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind wel dat als je je inschrijft in een maatschappij er bepaalde normen afgedwongen kunnen worden zoals geen last bezorgen.
Waar en wanneer heb jij je ingeschreven in onze maatschappij? Ik heb dat precies nooit moeten doen, kan men mij dan wel dwingen om bepaalde normen op te volgen?
Oud 15 juni 2009, 14:08   #158
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ijsbeer Bekijk bericht
Als er op BSO niveau alleen domme arbeiders worden "opgeleid" dan is Frans absoluut overbodig. De arbeidsmarkt is enkel in de grensstreken en voor hoger opgeleiden tweetalig, en dan nog... . Of denk je dat al die Polen vlot frans en nederlands kunnen?
Een geslaagde BSO'er kent nochtans alle Franse woorden die je moet kennen:

ne lengtoo
ne poetrel
de sjweng de kulas
de retoer en deepaar
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:08   #159
ijsbeer
Vreemdeling

Standaard

Een deel van het probleem zit hem ook in het watervalsysteem van ASO/TSO/BSO. Met als resultaat dat onderaan in het BSO alleen de domste en de gedemotiveerde leerlingen vindt. Nu je kan dan zeggen, er moet dieper onderwijs komen maar dankzij de soms hallucinante verhalen van een vriendin die algemene vakken doceert denk ik niet dat in deze huidige structuren deze leerlingen daar veel boodschap aan hebben.

Dan moet je op dat moment ook gewoon de afweging maken: waar heeft zo een leerling het meest aan? Dat hij weet hoe hij die schroeven kan aandraaien of dat je hem bestookt met "kritisch" onderwijs waar hij toch niks van wilt weten?

Nu sowieso zie ik in deze thread een misprijzen van de werkmensch aan het werk dat typisch is voor hogeropgeleiden. Het idee dat "schroeven aandraaien" maar een triviaal iets is dat iedere hoogopgeleide indien hij 5 minuten zich er op toe legt kan. Grappig.
ijsbeer is offline  
Oud 15 juni 2009, 14:09   #160
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Waar en wanneer heb jij je ingeschreven in onze maatschappij? Ik heb dat precies nooit moeten doen, kan men mij dan wel dwingen om bepaalde normen op te volgen?
correct uw ouders hebben dat gedaan.
leve de manmanman club
Steben is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be