Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2009, 15:06   #3481
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Natuurlijk neemt elke gemeente eigen maatregelen. Best mogelijk dat sommige mislukken of pas na enige jaren het gewenst effect hebben. De Terneuzense aanpak is nog maar kortgeleden ingezet. Je licht slechts 2 voorbeelden uit een reeks.

Ik denk dat het verplaatsen/gedogen van coffeeshops naar "eenzame" locaties ver van bebouwde kom een goede kans maakt om de winnende oplossing te worden.

Het probleem heet "overlast" en die overlast moet, waar gesignaleerd, worden weggewerkt. Voorrang voor de belangen van ingezeten burgers.
Natuurlijk voorrang voor de belangen van de ingezeten burgers.
Maar blijkbaar zijn er toch verschillende manieren om de overlast weg te werken. De ene is al doeltreffender dan de andere.

Ik licht niet 2 voorbeelden uit een reeks. Dit zijn de enige 2 voorbeelden die in het document staan.
Heb je het document gelezen?
http://www.drugsbeleid.nl/nederlands...top_221108.htm
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 15:07   #3482
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Willem, en wat vindt u van thuisteelt voor eigen gebruik?
Zou U daar overlast van merken?
Oud 17 juni 2009, 15:28   #3483
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Minder hypocrisie zou ook al mooi zijn. Het moet inderdaad niet in shops gestockeerd liggen, maar ik denk in feite hetzelfde over sigaretten.
Bij alcohol is het enigszins moeilijker, omdat dat inherent verbonden is aan onze eetcultuur (en de meeste drugs smaken nu eenmaal vies ).
Maar daar zouden ze wel eens kunnen de reclame voor massaprodukten zoals pilsbieren aan banden leggen. Wat de grote bierproducenten doen is tegenwoordig véél decadenter dan om het even welke tabaksfabrikant!!
Ach, ik denk dat de mensheid wel lichtjes aan het ontwaken is. Dat de schadelijke gevolgen van cannabis serieus overroepen zijn.
Ik merk toch een massa verandering op in de mentaliteit van veel mensen.

Wat bier doet, ik lig er niet meer wakker van. ik leef op 0 promille.
Geen druppel meer
Ik rook heel sporadisch cannabis. Ik kom van dagelijks gebruik, een tien jaar lang en blow nu soms een gehele week niet.

Moest hier achter de hoek een coffeeshop zijn met (DE betere) blueberry aan 12 euro de gram, blowde ik wss 180 euro de week op. Of een ultra haze met een bloeitijd van 15 weken waar een grower toch alleen maar gek van zou worden, dus moet kopen aan een 15 euro de gram....

Denk ook zo eens...
Ik wil hier gene slechte reclame maken voor cannabis, maar gestockeerd in winkels gaat de probleemgebruiker niet echt helpen.

Citaat:
Inderdaad: hun € begint te vallen dat ze beter de paddestoelen NIET hadden moeten verbieden!
Het is niet omdat een paar omhooggevallen opportunistische politici plots inspelen op de publieke angst voor drugs, dat ze het daarom bij het rechte eind hebben hé.
Ik zie er toch de logica van in.

Wel doet NL heel hypocriet over drugstoerisme, daar amsterdam en noem maar op mooie inkomsten jaarlijks hebben aan toeristen dat tot daar afzakken voor een weekendje soft drugs.
Ik zie ook niet in welke overlast hierbij gepaard gaat. Ik heb echt met veel nederlanders gesproken voor en na het verbod, dat drugstoerisme/overlast is enorm overroepen.

Wel zie ik de logica in om de paddenstoelen uit de rekken te halen.
De teelt mag verder gaan, de sporenprinten liggen nog in de smartshops, de sporenspuiten en growmateriaal is nog allemaal te krijgen.

Drugs is voor mij allemaal goed en wel, maar doet dat achter gesloten deuren. De maatschappij heeft daar geen baat aan, de overgrote meerderheid wenst ook liever in het onwetene te zitten.

Ik tripte ook al eens een nachtje buiten, om mijn harmonie met de natuur aan te scherpen. Maar denk dat het in een grootstad zoals Amsterdam wel een geheel andere tripsetting is dan hier tussen de natuur.

Just my thoughts.
Van mij moeten ze niets verkopen, maar geef mensen wel de mogelijkheid hun marchandise zelf op te kweken zodat niemand er last van heeft. En ik denk dat niemand op dat vlak te klagen heeft over geheel Europa.
Oud 17 juni 2009, 16:47   #3484
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Natuurlijk voorrang voor de belangen van de ingezeten burgers.
Maar blijkbaar zijn er toch verschillende manieren om de overlast weg te werken. De ene is al doeltreffender dan de andere.

Ik licht niet 2 voorbeelden uit een reeks. Dit zijn de enige 2 voorbeelden die in het document staan.
Heb je het document gelezen?
http://www.drugsbeleid.nl/nederlands...top_221108.htm
Ja, ook dat documentje (van drugspromotors) heb ik al eens doorgelezen.

Uit 1 van de andere ca. 40 getroffen links, een bemoeilijkingsvoorbeeld: Maastricht mag niet het Venlose model toepassen en moet dus iets anders verzinnen. Dit zal meer tijd en voortdurende ergernis vergen, met grote kans op een eind-oplossing die jou niet zal aanstaan.

http://www.gva.be/Archief/guid/maast...9-4e93b4f003a4
Oud 17 juni 2009, 17:00   #3485
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Willem, en wat vindt u van thuisteelt voor eigen gebruik?
Zou U daar overlast van merken?
Als je het zo bedoelt als je zin in gewone burgerlijke opvatting schijnt te willen betekenen dan denk ik niet dat ik of wie dan ook daar ooit iets van zou merken.
Oud 17 juni 2009, 17:03   #3486
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ook dat documentje (van drugspromotors) heb ik al eens doorgelezen.

Uit 1 van de andere ca. 40 getroffen links, een bemoeilijkingsvoorbeeld: Maastricht mag niet het Venlose model toepassen en moet dus iets anders verzinnen. Dit zal meer tijd en voortdurende ergernis vergen, met grote kans op een eind-oplossing die jou niet zal aanstaan.

http://www.gva.be/Archief/guid/maast...9-4e93b4f003a4
Waarom zouden dit drugspromotoren zijn?

"De Stichting Drugsbeleid bestaat uit een groep vrijwilligers met verschillende maatschappelijke en politieke achtergrond, en met wortels in vrijwel alle aspecten van het drugsbeleid.
De Stichting is ervan overtuigd dat het huidige drugsbeleid niet werkt en dat een beter beleid niet alleen denkbaar, maar ook werkelijk mogelijk is.
De actuele problemen rond de verboden drugs (overlast in arme buurten en grensgemeentes, georganiseerde drugsgerelateerde criminaliteit, doden op houseparties, bolletjesslikkers, etc.) worden in de eerste plaats veroorzaakt door het verbod op die drugs, en in veel mindere mate door het drugsgebruik zelf.
De Stichting Drugsbeleid kijkt een stap verder: hoe kan het huidige drugsbeleid worden omgezet in een beleid dat wel goed omgaat met essentiële zaken als volksgezondheid, veiligheid, rechtsstaat en individuele autonomie?
Zolang er drugs bestaan, zullen mensen ze gebruiken, of het nou gaat over koffie of heroïne, of ze nou gereguleerd of in handen van illegale dealers zijn.
Verbieden is geen oplossing. Reguleren is nodig als we ons echt zorgen maken over de gevolgen van druggebruik in onze maatschappij."
http://www.drugsbeleid.nl/nederlands/
http://www.drugsbeleid.nl/nederlands/destichting.htm

Over Maastricht is het laatste woord nog niet uitgesproken.
Citaat:
Raar toch wat al die buitenlanders menen van het kleine Nederlandje te mogen eisen.
Oud 17 juni 2009, 17:27   #3487
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Extra parkeerplaatsen en vuilnisbakken, zoals men pleegt te doen in andere toeristensteden, lost de overlast ook op.
Het gaat hier niet om strandtoeristen he.

Citaat:
Maar de vraag was :
Denk je serieus dat een illegaal circuit niet voor meer overlast zorgt?
Denk je dat een illegaal circuit beter/voordeliger/minder schadelijk is?
Voor Roosendaal en Bergen op Zoom? Waarom zouden zijn nog drugstoerisme aantrekken zodra er geen coffeeshops meer zijn? Waarom zou men daar ineens op grote schaal illegaal drugs beginnen te verhandelen en honderden junkies per dag aantrekken als het er even illegaal is als in Spanje of Frankrijk.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 17:29   #3488
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het over fiscale fraude gaat, geldt de wet niet?
http://forum.politics.be/showthread....73#post4165973
Als het om fiscale wetgeving gaat dan fluctueert het enorm van jaar tot jaar wat mag en niet mag, itt de wetgeving rond drugs.

Mijn punt in die thread was trouwens dat fiscale fraude één van de minst urgente fraudevormen is die bestreden moet worden.
Oud 17 juni 2009, 17:33   #3489
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Als ik mij niet vergis zijn de shops nog altijd open. De meerderheid was tegen de overlast niet tegen het gedoogbeleid.

Ik heb toch niet gezegd dat er nog steeds drugstoeristen naar de grensstreek zullen gaan als de shops dicht zijn? Waar heb je dat nu vandaan?

Ik had het over een andere maar ergere soort van overlast.

Neem nu bv Roosendaal. Als je daar rondloopt merk je dat er een aantal mensen, meestal van buitenlandse origine, trachten drugs te verkopen aan voorbijgangers: de zogenaamde runners.
Dit zijn echte criminelen die ook harddrugs dealen en nog andere louche zaken uitsteken.
Aangezien die runners nu enkel kunnen leven van hier en daar een domme toerist zijn ze klein in aantal en machteloos.
Als de shops dichtgaan kunnen de cannabisgebruikers enkel nog bij deze mensen terecht.
De runners zullen een grotere afzetmarkt krijgen, ze zullen stijgen in aantal en hun omzet zal stijgen zodat ze meer macht verkrijgen.
En waarom lopen die drugsdealers daar rond denk je? Omdat ze een (internationaal) publiek hebben dat wordt aangetrokken door de coffeeshops. Waarom zouden er nog buitenlandse toeristen op die drugsdealers afkomen in Nederland op die types als ze niet eens meer een reden hebben om naar Nederland te keren?

Citaat:
Doe de shops dicht en je hebt een epidemie van gangsters. En reken er maar op dat die kerels voor overlast zullen zorgen. Reken er maar op dat die overlast een stuk erger zal zijn als geen parkeerplaats vinden omdat de straat volstaat met auto's van toeristen.
Dat valt best mee hoor. Hier in België, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië, ... zijn er geen coffeeshops en we hebben nergens een epidemie van drugsgangsters. Ik zie dat in Nederland ook niet plots op gang komen als de coffeeshops moeten sluiten.
Oud 17 juni 2009, 17:35   #3490
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Zeg Savatage, waarom antwoordt je niet op mijn laatste bericht?
Ik sta niet 24/24 beschikbaar om op elk bericht te replyen. Mijn job consumeert tegenwoordig haast al mijn (vrije) tijd.
Oud 17 juni 2009, 17:36   #3491
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Toevallig accepteren de juiste mensen het, en die mensen hebben vriendjes met knuppels.
Dat gaat voorlopig niet veranderen hoor.
Oud 17 juni 2009, 17:50   #3492
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het gaat hier niet om strandtoeristen he.
Wat is het verschil tussen een strandtoerist die zich parkeert in overtreding en een drugstoerist die zich parkeert in overtreding?

Citaat:
Voor Roosendaal en Bergen op Zoom? Waarom zouden zijn nog drugstoerisme aantrekken zodra er geen coffeeshops meer zijn? Waarom zou men daar ineens op grote schaal illegaal drugs beginnen te verhandelen en honderden junkies per dag aantrekken als het er even illegaal is als in Spanje of Frankrijk.
Uit de link van Willem1940NLD
1. Grenssteden
- Succes: model Venlo: verplaatsing van 2 coffeeshops naar Duitse grens. Deze ontvangen zonder veel problemen 1,2 miljoen bezoekers per jaar die nu niet meer naar de binnenstad komen. Drugsrunners en staatdealers zijn zo goed als verdwenen uit het straatbeeld.
- Mislukt: sluiting van coffeeshops in Terneuzen; gevolg: toename overlast en illegale verkoop in de binnenstad en in de Belgische grensgemeente Zelzate.

Oud 17 juni 2009, 17:52   #3493
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het om fiscale wetgeving gaat dan fluctueert het enorm van jaar tot jaar wat mag en niet mag, itt de wetgeving rond drugs.

Mijn punt in die thread was trouwens dat fiscale fraude één van de minst urgente fraudevormen is die bestreden moet worden.
Moet de fiscale wetgeving wel of niet gevolgd worden?

Dit was jou punt
"De bedrijven die fiscale fraude plegen nemen enkel geld terug dat de overheid al van hun heeft afgepakt. Het is niets meer dan hun eigen geld dat ze terug proberen te nemen. Bovendien leveren die bedrijven de staatskas honderden miljarden euro's op aan belastingen, zelfs terwijl ze frauderen."
Oud 17 juni 2009, 17:59   #3494
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil tussen een strandtoerist die zich parkeert in overtreding en een drugstoerist die zich parkeert in overtreding?
1) Mss alleen al het feit dat strandtoeristen nog nergens in België of Nederland voor zoveel last hebben gezorgd dat heel de lokale bevolking de toegang tot het strand wilt afschaffen of daar maatregelen toeneemt?

Als je nog niet het verschil ziet tussen een strandtoerist die wat op het strand komt zitten of drugsverslaafde junkie die naar een randgemeente afreist om drugs te kopen, dan ben je van slechte wil.

Citaat:
Uit de link van Willem1940NLD
1. Grenssteden
- Succes: model Venlo: verplaatsing van 2 coffeeshops naar Duitse grens. Deze ontvangen zonder veel problemen 1,2 miljoen bezoekers per jaar die nu niet meer naar de binnenstad komen. Drugsrunners en staatdealers zijn zo goed als verdwenen uit het straatbeeld.
- Mislukt: sluiting van coffeeshops in Terneuzen; gevolg: toename overlast en illegale verkoop in de binnenstad en in de Belgische grensgemeente Zelzate.

Denk je nu serieus dat er een illegaal circuit gaat komen in Roosendaal en Bergen op Zoom dat op internationaal vlak drugsdealers gaat aaantrekken, éénmaal als de coffeeshops moeten verdwijnen?
Oud 17 juni 2009, 18:01   #3495
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet de fiscale wetgeving wel of niet gevolgd worden?

Dit was jou punt
"De bedrijven die fiscale fraude plegen nemen enkel geld terug dat de overheid al van hun heeft afgepakt. Het is niets meer dan hun eigen geld dat ze terug proberen te nemen. Bovendien leveren die bedrijven de staatskas honderden miljarden euro's op aan belastingen, zelfs terwijl ze frauderen."
Wat mij betreft geven ze een waarschuwing of een kleine boete aan die bedrijven die dat doen. Een fiscale wetgeving zoals de onze in België verstikt de mogelijkheden al van de meeste bedrijven, dus ze mogen gerust een oogje dichtknijpen voor wat fiscale fraude. Zo één multinational betaalt trouwens meer belastingen aan de staat dan al die coffeeshops in Nederland dat tezamen doen.
Oud 17 juni 2009, 18:13   #3496
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
1) Mss alleen al het feit dat strandtoeristen nog nergens in België of Nederland voor zoveel last hebben gezorgd dat heel de lokale bevolking de toegang tot het strand wilt afschaffen of daar maatregelen toeneemt?
Spreek eens met iemand die in een kustgemeente woont.

Citaat:
Als je nog niet het verschil ziet tussen een strandtoerist die wat op het strand komt zitten of drugsverslaafde junkie die naar een randgemeente afreist om drugs te kopen, dan ben je van slechte wil.
We hadden het niet over een drugsverslaafde junkie, die gaan niet naar coffeeshops.
We hadden het over een strandtoerist en een cannabistoerist.

Citaat:
Denk je nu serieus dat er een illegaal circuit gaat komen in Roosendaal en Bergen op Zoom dat op internationaal vlak drugsdealers gaat aaantrekken, éénmaal als de coffeeshops moeten verdwijnen?
Zie Terneuzen.
Mislukt: sluiting van coffeeshops in Terneuzen; gevolg: toename overlast en illegale verkoop in de binnenstad en in de Belgische grensgemeente Zelzate.

Als je nog eens tijd hebt naast je job, krijg ik dan hierop een antwoord?
http://forum.politics.be/showthread....42#post4176842
Oud 17 juni 2009, 18:28   #3497
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft geven ze een waarschuwing of een kleine boete aan die bedrijven die dat doen.
Nu erken je toch dat fiscale fraude illegaal is en bestraft moet worden.
Dat is al een heel andere instelling dan "De bedrijven die fiscale fraude plegen nemen enkel geld terug dat de overheid al van hun heeft afgepakt."
Citaat:
Een fiscale wetgeving zoals de onze in België verstikt de mogelijkheden al van de meeste bedrijven, dus ze mogen gerust een oogje dichtknijpen voor wat fiscale fraude.
Of toch niet?
Citaat:
Zo één multinational betaalt trouwens meer belastingen aan de staat dan al die coffeeshops in Nederland dat tezamen doen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=124078
Oud 17 juni 2009, 18:59   #3498
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom lopen die drugsdealers daar rond denk je? Omdat ze een (internationaal) publiek hebben dat wordt aangetrokken door de coffeeshops. Waarom zouden er nog buitenlandse toeristen op die drugsdealers afkomen in Nederland op die types als ze niet eens meer een reden hebben om naar Nederland te keren?
Als je nog eens aandachtig mijn bericht leest zul je zien dat ik het heb over wat er zal gebeuren als alle coffeeshops gesloten worden zoals jij dat graag zou zien. Ik heb het niet over drugstoeristen maar over de lokale bevolking.

Citaat:
Dat valt best mee hoor. Hier in België, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië, ... zijn er geen coffeeshops en we hebben nergens een epidemie van drugsgangsters.

Er zijn geen Amerikanen in Bagdad!

Citaat:
Ik zie dat in Nederland ook niet plots op gang komen als de coffeeshops moeten sluiten.
Ik heb je al eens gevraagd of je echt zo naïef bent om te denken dat die cannabisgebruikers plotseling gaan stoppen met blowen als de shops sluiten.
Blijkbaar ben je dat ook echt.
Oud 18 juni 2009, 02:28   #3499
willem1940NLD

Standaard

Ik heb uit nieuwsgierigheid flink lang op Net gezocht naar enige aanwijzing dat Terneuzen geen coffeeshop meer zou hebben; niet gevonden, weet iemand dit precies?
Oud 18 juni 2009, 09:55   #3500
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet 100% zeker maar volgens mij is de Miami nog altijd open.

Laatst gewijzigd door IronChef : 18 juni 2009 om 10:03.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be