Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2009, 09:30   #401
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

De kranten moeten stoppen met te liegen, er komt geen hooddoekverbod maar een algemeen verbod op politieke en religieuse symbolen. Maar ehy, een hoofddoekverbod is meer sensationeel en klinkt lekker racistisch he?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 09:45   #402
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik vind niemand minderwaardig, ook geen meisje met hoofddoek maar de kans bestaat dat het meisje met hoofddoek mij en alle anderen die geen hoofddoek dragen wel minderwaardig vindt.
Hoofddoeken worden namelijk gedragen om jezelf te onderscheiden als gelovige tussen ongelovigen.
Degene die het dus absoluut noodzakelijk vind om onderscheid te maken zijn deze mensen die vinden dat les volgen zonder hoofddoek onmogelijk is en een aanval op hun vrijheid van religie.
nu projecteer je nu je gevoelens op die meisjes. iemand die bijvoorbeeld een kruisje draagt gaat zich toch ook niet "superieur" voelen aan al die dat geen kathoiliek zijn?

Citaat:
Ik denk dat u niet begrijpt wat vrijheid van religie betekent, of wilt u beweren dat u niet vrij bent de vijf pijlers van islam te beleven?
Vrijheid van religie betekent in ieder geval niet dan imam Nourdine gaat vertellen of bepalen wat op scholen in Vlaanderen wel of niet mag, om de doodsimpele reden dat religie hier niet de samenleving bepaald en wie dit spijtig vind kan nog altijd ergens gaan wonen waar religie wel de samenleving bepaald.
ik weet niet waarom je die imam er hier altijd bijsleurt. die heeft niets te maken met onderwijs. vrt heeft gewoon die man gekozen omdat die man natuurlijk nieuwswaarde heeft. een imam die zich daar geen zorgen overmaakt (overgrote deel) haalt men natuurlijk niet op het nieuws, daar is er niets sensationeel aan.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 25 juni 2009 om 09:46.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 10:00   #403
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie Bekijk bericht
Almeci vergeet één ding : imam Nordin Taouil op te roepen tot verantwoordelijkheid. Zolang salafisten van zijn soort als volksmenner de kledijcode bepaalt van de moslimas, zullen de jongeren (en hun ouders) die dwang uitoefenen om de hoofddoek te dragen hun visie niet bijstellen. Als voorganger geniet hij immers alle respect van de moslimgemeenschap en wordt hij beschouwd als diegene die het bij het rechte eind heeft. Vandaar dat ik vind dat de Minister van Inburgering deze kerel eens dringend op het matje moet roepen.
Taouil speelt hier inderdaad een foute, opruiende rol. Onverantwoord voor iemand in zijn functie. Valt me tegen van hem. En ik ben het ermee eens dat de politici hem op het matje moeten roepen: oproepen om kinderen niet naar school te sturen is een misdaad.
Oud 25 juni 2009, 10:00   #404
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
nu projecteer je nu je gevoelens op die meisjes. iemand die bijvoorbeeld een kruisje draagt gaat zich toch ook niet "superieur" voelen aan al die dat geen kathoiliek zijn?
Zichtbare kruisjes zijn vanaf 1 september ook verboden in het KA Antwerpen, net als andere politieke en religieuze symbolen.

Citaat:
ik weet niet waarom je die imam er hier altijd bijsleurt. die heeft niets te maken met onderwijs. vrt heeft gewoon die man gekozen omdat die man natuurlijk nieuwswaarde heeft. een imam die zich daar geen zorgen overmaakt (overgrote deel) haalt men natuurlijk niet op het nieuws, daar is er niets sensationeel aan.
Jij vindt dat een imam die moslims oproept hun kinderen niet langer naar school te sturen vanaf september (lees DS vandaag) geen deel uitmaakt van het debat? Ik vind dat - zeker in het licht van de leerachterstand waarvan vele allochtonen hinder ondervinden in het onderwijs en op de arbeidsmarkt - misdadig.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 10:06   #405
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Interessante opinie van Meyrem Almaci in DS van vandaag:

Lees verder op http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=KQ2BNT8S
Nagel op de kop:

"Het gedrag van die jongens, wordt immers niet aangepakt. Als ook de moslimgemeenschappen zich openlijk tegen dit soort gedrag verzetten, kunnen deze jongens niet langer claimen dit te doen uit zogezegde religieuze overwegingen. Het zou dus nuttiger zijn als scholen, gemeenschappen en de maatschappij, deze jongens aanspreken op hun gedrag in plaats van enkel in te grijpen bij de groep 'slachtoffers' en daarmee alle meisjes te treffen, ook zij die hun hoofddoek dragen uit vrije keuze."
Oud 25 juni 2009, 10:10   #406
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Nagel op de kop:

"Het gedrag van die jongens, wordt immers niet aangepakt. Als ook de moslimgemeenschappen zich openlijk tegen dit soort gedrag verzetten, kunnen deze jongens niet langer claimen dit te doen uit zogezegde religieuze overwegingen. Het zou dus nuttiger zijn als scholen, gemeenschappen en de maatschappij, deze jongens aanspreken op hun gedrag in plaats van enkel in te grijpen bij de groep 'slachtoffers' en daarmee alle meisjes te treffen, ook zij die hun hoofddoek dragen uit vrije keuze."
Het is juist dat die jongens daarop moeten aangesproken worden. Maar Almaci's column is toch vooral een poging om het probleem van de hoofddoek uit de weg te gaan. Want dat probleem stelt zich wel degelijk, ook onafhankelijk van het storende gedrag van sommige jongens.
Het is overigens verkeerd te stellen dat druk om een hoofddoek te dragen enkel komt van jongens. Meisjes kunnen even fundamentalistisch en onverdraagzaam zijn als jongens.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 10:10   #407
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Te belachelijk voor woorden, ik moest m'n pet ook afzetten ook al had ik een sterke band met de white sox
Oud 25 juni 2009, 10:18   #408
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessante opinie van Meyrem Almaci in DS van vandaag:

Lees verder op http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=KQ2BNT8S
Ik ben het niet met haar eens.Ik wil best geloven dat zij zelf vrijwillig voor de hoofddoek koos maar je religieuze identiteit hoort niet van een kledingstuk af te hangen.
Je religieuze identiteit zit in je hart, en op school of op een werkvloer hoeft niemand met de uiterlijke kenmerken van jou religieuze identiteit geconfronteerd te worden.
Die discussie moet intern gevoerd worden onder moslims maar dat ligt zeer gevoelig en dat mocht ik al ondervinden.
Toch is dit wat moet gebeuren, de koran legt nergens aan vrouwen de hoofddoek op, dat is ook onder Turken puur cultureel bepaald dus in wezen gaat het niet eens over religie!
Er zijn trouwens juist onder Turken ook veel vrouwen en meisjes zonder hoofddoek.
Scholen leren jongeren al genoeg. Nu is het de beurt aan moslims zelf, niet wij moeten hen leren omgaan met "groepsdruk", dat doen klassen al genoeg, de moslimgemeenschappen zelf moeten hun verantwoordelijkheid nemen en met broeders die de hoofddoek verplichten de discussie aangaan!Volgens mij speelt trouwens ook de nood aan stemmen mee, als ze dit standpunt niet verdedigt verliest ze ontzettend veel stemmen!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:01   #409
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Of Dimensie een moslima is, weet ik niet. Ik stel evenwel vast dat je haar/hem (?) niet van antwoord kunt dienen.
Antwoord op wat? Stelt hij een vraag? Hij is bezig te wezen wat hij is: en frustré.

Citaat:
Jij hebt het onlangs gepresteerd te beweren dat je als moslim bent geboren (sic). Iets wat ik (onder andere) heb weerlegd en waar jij verder niet bent op ingegaan.
Jij hebt dat niet weerlegd. Je hebt dat ontkend. Ik ga geen spelletjes met jou spelen. Ik ben als moslim geboren. Ga nu maar op je kop staan om het opnieuw te ontkennen.

Citaat:
Het feit alleen al dat je er een dergelijke gedachtengang op nahoudt is louter en alleen het gevolg van een religieuze indoctrinatie. Idem dito wat betreft het dragen van een hoofddoek. Dit laatste gaat in de meeste gevallen ook nog eens gepaard met maatschappelijke druk van medegelovigen.
Echt, zuster in het geloof? Je weet er echt alles van.

Citaat:
Je sneer : "als moslimvrouw bla bla bla" is allesbehalve bevredigend.
Wat een geluk dan, dat ik niet hier ben om je te bevredigen.
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:02   #410
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Maar Almaci's column is toch vooral een poging om het probleem van de hoofddoek uit de weg te gaan. Want dat probleem stelt zich wel degelijk, ook onafhankelijk van het storende gedrag van sommige jongens.
Wat bedoel je hier concreet mee?
Oud 25 juni 2009, 11:04   #411
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Misschien moet er dan een wet komen die stelt dat in het openbare leven de westerse waarden de voorrang krijgen? Zoals de Amerikanen en de Fransen na eeuwen zorgeloosheid in hun grondwet hebben laten zetten dat resp. Engels en Frans de officiële talen van hun land zijn?
Je profileert je niet echt als iemand die de lijn wil oversteken naar het midden. Jammer dat je in dit forum je draad niet kan verwijderen.

Alleszins, zulke wetten die de westerse waarden in het openbare leven willen laten primeren klinken me erg VB in de oren. Coming out of the closet?
Oud 25 juni 2009, 11:07   #412
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Anoniempje wat is je reactie op dit artikel?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...kendebat.dhtml

Op zich lijkt mij zijn conclusie zeer terecht te zijn.
Oud 25 juni 2009, 11:08   #413
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik vind niemand minderwaardig, ook geen meisje met hoofddoek maar de kans bestaat dat het meisje met hoofddoek mij en alle anderen die geen hoofddoek dragen wel minderwaardig vindt.
Hoofddoeken worden namelijk gedragen om jezelf te onderscheiden als gelovige tussen ongelovigen.
Dat is iets wat jij denkt, dat ze jou als minderwaardig zien. Onderscheiden betekent niet op een ladder van superieuriteit zetten.
Ik begrijp nu wel beter waarom de hoofddoek voor zovelen een bedreiging vormt.
Oud 25 juni 2009, 11:10   #414
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Je profileert je niet echt als iemand die de lijn wil oversteken naar het midden. Jammer dat je in dit forum je draad niet kan verwijderen.
Ik heb allerminst de nood om die draad te verwijderen. Wel integendeel: hij is meer dan ooit nodig, na al die hoofddoek-heisa. Voor jou staat misschien alles vast tot in de eeuwigheid, voor mij niet. Ik ben zoekende, en ik wil gerust mijn hoofddoek-standpunt verdedigen tegenover een groep moslims.

De polarisatie rond het KA Antwerpen dient precies degenen die iedereen vanuit het midden naar de (domme) marges willen krijgen. Dit is erg.

Citaat:
Alleszins, zulke wetten die de westerse waarden in het openbare leven willen laten primeren klinken me erg VB in de oren. Coming out of the closet?
Het ziet er naar uit dat jij iedereen die niet 100 pct overstag gaat voor de fundamentalistische eisen, catalogeert bij de VB-ers.

Mijn evolutie is net omgekeerd, en je suggestie is (dit is de tweede maal) laag.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 25 juni 2009 om 11:13.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:11   #415
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Wat bedoel je hier concreet mee?
Ongeacht of een moslim-meisje zich gedwongen voelt om een hoofddoek te dragen of dit uit vrije wil doet, blijft de vraag of het dragen van die hoofddoek een probleem stelt voor de goede orde op school, het volledig afwerken van het leerprogramma, enz.
Het is niet omdat een leerling een bepaald geloof aanhangt dat de school moet accepteren dat de leerling dit geloof op demonstratieve wijze etaleert of bepaalde voorschriften volgt die strijdig zijn met het karakter van de school. Sikh mannen worden geacht een dolk te dragen. Toch denk ik dat iedereen het ermee eens zal zijn dat het dragen van een dolk op school verboden moet zijn.
Wat specifiek de hoofddoek betreft: hoe gaat men turnen en zwemmen met een hoofddoek? Het is duidelijk dat dit niet kan en in de praktijk is het zo dat het dragen van een hoofddoek zeer vaak ook gepaard gaat met het niet volgen van lessen (gemengd) zwemmen.
Het is een complex en moeilijk probleem, maar ik vind het verbieden van de hoofddoek op school zeer begrijpelijk en eigenlijk beter. Aan universiteiten en hogescholen zie ik dat anders, al hebben ook daar bepaalde reglementen (bv. in laboratoria) voorrang op hoofddoeken.
Dit heeft uiteraard niets te maken met verbieden van de hoofddoek in de privé-sfeer.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:12   #416
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Anoniempje wat is je reactie op dit artikel?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...kendebat.dhtml

Op zich lijkt mij zijn conclusie zeer terecht te zijn.
Citaat:
"Godsdienstvrijheid is een zeer belangrijk principe, maar dit betekent niet dat een bepaalde godsdienst alle uiterlijke kenmerken van die godsdienstbeleving mag opleggen aan onze gemeenschap.
Opleggen aan jullie gemeenschap? What the hell?
Oud 25 juni 2009, 11:14   #417
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb allerminst de nood om die draad te verwijderen. Wel integendeel: hij is meer dan ooit nodig, na al die hoofddoek-heisa. Voor jou staat misschien alles vast tot in de eeuwigheid, voor mij niet. Ik ben zoekende, en ik wil gerust mijn hoofddoek-standpunt verdedigen tegenover een groep moslims.

De polarisatie rond het KA Antwerpen dient precies degenen die iedereen vanuit het midden naar de (domme) marges willen krijgen. Dit is erg.
Er zijn twee extremen: zij die dwingen om een hoofddoek te dragen, en zij die het verbieden. Jij hoort bij het tweede kamp, en dat hoort niet in het midden. Je profileert je als een extremist.

Citaat:
Mijn evolutie is net omgekeerd, en je suggestie is (dit is de tweede maal) laag.
Hah! Omgekeerd van het midden naar opnieuw de rechterkant.
Oud 25 juni 2009, 11:16   #418
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Het ziet er naar uit dat jij iedereen die niet 100 pct overstag gaat voor de fundamentalistische eisen, catalogeert bij de VB-ers.

Fundamentalistische eisen? Het feit dat je dit woord in de mond neemt, omdat vrouwen vrijheid wensen, toont jouw ware positie aan.
Jammer dat jij je mening wilt versterken door gebruik van populistische termen.
Oud 25 juni 2009, 11:20   #419
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Fundamentalistische eisen? Het feit dat je dit woord in de mond neemt, omdat vrouwen vrijheid wensen, toont jouw ware positie aan.
Jammer dat jij je mening wilt versterken door gebruik van populistische termen.
Citaat:
Er zijn twee extremen: zij die dwingen om een hoofddoek te dragen, en zij die het verbieden. Jij hoort bij het tweede kamp, en dat hoort niet in het midden. Je profileert je als een extremist.

Hah! Omgekeerd van het midden naar opnieuw de rechterkant.
Tja, twee replies vol etiketten.

Een mens kan zich niet verdedigen tegen etiketten.

Ik zal dat niet doen, maar accepteren dat jij voorlopig niet verder komt. Ik wacht geduldig tot je die veiligheid niet meer nodig hebt.
Oud 25 juni 2009, 11:20   #420
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Anoniempje wat is je reactie op het artikel algemeen? Ben je het oneens dat door hun kinderen terug te trekken ze de kansen van hun kinderen kwetsen? Vind je de attitude van de imam perfect normaal (dewelke zelf de uitspraak deed dat een goede moslima een hoofddoek moet dragen)? Waarom is het verbieden van alle religieuze en politieke symbolen zo'n ramp (dus niet enkel de hoofddoek!) als de school voelt dat er door deze symbolen conflicten, druk en uitsluiting onstaan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be