Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2009, 15:41   #661
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wacht nog steeds op de "andere methodes" die hier een oplossing bieden!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 16:09   #662
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Doe je dit met opzet of begrijp je het echt niet?

De levenbeschouwingen zijn vakken die het GO aanbiedt en moet aanbieden. Trouwens ook in het katholiek onderwijs kan je islamitische godsdienst volgen.

Het gaat niet over die wel afgebakende vakken die je zelf kiest.

Het gaat over een godsdienstvrije omgeving: geen religieuze tekens, geen gepreek, geen religieuze moraal die je niet kan ontwijken.
Sedert wanneer kan je in het Katholiek onderwijs Islamitische godsdienst volgen?

Uit het pedagogisch project.
"Neutraliteit naar actief pluralisme

Het GO! is gehouden tot neutraliteit. Dat houdt in: de eerbiediging van de filosofische, ideologische en godsdienstige opvattingen van de leerlingen en hun ouders. ‘Neutraal’ wordt door de grondwetgever niet opgevat als ‘waardevrij’ of ‘vrijblijvend’. Het GO! is niet gebonden aan een levensbeschouwelijke ‘richting’. Het is evenmin verbonden met een ideologische groep.

Mensen van alle overtuigingen zijn welkom in het GO! en hun eigenheid wordt er gerespecteerd.

Het GO! beschouwt het actief omgaan met deze diversiteit als een meerwaarde en als een pijler van zijn onderwijs. Via dit actief pluralisme beklemtoont het GO! dat de mensheid, ondanks alle verschillen, verbonden is door gemeenschappelijke waarden en doelen."
http://www.g-o.be/sites/portaal_nieu...s/default.aspx
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 16:23   #663
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat is al jaar en dag zo en het is de dag van vandaag nog net hetzelde. Als jij te lui bent om het schoolregelement te lezen en het zo maar ondertekent dan moet je de gevolgen daar ook maar van dragen.
Misschien in jouw tijd zo geweest. Tegenwoordig worden de leerlingen door een korte nota op de hoogte gebracht van een wijziging in het schoolreglement.

Citaat:
Het schoolregelement is van toepassing op het komende schooljaar. Een schoolregelement wijzigt trouwens elk jaar opnieuw.
Gelukkig verwachten de schooldirecties van de meeste scholen niet dat leerlingen elk jaar in de vakantie het schoolreglement nalezen van hun huidge school. We hebben het niet over nieuwe leerlingen.
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 16:23   #664
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En daarom moet ze elke prul naar buiten toe communiceren? Get real. Een schoolregelement wordt door een school geschreven en de leerlingen dienen ermee akkoord te zijn, anders moeten ze maar een andere school zoeken. Zo is het altijd al geweest hier in België en elders.

Ze kunnen het schoolregelement op hun gemak nalezen zodra ze zich willen inschrijven voor een school. Indien ze er niet mee akkoord zijn moeten ze het niet ondertekenen.

Ik denk niet dat de school in kwestie daar zelf van op de hoogte was.

Ik heb de indruk dat jij één van de weinigen hier bent die het raar vindt dat de school er niet eerst met haar leerlingen over heeft gecommuniceerd.
Over het schoolreglement.
"De inrichtende macht (het schoolbestuur) moet voor elk van haar scholen een schoolreglement opstellen. Dat houdt rekening met de internationaalrechtelijke en grondwettelijke beginselen over de rechten van de mens en vooral van het kind.

In het gesubsidieerd onderwijs moet de inrichtende macht overleg plegen met de schoolraad wanneer ze het schoolreglement opstelt of wijzigt. Als dat overleg niet tot een akkoord leidt, dan neemt de inrichtende macht de eindbeslissing. In het Gemeenschapsonderwijs heeft de schoolraad de bevoegdheid om met de directeur overleg te plegen over het schoolreglement. De schoolraad is trouwens verplicht om personeel, leerlingen en ouders te informeren over de manier waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent."
http://www.ond.vlaanderen.be/schoold...lreglement.htm

Laatst gewijzigd door artisjok : 26 juni 2009 om 16:29.
Oud 26 juni 2009, 16:33   #665
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

De eigenheid van de scholen is voorzien in de grondwet.

Concurrentie tussen scholen is dus legitiem. Dat een directie zich niet geroepen voelt om ieder die elders niet welkom is op te vangen, vind ik niet zo abnormaal.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 16:38   #666
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Over het schoolreglement.
"De inrichtende macht (het schoolbestuur) moet voor elk van haar scholen een schoolreglement opstellen. Dat houdt rekening met de internationaalrechtelijke en grondwettelijke beginselen over de rechten van de mens en vooral van het kind.

In het gesubsidieerd onderwijs moet de inrichtende macht overleg plegen met de schoolraad wanneer ze het schoolreglement opstelt of wijzigt. Als dat overleg niet tot een akkoord leidt, dan neemt de inrichtende macht de eindbeslissing. In het Gemeenschapsonderwijs heeft de schoolraad de bevoegdheid om met de directeur overleg te plegen over het schoolreglement. De schoolraad is trouwens verplicht om personeel, leerlingen en ouders te informeren over de manier waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent."
http://www.ond.vlaanderen.be/schoold...lreglement.htm
De schoolraad heeft wel niks te maken met het oudercomité (dat bestaat uit ouders van de leerlingen die op dat ogenblik school volgen). Het oudercomité moet wèl verslag uitbrengen van hun vergaderingen aan de schoolraad als is me niet vergist.
Maar SCHOOLRAAD heeft m.i. niks te maken met ouders van de leerlingen van die bepaalde school.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 16:39   #667
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sedert wanneer kan je in het Katholiek onderwijs Islamitische godsdienst volgen?
Sedert ze in bepaalde scholen (in Limburg meen ik) ontdekten dat de islamitische kinderen naar Nederlandse scholen gingen omdat er daar wel islamitische lessen gevolgd konden worden.

Het is voor zover ik weet helemaal niet standaard voor �*lle katholieke scholen, maar misschien wel voor scholen in gebieden die overmatig "verrijkt" zijn zullen we maar zeggen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 26 juni 2009, 16:48   #668
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De schoolraad heeft wel niks te maken met het oudercomité (dat bestaat uit ouders van de leerlingen die op dat ogenblik school volgen). Het oudercomité moet wèl verslag uitbrengen van hun vergaderingen aan de schoolraad als is me niet vergist.
Maar SCHOOLRAAD heeft m.i. niks te maken met ouders van de leerlingen van die bepaalde school.
De schoolraad is inderdaad niet het oudercomité en ook niet de leerlingenraad.
Maar die beiden bestaan en hebben ook een rol.

Met wat heeft de schoolraad wel iets te maken?
Wie zit er in de schoolraad? Hoe zijn ze daar in geraakt?
Oud 26 juni 2009, 16:53   #669
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De schoolraad is inderdaad niet het oudercomité en ook niet de leerlingenraad.
Maar die beiden bestaan en hebben ook een rol.

Met wat heeft de schoolraad wel iets te maken?
Wie zit er in de schoolraad? Hoe zijn ze daar in geraakt?
Ik moet hier mijn geheugen aftasten artisjok. Voor zover ik me herinner is de Schoolraad een soort van overkoepelend orgaan dat ergens zetelt in de diensten van het ministerie van Onderwijs?

Zijn er hier geen leerkrachten die het beter weten?

Ik herinner me nog alleen dat ik als soort hulpvoorzitter van het Oudercomité de verslagen doorstuurde naar die "Schoolraad".

Oud 26 juni 2009, 17:28   #670
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

De schoolraad is bij decreet bepaald. Heb het genoegen gehad ooit voorzitter te mogen zijn, twee jaar lang, ondertussen zo'n vijf jaar geleden. Er valt veel over te zeggen.
Oudercomités daarentegen zijn gebaseerd op puur vrijwilligerswerk.

Laatst gewijzigd door Rudy : 26 juni 2009 om 17:29.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 17:59   #671
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Nu gaat het CGKR er ook met moeien!
CGKR: "Laat scholen niet zelf beslissen over hoofddoek"
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...oofddoek.dhtml
In de Belgische grondwet staat dat er vrijheid is om godsdienst te belijden in het privéleven én het openbaar leven. Ik zou er toch twee keer over nadenken voor we dat overboord gooien

Jozef De Witte (Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding)
Sinds wanneer wordt die grondrecht bedreigt??? ZOT
Er zijn bepaalde restricties waar de neutraliteit primeert zoals Gerechtshoven, openbare ambten en scholen. Erg heel erg. ZAK
Oud 26 juni 2009, 18:02   #672
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
In de Belgische grondwet staat dat er vrijheid is om godsdienst te belijden in het privéleven én het openbaar leven. Ik zou er toch twee keer over nadenken voor we dat overboord gooien

Er zijn bepaalde restricties waar de neutraliteit primeert zoals Gerechtshoven, openbare ambten en scholen. Erg heel erg. ZAK
Binnenkort eist Jozef Geubbels... euh De Witte dat �*lle moslimas nu maar verplicht hun hoofddoek moeten dragen en �*lle muzelmannen in soepjurk met gehaakt mutske moeten rondlopen, dan kan hij nadien de homo's terug een roos driehoekje verplichten en de joden een gele ster... oei! jamaar d�*t kennen we al hé Jozef?

Oud 26 juni 2009, 18:17   #673
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Binnenkort eist Jozef Geubbels... euh De Witte dat �*lle moslimas nu maar verplicht hun hoofddoek moeten dragen en �*lle muzelmannen in soepjurk met gehaakt mutske moeten rondlopen, dan kan hij nadien de homo's terug een roos driehoekje verplichten en de joden een gele ster... oei! jamaar d�*t kennen we al hé Jozef?
Bin Laden is daar maar een amateur tegen.
Als er iemand gekwalificeerd is voor een cursus 'Hoe ondermijn ik het westers democratisch bestel en de leken staat.' Jihadsten aller landen één adres: Josef De Witte!
Oud 26 juni 2009, 18:35   #674
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht

Het CGKR is een islamo-links bastion geworden : het verbaast dus niemand dat Youssouf de Witte z'on onnozele praat uit zijn botten slaat.
Dimensie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 19:17   #675
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik moet hier mijn geheugen aftasten artisjok. Voor zover ik me herinner is de Schoolraad een soort van overkoepelend orgaan dat ergens zetelt in de diensten van het ministerie van Onderwijs?

Zijn er hier geen leerkrachten die het beter weten?

Ik herinner me nog alleen dat ik als soort hulpvoorzitter van het Oudercomité de verslagen doorstuurde naar die "Schoolraad".
over schoolraden

"Wat zijn schoolraden?

Schoolraden willen iedereen die iets te maken heeft met de school zoveel mogelijk betrekken bij de school.

In de schoolraad zetelen vertegenwoordigers van de ouders, leraren, leerlingen en vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap.

De schoolraad heeft het recht om informatie te vragen aan de directeur en de inrichtende macht, bijvoorbeeld over het aantal leerlingen op school, de rekeningen,...

Het schoolbestuur MOET advies vragen aan deze schoolraad over het studieaanbod van de school, vernieuwende projecten of experimenten en de samenwerking van de school met externen. Over andere zaken KAN het schoolbestuur advies vragen aan de schoolraad. Het gaat dan over thema’s als de organisatie van de school, de begeleiding en de evaluatie van de leerlingen,...

Ook over onderwerpen zoals het schoolreglement, de lijst van schoolkosten, schooluitstappen, stages en infrastructuurwerken,... overlegt het schoolbestuur met de schoolraad."
http://www.ond.vlaanderen.be/gidsvoo...choolraden.htm

De schoolraad heeft m.i. wel iets te maken met ouders van leerlingen.
Oud 26 juni 2009, 19:34   #676
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
over schoolraden

"Wat zijn schoolraden?

Schoolraden willen iedereen die iets te maken heeft met de school zoveel mogelijk betrekken bij de school.

In de schoolraad zetelen vertegenwoordigers van de ouders, leraren, leerlingen en vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap.

De schoolraad heeft het recht om informatie te vragen aan de directeur en de inrichtende macht, bijvoorbeeld over het aantal leerlingen op school, de rekeningen,...

Het schoolbestuur MOET advies vragen aan deze schoolraad over het studieaanbod van de school, vernieuwende projecten of experimenten en de samenwerking van de school met externen. Over andere zaken KAN het schoolbestuur advies vragen aan de schoolraad. Het gaat dan over thema’s als de organisatie van de school, de begeleiding en de evaluatie van de leerlingen,...

Ook over onderwerpen zoals het schoolreglement, de lijst van schoolkosten, schooluitstappen, stages en infrastructuurwerken,... overlegt het schoolbestuur met de schoolraad."
http://www.ond.vlaanderen.be/gidsvoo...choolraden.htm

De schoolraad heeft m.i. wel iets te maken met ouders van leerlingen.
Ouders van leerlingen zetelen ook in het oudercomité dacht ik.

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 juni 2009 om 19:39.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 19:38   #677
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

2x

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 juni 2009 om 19:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 19:47   #678
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ouders van leerlingen zetelen ook in het oudercomité dacht ik.
Ja, die zetelen er ook in.
Met de bedoeling "Schoolraden willen iedereen die iets te maken heeft met de school zoveel mogelijk betrekken bij de school."

In combinatie met
"In het Gemeenschapsonderwijs heeft de schoolraad de bevoegdheid om met de directeur overleg te plegen over het schoolreglement. De schoolraad is trouwens verplicht om personeel, leerlingen en ouders te informeren over de manier waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent."
http://forum.politics.be/showthread....34#post4198234

kunnen we ervan uitgaan dat het de bedoeling is dat een schoolreglement in overleg wordt opgemaakt.

Ik ben curieus of Savatage hierop nog zal reageren
Oud 26 juni 2009, 20:22   #679
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie Bekijk bericht
Het CGKR is een islamo-links bastion geworden : het verbaast dus niemand dat Youssouf de Witte z'on onnozele praat uit zijn botten slaat.

Tiens, is dat dezelfde De Witte die mij een brief stuurde en zelf ondertekende waarin hij verklaarde dat het CGKR niet kan tussen komen in aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de Gewesten en Gemeenschappen behoren?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 22:14   #680
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik begrijp dat standpunt van de Witte ergens wel. Het zou beter zijn een gemeenschappelijk standpunt te bepalen, dat zou duidelijk zijn en niet scholen laten opdraaien voor de discussie. Maar aangezien De Witte als een duidelijk standpunt heeft ingenomen, een verbod kan niet, is er dus al geen dialoog of sereen debat meer mogelijk.
Je kunt net zo goed dan met Nourdine aan tafel, beide standpunten zijn dezelfde.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be