Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2009, 17:52   #421
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vlaanderen als deelstaat bestaat nauwelijks enkele decennia. België als staat meer dan 175 jaar. Dat zijn de feiten. En meer valt er niet over te zeggen.
Vlamingen zijn precies dure de comprenure.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 17:56   #422
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Allee wat een zever, al in de negentiende eeuw waren er 'vlaamse meetings'... in Antwerpen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 19:33   #423
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De opvatting dat Vlamingen en Nederlanders fundamenteel verschillen komt uit een onverwachte én onverdachte hoek. En meer specifiek uit de mond van wijlen Karel Van Miert. Hugo Camps die vrij vaak optrok met Van Miert en hem zeer goed kende, vertelt de volgende anekdote in 'De Morgen':

.../... "Op een dag werd hij (Van Miert) door Neelie Kroes gevraagd president te worden van de universiteit van Neyenrode. Karel had er wel zin in: uiteindelijk kon het leven hem niet intellectueel genoeg zijn. Hij heeft het een kleine drie jaar volgehouden. Toen ik hem vroeg naar de reden van zijn onverwachte afscheid zei hij : "Ach, je blijft toch onder Hollanders."

Een mooier statement over het verschil tussen Nederlanders en ons kan ik me niet indenken. Uitgesproken door een man boven elke verdenking. Of, met andere woorden: nu hoort men het eens van een ander.
Het is (of liever gezegd: was) de mening van één man. Is zo'n opmerking de laatste strohalm? En is die universeel voor alle Vlamingen? Kijk eens naar die duizenden Nederlanders en Vlamingen die dagelijks met plezier met elkaar samenwerken. Dát is voor mij het bewijs dat samenwerking kan en lukt.

Liever blijft u een wig drijven tussen de Nederlanders in Noord en Zuid met dit soort vreemde opmerkingen die als "bewijs" moeten doorgaan.

Echte argumenten graag, system!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 19:38   #424
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het is (of liever gezegd: was) de mening van één man. Is zo'n opmerking de laatste strohalm? En is die universeel voor alle Vlamingen? Kijk eens naar die duizenden Nederlanders en Vlamingen die dagelijks met plezier met elkaar samenwerken. Dát is voor mij het bewijs dat samenwerking kan en lukt.

Liever blijft u een wig drijven tussen de Nederlanders in Noord en Zuid met dit soort vreemde opmerkingen die als "bewijs" moeten doorgaan.

Vreemder nog is dat hij de verschillen juist bejubeld als het over Walen en Vlamingen gaat. Dan is het een van de redenen waarom het zo fijn leven is in Belgie.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 19:45   #425
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vreemder nog is dat hij de verschillen juist bejubeld als het over Walen en Vlamingen gaat. Dan is het een van de redenen waarom het zo fijn leven is in Belgie.
System staat erom bekend dat hij met twee maten meet en dat hij vaak hetzelfde verhaal vertelt zonder met nieuwe argumenten te komen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 22:38   #426
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen als deelstaat bestaat nauwelijks enkele decennia. België als staat meer dan 175 jaar. Dat zijn de feiten. En meer valt er niet over te zeggen.
Het gaat niet over feitelijkheden. Maar over een gevoel van verbondenheid. Dit bestaat al veel langer in Vlaanderen en ik weet zelf niet zeker of het ooit voor België heeft bestaan. (op een paar periodes na uiteraard)
Oud 26 juni 2009, 19:03   #427
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht

De mening van een man die niet de eerste en de beste was. Iemand die zich bewoog op internationaal vlak en zeker geen 'ollandhater' , een woord dat maar al te vlug en onnadenkend wordt gebezigd als verwijt door sommigen hier. Neen, een man die gewoon was om te gaan met allerlei soorten mensen en met mensen van allerlei nationaliteiten. En deze kwam vrij snel tot het besluit -na amper 3 jaar samenwerking met Nederlanders- dat wij toch wel fundamenteel verschillen van de Nederlanders.

Maar dat is natuurlijk niet verwonderlijk. Men hoeft geen Van Miert te zijn, noch drie jaar nodig te hebben, om de fundamentele verschillen tussen ons en de Nederlanders vrij snel te beseffen.

Laatst gewijzigd door system : 26 juni 2009 om 19:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 19:12   #428
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat doembeeld van annexatie en assimilatie wordt voornamelijk bovengehaald door Belgicisten en verbelziekten om iedere toenadering tussen Nederland en Vlaanderen bij voorbaat de kop in te drukken.
Nochtans zien 'heel wat' nederlanders het ook als een annexatie. Sommigen op dit forum zeggen het letterlijk. Nederlanders hebben welliswaar een verkoopstalent, dus het wordt dikwijls wat mooier gezegd. Maar hoeveel % van de Nederlanders is bereid hun koninghuis te laten varen voor een samengaan met Vlaanderen...zeer weinig. Daaraan zie je dat ze eerder denken aan een annexatie. Zelfs de kleur van hun voetbalploeg zouden ze er niet voor willen veranderen vermoed ik, al is dat maar iets symbolisch.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2009 om 19:16.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 19:25   #429
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Nochtans zien 'heel wat' nederlanders het ook als een annexatie. Sommigen op dit forum zeggen het letterlijk. Nederlanders hebben welliswaar een verkoopstalent, dus het wordt dikwijls wat mooier gezegd. Maar hoeveel % van de Nederlanders is bereid hun koninghuis te laten varen voor een samengaan met Vlaanderen...zeer weinig. Daaraan zie je dat ze eerder denken aan een annexatie. Zelfs de kleur van hun voetbalploeg zouden ze er niet voor willen veranderen vermoed ik, al is dat maar iets symbolisch.
Oranje is dan ook van enorme symbolische waarde. Daarmee vraag je nogal wat, om dat weg te doen. Symbolen zijn van fundamenteel belang voor een samenleving. De Vlamingen bouwen hun identiteit om bier, bij gebrek aan beter.

Je kan het ook omdraaien.

Als het overduidelijk zoveel betekent voor de Nederlanders, waarom zouden de Vlamingen dan vragen om dat op te geven?

Laatst gewijzigd door Spinoza : 26 juni 2009 om 19:27.
Oud 26 juni 2009, 19:25   #430
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
liever voor een sterk nationaal elftal int oranje supporteren dan voor een bende pseudo-vedetten int rood zenne.

en liever de oranje-nassau's dan den frankofone Bert Bibber.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 19:28.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 19:43   #431
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en liever de oranje-nassau's dan den frankofone Bert Bibber.
neen. Niet liever. We moeten het éne circus niet omwisselen voor het andere. Een eventuele hereniging kan enkel in een republikeins kader, anders kunnen ze er naar fluiten.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 juni 2009 om 19:44.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 19:49   #432
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
neen. Niet liever. We moeten het éne circus niet omwisselen voor het andere. Een eventuele hereniging kan enkel in een republikeins kader, anders kunnen ze er naar fluiten.
niet alle Vlamingen zijn republikein.
ik denk wel dat er een meerderheid is voor een koningshuis.

maar kom: laat een referendum erover beslissen in NL en VL of het nieuwe land een republiek of een koninkrijk wordt zodat je uit je leiden wordt verlost.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 19:50.
Oud 26 juni 2009, 20:00   #433
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het overduidelijk zoveel betekent voor de Nederlanders, waarom zouden de Vlamingen dan vragen om dat op te geven?
Omdat ik bij oranje/geel het gevoel van een gezamelijk project zou krijgen. Dat is ook symbolisch. vlaanderen kan niet gezien worden als een extra lap grond.
Oud 26 juni 2009, 20:03   #434
Shadowke

Standaard

oranje en geel zijn te combineren in voetbaltruitjes hé
maar het moet wel op iets trekken.
mss het wit van de truitjes veranderen in geel
en bij uitwedstrijden de kleuren omdraaien

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 20:06.
Oud 26 juni 2009, 20:05   #435
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat ik bij oranje/geel het gevoel van een gezamelijk project zou krijgen. Dat is ook symbolisch. vlaanderen kan niet gezien worden als een extra lap grond.
Je vergeet even dat Willem van Oranje ook voor jullie heeft gevochten. De Oranjes zijn de enige heersers die de Vlamingen altijd fatsoenlijk hebben behandeld. Ook Willem I was niet zo'n monster als velen willen doen geloven. Hoe slecht kan een man zijn die grootschalig scholen opricht? Ik zie niet waarom de Vlamingen zich niet achter Oranje zouden kunnen scharen. Het afgelopen EK circuleerde hier een foto van een groepje Vlamingen dat zich in het Oranje hulde. Dus het kan best.
Oud 26 juni 2009, 20:08   #436
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
oranje en geel zijn te combineren in voetbaltruitjes hé
Denk ik ook. De vlag dat zal ook wel te bekijken zijn. Dat de vlamingen echter blij zullen zijn met 'koninginnedag' te vieren zou me verwonderen. Als het geen project tussen gelijken kan zijn heb ik het liever niet.
Oud 26 juni 2009, 20:16   #437
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Denk ik ook. De vlag dat zal ook wel te bekijken zijn. Dat de vlamingen echter blij zullen zijn met 'koninginnedag' te vieren zou me verwonderen. Als het geen project tussen gelijken kan zijn heb ik het liever niet.
Als Vlaanderen meer privileges krijgt dan de andere provincies, dan is het juist geen project van gelijken. Vergeet niet hoe het allemaal begon met de Unie van Utrecht. Ik ben tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen. Maar als je dit project enige kans van slagen wilt geven, dan kan Vlaanderen alleen toetreden als 1 van de dan 13 provincies. In een gelijkwaardig staatsverband kan het niet zo zijn dat de ene provincie meer rechten heeft dan de ander.
Oud 26 juni 2009, 20:16   #438
Shadowke

Standaard

Citaat:
zie andere topic over de nationale feestdag.

trouwens qua vlag -> zie mijn avatar: is de prinsenvlag dat de verenigde provinciën voorstelt (vlaanderen en nederland samen).
ook qua naam is er ook al over nagedacht: De Nederlanden.

klik maar op linkje in handtekening.
het is wel nog niet volledig af.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 20:18.
Oud 26 juni 2009, 20:18   #439
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als Vlaanderen meer privileges krijgt dan de andere provincies, dan is het juist geen project van gelijken. Vergeet niet hoe het allemaal begon met de Unie van Utrecht. Ik ben tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen. Maar als je dit project enige kans van slagen wilt geven, dan kan Vlaanderen alleen toetreden als 1 van de dan 13 provincies. In een gelijkwaardig staatsverband kan het niet zo zijn dat de ene provincie meer rechten heeft dan de ander.
de 5 vlaamse provincies en de limburgen worden één -> 16 provincies dus ipv 13
Oud 26 juni 2009, 20:19   #440
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

4,5 Vlaamse provincies in dat geval.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be