Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2009, 11:10   #561
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wallonië eist ook geen Vlaams gebied op. Enkel Brussel (dus Belgique) doet dat.
Neen, dit is wat ik zei: "Zolang de franstaligen dat wél doen..."

Om het wat aan te scherpen. Het zijn de Franstalige partijen (op delen van Ecolo na) die Nederlandstalig grondgebied opeisen (voor Brussel).

De Franstalige partijen (hoewel ze bij voorbaat weten dat ze nooit 1 m2 zullen krijgen) creeren hiermee politiek wisselgeld. Nuttig in de onderhandelingen over budgetten en blijvende pariteit bijvoorbeeld.

De keerzijde is dat Vlaanderen zich meer en meeer afkeert van de Franstalige landgenoten en dat de status, reputatie en kennis van het Frans in vrije val is geraakt in Vlaanderen. Een andere keerzijde is dat de geciviliseerde Franstalige individu die behoorlijk Nederlands spreekt in Vlaanderen verantwoordelijk wordt gehouden voor de amechtige Franstalige annexatie pogingen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 juni 2009 om 11:13.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 11:27   #562
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Gisteren iemand Eyskens gezien in "Keien van de Wetstraat"?

hij zei iets opmerkelijk, hij zei dat hij liever solidair is met een arme Waal dan met een rijke Vlaming. maar hij zei er wel bij dat hij graag eens een Franstalig politicus zou horen zeggen dat een Franstalige die in de Vlaamse rand van Brussel of ergens anders in Vlaanderen komt wonen, zich moet integreren en niet moet eisen dat zijn gemeente bij een ander Gewest moet komen.

ik ben akkoord met wat Eyskens zegt....
Oud 27 juni 2009, 11:58   #563
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

hij zei iets opmerkelijk, hij zei dat hij liever solidair is met een arme Waal dan met een rijke Vlaming. maar hij zei er wel bij dat hij graag eens een Franstalig politicus zou horen zeggen dat een Franstalige die in de Vlaamse rand van Brussel of ergens anders in Vlaanderen komt wonen, zich moet integreren en niet moet eisen dat zijn gemeente bij een ander Gewest moet komen.

ik heb het ook gezien.
en zo lang de walen eisen stellen in vlaanderen wil ik er vanaf.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 12:36   #564
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ehm, dat is toch EXACT waar het over gaat? Niet over opheffen van solidariteit.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 12:37   #565
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ehm, dat is toch EXACT waar het over gaat? Niet over opheffen van solidariteit.
leg dat eens uit aan de andere kant van de taalgrens....
Oud 27 juni 2009, 12:41   #566
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Voor de zoveelste keer......

Vlaanderen eist geen Waals gebied op. Essentieel verschil.
Zolang de franstaligen dat wél doen , zal er een vergiftigde sfeer zijn.
Wallonie ook niet !
Het is Brussel ... en dus niet enkel franstaligen (volgens jouw mooie grafiek) !

Franstalig ? Pascal Smet droomt hardop over toekomst van Brussel. De Brusselse stadsregio zou uit 36 tot 62 gemeenten moeten bestaan, http://southofbrussels.wordpress.com...el-uitbreiden/

Franstalig ? Voorzitter Roland Duchâtelet (Vivant, Open VLD), wil dat er wordt nagedacht over een uitbreiding van Brussel. De senator denkt aan een uitbreiding van het hoofdstedelijk gebied met Vlaams- en Waals-Brabant. http://www.knack.be/nieuws/belgie/du...icle11320.html

Franstalig ? Bruno De Wever, professor geschiedenis aan de Universiteit Gent en broer van N-VA-voorzitter Bart De Wever, pleit voor het opgeven van het taboe dat de Brusselse rand Vlaanderen is. Volgens hem moet het Brussels gewest worden uitgebreid. http://columns.skynetblogs.be/post/5...lese-rand-niet
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 12:45   #567
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
leg dat eens uit aan de andere kant van de taalgrens....
Ik zou het graag doen, maar mijn Frans is wat beperkt. Maar sinds ik me in 'jullie' problematiek verdiep heb ik dat opgepikt. Keer, op keer, op keer. En ik lees bijna alles wat er op het internet te vinden is. Statistieken, opinies, krantenartikelen, historische verhalen, website van politieke partijen, noem maar op.
De Franstalige kant gooit het op racisme, xenofobie, gebrek aan socialiteit bij de Nederlandstaligen, en hun verworven historische rechten en vermeende socialiteit in het verleden.
De Nederlandstalige kant gooit het op hun sociale track-record, miskende rechten in het verleden (en heden) en elitair gedrag aan de Franstalige kant.

kortom: jullie praten langs elkaar heen. Bewust of onbewust, maar jullie praten niet MET elkaar, maar tégen elkaar of onderling in de eigen groep.

jaja, jullie proberen al 180 jaar te praten, en het helpt niet. En dáár ben ik het dus mee eens.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 12:57   #568
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik zou het graag doen, maar mijn Frans is wat beperkt. Maar sinds ik me in 'jullie' problematiek verdiep heb ik dat opgepikt. Keer, op keer, op keer. En ik lees bijna alles wat er op het internet te vinden is. Statistieken, opinies, krantenartikelen, historische verhalen, website van politieke partijen, noem maar op.
De Franstalige kant gooit het op racisme, xenofobie, gebrek aan socialiteit bij de Nederlandstaligen, en hun verworven historische rechten en vermeende socialiteit in het verleden.
De Nederlandstalige kant gooit het op hun sociale track-record, miskende rechten in het verleden (en heden) en elitair gedrag aan de Franstalige kant.

kortom: jullie praten langs elkaar heen. Bewust of onbewust, maar jullie praten niet MET elkaar, maar tégen elkaar of onderling in de eigen groep.

jaja, jullie proberen al 180 jaar te praten, en het helpt niet. En dáár ben ik het dus mee eens.
dus is het best de stekker eruit te trekken.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 13:08   #569
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Wallonie ook niet !
Het is Brussel ... en dus niet enkel franstaligen (volgens jouw mooie grafiek) !
Ik zal u eens een simpele vraag stellen. Weet u eigenlijk welke procedure vereist is om een uitbreiding van Brussel te bekomen binnen een Belgisch scenario? Zoja, waar is uw realiteitszin?

Verder, - in geval een een splitsing van België - al eens gehoord van Uti possidetis juris?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 15:40   #570
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik zal u eens een simpele vraag stellen. Weet u eigenlijk welke procedure vereist is om een uitbreiding van Brussel te bekomen binnen een Belgisch scenario? Zoja, waar is uw realiteitszin?

Een uitbreiding van Brussel kan niet gebeuren in de huidige toestand !

Maar een uitbreiding kan een groot aantal problemen oplossen :
- Brussel, te franstalig ... en de immigratie politiek van Vlaanderen kost veel zonder resultaat, een uitbreiding betekend meer nederlandstaligen in Brussel
- Brussel, de 19 baronnien : met een fusie zou de "groot" gemeente Brussel paritair geregerd ... Niet democratisch ! Dus geen fusie mogelijk behalve als meer nederlandstaligen komen in Brussel wonen of als Brussel uitgebreid wordt.
- Brussel heeft zijn middenklassen verloren. Die wonen in de Rand (Vlaams en Waals) vooral omdat een huis binnen Brussel te duur is.
- Een uitgebreid Brussel zou niet meer afhankelijk zijn van de Franse Gemeenschap (zie laatste verkiezingen).
- Het BHG is veel te klein om efficient te zijn
- Splitsing van B-HV kieskring ... en dan ... het gerechtelijk arrondissement ? 2 parketten zouden meer efficient zijn ? Criminaliteit van B en HV is hetzelfde ! Dit heeft weer geen zin !
- Een uitbreiding betekend verfransing ?Zonder te raken aan de taalgrens, is er geen verfransing mogelijk.
- Het is altijd Vlaanderen die grond moet aan Brussel afgeven ... ? Een logisch socioeconomisch uitbreiding betreft een aantal waalse gemeenten.
- Vlaanderen wenst altijd meer bevoegdheden voor de gewesten ... maar dit is een drama voor de inwoners van het BHG en van de duitse gemeenschap.
- Elk gemeenschap zijn gewest ... onmogelijk voor Brussel behalve als wij een tweetalige gemeenschap ontwikkelen ... en voor de duitse gemeenschap ? Een duitse gewest voor 72.000 inwoners Vindt U dit efficient ?

Dus, ja, een uitbreiding is logisch en nodig. Het probleem is dat Brussel uitbreiding werdt voorgesteld voor de 6 faciliteitengemeenten en dit heeft geen zin.

Uitbreiding van Brussel is en zal nog lang een tabou blijven ... dan hebben wij ten minste een groot stadsgewest nodig ...

Picqué pleit voor grote stadszone met 40 gemeenten

Brussel - Brussel moet samen met het Waalse en het Vlaams gewest ernstig nadenken over een gemeenschappelijk plan voor de ontwikkeling van een grote centrale stadszone. Dat heeft de Brusselse minister-president Charles Picqué (PS) gezegd naar aanleiding van de 'Week van de stad'.

De zone zou een pak groter zijn dan het huidige Brussels gewest. Picqué pleit ook voor meer samenwerking op sociaal-economisch vlak met de buurgebieden. Volgens hem gaat het om zowat dertig of veertig gemeenten en is voor die samenwerking geen institutionele hervorming nodig.
http://www.brusselnieuws.be/artikels...t-40-gemeenten

Citaat:
Verder, - in geval een een splitsing van België - al eens gehoord van Uti possidetis juris?
Ja, 3 staten !
Maar een splitsing van Belgie kan niet gebeuren ...
Brussel zit in de weg !
Oud 27 juni 2009, 16:06   #571
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- Brussel, te franstalig ... en de immigratie politiek van Vlaanderen kost veel zonder resultaat, een uitbreiding betekend meer nederlandstaligen in Brussel
- Brussel, de 19 baronnien : met een fusie zou de "groot" gemeente Brussel paritair geregerd ... Niet democratisch ! Dus geen fusie mogelijk behalve als meer nederlandstaligen komen in Brussel wonen of als Brussel uitgebreid wordt.
- Brussel heeft zijn middenklassen verloren. Die wonen in de Rand (Vlaams en Waals) vooral omdat een huis binnen Brussel te duur is.
- Een uitgebreid Brussel zou niet meer afhankelijk zijn van de Franse Gemeenschap (zie laatste verkiezingen).
- Splitsing van B-HV kieskring ... en dan ... het gerechtelijk arrondissement ? 2 parketten zouden meer efficient zijn ? Criminaliteit van B en HV is hetzelfde ! Dit heeft weer geen zin !
- Een uitbreiding betekend verfransing ?Zonder te raken aan de taalgrens, is er geen verfransing mogelijk.
- Het is altijd Vlaanderen die grond moet aan Brussel afgeven ... ? Een logisch socioeconomisch uitbreiding betreft een aantal waalse gemeenten.
- Vlaanderen wenst altijd meer bevoegdheden voor de gewesten ... maar dit is een drama voor de inwoners van het BHG en van de duitse gemeenschap.
- Elk gemeenschap zijn gewest ... onmogelijk voor Brussel behalve als wij een tweetalige gemeenschap ontwikkelen ... en voor de duitse gemeenschap ? Een duitse gewest voor 72.000 inwoners Vindt U dit efficient ?

Dus, ja, een uitbreiding is logisch en nodig. Het probleem is dat Brussel uitbreiding werdt voorgesteld voor de 6 faciliteitengemeenten en dit heeft geen zin.

Uitbreiding van Brussel is en zal nog lang een tabou blijven ... dan hebben wij ten minste een groot stadsgewest nodig ...

Brussel - Brussel moet samen met het Waalse en het Vlaams gewest ernstig nadenken over een gemeenschappelijk plan voor de ontwikkeling van een grote centrale stadszone. Dat heeft de Brusselse minister-president Charles Picqué (PS) gezegd naar aanleiding van de 'Week van de stad'.

De zone zou een pak groter zijn dan het huidige Brussels gewest. Picqué pleit ook voor meer samenwerking op sociaal-economisch vlak met de buurgebieden. Volgens hem gaat het om zowat dertig of veertig gemeenten en is voor die samenwerking geen institutionele hervorming nodig.

Ja, 3 staten !
Brussel zit in de weg !
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Maar ik zal het u vertellen. U heeft voor uw "Bruxelles élargie" een meerderheid nodig in beide taalgroepen. Is de benodigde realiteitszin nu aanwezig? I hope so.

De karige Vlaamse politici (nog altijd geen meerderheid) die hiermee zullen instemmen zullen waarschijnlijk electoraal zwaar gestraft worden. Als jij een verdere radicalisering wenst in Vlaanderen ...

Verder blijft in jouw scenario de zelfgekozen isolatie en de kunstmatige scheiding met het natuurlijke hinterland behouden. Het is dus geen oplossing. U weet toch wel dat Gewestgrenzen niet samen dienen te vallen met taalgrenzen?

Of willen jullie Franstaligen jullie stad - die verweven is met Vlaanderen - kunstmatig blijven isoleren enkel en alleen omwille van taal? De aap komt uit de mouw.

De Duitstaligen maken ook deel uit van het Waals Gewest. Leg mij nu eens het socio-economische nut uit van het "Brussels Gewest", zegt de Vlaamse Ruit u niets?

Brussel zit helemaal niet in de weg, de stad Brussel is ondergeschikt aan de onafhankelijksheidswens die leeft bij de Vlamingen.

Er zijn eigenlijk maar een paar scenario's. Ofwel integreren we Brussel in Vlaanderen met behoud van de tweetaligheid. Brussel wordt hier uitgebreid met alle Vlaamse gemeenten. Zodra dat Gewestje niet meer bestaat mag er gerust een stadszone Brussel/Bruxelles binnen Vlaanderen komen.

Ofwel wordt uw zelfgekozen isolatie verder gezet, een behoud va het statuut van uw klein geëxclaveerd, verpauperd en arrogant eiland Brussel-19.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor de unie Brussel-Wallonië, dan mag je bye bye Vlaamse pendelaars, bedrijven, geld, ... zeggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 17:05   #572
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Maar ik zal het u vertellen. U heeft voor uw "Bruxelles élargie" een meerderheid nodig in beide taalgroepen. Is de benodigde realiteitszin nu aanwezig? I hope so.

De karige Vlaamse politici (nog altijd geen meerderheid) die hiermee zullen instemmen zullen waarschijnlijk electoraal zwaar gestraft worden. Als jij een verdere radicalisering wenst in Vlaanderen ...

Verder blijft in jouw scenario de zelfgekozen isolatie en de kunstmatige scheiding met het natuurlijke hinterland behouden. Het is dus geen oplossing. U weet toch wel dat Gewestgrenzen niet samen dienen te vallen met taalgrenzen?

Of willen jullie Franstaligen jullie stad - die verweven is met Vlaanderen - kunstmatig blijven isoleren enkel en alleen omwille van taal? De aap komt uit de mouw.

De Duitstaligen maken ook deel uit van het Waals Gewest. Leg mij nu eens het socio-economische nut uit van het "Brussels Gewest", zegt de Vlaamse Ruit u niets?

Brussel zit helemaal niet in de weg, de stad Brussel is ondergeschikt aan de onafhankelijksheidswens die leeft bij de Vlamingen.

Er zijn eigenlijk maar een paar scenario's. Ofwel integreren we Brussel in Vlaanderen met behoud van de tweetaligheid. Brussel wordt hier uitgebreid met alle Vlaamse gemeenten. Zodra dat Gewestje niet meer bestaat mag er gerust een stadszone Brussel/Bruxelles binnen Vlaanderen komen.

Ofwel wordt uw zelfgekozen isolatie verder gezet, een behoud va het statuut van uw klein geëxclaveerd, verpauperd en arrogant eiland Brussel-19.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor de unie Brussel-Wallonië, dan mag je bye bye Vlaamse pendelaars, bedrijven, geld, ... zeggen.
Onze stad is, onder andere verweven met Vlaanderen, feitelijk is Brussel met BELGIE verweven ! ...

Het natuurlijke hinterland van Brussel is BRABANT (Vlaams en Waals) en niet Vlaanderen ! De isolatie en de kunstmatige scheiding met het natuurlijke hinterland werd ontwikkeld toen onze politiekers de keuze van de gewesten in plaats van de provincies hebben gemaakt ! En dit was niet de eis van de Brusselaars !

Brussel is wel in de weg, onafhankelijksheidswens van enkele Vlamingen wordt geblokkeerd door het evident verlies van Brussel in geval van onafhankelijk Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 27 juni 2009 om 17:06.
Oud 27 juni 2009, 18:37   #573
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallonie ook niet !
Ik geloof dat je een beetje in de war begint te raken.

Brussel eist niets op. Dat kan ook niet want Brussel is een stad.

De franstalige partijen eisen daarentegen des te meer.

Om het wat aan te scherpen. Het zijn dus de Franstalige partijen (op delen van Ecolo na) die Nederlandstalig grondgebied opeisen (voor Brussel).

Te moeilijk?
Oud 27 juni 2009, 21:14   #574
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallonie ook niet !

Franstalig ? Pascal Smet droomt hardop over toekomst van Brussel. De Brusselse stadsregio zou uit 36 tot 62 gemeenten moeten bestaan, http://southofbrussels.wordpress.com...el-uitbreiden/

Franstalig ? Voorzitter Roland Duchâtelet (Vivant, Open VLD), wil dat er wordt nagedacht over een uitbreiding van Brussel. De senator denkt aan een uitbreiding van het hoofdstedelijk gebied met Vlaams- en Waals-Brabant. http://www.knack.be/nieuws/belgie/du...icle11320.html

Franstalig ? Bruno De Wever, professor geschiedenis aan de Universiteit Gent en broer van N-VA-voorzitter Bart De Wever, pleit voor het opgeven van het taboe dat de Brusselse rand Vlaanderen is. Volgens hem moet het Brussels gewest worden uitgebreid. http://columns.skynetblogs.be/post/5...lese-rand-niet
een notoir Belgicist als Eyskens is tegen, meer zelf, hij vindt het misdadig om het te eisen.

Demotte vindt dat Nederlandstaligen in de Waalse faciliteitengemeentes Frans moeten spreken bij de slager. jij vindt dat ook?
Oud 27 juni 2009, 21:17   #575
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja, 3 staten !
Brussel zit in de weg !
Een uitbreiding van het tweetalige Brussel maar met behoud van de taalgrens??? sorry, maar echt geen enkele Vlaming gaat je geloven hoor.
Oud 27 juni 2009, 23:32   #576
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
een notoir Belgicist als Eyskens is tegen, meer zelf, hij vindt het misdadig om het te eisen.

Demotte vindt dat Nederlandstaligen in de Waalse faciliteitengemeentes Frans moeten spreken bij de slager. jij vindt dat ook?
Demotte kan niet beslissen als een waals slager frans of nederlands moet spreken ... (ik heb geen bronnen hierover ... graag een link) Een handelaar zal altijd zijn best doen om zijn klanten beter bedienen !
Oud 27 juni 2009, 23:39   #577
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Notoire belgicisten ... Brusselaars ... zouden tevreden zijn met een klein brussel, een groot stadsgewest ... met een GROOT kieskring, een GROOT gerechtelijk arrondissement en MET het verdwijnen van de faciliteiten !

Jullie vergeten iets ... Brusselaars kiezen nooit "hun kant" volgens taal maar volgens mentaliteit ... Meer Belgisch ... meer Brussel !

Il ne pense pas que les Bruxellois seraient heureux de voir le Lion flamand arboré sur les bâtiments officiels �* Bruxelles, mais il ne croit pas non plus que les Bruxellois francophones trouveraient convenable de devoir adopter pour emblème un drapeau au Coq wallon. Les francophones ne sont pas tous des Wallons (texte de 1974) http://www.briobrussel.be/assets/and...hema%27s_7.pdf

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 27 juni 2009 om 23:44.
Oud 27 juni 2009, 23:49   #578
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer Belgisch ... meer Brussel !
Laat dat Belgisch maar weg. Dat heeft de Brusselse parlementsvoorzitter onlangs weer ostentatief getoond. "Meer (francofoon) Brussel !" Daar gaat het hen om. Als ze Belgisch waren zouden ze werk maken van de tweetaligheid van de stad. Het tegendeel is echter waar. Men pleit voor een vermindering van tweetalige diensten. Brussel is het niet waard om hoofdstad van België te zijn. Ze kakken op België. De francofonie is hun enige, voltijdse obsessie, en de verovering en conversie van Vlaamse gemeenten hun project.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 01:36   #579
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Brussel is het niet waard om hoofdstad van België te zijn. Ze kakken op België. De francofonie is hun enige, voltijdse obsessie, en de verovering en conversie van Vlaamse gemeenten hun project.
Brussel heeft geen mening , dit is een stad. Met vooral heel veel vreemdelingen. Let maar op.

Brussel heeft 1.056.000 inwoners (juni 2009).

Daarvan stemden afgelopen keer 398.000 op een Franstalige partij. Van deze groep stemden 82.663 mensen op ECOLO (dat, officieel althans, geen annexaties eist) Iets meer dan 300.000 kiezers (28% vd Brusselaars) in Brussel stemden voor een partij die in welke vorm dan ook uitbreiding van het Brussels Gewest nastreeft. Dat is uiteindelijk het echte mandaat waarmee Franstalige partijen uit Brussel Vlaanderen hun agenda mee proberen op te dringen.
Ik ben daar niet van onder de indruk.
Waarom worden al die vreemdelingen niet gerepresenteerd?
Wat is het exacte democratisch gehalte van Brussel als we zien dat bijna de helft van de bevolking met een kiesgerechtigde leeftijd niet kan, wil of mag stemmen?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 juni 2009 om 01:37.
Oud 28 juni 2009, 11:23   #580
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallonie ook niet !

Enkele collaborateurs opnoemen volstaat niet om de essentie te negeren: het blijft imperialisme en lebensraumdenken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be