Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2009, 21:41   #41
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard April 2009 : Het Tongers delict

'Ik kan mijn woede nauwelijks nog bedwingen'

Vader van vermoorde Didier Lemmens razend op gerecht na derde vrijlating verdachte
'Ik ben woest. Ik sta echt op ontploffen', zegt Marcel Lemmens. Het gerecht heeft deze week de vermoedelijke moordenaar van zijn zoon Didier Lemmens voor de derde keer vrijgelaten. 'En opnieuw moest ik dat via-via vernemen', zegt vader Lemmens.

Drie vrijlatingen en nog altijd geen assisenproces: het gevangenisparcours dat de 36-jarige Rik J. sinds de moord op Didier Lemmens afgelegd heeft, is op zijn minst merkwaardig te noemen. J. wordt ervan verdacht op 7 december 2006 in Hoeselt in Limburg de 34-jarige Didier Lemmens doodgeschoten te hebben. 'J. had 125.000 euro geleend van mijn zoon. Hij heeft Didier in de val gelokt met de belofte om dat geld terug te betalen', zegt vader Marcel Lemmens.

De ontmoeting tussen Lemmens en J. die dag liep faliekant af: Lemmens had een geweer bij, J. probeerde hem dat afhandig te maken en bij die schermutseling loste J. een dodelijk schot. Uit wettige zelfverdediging beweert hij. 'De politie heeft J. aangehouden, maar ze moesten hem een eerste keer vrijlaten bij gebrek aan bewijzen', zegt vader Lemmens.

Zeven weken later werd hij opnieuw opgepakt. 'Dit keer voorgoed, dachten we, want hij bekende de feiten. Maar in juni vorig jaar was hij alweer vrij. Door een blunder van het gerecht: de raadkamer was domweg vergeten om hem op binnen de wettelijke termijn op te roepen. Als vandaag zoiets gebeurt, dan rept de minister van Justitie zich om die fout te herstellen. Zie maar bij de moordenaars van Kitty Van Nieuwenhuyzen. Maar voor mijn zoon kan dat blijkbaar niet. Drie volksvertegenwoordigers uit de streek zijn daarvoor naar de toenmalige minister Jo Vandeurzen gestapt. Zonder resultaat. Zelfs de koning kan u niet helpen, kregen ze te horen.'

Sindsdien zag hij de vermoedelijke moordenaar van zijn zoon driemaal op straat. 'De laatste keer heeft hij me ook gezien. Ik kan me vergissen, maar ik had het gevoel dat hij me uitlachte. Die grijns op dat gezicht... Ik moest echt op mijn tanden bijten om geen dwaasheden te begaan. Maar het gerecht mag dus wel dwaasheden begaan. Keer op keer, zonder dat daar ooit iemand voor ontslagen wordt.'

Daarmee verwijst Marcel Lemmens naar wat er onlangs gebeurde. Op 27 maart van dit jaar werd Rik J. voor de derde keer opgepakt, maar nog geen drie weken later is hij alweer op vrije voeten. 'Hij moest voor de raadkamer verschijnen - een procedurekwestie om hem later voor het assisenhof te brengen - en daar werd hij onmiddellijk aangehouden. Maar zijn advocaat diende meteen een verzoekschrift in om hem weer vrij te laten. Met succes', zegt Lemmens.

'Zijn advocaat had vier argumenten aangevoerd', gaat Lemmens voort. 'J. zal zich niet aan het gerecht onttrekken, hij heeft intussen werk gevonden en hij zorgt goed voor zijn vrouw en kinderen. Ook voerde de advocaat aan dat het niet correct is van het gerecht om de eigen procedurefouten op die manier recht te trekken.'

'Hemeltergend' noemt Lemmens dat. 'J. haalt voor de tweede keer voordeel uit de stommiteiten van het gerecht. Eerst geven ze hem ten onrechte de kans om de goede huisvader te spelen en daarna voeren ze aan dat je een goeie huisvader niet nodeloos uit zijn gezin moet weghalen. Als iemand zijn ouders vermoordt, dan geeft je hem toch ook geen strafvermindering omdat hij nu een weeskind is?'

Marina Van Est, de vriendin van Didier Lemmens, voelt zich eveneens in de steek gelaten door Justitie. 'Omdat ik in Nederland woon, besta ik blijkbaar niet voor het Belgische gerecht. Niemand licht mij in over die vrijlatingen. Het gerecht houdt blijkbaar wel rekening met de vrouw en kinderen van de dader, maar niet met die van het slachtoffer', zegt ze. 'Terwijl wij kapotgaan van verdriet, mag die man met zijn familie kerst en nieuwjaar en verjaardagen vieren alsof er niets aan de hand is.'

Ook haar twee kinderen zijn kapot van de moord. 'De oudste is vijftien en zoekt op de computer voortdurend naar nieuws over de moord op zijn vader. Hij revolteert tegen wat er gebeurt.'

'Ik kan alleen maar hopen dat die vaudeville nu eindelijk eens ophoudt', zegt vader Lemmens. 'Dat kan alleen doordat de moordenaar van mijn zoon zo vlug mogelijk voor het assisenhof gebracht wordt. Want als dit nog lang duurt kan ik niet instaan voor de gevolgen als ik Rik J. nog eens tegenkom. Ik kan mijn woede amper nog bedwingen.'
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 08:42   #42
Descartes Jr
Banneling

Standaard 28/06/09 : Tax-on-Web belazert de burger

Bereken wat je moet betalen en ... betaal méér !
Oud 28 juni 2009, 11:54   #43
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Alleenstaanden betalen duurste electriciteit van Europa

bron
De kleine verbruiker betaalt niet enkel twee maal zoveel voor zijn electriciteit, hij moet ook drie keer meer afdokken voor het huisvuil.
Een voorbeeld
Wie 350 kg afval produceert betaalt bij ons:
75 + 350 kg X € 0,20 = € 0,41/kg
Zuinige alleenstaanden betalen
75 + 75 kg X € 0,20 = € 1,20/kg (het drievoud)
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 12:07   #44
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PvdV Bekijk bericht
Het zwangerschapsverlof is (net zoals in Griekenland) het laagste van Europa.
gecheckt en dus niet waar.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 12:18   #45
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

In Spanje en Luxemburg is de diesel goedkoper dan in België.
In Zwitseland, Spanje, Luxemburg, Italië, Frankrijk en Duitsland is de benzine goedkoper !

..

Wat bewijzen zulke zaken ? Niets anders dat de grenzen tussen staten voor verschillen zorgen..

Juridische gaffels gebeuren ook overal : laatst was er inj Nederland nogal wat commotie over personen die tientallen jaren onschuldig in de gevangenis doorgebracht hebben en gingen er stemmen op om de jury beoordeling in assisennzaken er in te voeren (in België bepleit men dikwijls precies het omgekeerde als de jury zich weer eens heeft laten "inpakken" door een retorisch bekwaam advokaat) / het gerecht blijft mensenwerk, ik ben niet bepaald een voorstander van "wraak en lynchjustitie".

De mooiste gaffels in België blijven natuurlijk de nutteloze openbare werken, zoalsd de
metro- en autotunnels in de Antwerpse Binnenstad (laat ons hopen dat er sommige ooit nog eens gebruikt gaan worden). Sommige bruggen over kanalen e.d. zijn ook prachtig en nutteloos - is de "wafelijzerpolitiek" tussen het franstalige en het nederlandstalige landsgedeelte hier niet wat te dikwijls debet aan ?

Ik kom net van het uitstekende Boekenbergzwembad, waar ik mijn Vlaams Belangvriend
ervan trachtte te overtuigen dat men naast het zwembad best een moskee zou bouwen,
waar men in alle koelte wat zou kunnen uitrusten op prachtige oosterse tapijten.
Ooit bekeren we ons samen nog tot de islam !

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 28 juni 2009, 13:16   #46
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

De wereld loopt volgens Tax Justice Network jaarlijks 250 miljard dollar aan belastinginkomsten mis door toedoen van belastingparadijzen. Drie Europese landen blijven het invoeren van een eigen vermogensbelasting zelfs onmogelijk maken door hun fiscaal bankgeheim: Oostenrijk, Luxemburg en België.
Wij hebben daardoor af te rekenen met en stroom van fiscale vluchtelingen uit vooral Frankrijk en Nederland, die hier de (vastgoed)prijzen in de hoogte komen jagen.
Dat terwijl een belasting van slechts 2% op de vermogens van de rijkste 25 families in België al zou volstaan om de 200.000 laagste pensioenen met 200 euro per maand op te trekken.
Oud 28 juni 2009, 13:27   #47
PvdV
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Kan u hier enkele bronnen voor geven?
PvdV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 19:23   #48
Descartes Jr
Banneling

Standaard 23/06/09 : Geen plaats in jeugdinstelling

De minderjarige leider van een jeugdbende in Meulenberg-Houthalen wordt eindelijk opgepakt. Maar een paar uren later wordt hij alweer vrijgelaten wegens geen plaats in de jeugdinstelling van Mol.
Oud 28 juni 2009, 19:24   #49
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De minderjarige leider van een jeugdbende in Meulenberg-Houthalen wordt eindelijk opgepakt. Maar een paar uren later wordt hij alweer vrijgelaten wegens geen plaats in de jeugdinstelling van Mol.
Idem dito in Ninove : daar slaan drie jongeren een oudere vrouw neer, ze worden opgepakt, kort daarna zijn ze weer vrij wegens géén plaats in géén enkele jeugdinstelling.
Oud 28 juni 2009, 19:25   #50
Descartes Jr
Banneling

Standaard GPS-diefstal in Antwerpen door recidivist

Een rechter uit Antwerpen weigert een recidiverende dief, die nog een gevangenisstraf moet uitzitten, te veroordelen omdat er toch geen plaats is in de gevangenissen.
Oud 28 juni 2009, 19:25   #51
Descartes Jr
Banneling

Standaard Alweer procedurefouten

Drie Franse carjackers worden door het gerecht van Gent vrijgelaten na procedurefouten
Oud 28 juni 2009, 19:26   #52
Descartes Jr
Banneling

Standaard Als ze niet ontsnappen, laat ze dan vrij !

Momenteel zijn er afgerond 10.500 gevangenen voor 8.500 plaatsen. Dat belooft veel spanningen als de zomer lang en heet wordt. Daarom speelt het kabinet van Justitie met de idee om gevangenen vervroegd vrij te laten. Overigens is het niet zo dat alle gevangenissen eivol zitten, in Wallonië staan er cellen leeg
Oud 28 juni 2009, 21:47   #53
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Een rechter uit Antwerpen weigert een recidiverende dief, die nog een gevangenisstraf moet uitzitten, te veroordelen omdat er toch geen plaats is in de gevangenissen.
Wederwoord en terecht
Oud 28 juni 2009, 22:03   #54
Omar Torrijos
Banneling

Standaard

pfff... ik wil nu al in mijne put kruipen bij het lezen van zoveel kotsmisselijk makende berichtgevingen, en ben de dertig nog lang niet voorbij...

Yasmien heeft het licht gezien...
Omar Torrijos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 21:57   #55
Descartes Jr
Banneling

Standaard Briceke De Ruyver : "België deed nog niets tegen het drugstoerisme in de Euregio"

Hij wel. Luister naar zijn woorden. kijk niet naar zijn daden.

Een tegenwoord
Oud 1 juli 2009, 10:54   #56
PvdV
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
U hebt gelijk het zwangerschapsverlof is niet het laagste in belgie maar het voorlaagste. Daar moeten we fier over zijn!
Duitsland doet nog slechter, griekenland beter.
Wil dit nu zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is?
Bronnen: http://ec.europa.eu/employment_socia...ssoc_87_en.htm
http://ec.europa.eu/employment_socia..._tables_en.htm
Gegevens zijn van 2003

Laatst gewijzigd door PvdV : 1 juli 2009 om 10:55.
PvdV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 15:00   #57
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Oorspronkelijk bekeek ik :

http://www.apesma.asn.au/women/mater...rld.asp#Europe

Volgebns deze site zijn Iceland, Malta, Zweden en Turkije ook nog slechter af. Evenwel is het zo dat er in menig land behalve het algemene "zwangerschapsverlof" er nog andere
verlofdagen die verband houden met het krijgen van kinderen toegekend worden - men moet het dus binnen een geheel van maatregelen zien. Zo hebben we in België nog "ouderschapsverlof" en voor enkele beroepen zoals leraars, Verpleegsters e.d. types van verlengde verloven. Sommige landen doen dan weer "beter" opdat ze bv. 16 weken hebben ipv van België 15. Waar we ook relatief "slecht" scoren is in de hoogte van de vergoeding (in de meeste landen blijkbaar 100% van het loon..)

In zijn algemeenheid zou ik als internationalist zeggen : zie je wel hoe pervers het effect is van staatsgrenzen : zou het geen reuzenstap zijn om alles binnen europa betr. sociale euitkeringen naar het hoogste peil te verleggen ? Een munt heeft 2 zijden : voor alles is er een prijs allicht zullen dan europa-wijd de inhoudingen voor deze verhoogde sociale zekerheid moeten stijgen.. Voorstandrs van zo veel mogelijk nationale "onafhankelijkheid" zullen de verschillen verkiezen boven een "europees diktat".

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 1 juli 2009, 22:54   #58
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
De Belgische wetgeving voorziet een vrijstelling van de inkomstenbelasting voor enkel de rente uitgekeerd door in België gevestigde banken. De concurrentie is dus voor een deel uitgeschakeld, waardoor ze de rente op hun spaarboekjes fors lager kunnen houden dan sommige buitenlandse banken. De Europese Commissie heeft een "met redenen omkleed advies" gegeven deze diefstal onmiddellijk te stoppen, de tweede stap in de inbreukprocedure van artikel 226 van het EG-Verdrag. Ofwel geldt deze vrijstelling voor alle banken ofwel voor geen enkele! Als België de Commissie binnen twee maanden geen bevredigend antwoord geeft, komt deze zaak voor het Europese Hof van Justitie.
De rente op de spaarboekjes (2,5 %) is gedaald tot slechts de helft van wat een hypothecaire lening kost.
100% winst dus, in de pocket van...
Oud 2 juli 2009, 09:51   #59
Descartes Jr
Banneling

Standaard 02/07/09 : Electrabel betaalt geen bedrijfsbelastingen

Vive la France ! Merci Reynders !
Oud 4 juli 2009, 10:36   #60
Descartes Jr
Banneling

Standaard Franstalig IT-onderwijs is een ramp

Met heel veel bravoure en bombast
startten de Walen hun CyberClasse.
Maar hun schoon idee
draait in de puree :
de hardware ontbreekt en leeg is de kas.

ITC : passé décomposé ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be