![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bestaat er een grotere ego dan denken dat ge door god uitverkoren bent, of erger dat god u verkozen heeft tot zijn spreekbuis ? De echte afgod is het geloof. De god waarin ik geloof stuurt geen boodschappen naar bepaalde mensen en bedient zich al zeker niet van engeltjes om zijn boodschap over te brengen. Zijn boodschap kunt ge lezen in zijn werk en de dingen om u heen. De wetenschap is de enige echte profeet en onze kennis groeit dagelijks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
"wat doe jij daar allemaal?" "laat me toch werken. ik heb net met mijn eigen handen een put gegraven in het zand en nu ga ik de hele zee in die put uitgieten." augustinus snapte meteen de absurditeit van die onderneming en begon te lachen. "hou daar maar mee op. het is belachelijk. wat jij wil zal toch nooit lukken. de hele zee in zo'n kleine put? het is echt te belachelijk voor woorden." hij had dit nog maar nauwelijks gezegd of de jongen keek hem brutaal aan. "en jij dan? is wat jij probeert niet minstens even belachelijk? jij wil heel god's wezen in dat kleine verstand van je uitgieten. dat is pas te gek voor woorden." lief bobke, stel dat ik die waarheid echt in pacht zou hebben, zou die dan niet veel te groot zijn om in dat kleine kopke van mij te passen? ik geloof persoonlijk dat die waarheid zo groot is dat al onze koppen samen hem niet eens kunnen bevatten. volgens mij ontstaan veel meningsverschillen tussen theologen van de verschillende tradities net daardoor. zij denken dat het stukje waarheid dat in hun kop past het enige authentieke stuk is. nederigheid is beseffen dat het kleine beetje waarheid waar wij persoonlijk over beschikken, maar een heel klein puzzelstukje is. alleen wanneer we allemaal ons eigen kleine stukje waarheid naast dat van onze zusters en broeders leggen, kunnen we tot diepere inzichten komen. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
als je er niets over kunt zeggen dan werkt dat in beide richtingen. je kunt niet zeggen wat het is maar eveneens kun je geen uitspraken doen over wat het niet is. bobke is al met wittgenstein afgekomen en als mijn geheugen mij niet in de steek laat zei wittgenstein ooit " waar ge niets over kunt zeggen, daar moet ge over zwijgen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
poetisch, religieus, moreel... taalgebruik bestaat volgens wittgenstein dan ook niet uit uitspraken in die definitie van het woord. wie een mystieke ervaring omschrijft, moet er zich volgens wittgenstein van bewust zijn dat hij eigenlijk geen feit gerepresenteerd heeft, dat zijn zogenaamde uitspraak geen echte (logische, analytische) uitspraak is en dat hij in feite niets gezegd heeft. het feit dat wittgenstein zelf meister eckhart las, dat hij in de loopgraven van de eerste wereldoorlog mystieke geschriften van tolstoj las en dat hij op een bijeenkomst van logisch positivisten in wenen tagore voorlas toont echter dat wittgenstein de taal van de mystiek en de spiritualiteit heel goed kende en dat hij er zeker niet afwijzend tegenover stond. dat dit mystieke zich niet (via uitspraken) laat bespreken, betekent ook niet dat hij er in zijn eigen werk (zelfs in de tractatus) geen aandacht aan besteedde. in diezelfde tractatus waar jij hierboven het zevende en laatste hoofdstuk uit citeerde, schreef hij bijvoorbeeld ook: Citaat:
samengevat, wittgensteins uitspraak 'waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen' wordt heel vaak verkeerd en te simplistisch geïnterpreteerd als 'over religie of over het mystieke kun je niets zeggen'. dat is naast de boodschap die wittgenstein zelf in zijn tractatus legde. wittgenstein waarschuwde ons ervoor dat we geen uitspraken kunnen doen over dat wat niet uit feiten bestaat, maar die waarschuwing kunnen we alleen echt begrijpen wanneer we doorhebben wat hij met 'uitspraken' en met 'feiten' bedoelde. vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 28 juni 2009 om 16:22. Reden: 1207 geciteerd, per ongeluk 'MIS' als auteur van het citaat aangegeven. ook een comma toegevoegd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik noem dat geen nederigheid maar goedglovigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik prefereer arrogantie boven nederigheid.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Vind ik ook.
Nederigheid kan geveinsd zijn, arrogantie daarentegen is altijd eerlijk.
ab lo dolchor qu'al cor mi vai Laatst gewijzigd door IronChef : 28 juni 2009 om 19:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
het klopt dat die waarheid veel verschillende verpakkingen kent. mohammed verpakte hem anders dan jezus, de boeddha anders dan krsna. het is echter één en dezelfde waarheid. het doet me een beetje denken aan een personage uit een kiekeboe-album (vraag me niet het welk, al mijn boeken zitten nog in dozen vanwege de verhuis) dat zich in frankrijk afspeelt. de burgemeester van het onoochelijke franse dorpje is tegelijk ook de plaatselijke gendarme, een lokale boer en als ik me niet vergis ook brandweerman. het is één en dezelfde man, maar hij komt in verschillende verpakkingen. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Mohammed dezelfde waarheid verkondigde als zijn voorgangers spreekt eigenlijk in zijn nadeel. Het bewijst immers dat hij geen goddelijke boodschappen kreeg maar gewoon van zijn voorgangers ging afschrijven. Wij weten ondertussen dat het scheppingsverhaal niet al te precies is. De schepper zelf zou wel beter geweten hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
het scheppingsverhaal is geen wetenschap. het is een metafoor waarmee een poging wordt gedaan om de zin van de schepping te omschrijven. vrede, redwasp
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik verwacht beter van een profeet die pretendeert zijn kennis rechtstreeks van de schepper te ontvangen. Sorry, maar dat legt een enorme hypotheek op de geloofwaardigheid van de rest van zijn beweringen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
noch de bijbel, noch de qur'an hebben de pretentie om een letterlijk feitenverslag van de schepping te geven. het is pas sinds de negentiende eeuw dat die boeken op die manier gelezen worden. beide boeken bevatten (net als de bhagavad gita, de diamantsoetra, de oepanishaden...) spirituele inzichten. meer pretenderen ze ook niet. vrede, redwasp
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat doen ze wel. Moest er nu nog een officiele 'interpretatie'handleiding bij zijn die u gelijk geeft... Voor goddelijk geinspireerde geschriften hadden ze toch wel een pak duidelijker mogen zijn. Zou het niet kunnen dat deze geschriften door gewone stervelingen zijn geschreven? Laatst gewijzigd door Another Jack : 28 juni 2009 om 23:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
mijn filosofische kennis beperkt zich tot middelbaar en universitair. Ik lees een paar interessante opmerkingen maar met dat citaat bedoel ik uiteraard niet enkel het religieuze/mystieke. Al moet ik bekennen dat ik "mystieke ervaringen" niet echt kan kaderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als mijn schepper mij wetten wilt opleggen verwacht ik duidelijke taal. Als allerlei theologen eeuwen nodig hebben om uit te maken of een woord nu “maagden” dan wel “druiven” betekent zoek ik liever een andere bron. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |