Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2009, 10:52   #801
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
nope, dat is niet waar. Ik zal nooit alle Nederlanders als Hollander benoemen.
Bij ons hier is dat gewoon de regel.

95% van de Limburgers zeggen dat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 10:54   #802
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Beklemmend hoe de argumenten van nogal wat Vlaamsgezinden na een tijd toch altijd weer op die van de Belgicisten gaan lijken. Zelfs bij iemand met een open geest als Vlijmscherp.
een open geest in de zin dat ik andere talen zoveel mogelijk wil verstaan en tolereer dat andere talen gesproken wordt? jazeker, dan heb ik een open geest.

als jij met een open geest wilt zeggen dat een slager tegen een Franstalige enkel Nederlands mag spreken (zoals Demotte zegt) dan heb ik idd geen open geest, van mij mag die slager in het Frans zijn centen verdienen.

en zolang dat die Franstalige begrijpt dat hij op sommige plaatsen niet goed zal bediend worden en dat hij in communicatie met de overheid wel Nederlands moet spreken, zie ik niet het probleem.

uiteraard zijn er nog uitzonderingen. zo kan het niet dat er op Nederlandstalige scholen andere talen gesproken wordt, de leerkrachten moeten altijd kunnen verstaan wat de leerlingen zeggen. zo is het in mijn basketbalclub ook verboden om Turks te praten onder elkaar. maar eens buiten de zaal, mogen ze van mij spreken wat ze willen onder elkaar. integendeel, ik ben jaloers op mijn Turkse gemeentegenoten, die zijn dus perfect tweetalig.
Oud 2 juli 2009, 10:55   #803
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

heb dat hier al wat rondgevraagd op de bureau. ongeveer iedereen (ook de Limburgers) zeggen Nederlanders. Hollanders af en toe ook, maar ze weten dat dit niet juist is.
Oud 2 juli 2009, 10:57   #804
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijp nu toch eens dat Nederlanders hier Hollanders genoemd worden.

En alle Nederlanders worden Hollanders genoemd, niet die van een welbepaalde streek.

Dat is geen affront en ook niet negatief.
Ik waardeer in ieder geval dat je eraan hecht e.e.a. niet als affront te beschouwen. Zover zijn jij en ik al.

Waarvoor ik toch wil waken, is dat van het begrip Holland(er) een bepaalde, negatieve connotatie uitgaat. Je begrijpt me wel.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 11:45   #805
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

De Be- Limburgers zijn en beetje dom.
Mijn familie in NL- Limburg, zullen uit hun vel springen als ik ze "Hollander"
zou noemen.
Ze noemen mij Hollander en daar ben ik trots op.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 2 juli 2009 om 11:47.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 12:57   #806
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry, maar het is pas vanaf 1830.
tussen 1830 en 1839 wast oorlog in onze contreien tussen Nederlandse troepen en franse troepen voor annexatie van België bij Frankrijk of behoud van België bij Nederland.
om de VREDE TE BEWAREN werd in 1839 België gevormd als bufferstaat tussen Nederland en Frankrijk. en Willem I ging akkoord want hij had amper steun.

1839 dus en niet 1830.
Dat is revisionisme pur sang. Annexatie bij Frankrijk was nooit een optie want GB zou dit niet tolereren. Trouwens sinds 1831 had België al een eigen koning, een eigen Grondwet en erkenning van het buitenland. Nogmaals het bewijs van je revisionisme en geschiedsvervalsing ten top.

Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 2 juli 2009 om 13:02.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 12:59   #807
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wat er in 1830 gebeurde was een intern probleem van het VKN, dus het Franse leger had er niks te zoeken. Het is door dat leger dat er nu een Belgische staat is.
Net zo zeer dat het by the grace of de legers van Britain, Preussen, Sverige, Österreich, Russia, Espana en Portugal en het Congres van Wenen was dat dat VKN van jou in de eerste plaats bestond.
Oud 2 juli 2009, 13:01   #808
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
de onafhankelijkheid werd in 1830 uitgeroepen en erkend door het buitenland (behalve uiteraard door Nederland) begin 1831. dus technisch gezien zou je 1831 kunnen zeggen.
Dat is inderdaad het onderscheid tussen het voorlopig bewind van België en het Koninkrijk België.
Oud 2 juli 2009, 13:08   #809
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

doet het er toe in welk jaar belgiek is opgericht? We moeten ons vooral concentreren o pde vraag hoe we er weer vanaf geraken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:11   #810
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
doet het er toe in welk jaar belgiek is opgericht? We moeten ons vooral concentreren o pde vraag hoe we er weer vanaf geraken.
Door het rechtse NVA te steunen? Het nog rechtsere VB? We kunnen uiteraard ook nog altijd patroon worden en ons aansluiten bij VOKA of UNIZO.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:13   #811
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
1207, ik probeer je redenering te volgen.
de meeste vlamingen weten niet eens dat het nog 10j duurde vooraleer de hollanders hun trots inslikten en belgie uiteindelijk erkenden.

maar beweren dat belgie toen pas ontstond is BS. ik verwijt jullie hooguit arrogantie alsof belgie afhankelijk zou zijn van Hollandse toestemming. niet zozeer geschiedsvervalsing zoals Coyote

Als ge met die document naar de vlamingen en die zien dat van die 1839 dan denkt de meerderheid vlamingen spontaan aan dat cliché van lomp en arrogant.

ah ja, pak nu eens een woordenboek vast aub. ik ben in essentie voor een onafhankelijk vlaanderen. mij belgicist noemen is jezelf belachelijk maken.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:25   #812
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
de meeste vlamingen weten niet eens dat het nog 10j duurde vooraleer de hollanders hun trots inslikten en belgie uiteindelijk erkenden.

maar beweren dat belgie toen pas ontstond is BS. ik verwijt jullie hooguit arrogantie alsof belgie afhankelijk zou zijn van Hollandse toestemming. niet zozeer geschiedsvervalsing zoals Coyote

Als ge met die document naar de vlamingen en die zien dat van die 1839 dan denkt de meerderheid vlamingen spontaan aan dat cliché van lomp en arrogant.

ah ja, pak nu eens een woordenboek vast aub. ik ben in essentie voor een onafhankelijk vlaanderen. mij belgicist noemen is jezelf belachelijk maken.
Misschien heeft de erkenning 10 jaar geduurd.
De verhouding van Nederland t.a.v Belgie was veel langer slecht ,tot na 1945.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:30   #813
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Door het rechtse NVA te steunen? Het nog rechtsere VB? We kunnen uiteraard ook nog altijd patroon worden en ons aansluiten bij VOKA of UNIZO.
nee door allemaal massaal op V-SB te stemmen en een abonnement op Meervoud aan te schaffen
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:48   #814
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Dat is revisionisme pur sang. Annexatie bij Frankrijk was nooit een optie want GB zou dit niet tolereren. Trouwens sinds 1831 had België al een eigen koning, een eigen Grondwet en erkenning van het buitenland. Nogmaals het bewijs van je revisionisme en geschiedsvervalsing ten top.
maar het was wel de bedoeling.
waarom vroeg de frankofone elite in Brussel anders steun aan Frankrijk? om eens een kopje thee te komen drinken?
neen, om héél de zuidelijke nederlanden bij Frankrijk te voegen omdat ze heimwee hadden naar hun Grande Patrie waarin ze macht hadden.

u doet aan negationisme.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 juli 2009 om 13:49.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:49   #815
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar het was wel de bedoeling.
waarom vroeg de frankofone elite in Brussel anders steun aan Frankrijk? om eens een kopje thee te komen drinken?
neen, om héél de zuidelijke nederlanden bij Frankrijk te voegen omdat ze heimwee hadden naar het Franse bewind.

u doet aan negationisme.
Als hij aan Negationisme doet, waar doet U dan aan ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:49   #816
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als hij aan Negationisme doet, waar doet U dan aan ?
historische waarheid.

tot spijt van wie het benijdt (waaronder jij dus)
Oud 2 juli 2009, 14:11   #817
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Misschien heeft de erkenning 10 jaar geduurd.
De verhouding van Nederland t.a.v Belgie was veel langer slecht ,tot na 1945.
Ik weet het
herinner me zelfs vaag, verbeter me maar, dat de hollanders in de jaren 1830 een veldtocht begonnen zijn om verloren gebied te herannexeren.

de toenmalige afscheuring was inderdaad georganiseerd door de franstalige burgerij en had te maken met de strakke regelgeving vd hollanders, hetzelfde soort annexatie dat shadow van plan is, en het hollandse geloof dat nogal veraf stond vh katholocisme.

ik vind het wel straf dat hollanders zoals Shadow een keertje onze geschiedenis gaan bepalen alsof ze denken dat ze onze natuurlijke en biologische bazen zijn.
"Belgie bestaat pas sinds dat het erkend is door holland"
schitterende uitspraak maar zeggen dat Hollanders arrogant zijn mag niet

Laatst gewijzigd door 1207 : 2 juli 2009 om 14:13.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 14:15   #818
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Ik weet het
herinner me zelfs vaag, verbeter me maar, dat de hollanders in de jaren 1830 een veldtocht begonnen zijn om verloren gebied te herannexeren.

de toenmalige afscheuring was inderdaad georganiseerd door de franstalige burgerij en had te maken met de strakke regelgeving vd hollanders, hetzelfde soort annexatie dat shadow van plan is, en het hollandse geloof dat nogal veraf stond vh katholocisme.

ik vind het wel straf dat hollanders zoals Shadow een keertje onze geschiedenis gaan bepalen alsof ze denken dat ze onze natuurlijke en biologische bazen zijn.
"Belgie bestaat pas sinds dat het erkend is door holland"
schitterende uitspraak
nix annexatie! democratische hereniging, eerst een confederatie (twee landenstelsel met twee hoofdsteden (amsterdam en brussel)) en later een federale staat.

het is nooit mijn intentie geweest dat Vlaanderen ineens bij Nederland behoort. en alles van Nederland moet overnemen.

er moet langs twee zijden water bij de wijn worden gedaan.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 juli 2009 om 14:17.
Oud 2 juli 2009, 14:18   #819
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nix annexatie! democratische hereniging, eerst een confederatie (twee landenstelsel met twee hoofdsteden (amsterdam en brussel)) en later een federale staat.

het is nooit mijn intentie geweest dat Vlaanderen ineens bij Nederland behoort. en alles van Nederland moet overnemen.

er moet langs twee zijden water bij de wijn worden gedaan.
goed dat je dat hebt ingezien

maar België was van 1831 onafhankelijk hoor, de erkenning van Nederland staat hier volledig los van.
Oud 2 juli 2009, 14:24   #820
Shadowke

Standaard

Citaat:
goed dat je dat hebt ingezien

maar België was van 1831 onafhankelijk hoor, de erkenning van Nederland staat hier volledig los van.
alst 1831 was, wordt het 130 jaar onderdrukking
mooi voor de statistieken
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be