Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2009, 01:54   #141
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie

4) Naar mijn aanvoelen is de tekening niet gericht tegen joden, wel tegen Israël.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Alsof daar veel verschil in zit. Het is net zoals zeggen, ik ben tegen Nederland maar heb niks tegen Nederlanders. Die tekening is een duidelijke vewijzing naar leugenachtige complotverhalen over een Joods wereldcomplot. Een kapitalist vergezeld van een Israelische militair met haakneus. Het is zoals ik al veel gemerkt heb, qua Jodenhaat sluiten extreem-links en extreem-rechts perfect op elkaar aan.
Voor de goede verstandhouding: die karikatuur is van mij.
Ik zie er alleszins geen antisemitisme in, anders had ik ze niet gepost.

Maar als u kritiek op Israel al meteen wil gelijkschakelen met anti-semitisme, vrees ik dat de nuances in die karikatuur ook niet aan u besteed zijn.

Laatst gewijzigd door Sodomis : 5 juli 2009 om 01:55.
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 07:12   #142
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Honduras is uit de Organizatie van Amerikaanse Staten gestoten.

De katholieke kerk in Honduras zegt in een brief openlijk haar steun toe aan de coupplegers. Tegelijk waarschuwen ze Zelaya dat als hij terugkeert er een bloedbad zou kunnen plaatsvinden. Geinsinueerd wordt dat als de militairen beginnen schieten, het is de schuld van iemand die uit een vliegtuig stapt vergezeld van andere staatshoofden, zoals de president van Argentinië, volgens de katholieke kerk. 'Onbegrijpelijk' en absoluut onchristelijk, zoals ik tenminste het christendom begrijp. De praktijk heeft me echter al dikwijls ongelijk gegeven.

Gevaarlijke situatie. Er zijn signalen dat er inderdaad een 'bloedbad' in voorbereiding zou kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 juli 2009 om 07:20.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 09:01   #143
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zaterdag 4 julio 2009, 10u55

Beste vrienden,

Op dit ogenblijk is in Washington de Algemene Vergadering van de OAS (Organisatie van Amerikaanse Staten) aan het plaatsvinden. Ongeveer een half uur geleden hebben ze de resolutie voorgelezen waarin Honduras UITGESLOTEN wordt uit de OAS, dat is iets heel symbolische en heel belangrijk. Dit heeft niet alleen zijn invloed op het uitvoeren van heel wat projecten, op leningen en donaties, maar het betekent ook heel veel naar wat de democratie betreft. De OAS is eigenlijk een soort van certificaat dat er garant voor staat dat de lidstaten democratische regimes zijn en houdt zich bezig zowel met interne veiligheid als disputen tussen landen.

Na de unanieme beslissing van de 33 staatshoofden (!) die aanwezig waren, kreeg Manuel Zelaya het woord. Zijn eerlijke, diepgaande, rustige en doorleefde speech staat zo haaks op het gebrul, de schorre stem, de bevende-van-de-woede stem van Roberto Micheletti die we willens nillens deze week al zo dikwijls moeten horen hebben..... Manuel Zelaya was sereen maar heel diep geraakt en gekwets door het feit dat het mogelijk is dat mensen waarmee hij samengewerkt heeft, vergaderd heeft, tot vorige week nog, in staat geweest zijn en nog zijn om hem zo te verraden. Hij kan er nog steeds niet aan uit hoe het mogelijk is dat er geweld en de macht van het geweer en de wapens moet gebruikt worden om een president te intimideren en bovendien ook nog te ontvoeren naar het buitenland. "Als ze in staat zijn om dit met mij te doen, wat gaan ze dan niet doen met honderen en duizenden kleine Hondurezen? Er zijn geen zekerheden meer in mijn land en dat is wat mij het ergst kwetst van al...."

Manuel Zelaya is vastbesloten om morgen (zondag) terug te keren naar Honduras. Vandaag hadden vele mensen hem reeds verwacht en waren naar de hoofdstad afgezakt gekomen en men spreekt van 100.000 aanwezigen. Een zee van mensen, een enorme massa van mensen die van hun standpunt niet afwijken. Zij willen Mel terug. Een groep misschien omdat ze Mel een goeie president vonden, maar een grote menigte ook en vooral omdat ze er niet mee akkoord zijn wat gebeurd is. Om dat het zo pijnlijk en vernederend is om een staatsgreep in je land mee te maken en er niets te kunnen aan doen. Aan elke hoek van de straat staat er nu een militair, en aan de kranten, radio- en tv-omroepen verschilllende. Toen ik deze namiddag thuis kwam en met mijn eigen ogen de grote mensen menigte gezien had, ging ik naar de websites kijken van de twee grote kranten hier in de hoofdstad; La Tribuna en El Heraldo en beiden laten GEEN ENKELE foto zien van de betoging. En als er marsen zijn voor Micheletti (die hier Goriletti genoemd wordt) staan de kranten vol. Ik geloof dat gelijk wie hier onrecht aanvoelt en niet kan akkoord gaan met de feiten die gebeuren.

Wie wel op de eerste bladzijde van de krant staat is Cardenaal Oscar Rodriguez, de voorzitter van Caritas Internationaal. Gans de week was de kerk reeds vrij stil geweest, we hadden enkel een positie-stelling van Padre German Calix gelezen, die heel hard tegen de gebeurde feiten was, maar sindsdien hadden we niets meer van de kerk gehoord. Vandaag kwam er en officiele comunicatie van de Bisschoppenconferrentie van Honduras die heel vaag en heel oppervlakkig blijft. Cardenaal Rodriguez echter voegt er nog enkele persoonlijke commentaren bij die het bloed van velen heeft doen koken.... De cardenaal (die nu reeds de bijnaam gekregen heeft van generaal) Rodriguez roept Manuel Zelay op om niet terug te keren naar Honduras want dat dit wel eens zou kunnen uitdraaien op een bloedbad. Het is zeker dat een heleboel mensen akkoord zijn met de Cardenaal, maar dat is dan wel weer de elite van de bevolking, diegenen die aan de kant van Micheletti staan. De andere groep van mensen voelen zich bedrogen door deze verklaring en verstaan niet waarom de kerk zich eerst niet uitspreekt over de staatsgreep.

Om af te sluiten, het wordt dus nog verder afwachten, en hopen dat alles goed mag verlopen. Morgen zou dus D-day zijn ..... We wachten vol spanning af hoe de aankomst van Mel in Honduras gaat verlopen.

Vele groeten vanuit het spannende Tegucigalpa,

Machteld

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 15:39   #144
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Honduras is uit de Organizatie van Amerikaanse Staten gestoten.

De katholieke kerk in Honduras zegt in een brief openlijk haar steun toe aan de coupplegers. Tegelijk waarschuwen ze Zelaya dat als hij terugkeert er een bloedbad zou kunnen plaatsvinden. Geinsinueerd wordt dat als de militairen beginnen schieten, het is de schuld van iemand die uit een vliegtuig stapt vergezeld van andere staatshoofden, zoals de president van Argentinië, volgens de katholieke kerk. 'Onbegrijpelijk' en absoluut onchristelijk, zoals ik tenminste het christendom begrijp. De praktijk heeft me echter al dikwijls ongelijk gegeven.

Gevaarlijke situatie. Er zijn signalen dat er inderdaad een 'bloedbad' in voorbereiding zou kunnen zijn.
Ik las dat er veel aanhangers van Zelaya zich hadden verzameld om hem bij zijn terugkeer te ontvangen. Is daar ondetussen nog iets gebeurd?
Oud 5 juli 2009, 16:25   #145
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik las dat er veel aanhangers van Zelaya zich hadden verzameld om hem bij zijn terugkeer te ontvangen. Is daar ondetussen nog iets gebeurd?
Duizenden Zelaya-supporters komen samen in Tegucigalpa en aan het vliegveld. Sommigen zijn al een tijdje onderweg van het platteland maar werden onderweg tegengehouden door sabotage van autobussen of blokkades van het leger. Zelaya zou tussen 19 en 20u aankomen op het vliegtuig maar de coupplegers hebben gemeld dat zijn vliegtuig geen toelating tot landen zou krijgen. Zelaya zou vergezeld zijn van voormalig Argentijns president Kirchner en andere Latijns-Amerikaanse kopstukken.

Alle info onder voorbehoud.

Oud 5 juli 2009, 16:40   #146
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het is blijkbaar mevr. Kirchner die meegaat, samen met Rafael Correa.

Oud 5 juli 2009, 20:31   #147
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Het is blijkbaar mevr. Kirchner die meegaat, samen met Rafael Correa.
Ook, niet te vergeten, de president van de algemene vergadering van de VN, d'Escoto. Het vliegveld is totaal gemilitariseerd. Mijns inziens kan die commisie gewoon niet uit het vliegveld geraken en zal noodgedwongen terug moeten vertrekken. Dat is het 'beste' scenario dat ik me op dit moment kan voorstellen, alhoewel ik hoop dat het internationaal recht zegeviert.

Oppassen voor afleidingsmaneuvers aan de grens, vooral die met Nicaragua. De aankomst van de commisie is op dit moment 'eminent'.

P.S. Mevr. Kirchner is de president van Argentinië.
P.P.S. De luchthaven van Tegucigalpa is een nachtmerrie voor piloten die haar niet kennen. Laat ik maar niet te veel speculeren over 'ongelukken' echter.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 juli 2009 om 20:41.
Oud 6 juli 2009, 06:14   #148
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Omwille van de dreigingen van de Hondurese militairen en de obstakels die op de landingspiste geplaatst waren is het vliegtuig met de presidenten niet kunnen landen en uitgeweken naar El Salvador. Op de landingspiste bevonden zich ook militairen in gevechtspositie.

Vlak voor het vliegtuig zou landen heeft het leger op de betogers geschoten met traangas en met scherp. Hierbij zijn minstens twee doden gevallen (1 minderjarige) en een onbekend aantal gewonden.

Ondertussen beschuldigde Chavez de VS van medeplichtigheid. "De militaire junta wordt gesteund door de VS" zei hij. Verder zei hij dat het "goed" zou zijn "indien de VS zich zouden uitspreken over deze zaak", eraan toevoegend "Ik denk dat Obama een gevangene is van het imperium". Hij waarschuwde dat de staatsgreep het begin van een 'offensief' was om de veranderingen in Latijns America te stoppen.

OEA, VN, en verschillende Latijns Amerikaanse presidenten overleggen in El Salvador over verdere stappen. Ze hebben hun steun geuit aan de afgezette president Zelaya.

President van de OEA, die ook aan boord was, zei dat het vliegtuig 'bedreigd' was geweest.

Zelaya na de mislukte landing:
Citaat:
"Soldados hondureños no apunten sus rifles contra sus propios hermanos, les pido y les ordeno no repriman mas al pueblo hondureño. Crean que me da dolor y de me traba la garganta"
"Soldaten van Honduras, richt uw geweren niet tegen uw eigen broeders, dit vraag ik u, dit beveel ik u, onderdruk niet het Hondurese volk. Geloof me, dit doet me pijn, ik heb het krop in de keel."

Kristina Kirchner zei dat de steun aan Zelaya
Citaat:
"es la garant�*a última y definitiva para la vigencia de los derechos humanos, que durante el siglo XX han sido tan violentados y que realmente cre�*amos que hab�*amos ido superando"
. "...is de laatste en definitieve garantie voor het in tact blijven van de mensenrechten, die gedurende de twintigste eeuw zo geweld werden aangedaan en we werkelijk dachten dat we dit hadden overwonnen".

U ziet hoe belangrijk het voor Latijns Amerika is dat deze duistere tijden niet terug komen. Vandaar dat het van belang is dat de VS, evenals Europa, geen dubbel spel spelen. De VS heeft de nodige hefboom in Honduras. Het is niet voor niets dat er hun belangrijkste militaire basis in Centraal Amerika gevestigd is. Het is een kwestie van wil.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juli 2009 om 06:16.
Oud 6 juli 2009, 08:59   #149
zandbakje
Banneling

Standaard

Hoe zal clown Chavez reageren?
zandbakje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 11:45   #150
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zandbakje Bekijk bericht
Hoe zal clown Chavez reageren?
Zoals de andere 'clowns'-presidenten uit de regio. Zoals de Organisatie van Amerikaanse Staten en zoals Obama. Al die 'clowns' reageren tot nader order hetzelfde.

Oud 6 juli 2009, 12:02   #151
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ondertussen beschuldigde Chavez de VS van medeplichtigheid. "De militaire junta wordt gesteund door de VS" zei hij. Verder zei hij dat het "goed" zou zijn "indien de VS zich zouden uitspreken over deze zaak", eraan toevoegend "Ik denk dat Obama een gevangene is van het imperium". Hij waarschuwde dat de staatsgreep het begin van een 'offensief' was om de veranderingen in Latijns America te stoppen.
Chavez is een beetje hardhorig geworden precies.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 14:40   #152
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Meestal liggen de media zoals CNN op eenzelfde lijn met de overheid. In dit geval is er echter een dubbelzinnigheid. Soms is uit het gedrag van de media meer te lezen dan uit de oficiële verklaringen. Zal Honduras economisch onder druk gezet worden om de 'constitutionele orde' terug te herstellen? Of zal het fabeltje dat wat hier gebeurd is toch op een of andere wijze constitutioneel is meer en meer ingang vinden? Hierop lijkt CNN aan te sturen. In dat geval hebben de coupplegers echter een grote fout begaan, en dat is de vervalsing van de ontslagbrief van Zelaya om de verkiezing van een nieuw president mogelijk te maken in het congres, een feit dat door de steungevers aan deze coup, zoals de katholieke kerk, noodzakelijkerwijze 'vergeten' wordt.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juli 2009 om 14:42.
Oud 6 juli 2009, 15:12   #153
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De VS heeft de staatsgreep nog niet illegaal genoemd, en ook niet het geweld veroordeeld. De VS trok haar ambasadeur niet terug zoals vele anderen, hebben de staatsgreep nog geen staatsgreep genoemd, en hebben hun economische hulp nog niet stopgezet. Obama weigerde ook Zelaya te ontvangen toen die in Washington was.

Ik denk dat Chavez daarop doelde....de dubbelzinnige taal over 'constitutionaliteit', de dubbelzinnige handelingen.

Volgens sommigen komt Washington met deze houding meer en meer geïsoleerd te staan. Een staatsgreep steunen in deze tijd in Latijns America tast het prestige van de VS aan, maar langs de andere kant is het een historisch veel gebruikt instrument om controle te behouden in het continent. Het is niet duidelijk op dit moment hoe de balans zal uitslaan.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juli 2009 om 15:39.
Oud 6 juli 2009, 15:34   #154
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De coupplegers zijn er niet helemaal gerust in. Verschillende ondernemers die eerst de staatsgreep steunden hebben blijkbaar hun steun teruggetrokken.

De eigenaar van 'la tribuna', en door Hondurese sociale bewegingen genoemd als een grote promotor en ideoloog van de staatsgreep, de ex president Flores Facussé, is met zijn familie naar Washington vertrokken. Flores vergaderde in 2008 nog met Negroponte, en zou een van 'speerpunten in de aanval van het state department op Zelaya gedurende het laatste jaar' zijn geweest.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juli 2009 om 15:40.
Oud 6 juli 2009, 16:18   #155
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De VS heeft de staatsgreep nog niet illegaal genoemd, en ook niet het geweld veroordeeld. De VS trok haar ambasadeur niet terug zoals vele anderen, hebben de staatsgreep nog geen staatsgreep genoemd, en hebben hun economische hulp nog niet stopgezet. Obama weigerde ook Zelaya te ontvangen toen die in Washington was.

Ik denk dat Chavez daarop doelde....de dubbelzinnige taal over 'constitutionaliteit', de dubbelzinnige handelingen.

Volgens sommigen komt Washington met deze houding meer en meer geïsoleerd te staan. Een staatsgreep steunen in deze tijd in Latijns America tast het prestige van de VS aan, maar langs de andere kant is het een historisch veel gebruikt instrument om controle te behouden in het continent. Het is niet duidelijk op dit moment hoe de balans zal uitslaan.
De VS heeft zich net heel duidelijk tegen de coup uitgesproken, en steunen Zelaya.

Het enige wat ze anders doen is in praktijk trager zijn, er is nog geen beslissing over de economische hulp etc. Warschijnlijk omdat ze zijn bang dat als de coup uiteindelijk toch zou lukken en ze te hard optreden nu, dat ze hun invloed in Honduras kwijt zijn, en dat zou gewoon een domme zet zijn, politiek gesproken.
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:49   #156
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

'Waarnemend' Hondurees kanselier over Obama's reactie tegen de staatsgreep:
Citaat:
el negrito no conoce donde queda Tegucigalpa.

Oud 6 juli 2009, 16:55   #157
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Het enige wat ze anders doen is in praktijk trager zijn,...
Eens als Washington tot de conclusie komt dat de coup steunen geen zin heeft verwacht ik juist dat ze het voortouw pogen te nemen, dan hebben ze het voordeel als de redder van de democratie te worden gezien. Achterna lopen is nu niet direct iets waar de VS goed in zijn. Je onderschat de VS.
Oud 6 juli 2009, 17:01   #158
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens als Washington tot de conclusie komt dat de coup steunen geen zin heeft verwacht ik juist dat ze het voortouw pogen te nemen, dan hebben ze het voordeel als de redder van de democratie te worden gezien. Achterna lopen is nu niet direct iets waar de VS goed in zijn. Je onderschat de VS.
Ow, geloof mij, als Zelaya slaagt zal de VS er wel over stoefen, maar nu zijn ze wss gewoon voorzichtig om geen onnodige littekens in de relatie te maken. Maar tis maar speculatie uiteraard, we zullen zien met de tijd.
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 06:27   #159
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zelaya zal vandaag in Washington een vergadering hebben met H. Clinton. Dat de VS willen praten met Zelaya is op zich goed nieuws.
Oud 7 juli 2009, 15:38   #160
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De (Spaanse) media beginnen nu eindelijk over een 'staatsgreep' te spreken, tot nu toe was het een 'vervanging' van de president.

In Honduras zelf blijft de censuur tegen de (onafhankelijke) media voortduren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be