Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2009, 22:17   #1341
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Limburgers zijn niet snel tevreden hoor.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 22:31   #1342
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Limburgers zijn niet snel tevreden hoor.
ik geef ze toch een mooie oplossing.
ze moeten zelfs niet in Brussel gaan werken maar in Eindhoven bvb.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 22:36   #1343
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Met dat verenigd Limburg is men toch, door het convenant, al aardig op weg zou ik zeggen. Een staatkundige hereniging zal niet voor vandaag op morgen zijn maar als ik 90 wordt maak ik het miss nog mee....
We zijn op de goeie weg!!!!
Ik vraag me alleen af waarom gij met de vlaamse vlag staat te zwaaien, wetende dat Limburg nougabollen met Vlaanderen te maken heeft, beter nog, het Limburgs beleid wordt tegengewerkt door het centralistisch beleid van de vlaamse regering in Brussel.

Een interne vlaamse staatshervorming met meer bevoegdheden voor gemeenten en provincies zou geen kwaad kunnen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 00:36   #1344
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vraag me alleen af waarom gij met de vlaamse vlag staat te zwaaien, wetende dat Limburg nougabollen met Vlaanderen te maken heeft, beter nog, het Limburgs beleid wordt tegengewerkt door het centralistisch beleid van de vlaamse regering in Brussel.

Een interne vlaamse staatshervorming met meer bevoegdheden voor gemeenten en provincies zou geen kwaad kunnen.
Deelstaat Limburg

Limburg

Ben half Limburgs dus tja, kan niet anders dan ervan houden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 01:32   #1345
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Deelstaat Limburg

Limburg

Ben half Limburgs dus tja, kan niet anders dan ervan houden.

Errug Sympathiek en Lief Liberalist!

Maar ik ben als "oer-Limburger" de (in mijn ogen niet zo slumme) groot-Limburgse gedachte ALLES BUHALVE genegen.

Volgens bepaalde mensen hier ben ik dan ook "een stomme, arrogante Hasselaar".

Ik heb overigens niets tegen Limburgers.
In Limburg ben ik geboren en getogen en
naar het schijnt ben ik dus zelf een Limburger.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 1 juli 2009 om 01:38.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 20:17   #1346
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ik heb overigens niets tegen Limburgers.
In Limburg ben ik geboren en getogen en
naar het schijnt ben ik dus zelf een Limburger.
Du meinst ut, neejt te gluive...
Oud 1 juli 2009, 21:22   #1347
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een heropening van de lijn Hasselt-Maastricht zou ook geen slecht idee zijn. Dan kunnen beide provinciehoofdsteden opnieuw makkelijk per trein bereikt worden. Terwijl nu iemand die van Hasselt naar Maastricht wil of omgekeerd verplicht is een lange omweg te maken over Luik.
Hadden ze al geruime tijd moeten gedaan hebben. Ik heb nooit begrepen waarom ze dat altijd op de lange baan geschoven hebben.Waarschijnlijk omdat het 'toch maar Limburg was'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 22:35   #1348
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Du meinst ut, neejt te gluive...
Limburgs is een dialect van het Duits.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 09:45   #1349
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kzou het bijna gaan denken.
BTW ik versta alles in duits maar spreken is een ramp. Ik verstuik mijn tong over al die naamvallen (lijkt wel Latijn uit humaniora), dus ik doe eerlijk weinig poging meer om duits te klappen. Als ik dan hier aan de maaskant ff over de grens ga tanken of bij den Aldi ga, begin ik maar plat Limburgs te kalle, dat volgen ze wel.
Dat schijnt in Twente Enschede ook zo te zijn, plat twents kalle.
Trouwens het woord "kalle" heeft in het Gentse wel een heeeeeeeeeeeel andere betekenis, zou dat tegen een vrouw niet gebruiken of ge hebt een mot op uw gezicht.
Oud 2 juli 2009, 10:03   #1350
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Belgisch en Nederlands Limburg gaan fuseren:

http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...provincie.html

Is dit een (eerste) stap naar een volledige fusie van de Nederlanden? Wat vinden jullie?
Ik heb de bijlage gelezen. De vergaande samenwerking van de provincies Limburg - ik haast mij te vermelden dat de provincies in het document Hereniging der Nederlanden van Shadowke en mij ook één provincie vormen - is lovenswaardig en zeer geschikt als proeftuin voor de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Wat de beide Limburgen kunnen, kunnen Nederland en Vlaanderen ook.

Ik ben trots op de mensen die dit voor elkaar hebben gekregen en ongetwijfeld ermee verder gaan ... tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 10:25   #1351
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je zou ook kunnen zeggen dat het dialect dat in Keulen wordt gesproken (tot aan de zogeheten Benrather Linie), een Limburgs dialect is. Het probleem is al zo oud sinds Herman van Veldeke, een middeleeuwse dichter.

Het Limburgs, ongeacht de verstaanbaarheid ervan, wordt tot het Nederlands gerekend, aangezien de sprekers ervan overschakelen in het Nederlands op het moment dat zij hun dialectdomein verlaten (op straat, onderwijs, gemeentehuis e.d.). Aan de Duitse kant van de grens gebeurt het omgekeerde.
Oud 2 juli 2009, 17:20   #1352
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Je zou ook kunnen zeggen dat het dialect dat in Keulen wordt gesproken (tot aan de zogeheten Benrather Linie), een Limburgs dialect is. Het probleem is al zo oud sinds Herman van Veldeke, een middeleeuwse dichter.

Het Limburgs, ongeacht de verstaanbaarheid ervan, wordt tot het Nederlands gerekend, aangezien de sprekers ervan overschakelen in het Nederlands op het moment dat zij hun dialectdomein verlaten (op straat, onderwijs, gemeentehuis e.d.). Aan de Duitse kant van de grens gebeurt het omgekeerde.
Voor zover ik weet is het Limburgs in tegenstelling tot het Zeeuws als een aparte taal erkend.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 17:25   #1353
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Voor zover ik weet is het Limburgs in tegenstelling tot het Zeeuws als een aparte taal erkend.
het limburgs is een erkende streektaal.
het is ook een dialect van het oud-nederlands.

de enige echte erkende taal is het fries.

bron: wikipedia

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 juli 2009 om 17:29.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 10:04   #1354
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een taal is een dialect met officiële functies, zoals:
- taal van het bestuur (rijk, provincie, gemeente, waterschap);
- taal van het onderwijs (peuteropvang, basisschool, voortgezet onderwijs, universiteit);
- taal van de religie en godsdienstige samenkomsten.

Het Limburgs, hoe buitenissig en exotisch het ook moge klinken in standaardtalige oren, ontbeert die functies en kan daarom niet doorgaan voor taal. Het Limburgs aast, net als het Zeeuws en het Saksisch op het predicaat van een door de EU erkende streektaal.

Het erkennen van dialecten tot "streektalen" is een uitermate betreurenswaardig verschijnsel en moet daarom krachtig afgewezen worden. Dit is ook het officiële standpunt van de Nederlandse Taalunie.
Oud 3 juli 2009, 11:09   #1355
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een taal is een dialect met officiële functies, zoals:
- taal van het bestuur (rijk, provincie, gemeente, waterschap);
- taal van het onderwijs (peuteropvang, basisschool, voortgezet onderwijs, universiteit);
- taal van de religie en godsdienstige samenkomsten.

Het Limburgs, hoe buitenissig en exotisch het ook moge klinken in standaardtalige oren, ontbeert die functies en kan daarom niet doorgaan voor taal. Het Limburgs aast, net als het Zeeuws en het Saksisch op het predicaat van een door de EU erkende streektaal.

Het erkennen van dialecten tot "streektalen" is een uitermate betreurenswaardig verschijnsel en moet daarom krachtig afgewezen worden. Dit is ook het officiële standpunt van de Nederlandse Taalunie.
Het limburgs aast er niet op, het is reeds erkent als streektaal. Zie hier een citaat uit, http://taal.phileon.nl/limburgs.php

Limburgs officieel als taal erkend
Op 14 februari 1997 is het Limburgs officieel door de Nederlandse regering als 'vreemde' taal erkend, onder het Europees Handvest voor Regionale en Minderheidstalen. Voor meer informatie over dit handvest, klik hier.
Van de politieke partij "Pertie Nuuj Limburg" (PNL) is in de zomer van 2000 een initiatiefvoorstel gekomen om het gebruik van de Limburgse taal verder te stimuleren en om een 'Algemeen geschreven Limburgs' (AGL) te ontwikkelen en promoten. Dit voorstel is behandeld in de gedeputeerde staten van Nederlands Limburg. Na het laten vallen van het AGL, waarvoor nog niet voldoende politieke steun was, is het voorstel aangenomen. Dit betekent o.a. dat er een streektaalfunctionaris is aangewezen en dat een Raad voor het Limburgs is opgezet. De streektaalfunctionaris is momenteel Ton van de Wijngaard.

Het Limburgs is geen dialect, maar een taal
De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland.
De Limburgse taal wordt door velen aangeduid als "de Limburgse dialecten". Dit is onjuist, want een dialect is een afgeleide van een zelfstandige en volwaardige taal. Het Limburgs, echter, is een onder het Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden erkende taal. Het doel van dit Handvest is het beschermen en het versterken van de niet-dominerende talen in Europa. Belangrijk evenwel, voor de afbakening van het begrip dialect, zijn de criteria die het "European Bureau for Lesser Used Languages" (onderdeel van de Europese Unie en verbonden aan de Raad van Europa, met een eigen positie binnen de UNESCO) hiervoor hanteert: "dialecten richten zich wat betreft de woordenschat, de zinsbouw en de spelling naar de standaardtaal." Geen van deze drie criteria is op de Limburgse taal van toepassing. Bovendien heeft het Limburgs, zoals hierboven vermeld, een formele status als taal. Hieruit kan men concluderen, dat het Limburgs geen dialect is, laat staan een dialect van het Nederlands, zoals sommige landgenoten plegen te denken, maar één taal.
Wat hier abusievelijk met "Limburgse dialecten" wordt aangeduid, zijn in werkelijkheid varianten en tongvallen van de Limburgse taal (elke taal kent deze verschijnselen):

En het is een verkeerd punt van de taalunie dialecten niet te erkennen. Men kan beide spreken AN in algemene omgangsvormen, uit fatsoen en dialect als men het verkiest. Ik ga een officieel gesprek een sollicitatie bv of met een klant op de zaak ook niet int limburgs doen.

Zoow Ernst, es dich nou int Apeldoorns begint gaon ich wel wieër int Limburgs. Wie verstaon mekaar toch wel en du kumst maor eens ff langs veur koffie mit echte vlaai, kerse, abrikoos, of fruitvliegjes. Die zéén heej nou toch rond aont vliege...

Laatst gewijzigd door stropke : 3 juli 2009 om 11:12.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 11:44   #1356
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Het limburgs aast er niet op, het is reeds erkent als streektaal. Zie hier een citaat uit, http://taal.phileon.nl/limburgs.php

Limburgs officieel als taal erkend
Op 14 februari 1997 is het Limburgs officieel door de Nederlandse regering als 'vreemde' taal erkend, onder het Europees Handvest voor Regionale en Minderheidstalen. Voor meer informatie over dit handvest, klik hier.
Van de politieke partij "Pertie Nuuj Limburg" (PNL) is in de zomer van 2000 een initiatiefvoorstel gekomen om het gebruik van de Limburgse taal verder te stimuleren en om een 'Algemeen geschreven Limburgs' (AGL) te ontwikkelen en promoten. Dit voorstel is behandeld in de gedeputeerde staten van Nederlands Limburg. Na het laten vallen van het AGL, waarvoor nog niet voldoende politieke steun was, is het voorstel aangenomen. Dit betekent o.a. dat er een streektaalfunctionaris is aangewezen en dat een Raad voor het Limburgs is opgezet. De streektaalfunctionaris is momenteel Ton van de Wijngaard.

Het Limburgs is geen dialect, maar een taal
De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland.
De Limburgse taal wordt door velen aangeduid als "de Limburgse dialecten". Dit is onjuist, want een dialect is een afgeleide van een zelfstandige en volwaardige taal. Het Limburgs, echter, is een onder het Europees Handvest voor streektalen of talen van minderheden erkende taal. Het doel van dit Handvest is het beschermen en het versterken van de niet-dominerende talen in Europa. Belangrijk evenwel, voor de afbakening van het begrip dialect, zijn de criteria die het "European Bureau for Lesser Used Languages" (onderdeel van de Europese Unie en verbonden aan de Raad van Europa, met een eigen positie binnen de UNESCO) hiervoor hanteert: "dialecten richten zich wat betreft de woordenschat, de zinsbouw en de spelling naar de standaardtaal." Geen van deze drie criteria is op de Limburgse taal van toepassing. Bovendien heeft het Limburgs, zoals hierboven vermeld, een formele status als taal. Hieruit kan men concluderen, dat het Limburgs geen dialect is, laat staan een dialect van het Nederlands, zoals sommige landgenoten plegen te denken, maar één taal.
Wat hier abusievelijk met "Limburgse dialecten" wordt aangeduid, zijn in werkelijkheid varianten en tongvallen van de Limburgse taal (elke taal kent deze verschijnselen):

En het is een verkeerd punt van de taalunie dialecten niet te erkennen. Men kan beide spreken AN in algemene omgangsvormen, uit fatsoen en dialect als men het verkiest. Ik ga een officieel gesprek een sollicitatie bv of met een klant op de zaak ook niet int limburgs doen.

Zoow Ernst, es dich nou int Apeldoorns begint gaon ich wel wieër int Limburgs. Wie verstaon mekaar toch wel en du kumst maor eens ff langs veur koffie mit echte vlaai, kerse, abrikoos, of fruitvliegjes. Die zéén heej nou toch rond aont vliege...
Stropke, begrijp mij niet verkeerd als ik zeg dat al die "erkenningen" leiden tot een precedentwerking, die nadelig uitpakt voor de standaardtaal. Het Hoogduits in Zelfkant kan dat wel hebben, maar het Nederlands kan dat wat moeilijker hebben.

Moar goed, mien jong. Ie bunt 'n aordige kearl en ik wil mit oe best 'n Limburgs biertje drink'n mit 'n vlaoi. Laot 't oe goed goan! Groet'n uut Apeldoorne!
Oud 4 juli 2009, 14:14   #1357
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Stropke, begrijp mij niet verkeerd als ik zeg dat al die "erkenningen" leiden tot een precedentwerking, die nadelig uitpakt voor de standaardtaal. Het Hoogduits in Zelfkant kan dat wel hebben, maar het Nederlands kan dat wat moeilijker hebben.

Moar goed, mien jong. Ie bunt 'n aordige kearl en ik wil mit oe best 'n Limburgs biertje drink'n mit 'n vlaoi. Laot 't oe goed goan! Groet'n uut Apeldoorne!
Ik lees hier iets te veel termen van de soort "officieel", "formeel", "erkenning" en ga zo maar door in plaats van "herkenning", wetenschappelijk vorsingswerk dus en dat heeft me aan het denken gezet. En ik moet nederig toegeven dat ik het zelf ook over "erkenning" gehad heb, wat bij nader toezien beter als een lapsus "pennæ" bekeken kan worden. Het is eigenlijk van de gekke dat de diskriminerende faktor die bepaalt of talen ofwel verschillend zijn ofwel dialekten van eenzelfde taal, vastgelegd worden door politieke of daaraan verwante instellingen. Voor zover ik weet dient dus gelezen te worden als wat ik niet zeker weet. Met mijn verontschuldigingen aan wie ik op het verkeerde been gezet heb.

Ik ben de laatste om zelf wat dan ook te gaan beweren over een welbepaalde taal, in dit geval het Limburgs. Ik wijs wel naar de metodologie die gehanteerd wordt om zo nauwkeurig mogelijk te bepalen waar het scheidt. Daarbij haal ik mijn mosterd voornamelijk uit wat ik gelezen heb bij Cor van Bree, Peter Burger, Jan de Vries, Marijke van der Wal en Roland Willemyns, en dat gaat in de richting van het Limburgs als Nederlands dialekt...

Het Nederlands blijkt rechtstreeks af te stammen van het Noordzeegermaans, samen met het Engels en het Fries. Het Duits daarentegen blijkt een "huwelijk" te zijn tussen het Middelnederduits dat ook van het Noordzeegermaans afstamt en het Middelhoogduits dat van het Rijn-Wesergermaans afstamt. Om maar aan te geven dat het allemaal niet zo eenvoudig is. En dan hebben we het alleen nog maar over onderscheiden talen.

De vraag die alle andere vragen in de schaduw stelt of in het geheel doet wegvallen is: waar begint een taal? Vooral omdat het niet zo vanzelfsprekend is om zonder een voldoend aantal overgeleverde geschriften de grens te trekken tussen het begin van de verschillende Germaanse talen en de faze waarin ze nog één geheel vormden. Dat is echt geen kolfje naar de hand van ambtenaren. Formele erkenning heeft dan ook meer met mogelijke subsidiëringen en wettelijke verankering te maken dan met wetenschap.

De diskriminerende faktoren die taalkundigen hanteren zijn onderscheidende morfologische en syntactische taalkenmerken, een eigen literatuur en een eventuele standaardtaal. Laat wie daar kaas van gegeten heeft nu maar uitmaken waar de klepel hangt.
Oud 4 juli 2009, 15:39   #1358
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hadden ze al geruime tijd moeten gedaan hebben. Ik heb nooit begrepen waarom ze dat altijd op de lange baan geschoven hebben.Waarschijnlijk omdat het "toch maar" Limburg was.
Omdat Vlaanderen en Nederland nog steeds tegen beter weten in als gescheiden staten beschoiuw worden.

Laatst gewijzigd door Leo : 4 juli 2009 om 15:40.
Oud 7 juli 2009, 07:35   #1359
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees hier iets te veel termen van de soort "officieel", "formeel", "erkenning" en ga zo maar door in plaats van "herkenning", wetenschappelijk vorsingswerk dus en dat heeft me aan het denken gezet. En ik moet nederig toegeven dat ik het zelf ook over "erkenning" gehad heb, wat bij nader toezien beter als een lapsus "pennæ" bekeken kan worden. Het is eigenlijk van de gekke dat de diskriminerende faktor die bepaalt of talen ofwel verschillend zijn ofwel dialekten van eenzelfde taal, vastgelegd worden door politieke of daaraan verwante instellingen. Voor zover ik weet dient dus gelezen te worden als wat ik niet zeker weet. Met mijn verontschuldigingen aan wie ik op het verkeerde been gezet heb.

Ik ben de laatste om zelf wat dan ook te gaan beweren over een welbepaalde taal, in dit geval het Limburgs. Ik wijs wel naar de metodologie die gehanteerd wordt om zo nauwkeurig mogelijk te bepalen waar het scheidt. Daarbij haal ik mijn mosterd voornamelijk uit wat ik gelezen heb bij Cor van Bree, Peter Burger, Jan de Vries, Marijke van der Wal en Roland Willemyns, en dat gaat in de richting van het Limburgs als Nederlands dialekt...

Het Nederlands blijkt rechtstreeks af te stammen van het Noordzeegermaans, samen met het Engels en het Fries. Het Duits daarentegen blijkt een "huwelijk" te zijn tussen het Middelnederduits dat ook van het Noordzeegermaans afstamt en het Middelhoogduits dat van het Rijn-Wesergermaans afstamt. Om maar aan te geven dat het allemaal niet zo eenvoudig is. En dan hebben we het alleen nog maar over onderscheiden talen.

De vraag die alle andere vragen in de schaduw stelt of in het geheel doet wegvallen is: waar begint een taal? Vooral omdat het niet zo vanzelfsprekend is om zonder een voldoend aantal overgeleverde geschriften de grens te trekken tussen het begin van de verschillende Germaanse talen en de faze waarin ze nog één geheel vormden. Dat is echt geen kolfje naar de hand van ambtenaren. Formele erkenning heeft dan ook meer met mogelijke subsidiëringen en wettelijke verankering te maken dan met wetenschap.

De diskriminerende faktoren die taalkundigen hanteren zijn onderscheidende morfologische en syntactische taalkenmerken, een eigen literatuur en een eventuele standaardtaal. Laat wie daar kaas van gegeten heeft nu maar uitmaken waar de klepel hangt.

En hoe zit het met frankisch gebied? Dit taalgebied strekt zich uit van Furth (D) tot Kassel (D) tot Oost-Twente. Als we letten op de taalzuiverheid van het Frankisch, dan is het noch Duits noch Nederlands. Het huidige Nederlands dateert van na Napoleon. Het ABN was van toepassing bij de NOS en bij de overheid. Maar die theorie is achterhaald. Zo heeft elk land zijn officiele voertaal met behoud van hun dialecten. Ik begrijp niet waar hier het struikelblok is. Het Limburgs alleen al bestaat uit duizenden dialecten. Maar qua schrijfwijze zijn er geen vaste regels. en dat werkt verwarrend. Dus laten we het ABN-Vlaams maar aanhouden als hoofdtaal.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:45   #1360
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat Vlaanderen en Nederland nog steeds tegen beter weten in als gescheiden staten beschoiuw worden.
U vergist zich. De Limburgen vormen inderdaad één geheel. Nederlands Limburg eertijds ten onrechte van ons afgepikt door de Hollander en Onwijze Willem I.

Vlaanderen en Nederland zijn echter wel degelijk fundamenteel andere staten, andere mensen, andere taal (in Nederland moeten ze Vlaamse feuilletons ondertitelen) , andere eetgewoonten, andere mentaliteit. In feite zijn Vlaanderen en Nederland de tegenpolen van mekaar. Het is een illusie te denken dat die twee het ooit met mekaar zouden kunnen vinden. Een mooi -en recent- voorbeeld hiervan wordt weer eens gegeven door het feit dat Nederland er alles aan doet om de uitbreiding van Antwerpen zo lang mogelijk te verhinderen. Nu, een losse samenwerking tussen de beiden regio's zie ik wel zitten. Dat wel. Maar dan hebben we het ook gehad.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 08:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be