Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2009, 13:13   #1301
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Ik ben die discussies over de hoofddoek eigenlijk kotsbeu. Ik snap echt niet dat mensen zo'n idiote maatregel kunnen toejuichen. Het zal immers niets ten gronde veranderen. Noch het aantal vrouwen dat een hoofddoek draagt, noch het probleem van onderdrukking. Een verbod is even verwerpelijk als een gebod. En dat een verbod prikkelend werkt, is toch echt niet nieuw? Het zal er alleen toe leiden dat overtuigingen sterker worden. Want daar gaat het natuurlijk over: overtuigingen. Ook al zijn ze met de paplepel ingegoten, het blijven overtuigingen.

Nu, ik begrijp het probleem dat zich in die athenea stelt heel goed hoor. Maar men zou daar de echte oorzaken van moeten aanpakken en dat doet men natuurlijk niet met dit hoofddoekenverbod. Zo'n verbod is trouwens niet iets dat scholen individueel zouden moeten kunnen invoeren. Als er al zo'n verbod zou mogen zijn, dan moet dat van overheidswege komen. Anders creëer je problemen zoals hier. Het lijkt wel alsof niemand zich afvraagt waarom deze scholen concentratiescholen zijn geworden. Nochtans kaart de reden daarvan een nog fundamenteler probleem van ons onderwijs aan: scholieren zitten niet in de scholen die hen de opleiding bieden die voor hen het meeste geschikt is, maar in scholen die om allerlei praktische redenen het meest geschikt zijn (en dan heb ik het niet alleen over praktische redenen voor de scholieren zelf, maar ook voor de scholen).

Mensen halen in dit kader ook graag het voorbeeld aan van Turkije, maar iedereen kan toch vaststellen dat het fundamentalisme ook daar terrein wint? En dat ondanks een verbod op hoofddoeken in openbare gebouwen.

En wat die groepsdruk betreft. Hoewel de bron anders is in het geval van een hoofddoek, is die echt niet zo wezenlijk verschillend van de groepsdruk die "onze" jongeren en zelfs kinderen ondervinden. Het begint al heel erg jong met het moeten hebben van een studio100 pennenzak en boekentas. Maar zo'n vormen van groepsdruk zijn om de één of andere reden blijkbaar aanvaardbaar. Ik kan Artisjok alleen maar bijtreden in het feit dat er nog veel werk aan de winkel is wat betreft het weerbaar maken tegen groepsdruk.

Ad hoc oplossingen zoals dit werken niet. Integendeel. Door dergelijke zaken worden de problemen alleen maar groter. Erg jammer om te zien dat ook meer en meer verstandige mensen daar in meestappen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 14:01   #1302
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neutraliteit vragen aan iederen ongeacht overtuiging lijkt me alle behalve idioot, maar gezien de druk rond hoofddoeken intern onder moslims de enige mogelijkheid die overblijft.

Wel heeft u gelijk dat die neutraliteit beter door de overheid aan alle scholen wordt opgelegd, zo vermijdt men scholen waar niet het programma maar het al of niet dragen van hoofddoeken de motivatie vormt.

De echte oorzaken van de druk rond hoofddoeken komt niet door maatregels die scholen nemen, maar ook van u graag concrete voorstellen wat scholen dan behoren te doen om die religieuze indoctrinatie tegen te gaan.

Mij lijkt de reden waarom dit een concentratieschool is geworden complex maar een aantal factoren spelen zeker een rol;de hoge concentratie moslims in Antwerpen Noord, Borgerhout, de goede bereikbaarheid vanuit o.a Linkeroever,Merksem en Oud Berchem, Kiel waar ook een hoog aantal moslims wonen, de druk naar meisjes toe om te kiezen voor scholen waar hoofddoeken zijn toegestaan zijn zeker van belang.

UIteraard kun je Turkije aanhalen, en het is niet omdat ook daar dezelfde discussie speelt dat daarom het daar geldende verbod dus zinloos zou zijn.

Uw vergelijking over groepsdruk onder jongeren die de juiste pennenzak willen gaat totaal niet op, tenzij u weet heeft van pastoors die uit naam van religie zeggen dat dit moet en onwetende ouders die daar niets aan doen?
Religieuze indoctrinatie en jongeren opzetten tegen de samenleving gaat over mee dan een pennenzak om "erbij te horen" en het is jammer dat verstandige mensen zoals u blijk geven van schrikbarend weinig kennis over wat er intern onder moslims gebeurt en de druk die onderling wordt uitgeoefend, tenzij bijvoorbeeld Nederland investeert om hier de juiste pennenzak uit boekentassen te toveren, omdat de pastoor vindt dat dit moet uit naam van God?

Wat de problemen groter maakt is niet het standpunt van scholen maar wel de invloed van mensen zoals een Nordine, maar u legt graag de verantwoordelijkheid buiten deze groepen?
Hoofddoeken toestaan steeds en overal is zeker geen oplossing, de samenleving moet voor zichzelf denken, los van een beleid gericht op "doelgroepen, neutraliteit is het enige antwoord wat ieders rechten beschermd.

Die mening toegedaan zijn dat hoofddoeken niet overal en steeds moeten kan juist duiden op verstand, of u nu wilt of niet, tolerantie is niet altijd het juiste antwoord en integratie niet steeds het gevolg daarvan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 15:44   #1303
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik ben die discussies over de hoofddoek eigenlijk kotsbeu. Ik snap echt niet dat mensen zo'n idiote maatregel kunnen toejuichen. Het zal immers niets ten gronde veranderen. Noch het aantal vrouwen dat een hoofddoek draagt, noch het probleem van onderdrukking. Een verbod is even verwerpelijk als een gebod. En dat een verbod prikkelend werkt, is toch echt niet nieuw? Het zal er alleen toe leiden dat overtuigingen sterker worden. Want daar gaat het natuurlijk over: overtuigingen. Ook al zijn ze met de paplepel ingegoten, het blijven overtuigingen.

Nu, ik begrijp het probleem dat zich in die athenea stelt heel goed hoor. Maar men zou daar de echte oorzaken van moeten aanpakken en dat doet men natuurlijk niet met dit hoofddoekenverbod. Zo'n verbod is trouwens niet iets dat scholen individueel zouden moeten kunnen invoeren. Als er al zo'n verbod zou mogen zijn, dan moet dat van overheidswege komen. Anders creëer je problemen zoals hier. Het lijkt wel alsof niemand zich afvraagt waarom deze scholen concentratiescholen zijn geworden. Nochtans kaart de reden daarvan een nog fundamenteler probleem van ons onderwijs aan: scholieren zitten niet in de scholen die hen de opleiding bieden die voor hen het meeste geschikt is, maar in scholen die om allerlei praktische redenen het meest geschikt zijn (en dan heb ik het niet alleen over praktische redenen voor de scholieren zelf, maar ook voor de scholen).

Mensen halen in dit kader ook graag het voorbeeld aan van Turkije, maar iedereen kan toch vaststellen dat het fundamentalisme ook daar terrein wint? En dat ondanks een verbod op hoofddoeken in openbare gebouwen.

En wat die groepsdruk betreft. Hoewel de bron anders is in het geval van een hoofddoek, is die echt niet zo wezenlijk verschillend van de groepsdruk die "onze" jongeren en zelfs kinderen ondervinden. Het begint al heel erg jong met het moeten hebben van een studio100 pennenzak en boekentas. Maar zo'n vormen van groepsdruk zijn om de één of andere reden blijkbaar aanvaardbaar. Ik kan Artisjok alleen maar bijtreden in het feit dat er nog veel werk aan de winkel is wat betreft het weerbaar maken tegen groepsdruk.

Ad hoc oplossingen zoals dit werken niet. Integendeel. Door dergelijke zaken worden de problemen alleen maar groter. Erg jammer om te zien dat ook meer en meer verstandige mensen daar in meestappen.
Ik vind het eerder idioot om toe te geven aan fanatiekelingen. De hoofddoek hoort niet thuis op onze seculiere scholen. De staat en de gemeenschap hoeven niet opgezadeld te worden met het te hoge testosteron gehalte van de moslimmachos.

Laatst gewijzigd door grimbergen : 7 juli 2009 om 15:51.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 15:50   #1304
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
ik ben zulke dingen al lang kotsbeu.. ik kan de hoeveel keren niet meer tellen dat ik voor moslim word aangezien terwijl ik en agnost en zelfs bijna een Ignost ben. iedere mening/argument die ik heb verdraaien zoals het hun goed uitkomt.
U hebt in ieder geval al ergens alle Belgen een leugenachtig volk genoemd. Als u agnost bent dan doet u wel erg veel moeite om religieuze symbolen toe te staan op seculiere scholen. Als u ignost bent dan zie ik helemaal niet in waarom u zoveel moeite doet. Als ignost zou u tegen zo iemand eerder zeggen : uitslover.

Laatst gewijzigd door grimbergen : 7 juli 2009 om 15:50.
Oud 7 juli 2009, 16:30   #1305
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
U hebt in ieder geval al ergens alle Belgen een leugenachtig volk genoemd. Als u agnost bent dan doet u wel erg veel moeite om religieuze symbolen toe te staan op seculiere scholen. Als u ignost bent dan zie ik helemaal niet in waarom u zoveel moeite doet. Als ignost zou u tegen zo iemand eerder zeggen : uitslover.
voor je met beschuldigingen komt, graag citaten. en het is gewoon weer bewezen met je antwoord

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 7 juli 2009 om 16:37.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:44   #1306
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"ergens": linkje naar die post dan.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:48   #1307
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het eerder idioot om toe te geven aan fanatiekelingen. De hoofddoek hoort niet thuis op onze seculiere scholen. De staat en de gemeenschap hoeven niet opgezadeld te worden met het te hoge testosteron gehalte van de moslimmachos.
Die meisjes zouden ook een te hoog testosterongehalte hebben?
Beter toegeven aan fanatiekelingen van "eigen volk" die gebrek aan testosteron compenseren door haten?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:58   #1308
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar staat dit folosoof? Waar schrijft Grimbergen dat vrouwen een te hoog testosterongehalte hebben, Wat in die zin is voor jou zo onduidelijk dat dit je conclusie is?

Uw obsessie met het Vlaams belang is echt boeiend, heeft u er ooit mee te maken gehad, of uw familie?
Nooit geweten dat haat een compensatie is voor testosteron, waar kan ik de studie vinden die dit aantoont?
Oud 7 juli 2009, 18:10   #1309
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Speciaal voor jou
Mijn eerste post in deze draad:
enkele andere..
Is dit voldoende, of moet ik er nog opdissen?
"Praten helpt" is volgens mij niet genoeg. Als de directie en het onderwijzend personeel daar meermaals zeggen dat ze al drie jaar (!!) iets aan het probleem proberen te doen, wie ben ik (of jij) dan om daar aan te twijfelen. Denk je nu zelf niet dat directie en personeel als eerste stap heeft geprobeerd de discussie op gang te brengen? Pedagogische en psychologische studies wijzen trouwens uit dat de druk en invloed van de peer-groep veel groter is dan die van onderwijzers en zelfs ouders.

Je insinuatie dat de directie "helemaal niet kan bewijzen dat/hoeveel leerlingen onder druk van medeleerlingen een hoofddoek dragen" toont voor mij aan dat je 1) weinig ervaring hebt met de onderwijspraktijk of 2) van kwade wil bent.

Citaat:
Ik negeer je uitleg over het PPGO omdat je begint met "Jij gebruikt het PPGO om te argumenteren dat alleen de eerste peiler van belang is"
Waar argumenteer ik dat alleen de eerste peiler van belang is? Ik word het stilaan beu dat anderen mijn vermeende meningen en stellingen uitvinden.
Ik haalde het PPGO aan omdat er forummers zijn die geen benul hebben waarvoor het GO staat, en verder had ik graag geweten hoe het hoofddoekverbod in overeenstemming is met het PPGO.
Ik heb je in mijn vorige post haarfijn uitgelegd hoe een hoofddoekverbod in overeenstemming KAN zijn met het PPGO. Je hoeft niet boos te worden omdat je denkt weer eens verkeerd begrepen te zijn: je hebt die link naar het PPGO al tig keer gepost om aan te tonen dat een hoofddoekverbod strijdig zou zijn met het project. Zoals ik in mijn vorige posts toonde (door een paar andere fragmenten aan te halen) hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Misschien heb je nooit expliciet beweerd dat alleen de eerste peiler van belang is, je hebt de tweede peiler gewoon verzwegen. Een dergelijke eenzijdige lezing is ook een mening/stelling verkondigen.

Zelfs als ik je de gekste zaken in de mond zou leggen (quod non), dan is het hier nog altijd een gemakkelijke uitvlucht om toch maar niet op de kern van de zaak te hoeven ingaan, nl. dat een hoofddoekverbod wel degelijk in overeenstemming kan zijn met het PPGO.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 18:18   #1310
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
..., en Artisjok, volgens mij gebeurt wat jij omschrijft helemaal niet maar ontbreekt het jou vaak aan argumenten om je eigen woorden behoorlijk te onderbouwen.
Vertel mij dan eens Alice, waar ik beweer dat een school geen maatregelen mag treffen.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1262

Waarom antwoord jij niet op mijn post?
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1019
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 18:20   #1311
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Mijn inziens is dit allesbehalve voldoende. Je bent namelijk nog niet verder geraakt dan 'discussieren' en alle mogelijke varianten op dit begrip.

We hebben te maken met alsmaar grotere verstrakking van allerlei geloofsregels. Er zijn hier al meerdere opgenoemd. Zelfs op universitair niveau krijgt men ermee te kampen.

Alice heeft je al verschillende malen om concrete voorstellen gevraagd. W�*t te doen in de praktijk! Tot op heden heb ik enige uitvoerbare suggesties nog niet in je posts teruggevonden.
Waarom is dit allesbehalve voldoende? Waarom is dit niet concreet genoeg?
Waarom is dit niet uitvoerbaar?

Denk jij dat het verbod iets verhelpt aan de groepsdruk?

Laatst gewijzigd door artisjok : 7 juli 2009 om 18:22.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:02   #1312
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
"ergens": linkje naar die post dan.

De mods kunnen u verder helpen via het rode driehoekje. Ik heb die post aangegeven. Hopelijk is hij verwijderd wegens racisme. Het zou ook kunnen dat anoniempje het schreef en sywen haar toejuichte. Ben het vergeten. Ik leef dan ook niet voor dit forum.

Laatst gewijzigd door grimbergen : 7 juli 2009 om 21:05.
Oud 7 juli 2009, 21:03   #1313
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel mij dan eens Alice, waar ik beweer dat een school geen maatregelen mag treffen.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1262

Waarom antwoord jij niet op mijn post?
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1019
Dit is toch te gek voor woorden...nergens beantwoord u zelf een vraag, maar steeds moet ik me verantwoorden??
Misschien kun je ook eens ingaan op wat mensen nu al overloos van je vragen, licht eens toe hoe scholen met religieuze indoctrinatie, afwijzing van samenleving en soms zelf leerstof, weigering om mee te doen aan sport of zwemmen horen om te gaan, wie wat moet doen, en hoe?
Oud 7 juli 2009, 21:04   #1314
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die meisjes zouden ook een te hoog testosterongehalte hebben?
Beter toegeven aan fanatiekelingen van "eigen volk" die gebrek aan testosteron compenseren door haten?
Zeg gast uw reactie raakt kant nog wal. Ik ben een braaf persoon en probeer tussen de regels door te lezen. Toveren kan ik nog niet.
Oud 7 juli 2009, 21:05   #1315
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht

U maakt enkele zeer terechte punten. Ik hoor van verschillende meisjes dat ze de hoofddoek beginnen te dragen omwille van het verbod in het atheneum.
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:06   #1316
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom is dit allesbehalve voldoende? Waarom is dit niet concreet genoeg?
Waarom is dit niet uitvoerbaar?

Denk jij dat het verbod iets verhelpt aan de groepsdruk?
Dit doe je steeds wanneer jou iets gevraagd wordt geef je geen antwoord maar stelt zelf vragen!
Volgens mij kunt u helemaal niet concreet uitleggen hoe de school wat dan ook volgens u zou moeten doen?
U stelt niets concreet voor en vraagt dan waarom het niet uitvoerbaar is, dit is een dovemansgesprek!

Laatst gewijzigd door alice : 7 juli 2009 om 21:07.
Oud 7 juli 2009, 21:06   #1317
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
U maakt enkele zeer terechte punten. Ik hoor van verschillende meisjes dat ze de hoofddoek beginnen te dragen omwille van het verbod in het atheneum.
Dat is het meest ongeloofwaardige dat ik tot op heden heb gehoord.
Oud 7 juli 2009, 21:08   #1318
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is ongeloofwaardig?
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 21:11   #1319
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Wat is ongeloofwaardig?
Die meisjes dragen hun doekje omdat allah het wil. Zo zijn ze brave preutse vrouwtjes. Hun testosteronmachos volgen de pedofeet waardig. Doekjes dragen en enkele meters achter je echtgenoot huppelen. Dit doen ze niet uit protest.
Oud 7 juli 2009, 21:11   #1320
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, het is de schuld van de school! Eeuwig en altijd de slachtofferrol Anoniempje? Trouwens, mij best als meisjes daarom een hoofddoek gaan dragen, dat mag gerust in je eigen priveleven om welke reden of motivatie dan ook, zolang je maar accepteert dat dit niet steeds en overal kan, ongeacht je overtuiging is er geen enkel probleem.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be