Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2009, 16:26   #1421
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik typte dat de standaardtaal voor iedere Nederlandstalige (Nederlanders, Vlamingen, Surinamers) hetzelfde is. Ik weet uiteraard dat het gros van de Vlamingen 'ge' en 'gij' zegt, maar in formele stukken geldt voor iedereen gewoon de de standaard.
Ahjah?
Wij Vlamingen jij-en en jou-en niet zo, en al helemaal niet in formele teksten, dan doen wij U - dát is de beleefdheidsvorm!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 16:31   #1422
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ahjah?
Wij Vlamingen jij-en en jou-en niet zo, en al helemaal niet in formele teksten, dan doen wij U - dát is de beleefdheidsvorm!
Inderdaad de grootse misconceptie die Nederlanders over ons hebben. De 'gij'-vorm verschilt wel degelijk van de 'u'-vorm. Het is wel raar dat we 'jullie' zeggen i.p.v. 'gullie' (wat logischer zou zijn, ook merkbaar in de gavere varianten van de Brabantse dialecten, ik denk dat ik soms nog wel een 'golle' laat vallen).

Jullie komt nl. van jijlieden, dus analoog komt gullie van gijlieden.

Nu begrijp ik die strijd tegen die zgnde. verhollandsing niet. Deze is enkel verfoeilijk indien met bruut geweld opgedrongen. Als in een natuurlijke evolutie is het toch geen zaak?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 juli 2009 om 16:34.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 16:34   #1423
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Inderdaad de grootse misconceptie die Nederlanders over ons hebben. De 'gij'-vorm verschilt wel degelijk van de 'u'-vorm. Het is wel raar dat we 'jullie' zeggen i.p.v. 'gullie' (wat logischer zou zijn, ook merkbaar in de gavere varianten van de Brabantse dialecten, ik denk dat ik soms nog wel een 'golle' laat vallen).

Nu begrijp ik ddie strijd tegen die zgnde. verhollandsing niet. Deze is enkel verfoeilijk indien met bruut geweld opgedrongen. Als in een natuurlijke evolutie is het toch geen zaak?
of gelle zoals hier
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 16:36   #1424
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jaja, gellie kunde der ook nog bij halen - maar de beleefdheidsvorm 'U' kan in enkelvoud en ook in meervoud gebruikt worden.
Op officiële of formele stukken in België zie ik nooit 'jullie' staan - tegenwoordig wordt dat in school aangeleerd waarschijnlijk, maar vroeger was dat helemaal niet zo!
Oud 9 juli 2009, 16:40   #1425
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jaja, gellie kunde der ook nog bij halen - maar de beleefdheidsvorm 'U' kan in enkelvoud en ook in meervoud gebruikt worden.
Op officiële of formele stukken in België zie ik nooit 'jullie' staan - tegenwoordig wordt dat in school aangeleerd waarschijnlijk, maar vroeger was dat helemaal niet zo!
Ik begin zelf ook te verjijen of te vergijen. Bij mij is de beleefdheidsvorm bijna beperkt tot ouderen, hogeren in rang, klanten. Het is ook in Vlaanderen normaal, zelfs wenselijk geworden om 'je' te gebruiken tegen wildvreemden van je eigen leeftijd.
De beleefdheidsvorm is aan het verliezen, en zwaar.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 juli 2009 om 16:41.
Oud 9 juli 2009, 16:41   #1426
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu begrijp ik die strijd tegen die zgnde. verhollandsing niet. Deze is enkel verfoeilijk indien met bruut geweld opgedrongen. Als in een natuurlijke evolutie is het toch geen zaak?
Die 'natuurlijke evolutie' valt nog af te wachten - ik denk dat er toch een 'koppel' mensen akkoord mee zullen moeten gaan - en als die 'natuurlijke evolutie' of 'hereniging' ooit een feit zal worden, zal er van BEIDE kanten veel water bij de wijn moeten gedaan worden, van BEIDE zijden een grondige reformatie hebben moeten plaatsvinden - wat ik NU zie is enkel een 'inlijving' van Vlaanderen bij het 'bestaande' Nederland - ik denk niet dat de doorsnee Vlaming dat ziet zitten - ik kan me ook vergissen, maar dan is er nog geen kat overboord voor mij - wel een illusie minder over het 'gezond verstand' van de Vlaming - misschien overschat ik ze wel, de Vlamingen.
Oud 9 juli 2009, 16:44   #1427
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Gullie en gijlie kennen we hier niet.
Wel hullie.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 16:44   #1428
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat de doorsnee Vlaming dat ziet zitten - ik kan me ook vergissen, maar dan is er nog geen kat overboord voor mij - wel een illusie minder over het 'gezond verstand' van de Vlaming - misschien overschat ik ze wel, de Vlamingen.
Nee, de Vlaming is inderdaad erg moeilijk te verleiden, dat klopt (dat is gezond). Ik wil alleen de futiliteit van het taalargument aanhalen.
De uitzondering durft wel eens plaatsvinden, zoals de Vlaming in 1830 die werkelijk zo naïef was te geloven dat zijn situatie zou verbeteren. Enkel zijn werkgever zou uiteindelijk veranderen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 juli 2009 om 16:46.
Oud 9 juli 2009, 16:44   #1429
Shadowke

Standaard

Citaat:
Die 'natuurlijke evolutie' valt nog af te wachten - ik denk dat er toch een 'koppel' mensen akkoord mee zullen moeten gaan - en als die 'natuurlijke evolutie' of 'hereniging' ooit een feit zal worden, zal er van BEIDE kanten veel water bij de wijn moeten gedaan worden, van BEIDE zijden een grondige reformatie hebben moeten plaatsvinden - wat ik NU zie is enkel een 'inlijving' van Vlaanderen bij het 'bestaande' Nederland - ik denk niet dat de doorsnee Vlaming dat ziet zitten - ik kan me ook vergissen, maar dan is er nog geen kat overboord voor mij - wel een illusie minder over het 'gezond verstand' van de Vlaming - misschien overschat ik ze wel, de Vlamingen.
noppes SDX

onze bedoeling is een volledig nieuwe staat dat vanaf nul begint met kenmerken van zowel Nederland en Vlaanderen

dus nieuwe naam van het land, nieuwe grondwet, mogelijk nieuw volkslied, ... maar met Nederlandse en Vlaamse kenmerken
Oud 9 juli 2009, 16:44   #1430
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Gullie en gijlie kennen we hier niet.
Wel hullie.
of ulle
Oud 9 juli 2009, 16:45   #1431
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin zelf ook te verjijen of te vergijen. Bij mij is de beleefdheidsvorm bijna beperkt tot ouderen, hogeren in rang, klanten. Het is ook in Vlaanderen normaal, zelfs wenselijk geworden om 'je' te gebruiken tegen wildvreemden van je eigen leeftijd.
De beleefdheidsvorm is aan het verliezen, en zwaar.
Depends ... tegen wie ik spreek - een Vlaming is - volgens mij - nogal flexibel en past zich snel aan - ik toch - en ik pas me aan aan mijn gesprekspartner - indien Nederlander spreek of schrijf ik Nederlands met 'je' en 'jij' en 'jullie', indien niet gebruik ik ''gij' of 'ge' - tegen een Fransman of Waal spreek ik Frans, een Spanjaard Spaans, een Duitser Duits etc...

...en als ik boos ben - op het forum bvb. gebruik ik met opzet; 'U'
Oud 9 juli 2009, 16:47   #1432
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
noppes SDX

onze bedoeling is een volledig nieuwe staat dat vanaf nul begint met kenmerken van zowel Nederland en Vlaanderen

dus nieuwe naam van het land, nieuwe grondwet, mogelijk nieuw volkslied, ... maar met Nederlandse en Vlaamse kenmerken

Doe je best zou ik zeggen.
Oud 9 juli 2009, 16:50   #1433
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, de Vlaming is inderdaad erg moeilijk te verleiden, dat klopt (dat is gezond). Ik wil alleen de futiliteit van het taalargument aanhalen.
De uitzondering durft wel eens plaatsvinden, zoals de Vlaming in 1830 die werkelijk zo naïef was te geloven dat zijn situatie zou verbeteren. Enkel zijn werkgever zou uiteindelijk veranderen.
Gelukkig is mijn analyse van de doorsnee Vlaming niet al te ver bezijden de werkelijkheid.

Ach, de taal - normaal houdt een mens ook van zijn moedertaal net als van zijn vaderland, toch?

Tsjah, die situatie in 1830, weet je, ik kan me er niet veel meer van herinneren, ik was er niet echt met mijn hoofd bij, ik had andere dingen te doen.

Waarmee ik wil zeggen - we waren er NIET bij TOEN - dat is verleden tijd - wie kan zich dat 'historische samenhoren' dan nog herinneren?
Oud 9 juli 2009, 16:54   #1434
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarmee ik wil zeggen - we waren er NIET bij TOEN - dat is verleden tijd - wie kan zich dat 'historische samenhoren' dan nog herinneren?
System weet alles over Onwijze Willems wanbeleid.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 juli 2009 om 16:54.
Oud 9 juli 2009, 16:54   #1435
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Omwille van culturele, linguïstische, historische en sociaal-economische redenen.
Ik snap uw beweegredenen niet.

Wilt U onze culturele redenen overnemen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 16:55   #1436
Shadowke

Standaard

Citaat:

Doe je best zou ik zeggen.
dat doen we
Oud 9 juli 2009, 16:56   #1437
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik snap uw beweegredenen niet.

Wilt U onze culturele redenen overnemen ?
onze culturen passen namen
nix overnemen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 juli 2009 om 16:56.
Oud 9 juli 2009, 16:56   #1438
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Een 'koppel mensen' verstaan de Nederlanders niet. U moet dat uitleggen. Meer dan waarschijnlijk denken ze dat het hier dan gaat om een getrouwd paar, een echtpaar.

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2009 om 16:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 16:56   #1439
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
noppes SDX

Nieuwe naam ?

Dan stel ik Gallië voor.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 16:59   #1440
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nieuwe naam ?

Dan stel ik Gallië voor.
euhm Gallië is Frankrijk, niet de Nederlanden.

ga jij maar in jouw 'Gallië' wonen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be