![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#302 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#303 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ze wonen dus allemaal samen i.p.v. verspreidt, zoals dat hier bij ons van toepassing is. In nederland spreekt men dan ook veel meer over "woonerven" of "wonen in betonnen dozen", daar bestaat trouwens een liedje van (Herman van Veen ?). Hier in Oost- en West Vlaanderen vind ik het ook niets. In Limburg is veel meer natuur bewaard gebleven. In de Ardennen die in Wallonië liggen zijn er ook "Natuurparken" waar bebouwen gewoon uit den boze is en aldus verboden. |
|
|
|
|
|
|
#304 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#305 |
|
Europees Commissaris
|
Hij woont al 30 jaar in Nederlands Limburg....
|
|
|
|
|
|
#306 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Nederlanders zijn ervan overtuigd dat je natuur spaart, wanneer je geconcentreerd op elkaar woont. Misschien is dat ook niet helemaal onjuist, maar "Hollandse" beleidsmakers sluiten daarmee vaak individualiteit uit. Dat is jammer. Ik denk dat Duitsland een prima tussenoplossing heeft: nieuwe woongebieden zijn geografisch helder gedefinieerd: zij sluiten aan reeds bestaande woonkernen aan, maar zijn zo begrensd dat tussen de woonkernen een flink stuk groen overblijft, waardoor je fijn kunt fietsen of wandelen. Immers, Duitsers zijn gek op hun wouden en daar blijf je zoveel mogelijk vanaf. Afgezien dat je huis aan bepaalde veiligheids- en kwaliteitseisen moet voldoen, kan je er meestal je kaveltje zo inrichten zoals je het zelf graag zou willen. Tijdens een wandeling door een nieuwe woonwijk vind je door de afwisseling van woonvormen veel wansmaak, maar ook heel veel verfrissende ideeen en leuke verrassingen. Bovendien hechten Duitsers veel waarde aan kwalitatief goede infrastructuur en openbare voorzieningen: zo zijn de autowegen er excellent. Alleen is er in het zuiden van de republiek een schreeuwend gebrek aan fietspaden! |
|
|
|
|
|
|
#307 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
...maar als ik zou moeten kiezen, bevalt mij het Vlaamse model beter dan het Nederlandse...
|
|
|
|
|
|
#308 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#309 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#310 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Ja, want die betonnen dozen in Holland bevallen me niet. Ik houd van zelfontplooiing en individualiteit, niet van benepen calvinistische wijsvingertjes, die definieren hoe ik moet leven. Nederland kent geen wooncultuur, zoals ik die in Duitsland, Belgie en Frankrijk gezien heb.
|
|
|
|
|
|
#311 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#312 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik stel die vraag opdat ik hier dagelijks posts lees over hoe alles op rolletjes loopt bij jullie, zelden of nooit lees ik kritiek. |
|
|
|
|
|
|
#313 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Het is voor veel Nederlanders moeilijk te geloven, maar er zijn een aantal zaken, die in het omringende buitenland anders en soms botweg beter zijn dan in Nederland. De organisatie van de gezondheidszorg bijvoorbeeld bevindt zich in Belgie (en in Duitsland overigens ook) op een gemiddeld hoger peil. Het is niet voor niets dat Nederlanders zich tot in Portugal soms levensreddend moeten laten opereren. Dat geeft toch echt te denken. Als oppervlakkige waarnemer heb ik ook sterk de indruk, dat het onderwijs in Belgie traditioneler, maar daarom ook voorspelbaarder en degelijker is dan in Nederland. Niet voor niets sturen veel Nederlanders hun kinderen naar Vlaamse scholen. Kortom, ook al bestaan de Belgische autostrada uit bijna Oost-Europees aandoende betonplaten, is er die verschrikkelijke lintbebouwing, schamen de Belgen zich niet voor hun bouwval en zal ik het als Hollander in Vlaanderen sociaal heel erg moeilijk krijgen -er zijn in Vlaanderen nu eenmaal anti-Hollandse vooroordelen, die hardnekkiger zijn dan de Hollanders zelf-, indien ik moest kiezen tussen Nederland en Vlaanderen, koos ik onomwonden voor Vlaanderen. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 8 juli 2009 om 15:25. |
|
|
|
|
|
|
#314 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Natuurlijk is er kritiek op Nederland mogelijk. Zelfs noodzakelijk, dat zullen alle Nederlanders erkennen. Wat de meeste Nederlanders hier echter NIET zullen doen, is kritiek op Nederland accepteren als dat bedoelt is om kritiek op Belgie te pareren, en geen ander doel dient. Wij zijn niet zo achterlijk als u zou wensen. Maar open gerust een draad over zaken die in Nederland verbetert kunnen worden, u zou verrast zijn. Dat laat onverlet dat ook de verbeterpunten Belgie besproken moeten kunnen worden, liefst zelfs zonder tegenkritiek op Nederland. En dat verschil zien een aantal mensen hier niet. Laatst gewijzigd door Hollander : 8 juli 2009 om 20:59. |
|
|
|
|
|
|
#315 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#316 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
De "wooncultuur" van Belgie kost dus niet alleen ruimte en geld maar ook extra veel levens. |
|
|
|
|
|
|
#317 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#318 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Gezellig met Joep en Bep op de koffie in het supergezellige rijtjeshuisje ?
|
|
|
|
|
|
#319 |
|
Banneling
|
Eerst voeten afvegen. En let wel: niet meer dan één zandkoek eten.
Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2009 om 17:47. |
|
|
|
|
|
#320 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|