Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2009, 21:41   #81
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ja maar wat is het nu? Geografische ligging of olie?
Kan het niet alletwee belangrijk zijn?
Oud 28 juni 2009, 22:56   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Maakt dat allemaal iets uit? Het regime van Iran blijft een dictatuur en dictaturen dienen bestreden en bekritiseerd te worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 21:19   #83
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Vorige vrijdag was er een herdenkingsdienst voor Neda in Parijs:

Herdenkingsdienst Neda in Parijs
Oud 30 juni 2009, 22:56   #84
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vorige vrijdag was er een herdenkingsdienst voor Neda in Parijs:

Herdenkingsdienst Neda in Parijs
Toen ze stierf had ze nochtans die vod niet op haar hoofd waarmee ze nu constant wordt afgebeeld!

Kwestie van de waarheid te verdraaien door de Iraanse pers kan dit tellen. Pff!
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 23:29   #85
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft hij jouw dat persoonlijk vertelt tijdens jullie telefoontje van vorige week, of kun je ook een geloofwaardige bron melden?
Samuel Hersh stelde dat in een interview waarnaar ik enkele weken terug reeds linkte (zie pagina zeven van een vroegere thread). Het interview/artikel (en misschien zelfs de hele site) is ondertussen echter niet meer toegankelijk. (de eerste link op google wanneer je op Jundullah en Hersh zoekt). Om dat artikel kort samen te vatten: in totaal werd zo'n 500 miljoen dollar vrijgemaakt voor undercover operaties tegen Iran (budget van 2008). Dat geld wordt o.m. aangewend om terreurbewegingen als de Jundullah en de MEK te bewapenen, trainen en te financieren. Dergelijke organisaties plegen heel 'toevallig' aanslagen tegen Iraanse doelwitten.

Mijn conclusie: de VS geeft geen bal om Iraanse mensenlevens, maatschappelijk welzijn, democratie of wat dan ook. Dan alle pathetische registers opentrekken ten dienste van Neda (lees: voor een crimineel buitenlands beleid) is redelijk belachelijk.

Eigenlijk zou dit soort nieuws u niet mogen verrassen, aangezien dit soort praktijken reeds langer bekend zijn. Lees deze posting bvb over Amerikaanse financiële steun aan diezelfde Jundullah-beweging (met het oog op aanslagen tegen Iran).

Als je eventjes zelf wat artikeltjes van Hersh opzoekt, vind je overigens wel wat literatuur dat je de nodige inzichten in de moraliteit van het VS-optreden daar biedt.

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 30 juni 2009 om 23:34.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 00:06   #86
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Edit: ik heb een kopie gevonden van het artikel van Hersh, alsook een link naar het originele interview met de man. Het blijkt om 400 miljoen dollar (bovenop een onbekend fonds) te gaan, ipv 500. Voor het overige schijnt m'n geheugen me niet al te zeer in de steek gelaten te hebben.

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 1 juli 2009 om 00:29.
Oud 1 juli 2009, 10:11   #87
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Op momenten als deze is het altijd interessant te weten dat Obama ca. 500 miljoen dollar besteedt aan covert operations tegen Iran. Tot daar het plotse opborrelen van 'medeleven' en 'empathie'. Al zijn dat gegevens waar enkele oververtegenwoordigde posters zich geen bal van zullen aantrekken.

mvg,

Andy
Andy, Andy toch...

Ten eerste gaat het waarschijnlijk om Seymour Hersch. Geen Samuel. Die Seymour Hersch is niet je meest geloofwaardige bron, maar kom.

Maar je had het over "Obama die ca. 500 miljoen dollar besteedt aan covert operations tegen Iran" (sic).

Wanneer ik je vraag hoe je zoiets zou kunnen weten, dan kom je af met een conspiratie-theorie van vorig jaar van Hersch die het toen had over een plan van Cheney en Bush uit die tijd om 400 miljoen uit te geven in het kader van hun neo-con strategieën.

Waar heb je het in godsnaam over.
Oud 1 juli 2009, 14:39   #88
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Het is idd Seymour Hersh. Ik zag mijn fout pas een half uurtje nadat ik de eerste posting maakte, waarvoor m'n excuses.

Over Obama
Obama heeft dit soort van covert operations dan ook nog niet stopgezet. Of de fondsen dezelfde zijn gebleven weet ik niet. Tenslotte wist ook nagenoeg niemand dat die operaties aan de gang waren totdat de vorige regering om meer geld (het ronde bedrag van 400 miljoen dollar) kwam vragen.

Wat we wel weten is dat Obama totnogtoe zijn (financiële en morele) steun heeft uitgesproken voor covert operations (zie speech van 9 jan 2009), en dat hij itt de veelbesproken sluiting van Guantanamo met geen woord heeft gerept over een stilleggen van dit soort acties. Als hij de acties zou stilgelegd hebben, dan zou hij dat wellicht ook gezegd hebben. Zoiets levert immers politieke goodwill op, zowel in eigen land alsook tav Iran. Gegeven het feit dat de buitenlandpolitiek van Obama op geen enkel significant vlak verschilt van die van Bush, stel ik idd dat Obama hetzelfde smerige spel speelt. Waterdicht is die redenering nog niet, maar ze is zeker erg plausibel en geloofwaardig.

'Conspiracydenken' en Hersh als 'niet de meest geloofwaardige bron'
Tenslotte wil ik hier nog eens herhalen dat de term 'conspiracy-theorieën' een cirkelredenering inhoudt, en dat het niet alleen Hersh is die dit soort dingen verkondigt. Ook het feit dat dit soort van berichten verschijnt in een tijdschrift met meer dan een miljoen oplagen (= pakweg 3* HLN) wil toch wel zeggen dat het geen duistere achterkamertheorietjes zijn, maar eerder info die zelfs in de main-stream-media te vinden is. Het feit dat de materie besproken werd in het Congres op verzoek van de Bush-administratie bewijst dat dit geen fantasietjes zijn. Graag had ik dan ook gehoord waarom Hersh hier volgens u 'niet de meest geloofwaardige bron' is. Heb je toevallig een betere bron?

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 1 juli 2009 om 14:45.
Oud 1 juli 2009, 21:42   #89
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Wat een pathetiek.
Ben jij pro-Ahmadinejad en zijn bende fanatieke ayatollah's ? En tegen de betogers die enkel wat meer vrijheid wensen ?
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 22:05   #90
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondebok Bekijk bericht
Ben jij pro-Ahmadinejad en zijn bende fanatieke ayatollah's ? En tegen de betogers die enkel wat meer vrijheid wensen ?
Yep. Welkom in de wereld van ministe van agitatie.
Oud 1 juli 2009, 22:11   #91
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Het is idd Seymour Hersh. Ik zag mijn fout pas een half uurtje nadat ik de eerste posting maakte, waarvoor m'n excuses.
Gebeurt in de beste families.

Citaat:
Over Obama
Obama heeft dit soort van covert operations dan ook nog niet stopgezet. Of de fondsen dezelfde zijn gebleven weet ik niet. Tenslotte wist ook nagenoeg niemand dat die operaties aan de gang waren totdat de vorige regering om meer geld (het ronde bedrag van 400 miljoen dollar) kwam vragen.

Wat we wel weten is dat Obama totnogtoe zijn (financiële en morele) steun heeft uitgesproken voor covert operations (zie speech van 9 jan 2009), en dat hij itt de veelbesproken sluiting van Guantanamo met geen woord heeft gerept over een stilleggen van dit soort acties. Als hij de acties zou stilgelegd hebben, dan zou hij dat wellicht ook gezegd hebben. Zoiets levert immers politieke goodwill op, zowel in eigen land alsook tav Iran. Gegeven het feit dat de buitenlandpolitiek van Obama op geen enkel significant vlak verschilt van die van Bush, stel ik idd dat Obama hetzelfde smerige spel speelt. Waterdicht is die redenering nog niet, maar ze is zeker erg plausibel en geloofwaardig.
Veel blabla, maar dus geen bron.

Citaat:
'Conspiracydenken' en Hersh als 'niet de meest geloofwaardige bron'
Tenslotte wil ik hier nog eens herhalen dat de term 'conspiracy-theorieën' een cirkelredenering inhoudt, en dat het niet alleen Hersh is die dit soort dingen verkondigt. Ook het feit dat dit soort van berichten verschijnt in een tijdschrift met meer dan een miljoen oplagen (= pakweg 3* HLN) wil toch wel zeggen dat het geen duistere achterkamertheorietjes zijn, maar eerder info die zelfs in de main-stream-media te vinden is. Het feit dat de materie besproken werd in het Congres op verzoek van de Bush-administratie bewijst dat dit geen fantasietjes zijn. Graag had ik dan ook gehoord waarom Hersh hier volgens u 'niet de meest geloofwaardige bron' is. Heb je toevallig een betere bron?
Hersch staat al langer bekend om zijn fantastische CIA-verhalen. Sommigen geloven hem, ik dan weer niet.

Maar het gaat hier even niet over de verhalen van Hersch betreffende Bush en Cheney, wel over jouw stelling met betrekking tot Obama.

Vandaar dat jij, en niet ik, een geloofwaardige bron moet hebben. En dat heb jij voor jouw Obama-verhaal niet.

Citaat:
mvg,

Andy
Wederzijds,

Antoon.
Oud 2 juli 2009, 02:01   #92
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondebok Bekijk bericht
Neen, alleen vind ik de commentaar over Neda hier hoogst pathetisch.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 09:05   #93
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

zeker gezien de poster die er nu zo doet, helemaal geen probleem had met de honderden afgemaakte Palestijnse kinderen in gaza. Integendeel zelfs!

Maar ja, toen waren de beulen Israelis....
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 11:45   #94
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel blabla, maar dus geen bron.
Aan wat voor soort bron had je gedacht? Een officiële verklaring van Obama waarin die erkent doodseskaders te hebben rondlopen in alle uithoeken van de wereld?

Ik geef je een m.i. logisch opgebouwde analyse: Bush beging dit soort misdaden. Hij was daarmee niet de eerste of de enige in de recente Amerikaanse geschiedenis, om niet te zeggen dat zijn beleid zelfs een zekere continuïteit vertoonde met de pre-Bush-periode. (Je moet eens nagaan wat Clinton allemaal heeft uitgestoken met Al Qaida, of wat de VS gedaan heeft met de Taliban, of in Latijns-Amerika,...)
De continuïteit qua Midden-Oosten-politiek tussen Bush- en Obamaperiode is er ook. Ze is wellicht zelfs sterker dan die tussen Clinton en Bush. De War on Terror gaat gewoon door. De Bush-oproep om meer middelen vrij te maken voor 'intelligence operations' krijgt bij Obama gehoor. En ook Obama is niet vies van burgerslachtoffers. Obama zorgt er zelfs voor dat de op handen zijnde terugtrekking uit Irak, en intensifiëring van Afghanistan en Pakistan verloopt zoals reeds op het einde van de Bush-termijn werd aangekondigd.

Ik zie maw geen serieus verschil tussen Bush en Obama wat betreft hun War on Terror. En als er geen significant verschil is, waarom zou ik dan moeten aannemen (zonder bron) dat dergelijke geheime missies, financieringen of trainingen plots ophielden? Sterker nog: als die troep gestopt zou worden, zou het bijna zeker voorpaginanieuws zijn.

Ik geef je idd geen bewijs, omdat dat voor materies zoals deze nagenoeg onmogelijk is. Bush nog Obama scandeerden/scanderen dat ze zo'n troep uitsteken. Rest enkel nog Iran wiens beschuldigingen van VS-steun aan terrorisme ook aanwezig zijn. (Weliswaar is Iran in deze wellicht geen betrouwbare bron.)
Citaat:
Hersch staat al langer bekend om zijn fantastische CIA-verhalen. Sommigen geloven hem, ik dan weer niet.
Kan je ook zeggen waarom je hem niet gelooft? Het is nochtans iemand met een indrukwekkende staat van dienst. Iemand die 'binnen' is (en dus minder afhankelijk van sensatiejournalistiek), iemand die bronnen aanhaalt (die weliswaar nauwelijks gecontroleerd kunnen worden).

Vandaar mijn vraag: waarom acht je de boodschap van Hersh per definitie ongeloofwaardig? Ik mag hopen dat je daar een stevige reden voor hebt.
Citaat:
Maar het gaat hier even niet over de verhalen van Hersch betreffende Bush en Cheney, wel over jouw stelling met betrekking tot Obama.

Vandaar dat jij, en niet ik, een geloofwaardige bron moet hebben. En dat heb jij voor jouw Obama-verhaal niet.
Zie boven: ik geef een analyse (of beter ik kopieer een analyse van Hersh), aangezien verifieerbare bronnen in materies als deze niet bestaan.

Tenzij u natuurlijk gelooft dat man(nen) die terroristen financieren, bewapenen en trainen, of doodseskaders uitsturen af en toe persconferenties geven.

mvg,

Andy
Oud 3 juli 2009, 11:54   #95
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Andy : 3 juli 2009 om 11:59.
Oud 7 juli 2009, 11:25   #96
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een drama als deze die symbool staat voor de gruwel in Iran is alles behalve pathetisch.
Oud 8 juli 2009, 11:37   #97
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een drama als deze die symbool staat voor de gruwel in Iran is alles behalve pathetisch.
Het dramatiseren ervan in de bewoordingen zoals hier op dit forum gebeurt, is bijzonder pathetisch.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 13:04   #98
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Ahmadinejad: "Neda's overlijden is verdacht"
29/06 De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad vindt de dood van de jonge Iraanse vrouw Neda Agha-Soltan "verdacht". Hij wil dat de autoriteiten uitzoeken wie er verantwoordelijk is voor haar dood. Neda werd het symbool van het Iraanse protest nadat ze vorige week op straat werd neergeschoten.

De laatste momenten van de 26-jarige studente werden .. (bron)
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2009, 18:16   #99
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het dramatiseren ervan in de bewoordingen zoals hier op dit forum gebeurt, is bijzonder pathetisch.
Letterlijk overgenomen van de Iraanse website in Nederland. Ik vind hun strijd moedig, vooral wanneer ze woorden gebruiken tegen de gruwel van hun tulban-leiders.
Oud 9 juli 2009, 19:21   #100
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Alsof men ook maar iets geeft om die vrouw. Het is gewoon je reinste lijkenpikkerij om dit te gebruiken als symbool van kritiek op Iran.

Dit gaat om een dode in het midden van uiterst geweldadige rellen...

Men kan zich zelfs afvragen wat een "onschuldig" daar aan het doen was

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be