Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2009, 17:01   #521
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Nee, dat is het gevaar van democratie. Maar ik denk niet dat we daar schrik van moeten hebben. Indien het wel zo ver komt dan zal ik vechten voor mijn rechten en de rechten van andere.
Het op leggen van godsdienstige regels aan niet-gelovigen (of het nu het verplichten van christen/moslim te worden of het verbieden om een relatie te beginnen met een persoon van het andere geslacht) is toch een schending van de mensenrechten? Dus niet democratisch.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 17:04   #522
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft Godsdienst daar niet voor nodig. Maar er zijn zekere mensen die hun Godsdienst wel als leidraad gebruiken om morele keuzes te maken. Daar is niets mis mee.
Wel als ze hun morele keuzes op dringen aan anderen en zelfs anderen er doelbewust schade willen berokkenen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 17:05   #523
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik heb geen interesse in Gods bestaan.
Apatheïst(klik) dus. Ik ook. Ik interesseer me aan mensen, niet aan metafysica.

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2009 om 17:07.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 17:09   #524
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft Godsdienst daar niet voor nodig. Maar er zijn zekere mensen die hun Godsdienst wel als leidraad gebruiken om morele keuzes te maken. Daar is niets mis mee.
Daar is niets mis mee, het is hun gewaarborgd recht, zolang het hun eigen leven en keuzes betreft.
Oud 14 juli 2009, 17:12   #525
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Dus u vindt ook dat moslims/christenen niet gelovigen mogen dwingen om zich te bekeren en ongelovigen mogen executeren als ze maar in de meerderheid zijn?

Want als een ene godsdienstige regel via meerderheid mag opgelegd worden aan niet-gelovigen, waarom dan een andere regel ook niet?
Citaat:
Nee, dat is het gevaar van democratie. Maar ik denk niet dat we daar schrik van moeten hebben. Indien het wel zo ver komt dan zal ik vechten voor mijn rechten en de rechten van andere.
In Europa gebeurt dat(niet het executeren maar een godsdienstig geïnspireerde wetgeving) bvb thans nog in Ierland, Polen, Griekenland en Vaticaanstad, buiten Europa in meer landen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2009 om 17:13.
Oud 14 juli 2009, 18:48   #526
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Apatheïst(klik) dus. Ik ook. Ik interesseer me aan mensen, niet aan metafysica.
En de woordenverkrachting gaat verder...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 19:00   #527
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt het niet door. Ik beweer niet te weten. Ik geloof. Dat is een erg groot verschil. Distel beweert te weten. De bewijslast ligt bij hem.
Ik beweer dat te kunnen afleiden. Ik heb getoond hoe ik dat deed. En jij hebt geen enkele reden kunnen geven waarom ik mis ben, noch waarom het bestaan van die zilveren komkommers minder waarschijnlijk is dan het bestaan van god.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 19:06   #528
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof in God omdat ik niet wil geloven dat wij hier zonder reden zijn en dat het universum er zonder reden is. Dat is geen wetenschappelijk basis maar dat claim ik ook niet. Jij daarintegen beweert dat je wel een basis zou hebben om het tegendeel te bewijzen.
Niet bewijzen, wel afleiden. Net zoals ik uit al onze kennis en ervaring perfect kan afleiden dat ik in het centrum van een gamma-ray burst op enkele miljoenen km van de bron niet zou overleven, zonder dat ik dat evenwel kan bewijzen.

Citaat:
Maar die heb je niet. Je enige basis is je gevoel. Dat is een geloof.
Onzin, mijn basis is kennis, waarneming, ervaring, gezond verstand.

Citaat:
Je kan dat zo hard geloven zodat je denkt dat je het weet. Maar het blijft een geloof.
Neen, het is een rationele conclusie.

Citaat:
En ik heb daar geen probleem mee. Van mij mag jij dat geloven. Ik heb daar zelfs respect voor. Ik zou het niet kunnen. Geloven dat er niets is. Dat wij hier zonder reden zijn.
Atheisme is nochthans veel makkelijker dan geloven dat er een god is. Elke leugenaar kan je vertellen dat een leugen volhouden veel moeilijker is dan gewoon de waarheid vertellen en de zaak achter je laten.

Citaat:
Ruimtekonijnen zijn nogmaals een foute vergelijking. Tenzij je Ruimtekonijnen al de eigenschappen toeschrijft die je aan God toeschrijft. En dan is het idioot om van Ruimtekonijnen te spreken aangezien enkel de benaming anders is. Dan kan je het even God God noemen.
De vergelijking gaat perfect op. Want ook die eigenschappen van god zijn fictief. De eigenschap om een universum te scheppen is even absurd als de eigenschap om twaalf miljoen ton Jupiter-wortels op 2 seconden naar binnen te steken.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 14 juli 2009 om 19:07.
Oud 14 juli 2009, 19:08   #529
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartek Bekijk bericht
Atheïsme is wel degelijk een geloof, het geloof dat er geen God is, geen hiernamaals.
Zolang wetenschappelijk niet bewezen is dat er geen God is blijft het een geloof.

Persoonlijk ben ik ook Atheïst, gewoon omdat er meer bewijzen zijn die veronderstellen dat er geen God nodig is om ons bestaan hier te verklaren dan dan dat Godsdienst kan verklaren waarom er wel één zou zijn.
Het is geen geloof, het is een logische en rationele deductie.
Oud 14 juli 2009, 19:39   #530
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik beweer dat te kunnen afleiden. Ik heb getoond hoe ik dat deed. En jij hebt geen enkele reden kunnen geven waarom ik mis ben, noch waarom het bestaan van die zilveren komkommers minder waarschijnlijk is dan het bestaan van god.
Als u mijn vorig post negeert kunnen we bezig blijven....
Oud 14 juli 2009, 21:12   #531
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u mijn vorig post negeert kunnen we bezig blijven....
Wat negeer ik dan? Heb ik dan een bericht van jou gemist waarin je aantoont dat die komkommers niet bestaan en god wel?
Oud 15 juli 2009, 00:19   #532
Geert C

Standaard

Komaan Distel, je blijft hier beweren dat je het niet-bestaan van God kan bewijzen, kom dan nu eens met uw bewijs. Ach ja, vergeten. Het addertje onder het gras is dat je wel met dure termen als "logische en rationele deductie", "rationele conclusie", "kennis, waarneming, ervaring, gezond verstand" en "waarheid" goochelt maar het woordje "bewijs" angstvallig vermijdt, omdat je weet dat je stelling niet vol te houden valt wanneer we een kat een kat noemen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 15 juli 2009, 00:29   #533
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En de woordenverkrachting gaat verder...
Geloof gerust in al 't metafysische dat je maar wil, leef er zelfs naar, dat is je goed recht, maar verwacht niet dat ik in dergelijke hersenspinsels als méér zie dan curiosa.
Soms zijn die interessant om de werking van de menselijke geest te zien. Verder doen die er enkel toe zo ze politiek/samenleving beïnvloeden, niet om wat aan de basis zou liggen volgens gelovigen, maar omwille vh maatschappelijk effect.
Oud 15 juli 2009, 06:24   #534
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan Distel, je blijft hier beweren dat je het niet-bestaan van God kan bewijzen, kom dan nu eens met uw bewijs. Ach ja, vergeten. Het addertje onder het gras is dat je wel met dure termen als "logische en rationele deductie", "rationele conclusie", "kennis, waarneming, ervaring, gezond verstand" en "waarheid" goochelt maar het woordje "bewijs" angstvallig vermijdt, omdat je weet dat je stelling niet vol te houden valt wanneer we een kat een kat noemen.
Tutut...de bewijslast ligt niet bij Distel, maar weldegelijk aan de kant van degene die iets beweert, niet andersom. Het verschuiven van de bewijslast, argumentum ad ignorantiam, is een drogreden die de bewijslast verschuift naar degene die een bewering ontkent of in vraag stelt.
Oud 15 juli 2009, 06:59   #535
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komaan Distel, je blijft hier beweren dat je het niet-bestaan van God kan bewijzen,
Neen, dat is niet zo, leugenaar.

Citaat:
kom dan nu eens met uw bewijs. Ach ja, vergeten. Het addertje onder het gras is dat je wel met dure termen als "logische en rationele deductie", "rationele conclusie", "kennis, waarneming, ervaring, gezond verstand" en "waarheid" goochelt maar het woordje "bewijs" angstvallig vermijdt, omdat je weet dat je stelling niet vol te houden valt wanneer we een kat een kat noemen.
Neen, ik vermijd het woordje "bewijs" omdat ik geen bewijs heb. Ik heb daarentegen wel logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming, en ervaring. En dat is iets helemaal anders. Het enige addertje onder het gras moeten we bij jou zoeken, jij blijft mij immers halsstarrig woorden in de mond leggen omdat je geen blijkbaar argumenten hebt die aantonen waarom een zilveren komkommer minder waarschijnlijk is dan een god. En dan probeer je de zaak nog in mijn schoenen te schuiven door te ageren op uitspraken van mij die jij zelf verzonnen hebt. Maar troost je, dat wilt zeggen dat je een goede christen bent: fabeltjes verzinnen, ze andere mensen proberen wijs te maken, en mij dan een schuldgevoel proberen aan te praten. Proper.
Oud 15 juli 2009, 17:45   #536
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Tutut...de bewijslast ligt niet bij Distel, maar weldegelijk aan de kant van degene die iets beweert, niet andersom. Het verschuiven van de bewijslast, argumentum ad ignorantiam, is een drogreden die de bewijslast verschuift naar degene die een bewering ontkent of in vraag stelt.
Kijk, als Distel de positieve bewering maakt dat we door "logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming en ervaring" kunnen concluderen dat God niet bestaat, dan verschuift de bewijslast naar Distel en is het aan hem om te bewijzen dat zijn bewering klopt.

Ik verschuif de bewijslast dus niet, dat doet Distel zelf.
Citaat:
Neen, dat is niet zo, leugenaar.
Iedereen hier kan zien dat ik het niet ben die lieg.

Citaat:
Neen, ik vermijd het woordje "bewijs" omdat ik geen bewijs heb. Ik heb daarentegen wel logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming, en ervaring. En dat is iets helemaal anders.
Neen, dat is exact hetzelfde.

Citaat:
Het enige addertje onder het gras moeten we bij jou zoeken, jij blijft mij immers halsstarrig woorden in de mond leggen
Ik noem een kat een kat, het zou je sieren mocht je dat ook doen.
Citaat:
omdat je geen blijkbaar argumenten hebt die aantonen waarom een zilveren komkommer minder waarschijnlijk is dan een god.
Heb ik het al over gehad.
Citaat:
En dan probeer je de zaak nog in mijn schoenen te schuiven door te ageren op uitspraken van mij die jij zelf verzonnen hebt.
Ach zo, ik heb ze verzonnen?
Citaat:
Het is geen geloof, het is een logische en rationele deductie.
Citaat:
(...) Onzin, mijn basis is kennis, waarneming, ervaring, gezond verstand. (...) Neen, het is een rationele conclusie. (...) Elke leugenaar kan je vertellen dat een leugen volhouden veel moeilijker is dan gewoon de waarheid vertellen en de zaak achter je laten.
Maar bon, sorry dat ik uw dogma's in vraag stel hé.

Citaat:
Maar troost je, dat wilt zeggen dat je een goede christen bent: fabeltjes verzinnen, ze andere mensen proberen wijs te maken, en mij dan een schuldgevoel proberen aan te praten. Proper.
Wie probeert er hier nu anderen woorden in de mond te leggen?

Trouwens, jij verkoopt hier het fabeltje dat je door "logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming en ervaring" kunnen besluiten dat God niet bestaat - wat betekent dat jij zelf stelt dat die "logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming en ervaring" een vorm van bewijs is voor het niet-bestaan van God - maar blijkbaar word je kwaad wanneer iemand dat in vraag stelt.

Laatst gewijzigd door Geert C : 15 juli 2009 om 17:47.
Oud 15 juli 2009, 18:10   #537
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, als Distel de positieve bewering maakt dat we door "logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming en ervaring" kunnen concluderen dat God niet bestaat, dan verschuift de bewijslast naar Distel en is het aan hem om te bewijzen dat zijn bewering klopt.
Ik heb je getoond hoe ik tot die conclusie kom. En jij kan geen enkel rationeel of logisch argument aanbrengen die mijn conclusie onderuit haalt.

Citaat:
Iedereen hier kan zien dat ik het niet ben die lieg.
Jij blijft beweren dat ik dingen gezegd heb die ik helemaal niet gezegd heb. Dat maakt van jou een leugenaar.

Citaat:
Neen, dat is exact hetzelfde.
Neen, dat is niet exact hetzelfde. Uit alle kennis, ervaring, en waarnemingen kan ik met recht en reden concluderen dat we eraan gaan wanneer de zon ontploft. Ik kan dat echter niet bewijzen. En toch zal jij mij daarin niet tegenspreken, tenzij je net een lobotomie hebt laten uitvoeren. De twee zijn niet hetzelfde, dat is slechts wat jij ervan maakt om niet te moeten toegeven dat je fout zit.

Citaat:
Ik noem een kat een kat, het zou je sieren mocht je dat ook doen.
Ik noem je toch een leugenaar?

Citaat:
Heb ik het al over gehad.
Maar zonder bewijs of ratio.

Citaat:
Ach zo, ik heb ze verzonnen?
Ja, ik heb immers nooit beweerd dat ik het niet-bestaan van god kan bewijzen. Jij hebt dat verzonnen.

Citaat:
Maar bon, sorry dat ik uw dogma's in vraag stel hé.
Dat zijn geen dogma's, het zijn logische conclusies. Dogma's laat ik over aan de kerk.

Citaat:
Wie probeert er hier nu anderen woorden in de mond te leggen?
Jij mij.

Citaat:
Trouwens, jij verkoopt hier het fabeltje dat je door "logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming en ervaring" kunnen besluiten dat God niet bestaat - wat betekent dat jij zelf stelt dat die "logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming en ervaring" een vorm van bewijs is voor het niet-bestaan van God - maar blijkbaar word je kwaad wanneer iemand dat in vraag stelt.
Dat is geen bewijs, het is een logisch besluit. Jij mag gerust blijven doorneuten over jouw hoogst persoonlijke interpretatie van wat een besluit nu eigenlijk is, ik kan ondertussen zeggen dat ik niet door een meteoriet van 1000 ton recht op mijn hoofd moet geraakt worden (en dus niet hoef te bewijzen) om toch te kunnen concluderen in alle rede en logica dat dergelijke gebeurtenis vrij dodelijk zou zijn voor ondergetekende. Dat jij het verschil tussen de twee niet snapt, is niet mijn probleem.
Oud 15 juli 2009, 18:21   #538
Geert C

Standaard

Allez dan: een "logische, rationele deductie op basis van kennis, waarneming en ervaring" is géén vorm van bewijs, aldus Distel.

Komaan, je maakt jezelf hier belachelijk. Je poneert en tegelijk beweer je niet te poneren, hoe je die spreidstand volhoudt...

Citaat:
Ik heb je getoond hoe ik tot die conclusie kom.
Toch niet, dat blijf je nu al pagina's lang halsstarrig weigeren.

Citaat:
En jij kan geen enkel rationeel of logisch argument aanbrengen die mijn conclusie onderuit haalt.
Tuurlijk niet, jij hebt zelf de bewijslast op je schouders genomen hé.

Citaat:
Jij blijft beweren dat ik dingen gezegd heb die ik helemaal niet gezegd heb. Dat maakt van jou een leugenaar.
Ah ja? Waar dan?

Laatst gewijzigd door Geert C : 15 juli 2009 om 18:26.
Oud 15 juli 2009, 18:35   #539
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

'God' en 'bewijs' dat gaat niet goed samen, ongeacht of het om de stelling gaat dat God 'bestaat' of dat God 'niet bestaat'.

Je kan evengoed ervan uitgaan dat 'God' bestaat totdat het omgekeerde is aangetoond, dan dat je ervan kan uitgaan dat God niet bestaat totdat het omgekeerde is aangetoond. In beide gevallen zal er geen enkele reden zijn om ooit van je standpunt af te komen.

Is God niet is ondefinieerbaar?
Is God definieren geen afbreuk doen aan God?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juli 2009 om 18:35.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 18:40   #540
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
'God' en 'bewijs' dat gaat niet goed samen, ongeacht of het om de stelling gaat dat God 'bestaat' of dat God 'niet bestaat'.

Je kan evengoed ervan uitgaan dat 'God' bestaat totdat het omgekeerde is aangetoond, dan dat je ervan kan uitgaan dat God niet bestaat totdat het omgekeerde is aangetoond. In beide gevallen zal er geen enkele reden zijn om ooit van je standpunt af te komen.
Kan ik me perfect bij aansluiten. Ik geloof dan wel dat God bestaat, maar met bewijs heeft dat niets te maken en hoeft dat mijns inziens ook helemaal niets te maken hebben. Het gaat per slot van rekening om geloven niet om weten, en dat geldt denk ik voor zowel gelovigen als niet-gelovigen. Ik kan niet meer op zijn naam komen, maar er was eens een Franse filosoof/schrijver (en atheïst) die ons wist te vertellen dat hij die zegt dat hij wéét dat God niet bestaat geen atheïst is maar een idioot.

Citaat:
Is God niet is ondefinieerbaar?
Is God definieren geen afbreuk doen aan God?
Wat als je God definieert als het ondefinieerbare?

Laatst gewijzigd door Geert C : 15 juli 2009 om 18:40.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be