![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#461 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wij vervallen wel eens in oneliners en karikaturen, we hebben het wel dikwijls bij het rechte eind. Als een onafhankelijk vlaanderen niet verzuipt in de ellende zal het nooit met Nederland scheep willen gaan. Kwestie van het eergevoel van Vlamingen. En als Vlaanderen verzuipt in de ellende is het voor Nederland niet interssant. Wie wil nu een ziek broertje in huis ? Ziet U, het plan is gewoon gedoemd. |
|
|
|
|
|
|
#462 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#463 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#464 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Vlaanderen en Nederland - en dat argument gebruik ik als iteratie, maar dit terzijde - hebben beide baat bij een intensieve(re) samenwerking, die mogelijk leidt tot een staatkundige hereniging tegen de achtergrond van een verdere politieke integratie van de EU met een veelheid aan politieke en economische krachten in dit geheel. Termen als 'verzuipen' gebruiken wij hier niet, al schat ik uw perifrase op waarde in uiteraard. Van de weeromstuit zult u zien dat onze plannen de toets der kritiek kunnen - en ik haast mij te vermelden: ook durven te weerstaan. |
|
|
|
|
|
|
#465 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het stelt niet voorop dat de meubelen direkt bijéén worden gesmeten. Als de lat-relatie niet werkt komt er geen huwelijk. Als je dat bedoeld ben ik al wat gekalmeerd. |
|
|
|
|
|
|
#466 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De meubelen, het hele huisraad, worden niet op één desolate puinhoop gegooid. Dat is niet onze bedoeling. Wij wensen vooruitgang en verbetering in de Nederlanden. Ik had u dienaangaande reeds eerder gerustgesteld, maar thans bent u toch helemaal content. Of niet soms? |
|
|
|
|
|
|
#467 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals ik al aangaf voel ik me als Belg goed in mijn vel, dus naar een opgaan in een groot Nederland zit ik niet direkt te wachten. Ik ben eerder voor een soort van Verenigde Staten van Europa, een beetje naar Amerikaans model. Dat zou pas voordelen hebben, op alle vlakken. |
|
|
|
|
|
|
#468 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ofschoon wij de Europese samenwerking van harte toejuichen, plaatsen wij wel onze nuchtere bedenkingen bij het feit of deze integratie voor Nederland en Vlaanderen leidt tot een verdere afkalving van hun zeggenschap en invloed in de EU. Diverse belangen, die tot nu toe in de huidige constellatie vrij vanzelfsprekend zijn, kunnen dat over tien of vijftien jaar niet meer zijn. Het is dus zaak om een voor Nederland en Vlaanderen slimme strategie te bedenken, waarbij wij de reeds in gang zijnde convergentie tussen beide landen als uitgangspunt nemen. Als dat kan worden bereikt, en de Nederlands-Vlaamse belangen zijn geborgd in een zekere vorm van hechte samenwerking, dan wachten wij de politieke integratie van de EU met een gerust(er) hart af. |
|
|
|
|
|
|
#469 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#470 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Ik wil niet persoonlijk worden, maar kunt u voortaan iets bondiger en minder plechtstatig formuleren? Het komt nogal (misplaatst) elitair en arrogant over en ondergetekende moet af en toe drie keer lezen om de quintessence van uw bijdrage te doorgronden. Het is nu juist dat taalgebruik, waardoor de politicus zich van het gewone volk vervreemd, voor wie we het toch allemaal doen, nietwaar? Kortom, op z'n Hollands gezegd: minder slap lullen, spreek je moers taal! Zo ik moest dat even kwijt. Op zich is een Vlaams-Nederlandse samenwerking zinvol, maar ik zie een een geldverslindende en stroperige federatie niet zitten. Ik kan me de angst van veel Vlamingen voorstellen om als het ware opgeslokt te worden door de Borg (zie Star Trek Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 19 juli 2009 om 09:20. |
|
|
|
|
|
|
#471 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#472 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Mijn taalgebruik is erop gericht zowel een intellectuele bijdrage te leveren aan dit forum als het correct met de juiste termen omschrijven van de boodschap waarom het gaat. Ik zie hoegenaamd niet in waarom zulks te maken zou moeten hebben met een misplaatste, elitaire, zelfs arrogante houding jegens de forumdeelnemers. Niets staat hun in de weg om kennis te nemen van niet alledaagse woorden en begrippen, doch die ik voor een juist begrip in vaak moeilijke materie noodzakelijk acht. U ziet een 'geldverslindende en stroperige federatie' niet zitten, maar wij op onze beurt zitten niet te wachten op een voortdurende stilstand in de relaties tussen Nederland en Vlaanderen. Stilstand is achteruitgang. Bovendien zit Vlaanderen niet langer te wachten op zaken als miljardentransfers, BHV en de staatshervorming. Die moeten nu opgepakt worden. De 'angst van veel Vlamingen opgeslokt te worden' is een stelling die zo vaak herhaald wordt, dat zij zichzelf moet gaan waarmaken. Deze 'angst' wordt schromelijk overschat en is terug te voeren op Belgische achterdocht jegens de 'Hollanders'. De Vlamingen zijn bijkans ermee opgevoed. Wij zien het als onze taak om zowel bij de Nederlanders als bij de Vlamingen de vooroordelen te benoemen en deze weg te nemen. Wij willen een Nederlands-Vlaams saamhorigheidsgevoel aankweken. Dat is, gezien de verdere ontwikkelingen die ook niet losgezien kunnen worden van de actualiteit in de EU, ook wel nodig.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 juli 2009 om 09:43. |
|
|
|
|
|
|
#473 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Overigens, ik gebruik liever het begrip vereniging, want als dat er dan toch van moet komen -en ik blijf de noodzakelijkheid ervan betwijfelen-, dan liever een eenheidsstaat, want ik zie hier in Duitsland hoe stroperig de federatie op veel terreinen funktioneert, hoeveel bestuurslagen een dikke vinger in de pap proberen te krijgen en hoe veel praktische problemen een federatie voor de burger met zich meebrengt (ik denk aan onderwijs, die "Landessache" is). En als ik dan nog de vergelijking met Duitsland mag voortzetten: in 1990 is de DDR in de vorm van vijf nieuwe Bundesländer in de Bondsrepubliek Duitsland opgegaan. De integratie van deze landen verloopt moeizaam en traag, omdat de economische en maatschappelijke ongelijkheid van Oost en West nog steeds iedere dag voelbaar is. Natuurlijk waren de Oost-Duitsers blij toen de muur het begaf, maar de manier waarop de eenheid tot stand is gebracht, heeft voor veel onvrede en weinig identificatie met de nieuwe staat gezorgd. Niet alleen Oost-Duitsers zijn ontevreden, ook veel West-Duitsers willen de muur terug, omdat ze na bijna twintig jaar nog steeds de als tijdelijk bedoelde solidariteitstoeslag betalen moeten. Taal is dus niet genoeg om als cement tussen twee nationale entiteiten te dienen. Het niveau van een discussie valt en staat niet bij het aantal archaische en "dure" woorden, die gebruikt worden. Een helder dialoog met een klaar taalgebruik vermijdt misverstanden en laat niet de indruk ontstaan dat door een verbale rookgordijn gebrek aan argumenten verhuld worden. Niets staat iemand in de weg om kennis te nemen van niet alledaagse woorden en begrippen, maar verstaan van een goed vertoog behoeft geen woordenboek. Afgezien van het feit, dat er een verschil is tussen intellectueel-zijn en intellectueel-doen, is het nog maar de vraag of vergaande staatkundige veranderingen moeten worden overgelaten een een klein zichzelf interessant en intellectueel noemend groepje, dat, alle goede bedoelingen ten spijt, ver af staat van de maatschappelijke werkelijkheid. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 19 juli 2009 om 11:35. |
|
|
|
|
|
|
#474 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Hoe de Nederlands-Vlaamse samenwerking, indien zij leidt tot een mogelijke, staatkundig samengaan, eruit komt te zien, is voorshands niet te zeggen. Wij gaan uiteraard ervan uit dat door het sluiten van akkoorden en verdragen een staatkundige samenwerking tot stand komt, die te vergelijken is met een confederatie. Indien men de Nederlandse Taalunie politiek zou uitbouwen, bijvoorbeeld door het uitbreiden van het Comité van Ministers, dan gaat zulks al in die richting. Wat er daarna komt, laten wij ter invulling open, maar de logische keuze leidt dan tot een federatie, naar Duits voorbeeld. Het is onnodig te zeggen dat wij de termijnen daarvan niet kunnen overzien. De 'problemen' die zich in Duitsland voordoen als gevolg van de hereniging tussen de BRD en de DDR, zijn mij bekend. Echter, veel Duitsers die de hereniging als een 'probleem' zien, zien de voordelen die deze hereniging ook voor hen heeft betekend, gemakzuchtig over het hoofd. Ik sluit mijn ogen niet voor eventuele knelpunten en 'moeilijkheden', maar naar mijn bescheiden mening moet men zich ook niet erop blijven blindstaren. Taal en cultuur zijn het bindende element tussen Nederland en Vlaanderen en dat kan niet genoeg benadrukt worden, omdat taal en cultuur onze verbondenheid met elkaar uitdrukken. Als het gaat om de Frankfurter Buchmesse, u zeker en vast bekend als inwoner van Duitsland, waar de Nederlandse en Vlaamse literatuur gezamenlijk met verbazingwekkend succes werd gepresenteerd. Daarover hoort men niemand, omdat het niet in ons anders zo geborneerde straatje past. Het niveau van dit forum staat en valt wel degelijk met het gebruik van niet-alledaagse woorden, termen, uitdrukkingen en zinnen, omdat zij de finesses van een zekere explicatie (verklaring, uitleg, zo u wilt) van de scribent (schrijver, opsteller) het meest benaderen. En dat is uiteraard persoonlijk en gevoelsmatig. Ik blijf derhalve (daarom) bij mijn standpunt, omdat ik benevens (ook) vind dat de stijl waarin ik mij pleeg uit te drukken bij mij hoort als identificatie van mijn persoon. Simplificatie (vereenvoudiging) leidt dan al gauw tot verhaspelingen en onnodige uitweidingen. U hoeft mijns inziens uw beschouwingen over mijn zogenaamde, elitaire taalgebruik, ten slotte, niet op één hoop te gooien met het in twijfel trekken van onze plannen en die trachten te diskwalificeren als te ver verwijderd van de maatschappelijke werkelijkheid, want dat is hier ten enen male buiten de orde.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 juli 2009 om 12:06. |
|
|
|
|
|
|
#475 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#476 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#477 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#478 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#479 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het kan namelijk wel eens zo zijn dat de Vlamingen, maar ook de Nederlanders, hulp nodig zouden kunnen hebben. De samenwerking is haar vrijblijvendheid dan voorbij en wordt van de weeromstuit een pure overlevingsstrategie. Het kost de nodige moeite om Nederlanders, voor wie de wereld nog zo vanzelfsprekend eruit ziet, daarvan effectief te overtuigen. Dat is onze opdracht.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 juli 2009 om 15:34. |
|
|
|
|
|
|
#480 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat: